Omzet delen of niet, that's the question

27 januari 2022

The money you make
is a symbol
of the value you create.

~ Idowu Koyenikan ~


Wat ik zo fijn vind aan Ann is dat ze gewoon zichzelf is. Ann is niet de persoon die met omzetcijfers gaat gooien of gaat zeggen “kijk eens hoe fantastisch ik ben, als je niet bij mij komt, dan ga je echt wel iets missen”. 

Dat schreef Vicky in haar testimonial over onze samenwerking. (klik hier voor de volledige getuigenis van Vicky en nog veel meer getuigenissen)  

Het klopt niet helemaal wat Vicky zei.
Het is zeker waar dat ik niet te koop loop met mijn omzet.

Maar af en toe benoem ik die wel, tijdens een workshop of tijdens een webinar bijvoorbeeld (en ook weer niet altijd).
Dus neen, ik noem mijn omzet niet altijd, en als ik dat wel doe, is het toch altijd met een beetje schroom en wat gemengde gevoelens.
En regelmatig vraag ik me af ‘moet ik mijn omzet juist niet méér delen?’

(Ter info: mijn omzet schommelde de afgelopen 3 jaar rond de 200.000 euro, soms wat meer, soms wat minder. Ja, ik heb getwijfeld ‘moet ik nu mijn omzet al dan niet in deze nieuwsbrief zetten?’ maar bij het nalezen voelde ik: ‘schep nu even gewoon duidelijkheid Ann, anders vragen nieuwsgierige lezers (zoals ikzelf er één zou zijn) zich continu af ‘jamaar wat IS die omzet nu?’ en dat leidt af van de boodschap :-P )

Er zijn een aantal redenen waarom ik denk ‘ja Ann, delen die omzet, hoe vaker hoe liever’: 

- Ik vind het superbelangrijk om als ondernemerscoach de talk te walken.

Ik kan jou niet naar een omzet van 50.000 euro brengen als ik zelf maar een jaaromzet van 10.000 euro draai, om maar een voorbeeld te geven.
En ik kan jou niet naar een omzet van 500.000 euro brengen als ik zelf een omzet van 200.000 euro draai.

Dat heeft twee redenen: ik ken dan de strategie niet om dat doel te bereiken.
En, nog veel belangrijker: ik heb zelf de persoonlijke groei nog niet doorgemaakt om die hogere omzet te draaien, en kan jou daar dus ook niet in meenemen.

Daarom vind ik het belangrijk om hier eerlijk in te zijn, en niet te doen alsof ik verder sta dan ik sta.

- Ik wil een voorbeeld zijn van wat er mogelijk is.

In mijn beginjaar, 2008, had ik een jaaromzet van 1400 euro, bruto, voor een heel jaar (met andere woorden: dik verlies gedraaid). 

Een omzet van 100.000 euro leek toen voor mij ONDENKBAAR.
Daarvoor moest je van een andere planeet komen, daar was ik van overtuigd. Of allé ja, misschien niet letterlijk van een andere planeet maar ik zag het toch niet voor me om dat te doen zoals ik echt ben met alle plussen en minnen die daarbij horen.

Maar wat is gebleken? Die omzet en meer was niet alleen denkbaar, maar ook haalbaar en zonder me kapot te werken.

Wat er voor nodig was, was leren hoe ondernemen werkt (dus de pure ondernemersvaardigheden, zoals marketing en verkopen) én de persoonlijke groei die erbij hoort: mijn gremlins onder ogen zien, doen ondanks mijn angst, durven experimenteren enzovoorts.

En, crystal clear: ik had niet gestaan waar ik nu sta zonder mijn ondernemerscoaches. NO WAY. Ja ik heb het zelf gedaan maar ik had het niet alleen gekund.

Dat voorbeeld zijn is voor mij essentieel.
Want als we denken ‘dit is nu eenmaal niet mogelijk voor iemand zoals ik’ of ‘dit is nu eenmaal niet mogelijk als coach of therapeut’ of ‘dit is nu eenmaal niet mogelijk zonder jezelf en je waarden te verloochenen’, dan kàn je die doelen simpelweg niet bereiken.

Als we denken dat iets niet mogelijk is, doen we niet de acties die ervoor nodig zijn. (of een keertje eenmalig of tweemalig een halfslachtige actie, waarna we concluderen ‘ziedewelikhebaltijdalgezegddathetnietkon’)

- Als ik mijn omzet niet deel, laat ik niet zien wat ik kan en wat ik te bieden heb. 

