[Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!”

[Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!”

01 december 2016

Ik herinner me nog supergoed mijn allereerste klant.
Mijn partner kwam thuis van een of andere cursus en zei terloops: “Oh ja, ik heb je visitekaartje aan iemand gegeven, die gaat je bellen voor een afspraak.”
Ik verslikte me bijna in mijn koffie: “Je hebt wàt?”
“Awel ja, ik heb je visitekaartje aan iemand gegeven en die gaat je bellen.”
“Jij mocht helemaal mijn visitekaartje niet aan iemand geven!!!”
Partner (verbouwereerd): “Euh, jij wil toch klanten? Jij wil toch een bedrijf uitbouwen?”

Ja, natuurlijk wilde ik klanten maar ik vond het ook mega-ultra-angstaanjagend.
Maar ja, ik durfde ook nog geen neen zeggen tegen mensen in die tijd ;-) dus toen die eerste potentiële klant belde, spraken we een tijdstip af.

Letterlijk twee uur lang heb ik lopen ijsberen terwijl ik wachtte op de klant en tijdens het gesprek dacht ik de hele tijd: “O jee, als ik maar iéts interessants weet te zeggen.”
 Ik moet je niet vertellen dat het redelijk moeilijk is om je op je klant te richten en goede coachingsvragen te stellen als je zo met jezelf bezig bent. ;-)
Op het einde van het gesprek maakten we een nieuwe afspraak (ik moet dus, ondanks mijn preoccuperende gedachten af en toe toch een goede vraag hebben gesteld).

Het ijsberen werd snel minder, maar de zenuwachtigheid bleef nog lang.
 Ik durfde nog zeker een heel jaar lang niemand te vertellen dat ik gestart was als zelfstandig ondernemer (uit schrik dat iemand zou zeggen: “Wàt? Jij???”).
Ik durfde dus ook niet uitleggen aan mensen wat ik dan precies deed (erg onhandig als je klanten wil).
 Ik nam me elke maand weer voor een nieuwsbrief te sturen, maar door mijn uitstelgedrag stuurde ik er in de praktijk maar 3 of 4 per jaar (ook weer erg lastig als je een workshop moet promoten).

Nu zijn we negen jaar later.
Een paar jaar geleden heb ik voor het eerst geïnvesteerd in een programma bij businesscoach Laura Babeliowsky en ik sta versteld van mijn ontwikkeling sinds die tijd.
En van de stappen die mijn klanten zetten, nu ik werk onder een andere vorm, hen meer uitdaag om in actie te komen en hogere prijzen vraag.

Het is dus met recht en reden dat ik zeg: “Als ik kan leren ondernemen, kan jij dat ook!”

Is het voor jou ook tijd om een stap te zetten in je bedrijf of praktijk? 
Herken jij één van de deze aanwijzingen?

Aanwijzing 1:
Je werkt hard en lang maar verdient te weinig, doordat je niet de prijs durft te vragen die je dienst echt waard is.
Daardoor geraak je vermoeid en gedemotiveerd.

Je denkt: “Mijn klanten gaan geen hogere prijzen willen betalen. Ze gaan kwaad worden als ik mijn prijzen verhoog. Kan ik hogere prijzen wel waar maken?”

Aanwijzing 2:
Je klanten halen niet de resultaten die mogelijk zijn en daardoor twijfel je aan jezelf.

Je denkt: “Het ligt aan mij: ik moet nog harder mijn best doen, dan zullen mijn klanten wél betere resultaten halen.”

Aanwijzing 3:
Je doet vanalles en nog wat voor iedereen: je werkt niet op je eigen voorwaarden en vanuit je eigen visie en aanpak, maar past je voortdurend aan aan wat de klant vraagt.
Hierdoor heb je geen focus, verlies je tijd en energie en doe je niet wat je allerliefste wil.

Je denkt: “Ik moet leveren wat de klant vraagt, anders gaat hij of zij niets kopen.”

Aanwijzing 4:
Je doet alles alleen en hebt geen hulp bij het uitbouwen van je bedrijf of praktijk.

Je denkt: “Ik moet het alleen kunnen.”

Ik heb ook lang alles alleen gedaan in mijn bedrijf.
Als ik daarop terugkijk, merk ik dat schaamte hierin een grote rol speelde. Schaamte voor ‘waar ik nog maar stond’. Schaamte voor wat ik ‘nog maar’ verdiende, voor wie ik was, voor wat ik aanbood...

Aanwijzing 5:
Je voelt je de hele tijd comfortabel in je werk.

Je denkt: “Het is goed genoeg zoals het is. Ik ben blij dat ik gewoon genoeg verdien om de maand rond te komen. Als ik meer wil verdienen, moet ik nog harder werken.”

Ik wist vroeger totaal niet dat ‘je comfortabel voelen’ een teken is dat er iets niet klopt in je bedrijf.
Dat voortdurend groeien (en daarmee bedoel ik niét harder werken maar je persoonlijke groei en daardoor de groei van je bedrijf centraal stellen) erbij hoort als ondernemer.
Dat je eigen groei nodig is om je klanten uit te dagen stappen te zetten.

Op een bepaald moment, en ik herinner me dat moment nog goed, eind april 2014, tijdens het kijken naar een livestream van een event van mijn huidige businesscoach Laura, heb ik de stap gezet om hulp te zoeken bij het uitbouwen van mijn bedrijf.
De pijn dat ik hard werkte maar niet genoeg verdiende én het verlangen om een groter verschil te maken in de wereld werden groter dan de schaamte en de angst.

Wil jij ook van je missie een goed lopend bedrijf maken?
Dàt verschil maken in de wereld dat jij alleen kan maken, én hier goed mee verdienen (zonder dat je je kapot werkt)?
Ben je het beu om op je eentje te blijven sukkelen en steeds het gevoel te hebben dat er méér in jou (en je bedrijf) zit dan er uit komt?

Dan nodig ik je van harte uit voor een doorbraaksessie!
Tijdens dit gesprek van ong. 45 minuten onderzoeken we samen wat precies jouw vraag/nood is op dit moment, wat je belangrijkste worstelingen zijn bij het uitbouwen van je bedrijf of praktijk en hoe ik jou daar eventueel bij kan helpen.
Dit gesprek t.w.v. 197,00 euro wordt je gratis aangeboden.

Stuur me een mailtje (ann@althea-coaching.be) en we plannen het gesprek in. Tot binnenkort!

Andere items

De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psycholoog en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

ann@althea-coaching.be
T +32 (0)474 65 79 43
Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x