Zoals Clouseau al zei: het zit vanbinnen

2 juli 2020

Frustration always comes before the achievement.

Ken je dat? Dat er iemand is (of meerdere iemanden) in je vakgebied waarvan je ziet dat hij/zij écht niet beter is in zijn/haar vak en dat die persoon toch (veel) meer klanten heeft dan jij?

Dat hij uitgenodigd wordt voor lezingen? (jij doet een webinar voor 3 mensen)
Dat ze artikels publiceert in tijdschriften? (jij schrijft een nieuwsbrief voor 50 man)
Dat hij superveel likes krijgt op Facebook? (jij amper eentje, van je moeder dan nog)

En dat je denkt ‘GVD, hoe is dat toch in godsnaam mogelijk?’
En ook: ‘wanneer gaat het bij mij eindelijk eens goed lopen?”

Regel 1: het duurt altijd langer dan je verwacht.
Regel 2: het vraagt altijd meer dan je denkt.
Maar ook regel 3: de beloning is altijd zoveel groter dan je denkt.

Je business is een voortdurend leerproces.
Als iets niet werkt, als niks werkt, dan gaat het telkens weer om de vraag:
wat heb ik hier nu te leren?

Het heeft bij mij JAREN geduurd eer het echt goed begon te lopen.
Het overzichtje hangt voor mij, een briefje op mijn prikbord:
Jaar 1: 1500 euro omzet.
Jaar 2: 17.000 euro omzet
Jaar 3, 4 en 5 en 6: rond de 25000 euro omzet.

25.000 euro, dat lijkt misschien veel als je nu pas aan je bedrijf begint.
Maar vergis je niet.
Van 25000 euro bruto omzet kan je niet leven.

’t Is te zeggen, ik kon er wél van leven. Ik kwam altijd uit de kosten. Net.
Maar ik hield amper iets over.
Mijn spaargeld heb ik die eerste jaren volledig opgegeten.
We gingen niet op vakantie. Ik kocht amper kleren (voor mezelf, wel voor dochter).
Sparen, dat ging niet. Zorgen voor pensioen en een verzekering gewaarborgd inkomen, dat kon ook niet.
En mijn droom om ooit toch een huis of appartement te kopen (we woonden toen in een huurappartement) die had ik eigenlijk zo goed als onbereikbaar verklaard.

Mensen vragen me vaak: waarom heb je toch doorgezet? Hoe heb je dat zo lang volgehouden?

De eerste motivatie was: ik WOU NIET TERUG naar een job in de farmaceutische industrie.
En weet dat ik echt vaak gedacht heb ‘nu ga ik toch terug’.
De farmaceutische industrie was de gouden kooi die ik verlaten had hè. Mega-stress maar goed betaald, werkzekerheid, auto, computer, en (niet onbelangrijk voor mij in die dagen) een zekere status.

Maar telkens ik vacatures begon te zoeken, voelde ik: “Neen. Dit kan ik niet meer en dit wil ik niet meer. Ik wil niet terug, dit bedrijf moet lukken.”

Dan begon ik weer met volle moed aan mijn marketingacties. En het universum hielp me ook telkens weer op zo’n momenten (al zag ik dat toen nog niet zo): elke keer weer als ik het bijna had opgegeven en toch weer met volle moed aan de slag ging, kwamen er als uit het niets weer 1 of 2 nieuwe klanten.

Het tweede wat me deed volhouden: ik hield van in het begin van coachen.
Ik kon volledig over mijn toeren zijn voor een coachingsessie, het niet zien zitten, gestrest zijn om welke reden dan ook: als er een klant kwam en we begonnen aan een sessie, vergat ik alles.
Dan voelde ik: dit is wat ik wil doen. Dit is wat ik moet doen. Dit is het allerliefste wat ik doe. Dit kost me geen enkele moeite, hier ben ik voor geboren.

En zo modderde ik voort.
Het ging niet goed. Maar het ging ook niet zo slecht dat ik er direct mee moest stoppen.
Een gevaarlijke status quo, als ik er zo op terugkijk.

Ik dacht dat dit alles was wat mogelijk was.
En ik zei heel regelmatig: “pfff, als het altijd zo’n geworstel blijft, dat blijf ik niet volhouden.”

Tomas, mijn partner, zei dan altijd heel optimistisch: “Er gaat een moment komen dat het echt goed gaat gaan. Ik heb daar alle vertrouwen in, ik wéét dat dat moment komt.”
Daar kon ik dan enorm kwaad van worden: “Wat weet jij daar nu van? Jij kent niks van ondernemen!!!”