Er zijn ondernemerscoaches die regelmatig hun omzet delen. Of die volop laten zien wat ze met het verdiende geld doen: verre reizen, mooie huizen, een nieuwe auto.
Ik ga niet graag op reis en zeker niet ver, maar ik heb wel een huis en een auto gekocht.
Dus die zou ik meer kunnen laten zien.

Er zijn allemaal redenen om dat niét te doen (zie verderop) maar ik zou het ook wél kunnen doen.
Anders kunnen mensen (onbewust) redeneren: “ok bij die Ann is het precies gene vette, want ze gaat niet op reis, we zien geen chique huis en een auto is er ook precies niet.”
Ik zou het niet erg vinden als mensen dat denken, maar misschien klopt de vergelijking met anderen dan niet en zorg ik er zelf voor dat ik niet als een goede ondernemerscoach gezien word?

- Ik wil laten zien dat geld verdienen niet betekent dat je arrogant wordt.

Het betekent niet dat je een geldwolf bent. Het betekent niet dat je neerkijkt op mensen.
Misschien maakt geld gewoon nog meer duidelijk wie we zijn. In mijn geval een geweldig sympathieke en bekwame ondernemerscoach. (KUCH KUCH :-P ) 

Maar ja er zijn dus ook een heel aantal redenen om mijn omzet niét te delen. 

- De eerste ligt waarschijnlijk voor de hand: een troepje gremlins. En die zeggen vooral “dat is opscheppen Ann”. 

En opscheppen is duidelijk iets wat je volgens mijn gremlins niét doet.

Waar de grens ligt tussen laten zien en opscheppen, daar zijn mijn gremlins niet erg duidelijk over. ;-)

- Ik vind mijn omzet zelf niet zo bijzonder (meer).

Dat klinkt heel verwaand maar het is wel zo.
Het is geen valse bescheidenheid, het is ook niet ondankbaar zijn, het is gewend geraken aan wat je kan en daardoor met de beste wil van de wereld niet meer zien wat er bijzonder aan is.
(zoals ik er 1000% zeker van ben dat jullie ook talenten en compenties hebben waarvan je zelf niet ziet wat er zo bijzonder aan is)

- Nog een troepje gremlins maar een ander troepje dan het eerste troepje: “Ann, mensen kunnen ook teleurgesteld zijn door je omzet hé. 

Ze kunnen denken ‘Amai is dat alles? Ik had toch meer verwacht? We gaan naar iemand anders.’
Dus misschien mis ik wel klanten die simpelweg kiezen voor de ondernemerscoach met de hoogste omzet.

- Ik wil niét doen uitschijnen dat iedereen naar dezelfde doelen moet streven.

Ik wil niet zeggen dat een omzet van minstens 200.000 euro je doel moét zijn. Integendeel. Ondernemerscoaching is jou helpen ontdekken wat jouw doelen zijn en je helpen die te bereiken.

- Ik wil niet ontmoedigen.

Mijn omzet is er niet gekomen na een week of een maand of een jaar. Da’s de realiteit, maar het is ook mijn realiteit.

Mijn tempo hoeft niet het jouwe te zijn, maar een omzet die groeit (en die stabiel is, niet een piek van 1 jaar en dan weer diepe dalen), dat vraagt tijd. 

- Het draait niet alleen om omzet.

Ja het geld is echt leuk, en meer dan leuk. Het gaat ook om veiligheid, het gaat om zorgen voor jezelf en voor de mensen die je dierbaar zijn. 

Maar zoals ik in mijn webinar over de spirituele wetten van succes altijd zeg (wet 10): Het gaat niet om zekerheid en comfort.
Persoonlijke groei is het ultieme doel, ontwikkelen van veerkracht en zelfleiderschap is het doel, uiteindelijk is dat waar je je boterhammen mee verdient. En dat is ook wat ze je nooit meer kunnen afnemen, welke financiële crisis of pandemie er ook aankomt.

Ik ben weer oprecht benieuwd naar hoe dat voor jou werkt.

Helpt het dat je de omzet van een ondernemerscoach weet om te beslissen welke coach bij je past? Of is die info niet van belang voor jou? 

