Heb jij al JA gezegd?

17 september 2020

’t Is weer bijna de verjaardag van mijn bedrijf: op 1 oktober kan ik 13 kaarsjes uitblazen! 

Dat ik in het begin helemaal niet wist wat ik precies ging doen en dat ik tegelijkertijd hopeloos optimistisch was, dat heb ik allemaal al verteld. 

Maar is er iets anders dat ook heel erg speelde die eerste jaren:
ik hield altijd nog een slag achter de arm.

Ga ik dit wel blijven doen?
Loont dit wel de moeite?
Zou ik niet teruggaan naar een vaste job?
Dat zou toch gemakkelijker zijn? Dat zou toch veiliger zijn?

In die twijfel ben ik heel veel jaren blijven zitten.

En ja, dat had zo zijn effect op mijn bedrijf.

Zo zat ik regelmatig te surfen op vacature-sites om eens te zien wat voor jobs er nog waren. En je weet het hè, ik kwam uit de farmaceutische sector en dat is en blijft nog altijd een aantrekkelijke werkgever, dus er waren ook altijd wel vacatures te vinden waar ik naar terug zou kunnen.

Maar er waren nog andere gevolgen: ik deed mijn acties niet consequent. Een week volop acties, die dan niet het effect hadden dat ik zou verwacht hebben (ik zat nog in de illusie dat ik na 2 dagen akker bewerken courgettes zou kunnen oogsten) en dan weer twee weken niks. En dan weer een week wel, en dan weer een week niet. De processie van Echternach was er niks tegen.

Ik investeerde natuurlijk ook niet in mijn bedrijf. Want waarom zou je investeren in iets dat je volgende week misschien al weer gaat stoppen?

Kortom: ik ging niet voor de volle 100% het leerproces aan dat een bedrijf van je vraagt. 

Ik wist wel dat ik meer moest leren over marketing en verkopen, maar ja, was dat wel de moeite?

En dan heb ik het nog niet over een veel belangrijker leerproces: het worden van de persoon die je moet zijn om je bedrijf te doen groeien.
Dát leerproces aangaan, dat is nog veel uitdagender. En ook dat ga je uit de weg als je niet 100% kiest voor je bedrijf.

Pas op het moment dat ik besloten heb ‘dit bedrijf is hier, niet alleen vandaag, niet alleen morgen, niet alleen volgende week, maar voor de rest van mijn leven’, toen pas was ik echt bereid om dat leerproces in te stappen. 

Er zijn veel andere besluiten die ik genomen heb in die 13 jaar en van sommige herinner ik me heel goed op welk moment ik ze genomen heb. Van dit besluit heb ik niet zo’n duidelijke herinnering, het is iets dat langzaam ingedaald is.

Tot ik op een dag besefte ‘ah, ik ben al keilang niet meer naar vacature-sites gaan kijken.’ Tot ik besefte dat er fundamenteel iets veranderd was in mij: er was een volledige JA voor mijn bedrijf.

Het nemen van dat besluit heeft heel veel effect gehad.
Ik besefte: als dit bedrijf voor altijd is, dan heb ik geen keuze. Dan moét ik leren hoe het werkt. Want dat geworstel waar ik nu in zit is niet oké voor de rest van mijn leven.

Niet lang daarna ben ik gestart bij mijn eerste ondernemerscoach. En de rest is geschiedenis, zoals ze dan zeggen. ;-)

Dus, de gewetensvraag van de week: 
heb jij al volledig, volmondig, tot in de toppen van je tenen JA gezegd tegen je bedrijf?
Heb jij al gezegd ‘ja, ik ben bereid álles te leren, op persoonlijk vlak en op ondernemersvlak wat daar voor nodig is?’
Of zit er toch nog twijfel?
En wees eerlijk tegenover jezelf.
Als er nog twijfel is, welk effect heeft dat op je bedrijf? Op wat je doet? Op wat je juist niet doet? Op hoe je je voelt?

Ik nodig je uit: stel je eens voor dat die twijfel er niet meer zou zijn. Stel je nu gewoon eens voor dat je volledig ja zou zeggen tegen je bedrijf en dat je weet ‘dit is het. Ik ga niet meer terug naar een vaste job, geen plan B, op welke manier dan ook.’
Stel je dat eens voor. Wat zou er dan veranderen in je bedrijf? En vooral: wat zou er veranderen in jou?

Ik lees heel graag wat deze nieuwsbrief in je raakt!

Ann

P.S. Wil jij ook dat besluit nemen, om volop ja te zeggen tegen je bedrijf, en dus tegen het verschil dat jij alleen kan maken?
Doe dan zeker mee aan mijn gratis 4-daagse online training vanaf maandag 21 september.

Ik neem je mee op mijn reis van ondernemer tegen wil en dank.

We gaan het o.a. hebben over:

  • de stap van missie naar bedrijf (hoe krijgt je bedrijf bestaansrecht?)
  • marketing en verkopen op de manier die bij je past (kan dat?)
  • missie en geld verdienen (mag dat?)
  • ontsnappen aan je gremlinbrein (want ja, ook jij zit daarin gevangen)
  • hoe je de hulp van het universum gebruikt (neen het wordt geen spiriwiri)

en natuurlijk kan je me elke dag al je vragen stellen!

Meld je aan voor de gratis training via deze link.

Meer blogs & vlogs

[Het alfabet van Ann] De C van CONSISTENT Wat is belangrijk genoeg voor jou om je barrières te overwinnen? [Het alfabet van Ann] De B van BONDIG [Het alfabet van Ann] De A van AUW! Falen is geen optie én het is een must Zoals Clouseau al zei: het zit vanbinnen Allé, weer zo’n coach die alleen maar gebakken lucht verkoopt Welke van deze marketingfouten maakte jij al deze week? Ik wist dat ik het niet mocht lezen maar ik kon er niet aan weerstaan To plan or not to plan, that's the question NU gaan de klanten echt komen! Is je ego het echte probleem in je bedrijf? Het maakt niet uit hoe je jezelf noemt Het obstakel is de weg Dit vraagt je potentiële klant zich af Wat zich nu toont in je ondernemerschap, was er altijd al Leven en ondernemen in tijden van corona Waarom het beter is voor je bedrijf als je kostwinnaar bent Marketing uitbesteden, ja of neen? Jij bent de gans, zorg voor jezelf! Radicaal eerlijke marketing, was da? De 5 grootste misverstanden over verkopen I know what I want and I want it NOW Wat je omzet zegt over jou Senseo of Nespresso? Action cures fear 2 redenen waarom ondernemen een kwestie van geluk is en 25 voor het tegendeel Je MAG niet perfect zijn Waar maak jij het jezelf te gemakkelijk in je bedrijf? Je omzet weerspiegelt hoeveel stress je aankan Waarom ik geen korting geef Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen 12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

ann@althea-coaching.be


Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x