[Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches?

[Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches?

10 juni 2018

OK, je bent het gesukkel beu en wil nu serieuze hulp bij het uitbouwen van je bedrijf.
Je hebt beslist dat het nu echt tijd is om een ondernemerscoach in te schakelen.
 
Maar: hoe vind je nu een goede ondernemerscoach? Eentje die competent is, eentje die bij jou past?
Kortom: hoe vind je de juiste coach in het bos van ondernemerscoaches?
 
Test 1: Is de ondernemerscoach echt?
 
Een goede ondernemerscoach laat zichzelf zien. Neen, ik bedoel niet dat hij of zij op elke foto met kindjes en partner moet staan, dat je zijn favoriete vakantiebestemming moet weten of van welk soort koffie ze het meeste houdt. (btw: Zeeland en latte :-P )
 
Wat ik bedoel is dit: een goede ondernemerscoach doet niet of het ondernemen altijd hiphoi en tralala is. 
Een goede ondernemerscoach belooft je niet dat je moeiteloos 100.000 euro omzet haalt in het eerste jaar dat je je bedrijf opstart.
Een goede ondernemerscoach belooft je niet dat je, als je zijn of haar programma koopt, je nooit meer zal twijfelen en nooit meer dips zal hebben, dat de klanten continu en altijd als vanzelf zullen binnenstromen.
 
Want zo is ondernemen niet!
Ondernemen is niet simpelweg de juiste strategieën en vaardigheden leren.
Ondernemen is uit je comfortzone komen, jezelf overwinnen, je diepste angsten en twijfels onder ogen zien en telkens opnieuw een stapje verder gaan.
En dat gaat dus per definitie niet moeiteloos. Ook niet bij de coaches die het wel als moeiteloos willen doen voorkomen.
 
Heel belangrijk is dat een coach zijn of haar eigen struggles ook laat zien. 
Eerlijkheid en echtheid zijn super belangrijk. Niet alleen omdat je dan weet dat je toekomstige coach je geen valse beloftes doet, maar ook omdat je je daardoor veilig zal voelen bij je coach.
Immers, als je coach ook zijn struggles en kwetsbare kanten laat zien, is het voor jou veel makkelijker om aan te geven als jij met iets worstelt. En dat is supernoodzakelijk voor het leerproces.

Test 2: Doet de ondernemerscoach van “walk the talk”?
 
Een goede ondernemerscoach is een voorbeeld van wat hij/zij zijn/haar klanten leert. 
 
Marketing is zaaien, een consistente en regelmatige boodschap geven aan je toekomstige klanten. Je zorgt ervoor dat potentiële klanten zich bewust worden van de gevolgen van hun probleem (wat gaat er gebeuren als je niets onderneemt?) maar je toont hen ook wat mogelijk is en wat daar voor nodig is.
En je neemt door je marketingacties bezwaren weg: je weerlegt misverstanden over je dienst, je ontmantelt interne belemmeringen en gaat in op veel voorkomende vragen.
Daardoor toon je jezelf én je expertise.
 
Ga dus na hoe de coach die je op het oog hebt zichtbaar is. 
Staan er recente artikels op de website, is hij/zij actief op sociale media, kortom: doet hij/zij ook wat jij wil gaan leren?
Ik bedoel daarmee zeker niét dat iedereen op élk medium actief moet zijn, maar als een coach jou wil leren om (ook) online klanten te vinden, dan is het wel een minimum vereiste dat hij/zij die vaardigheden ook zelf bezit.

Test 3: Past de stijl van deze coach bij jou?
 
Is de coach direct, confronterend, ondersteunend, al dan niet handen wapperend?
Wat zeggen klanten in testimonials over de stijl van de coach? Wat valt je op als je nieuwsbrieven leest of video’s van deze coach bekijkt?
De stijl van een coach moet bij je passen, anders werkt het niet.
 
Test 4: Heeft de coach de juiste competenties om jou nu verder te helpen?
 
Een ondernemerscoach moet de combinatie bieden van strategie, helpen bij het doorbreken van je interne belemmeringen en een stok achter de deur zijn.
 
Maar natuurlijk is niet elke coach even goed in al die dingen.
Ga dus goed na wat jij op dit moment vooral nodig hebt en of de coach die je op het oog hebt jou dit kan bieden.
 
Test 5: Biedt de coach waarde?
 
Is er een manier waarop jij met de coach kan kennismaken? Zijn er gratis webinars, online trainingen, een challenge eventueel? Kan je een eerste gratis gesprek inplannen of is er een goedkoop instapaanbod? (en ook hier: iemand hoeft natuurlijk helemaal niet alles hiervan aan te bieden)
 
Wat ik zelf heel belangrijk vind bij dit soort try-outs, is dat iemand zelfs bij een gratis aanbod zijn waarde en expertise echt laat zien. Dat je niet op je honger blijft zitten, ook niet als iets gratis is.
Als je al door het gratis aanbod echt iets leert, dan belooft dat veel goeds voor het betaalde aanbod.
 
Ben jij het beu om alleen te blijven verder worstelen met je bedrijf en heb je het gevoel dat ik wel eens de goede ondernemerscoach voor jou zou kunnen zijn?
Stuur me een mailtje op ann@althea-coaching.be en we kijken samen in een gratis sessie welke stappen nu nodig zijn om je bedrijf te doen groeien en op welke manier ik jou daarbij kan helpen.

Je bent heel erg welkom!

Andere items

De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psycholoog en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

ann@althea-coaching.be
T +32 (0)474 65 79 43
Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x