(Oh ja, ik bedoel natuurlijk niét dat elke coach, therapeut, trainer, consultant zijn/haar omzet zou moeten delen. Voor een ondernemerscoach gelden voor mij de bedenkingen hierboven, pro en contra, maar die zijn voor mij niet van toepassing voor andere vakgebieden. Daar ligt de walk the talk weer op heel andere gebieden) 

Ann

Tags:

Blog

Meer blogs & vlogs

12 manieren waarop ik me klein houd (en jij jezelf misschien ook?) De 6 rode vlaggen: waarom ik niet de juiste coach ben voor jou Een nieuw seizoen van The (un)Masked Coach Mijn kerstvakantie: gourmet, youtubefilmkes en een levensveranderend inzicht [Het alfabet van Ann] De W van WEG MET VALSE BESCHEIDENHEID Welcome to your zone of genius! Trauma voor dummies in 10 vragen What does life want from me? Help, ik zit in de overgang! Over mijn supersmalle comfortzone tussen té competent en incompetent Vijf dingen die ik had willen weten toen ik startte als ondernemer Welkom in mijn beschutte werkplaats! [Het alfabet van Ann] De V van VERLEIDEN en VERTROUWEN Succes en de Renault Megane, een drama in drie bedrijven Een half wiel voor is genoeg [Het alfabet van Ann] De U van UNIEK I am not your guru [Het alfabet van Ann] De T van TIPS, TRICKS en TOBLERONE Mijn 5 beste anti-tips bij acute faalangst Ik heb geen goesting Wachten op je kind in de Pain Quotidien [Het alfabet van Ann] De S van STOM Ondernemen met een beperking De ene dag is de andere niet [Het alfabet van Ann] De R van RADICAAL PERSOONLIJK Stilte! Hier wordt getypt Van onderduiken naar vertrouwen, of: de fasen in mijn bedrijf De schoonheid van het imposter syndroom Ik ben geen held Ik wil organisch groeien (of: ben jij enkel een ondernemer in gedachten?) [Het alfabet van Ann] De Q van QUEESTE De bevrijding van wie ik echt ben (oftewel: de autisme-update) Ik wil foto’s van vakantiehuisjes met vuile ramen en stof op de vloer 10 tekenen dat je te bescheiden bent Wat kots opruimen in de nacht je leert over commitment Dit vraagt je potentiële klant zich af Waarom ik ALLERGISCH ben aan tips Wat als ik al die moeite doe en het leidt tot niks? [Het alfabet van Ann] De P van PARADOX De migraineaanval te veel [Het alfabet van Ann] De O van ONDERNEMEN Mijn trainingen zijn saai [Het alfabet van Ann] De N van NEEN Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden Radicaal eerlijke marketing, was da? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders De 5 grootste misverstanden over verkopen [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Senseo of Nespresso? De top 10 onaangename waarheden voor ondernemers [Het alfabet van Ann] De M van MISSIE Vrijheid of dictatuur? [Het alfabet van Ann] De K én L van KORTE EN LANGE TERMIJN Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom Ik ben niet goed in vakantie [Het alfabet van Ann] De J van JOUW WAARHEID [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! [Het alfabet van Ann] De I van INTIEM Ik druk op send en dan duik ik onder Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Het alfabet van Ann] De H van HULP Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Het alfabet van Ann] De G van GELD [Het alfabet van Ann] De F van FOCUS Help: ik doe alles wat ik kan en ik heb nog altijd geen klanten! [Het alfabet van Ann] De E van EMPATHIE Waar hou jij je nog in in je bedrijf? [Het alfabet van Ann] De D van DOEN Te koop: bloeiende praktijk [Het alfabet van Ann] De C van CONSISTENT Wat is belangrijk genoeg voor jou om je barrières te overwinnen? [Het alfabet van Ann] De B van BONDIG Heb jij al JA gezegd? [Het alfabet van Ann] De A van AUW! Falen is geen optie én het is een must Zoals Clouseau al zei: het zit vanbinnen Allé, weer zo’n coach die alleen maar gebakken lucht verkoopt Welke van deze marketingfouten maakte jij al deze week? Ik wist dat ik het niet mocht lezen maar ik kon er niet aan weerstaan To plan or not to plan, that's the question NU gaan de klanten echt komen! Is je ego het echte probleem in je bedrijf? Het maakt niet uit hoe je jezelf noemt Het obstakel is de weg Wat zich nu toont in je ondernemerschap, was er altijd al Leven en ondernemen in tijden van corona Waarom het beter is voor je bedrijf als je kostwinnaar bent Marketing uitbesteden, ja of neen? Jij bent de gans, zorg voor jezelf! I know what I want and I want it NOW Wat je omzet zegt over jou Action cures fear 2 redenen waarom ondernemen een kwestie van geluk is en 25 voor het tegendeel Je MAG niet perfect zijn Waar maak jij het jezelf te gemakkelijk in je bedrijf? Je omzet weerspiegelt hoeveel stress je aankan Waarom ik geen korting geef Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is [S.O.S. Ann] Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen 12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Het alfabet van Ann] De W van WEG MET VALSE BESCHEIDENHEID [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...
mail_outline ann@althea-coaching.be

Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x