27 januari 2022
The money you make
is a symbol
of the value you create.
~ Idowu Koyenikan ~
Wat ik zo fijn vind aan Ann is dat ze gewoon zichzelf is. Ann is niet de persoon die met omzetcijfers gaat gooien of gaat zeggen “kijk eens hoe fantastisch ik ben, als je niet bij mij komt, dan ga je echt wel iets missen”.
Dat schreef Vicky in haar testimonial over onze samenwerking. (klik hier voor de volledige getuigenis van Vicky en nog veel meer getuigenissen)
Het klopt niet helemaal wat Vicky zei.
Het is zeker waar dat ik niet te koop loop met mijn omzet.
Maar af en toe benoem ik die wel, tijdens een workshop of tijdens een webinar bijvoorbeeld (en ook weer niet altijd).
Dus neen, ik noem mijn omzet niet altijd, en als ik dat wel doe, is het toch altijd met een beetje schroom en wat gemengde gevoelens.
En regelmatig vraag ik me af ‘moet ik mijn omzet juist niet méér delen?’
(Ter info: mijn omzet schommelde de afgelopen 3 jaar rond de 200.000 euro, soms wat meer, soms wat minder. Ja, ik heb getwijfeld ‘moet ik nu mijn omzet al dan niet in deze nieuwsbrief zetten?’ maar bij het nalezen voelde ik: ‘schep nu even gewoon duidelijkheid Ann, anders vragen nieuwsgierige lezers (zoals ikzelf er één zou zijn) zich continu af ‘jamaar wat IS die omzet nu?’ en dat leidt af van de boodschap :-P )
Er zijn een aantal redenen waarom ik denk ‘ja Ann, delen die omzet, hoe vaker hoe liever’:
- Ik vind het superbelangrijk om als ondernemerscoach de talk te walken.
Ik kan jou niet naar een omzet van 50.000 euro brengen als ik zelf maar een jaaromzet van 10.000 euro draai, om maar een voorbeeld te geven.
En ik kan jou niet naar een omzet van 500.000 euro brengen als ik zelf een omzet van 200.000 euro draai.
Dat heeft twee redenen: ik ken dan de strategie niet om dat doel te bereiken.
En, nog veel belangrijker: ik heb zelf de persoonlijke groei nog niet doorgemaakt om die hogere omzet te draaien, en kan jou daar dus ook niet in meenemen.
Daarom vind ik het belangrijk om hier eerlijk in te zijn, en niet te doen alsof ik verder sta dan ik sta.
- Ik wil een voorbeeld zijn van wat er mogelijk is.
In mijn beginjaar, 2008, had ik een jaaromzet van 1400 euro, bruto, voor een heel jaar (met andere woorden: dik verlies gedraaid).
Een omzet van 100.000 euro leek toen voor mij ONDENKBAAR.
Daarvoor moest je van een andere planeet komen, daar was ik van overtuigd. Of allé ja, misschien niet letterlijk van een andere planeet maar ik zag het toch niet voor me om dat te doen zoals ik echt ben met alle plussen en minnen die daarbij horen.
Maar wat is gebleken? Die omzet en meer was niet alleen denkbaar, maar ook haalbaar en zonder me kapot te werken.
Wat er voor nodig was, was leren hoe ondernemen werkt (dus de pure ondernemersvaardigheden, zoals marketing en verkopen) én de persoonlijke groei die erbij hoort: mijn gremlins onder ogen zien, doen ondanks mijn angst, durven experimenteren enzovoorts.
En, crystal clear: ik had niet gestaan waar ik nu sta zonder mijn ondernemerscoaches. NO WAY. Ja ik heb het zelf gedaan maar ik had het niet alleen gekund.
Dat voorbeeld zijn is voor mij essentieel.
Want als we denken ‘dit is nu eenmaal niet mogelijk voor iemand zoals ik’ of ‘dit is nu eenmaal niet mogelijk als coach of therapeut’ of ‘dit is nu eenmaal niet mogelijk zonder jezelf en je waarden te verloochenen’, dan kàn je die doelen simpelweg niet bereiken.
Als we denken dat iets niet mogelijk is, doen we niet de acties die ervoor nodig zijn. (of een keertje eenmalig of tweemalig een halfslachtige actie, waarna we concluderen ‘ziedewelikhebaltijdalgezegddathetnietkon’)
- Als ik mijn omzet niet deel, laat ik niet zien wat ik kan en wat ik te bieden heb.
