10 juni 2018
OK, je bent het gesukkel beu en wil nu serieuze hulp bij het uitbouwen van je bedrijf.
Je hebt beslist dat het nu echt tijd is om een ondernemerscoach in te schakelen.
Maar: hoe vind je nu een goede ondernemerscoach? Eentje die competent is, eentje die bij jou past?
Kortom: hoe vind je de juiste coach in het bos van ondernemerscoaches?
Test 1: Is de ondernemerscoach echt?
Een goede ondernemerscoach laat zichzelf zien. Neen, ik bedoel niet dat hij of zij op elke foto met kindjes en partner moet staan, dat je zijn favoriete vakantiebestemming moet weten of van welk soort koffie ze het meeste houdt. (btw: Zeeland en latte :-P )
Wat ik bedoel is dit: een goede ondernemerscoach doet niet of het ondernemen altijd hiphoi en tralala is.
Een goede ondernemerscoach belooft je niet dat je moeiteloos 100.000 euro omzet haalt in het eerste jaar dat je je bedrijf opstart.
Een goede ondernemerscoach belooft je niet dat je, als je zijn of haar programma koopt, je nooit meer zal twijfelen en nooit meer dips zal hebben, dat de klanten continu en altijd als vanzelf zullen binnenstromen.
Want zo is ondernemen niet!
Ondernemen is niet simpelweg de juiste strategieën en vaardigheden leren.
Ondernemen is uit je comfortzone komen, jezelf overwinnen, je diepste angsten en twijfels onder ogen zien en telkens opnieuw een stapje verder gaan.
En dat gaat dus per definitie niet moeiteloos. Ook niet bij de coaches die het wel als moeiteloos willen doen voorkomen.
Heel belangrijk is dat een coach zijn of haar eigen struggles ook laat zien.
Eerlijkheid en echtheid zijn super belangrijk. Niet alleen omdat je dan weet dat je toekomstige coach je geen valse beloftes doet, maar ook omdat je je daardoor veilig zal voelen bij je coach.
Immers, als je coach ook zijn struggles en kwetsbare kanten laat zien, is het voor jou veel makkelijker om aan te geven als jij met iets worstelt. En dat is supernoodzakelijk voor het leerproces.
Test 2: Doet de ondernemerscoach van “walk the talk”?
Een goede ondernemerscoach is een voorbeeld van wat hij/zij zijn/haar klanten leert.
Marketing is zaaien, een consistente en regelmatige boodschap geven aan je toekomstige klanten. Je zorgt ervoor dat potentiële klanten zich bewust worden van de gevolgen van hun probleem (wat gaat er gebeuren als je niets onderneemt?) maar je toont hen ook wat mogelijk is en wat daar voor nodig is.
En je neemt door je marketingacties bezwaren weg: je weerlegt misverstanden over je dienst, je ontmantelt interne belemmeringen en gaat in op veel voorkomende vragen.
Daardoor toon je jezelf én je expertise.
Ga dus na hoe de coach die je op het oog hebt zichtbaar is.
Staan er recente artikels op de website, is hij/zij actief op sociale media, kortom: doet hij/zij ook wat jij wil gaan leren?
Ik bedoel daarmee zeker niét dat iedereen op élk medium actief moet zijn, maar als een coach jou wil leren om (ook) online klanten te vinden, dan is het wel een minimum vereiste dat hij/zij die vaardigheden ook zelf bezit.
Test 3: Past de stijl van deze coach bij jou?
Is de coach direct, confronterend, ondersteunend, al dan niet handen wapperend?
Wat zeggen klanten in testimonials over de stijl van de coach? Wat valt je op als je nieuwsbrieven leest of video’s van deze coach bekijkt?
De stijl van een coach moet bij je passen, anders werkt het niet.
Test 4: Heeft de coach de juiste competenties om jou nu verder te helpen?
Een ondernemerscoach moet de combinatie bieden van strategie, helpen bij het doorbreken van je interne belemmeringen en een stok achter de deur zijn.
Maar natuurlijk is niet elke coach even goed in al die dingen.
Ga dus goed na wat jij op dit moment vooral nodig hebt en of de coach die je op het oog hebt jou dit kan bieden.
Test 5: Biedt de coach waarde?
Is er een manier waarop jij met de coach kan kennismaken? Zijn er gratis webinars, online trainingen, een challenge eventueel? Kan je een eerste gratis gesprek inplannen of is er een goedkoop instapaanbod? (en ook hier: iemand hoeft natuurlijk helemaal niet alles hiervan aan te bieden)
Wat ik zelf heel belangrijk vind bij dit soort try-outs, is dat iemand zelfs bij een gratis aanbod zijn waarde en expertise echt laat zien. Dat je niet op je honger blijft zitten, ook niet als iets gratis is.
Als je al door het gratis aanbod echt iets leert, dan belooft dat veel goeds voor het betaalde aanbod.
Ben jij het beu om alleen te blijven verder worstelen met je bedrijf en heb je het gevoel dat ik wel eens de goede ondernemerscoach voor jou zou kunnen zijn?
Stuur me een mailtje op ann@althea-coaching.be en we kijken samen in een gratis sessie welke stappen nu nodig zijn om je bedrijf te doen groeien en op welke manier ik jou daarbij kan helpen.
Je bent heel erg welkom!
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
x