In het 7de jaar van mijn onderneming ben ik hulp gaan zoeken. Ik wist dat het niet verder kon zo.
Ik werkte hard voor 25.000 euro bruto omzet. Te hard, in verhouding.
Ik wou meer geld. En ik wou meer klanten, meer doen van het werk dat ik het liefste deed.

Ik zocht hulp bij een businesscoach. En daarna bij een tweede businesscoach. (ondertussen zit ik al aan 5 :-P)

Ja, het is essentieel dat je leert hoe marketing en verkopen werkt.
Maar het gaat niet alleen daarom.
Niet alleen over de buitenkant, maar evenzeer over de binnenkant.

Daarmee bedoel ik: telkens wanneer er iets niet werkt in je bedrijf, ligt dat aan jou.
Telkens en telkens en telkens opnieuw gaat het om de vraag:
Wat heb ik nu te leren? Waar hou ik mezelf tegen? 

De oplossing ligt nooit buiten jezelf.
Het obstakel en dus ook de oplossing ligt altijd binnenin jezelf.

En daarom duurde het dus zo lang bij mij. Sommige dingen zijn hard werk.
Als het gaat om de diepste kern van jezelf.
Als het gaat om leren vertrouwen op wat je voelt, bijvoorbeeld.
Als het gaat om leren ervaren dat je iets kan, beter dan anderen, bijvoorbeeld.
Als het gaat om durven vertrouwen dat de wereld een veilige plek is.

Dat vraagt wel wat. Dat doe je niet in een maandje of 3.
En ja: als ik op voorhand geweten had wat dit allemaal van mij zou vragen, was ik er niet aan begonnen.
Dus een geluk dat ik het niet op voorhand wist.
Want de beloning, die is onbetaalbaar.
Voelen dat er iets is waar ik echt goed in ben. Dat durven zichtbaar maken. Voelen dat ik een boodschap heb die ik alleen kan brengen.
Dat was al die jaren van gestruggel méér dan waard.

Maar nu terug naar jou: wat moet jij nu leren?
Gaat het om ondernemersvaardigheden?
Gaat het om zelfleiderschap?
Gaat het om samenwerken met het universum?

Wat ga je nu uit de weg?
Wat moet je onder ogen zien?
Wat toont zich in je bedrijf, dat te maken heeft met wat jij in jezelf te helen hebt?

En als je dat weet, wat is dan nu je eerste actie?

Ik lees graag je reactie!

Ann

P.S. Op 8 juli geef ik voor mijn vakantie nog een webinar “De 7 principes van radicaal eerlijke marketing".

Marketing waarbij je echt mag zijn.
Neen, waarbij je echt móét zijn.
Waarbij je jezelf laat zien, helemaal zoals je echt bent.
Zodat je precies díé klanten aantrekt die helemaal bij jou passen.
Díé klanten die jij het allerbeste kan helpen, waarvoor jij de grootste toegevoegde waarde levert.

Wat daarvoor nodig is, voor zo’n radicaal eerlijke marketing, dat is precies wat ik je ga leren in mijn (gratis) webinar op 8 juli.

Wil je erbij zijn? Meld je alvast aan via deze link.

(Kan je er niet live bij zijn? Meld je dan toch aan via de link, je krijgt dan na afloop de opname in je mailbox!)

Meer blogs & vlogs

Heb jij al JA gezegd? [Het alfabet van Ann] De A van AUW! Falen is geen optie én het is een must Allé, weer zo’n coach die alleen maar gebakken lucht verkoopt Welke van deze marketingfouten maakte jij al deze week? Ik wist dat ik het niet mocht lezen maar ik kon er niet aan weerstaan To plan or not to plan, that's the question NU gaan de klanten echt komen! Is je ego het echte probleem in je bedrijf? Het maakt niet uit hoe je jezelf noemt Het obstakel is de weg Dit vraagt je potentiële klant zich af Wat zich nu toont in je ondernemerschap, was er altijd al Leven en ondernemen in tijden van corona Waarom het beter is voor je bedrijf als je kostwinnaar bent Marketing uitbesteden, ja of neen? Jij bent de gans, zorg voor jezelf! Radicaal eerlijke marketing, was da? De 5 grootste misverstanden over verkopen I know what I want and I want it NOW Wat je omzet zegt over jou Senseo of Nespresso? Action cures fear 2 redenen waarom ondernemen een kwestie van geluk is en 25 voor het tegendeel Je MAG niet perfect zijn Waar maak jij het jezelf te gemakkelijk in je bedrijf? Je omzet weerspiegelt hoeveel stress je aankan Waarom ik geen korting geef Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen 12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

ann@althea-coaching.be


Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x