Er zijn ondernemerscoaches die regelmatig hun omzet delen. Of die volop laten zien wat ze met het verdiende geld doen: verre reizen, mooie huizen, een nieuwe auto.
Ik ga niet graag op reis en zeker niet ver, maar ik heb wel een huis en een auto gekocht.
Dus die zou ik meer kunnen laten zien.
Er zijn allemaal redenen om dat niét te doen (zie verderop) maar ik zou het ook wél kunnen doen.
Anders kunnen mensen (onbewust) redeneren: “ok bij die Ann is het precies gene vette, want ze gaat niet op reis, we zien geen chique huis en een auto is er ook precies niet.”
Ik zou het niet erg vinden als mensen dat denken, maar misschien klopt de vergelijking met anderen dan niet en zorg ik er zelf voor dat ik niet als een goede ondernemerscoach gezien word?
- Ik wil laten zien dat geld verdienen niet betekent dat je arrogant wordt.
Het betekent niet dat je een geldwolf bent. Het betekent niet dat je neerkijkt op mensen.
Misschien maakt geld gewoon nog meer duidelijk wie we zijn. In mijn geval een geweldig sympathieke en bekwame ondernemerscoach. (KUCH KUCH :-P )
Maar ja er zijn dus ook een heel aantal redenen om mijn omzet niét te delen.
- De eerste ligt waarschijnlijk voor de hand: een troepje gremlins. En die zeggen vooral “dat is opscheppen Ann”.
En opscheppen is duidelijk iets wat je volgens mijn gremlins niét doet.
Waar de grens ligt tussen laten zien en opscheppen, daar zijn mijn gremlins niet erg duidelijk over. ;-)
- Ik vind mijn omzet zelf niet zo bijzonder (meer).
Dat klinkt heel verwaand maar het is wel zo.
Het is geen valse bescheidenheid, het is ook niet ondankbaar zijn, het is gewend geraken aan wat je kan en daardoor met de beste wil van de wereld niet meer zien wat er bijzonder aan is.
(zoals ik er 1000% zeker van ben dat jullie ook talenten en compenties hebben waarvan je zelf niet ziet wat er zo bijzonder aan is)
- Nog een troepje gremlins maar een ander troepje dan het eerste troepje: “Ann, mensen kunnen ook teleurgesteld zijn door je omzet hé.
Ze kunnen denken ‘Amai is dat alles? Ik had toch meer verwacht? We gaan naar iemand anders.’
Dus misschien mis ik wel klanten die simpelweg kiezen voor de ondernemerscoach met de hoogste omzet.
- Ik wil niét doen uitschijnen dat iedereen naar dezelfde doelen moet streven.
Ik wil niet zeggen dat een omzet van minstens 200.000 euro je doel moét zijn. Integendeel. Ondernemerscoaching is jou helpen ontdekken wat jouw doelen zijn en je helpen die te bereiken.
- Ik wil niet ontmoedigen.
Mijn omzet is er niet gekomen na een week of een maand of een jaar. Da’s de realiteit, maar het is ook mijn realiteit.
Mijn tempo hoeft niet het jouwe te zijn, maar een omzet die groeit (en die stabiel is, niet een piek van 1 jaar en dan weer diepe dalen), dat vraagt tijd.
- Het draait niet alleen om omzet.
Ja het geld is echt leuk, en meer dan leuk. Het gaat ook om veiligheid, het gaat om zorgen voor jezelf en voor de mensen die je dierbaar zijn.
Maar zoals ik in mijn webinar over de spirituele wetten van succes altijd zeg (wet 10): Het gaat niet om zekerheid en comfort.
Persoonlijke groei is het ultieme doel, ontwikkelen van veerkracht en zelfleiderschap is het doel, uiteindelijk is dat waar je je boterhammen mee verdient. En dat is ook wat ze je nooit meer kunnen afnemen, welke financiële crisis of pandemie er ook aankomt.
Ik ben weer oprecht benieuwd naar hoe dat voor jou werkt.
Helpt het dat je de omzet van een ondernemerscoach weet om te beslissen welke coach bij je past? Of is die info niet van belang voor jou?
(Oh ja, ik bedoel natuurlijk niét dat elke coach, therapeut, trainer, consultant zijn/haar omzet zou moeten delen. Voor een ondernemerscoach gelden voor mij de bedenkingen hierboven, pro en contra, maar die zijn voor mij niet van toepassing voor andere vakgebieden. Daar ligt de walk the talk weer op heel andere gebieden)
Ann
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
x