Ik ben geen held

17 maart 2022

Jan Klaassen was trompetter in het leger van de prins.
Hij marcheerde van Den Helder tot Den Briel.
Hij had geen geld
en hij was geen held
en hij hield niet van het krijgsgeweld
maar trompetter was hij wel in hart en ziel.

~ Lennaert Nijgh ~

Ik ben altijd fan geweest van Jan Klaassen de trompetter.
Vooral om deze zinnen:

Hij had geen geld
en hij was geen held
en hij hield niet van het krijgsgeweld
maar trompetter was hij wel in hart en ziel. 

(oh en het liedje zit dus voor de rest van de dag in mijn hoofd, ik hoop bij jullie ook :-P )

Ik ben ook geen held. Nooit geweest.
Al in mijn kindertijd was ik altijd de bange.
Al van in mijn kindertijd ga ik moeilijke dingen het liefst uit de weg.
Neen, ik ben geen held. Toen niet en nog altijd niet.

Maar: ik zou wel een held willen zijn.
Een held met een echt heldenverhaal.

Zo’n verhaal dat er zo uit ziet:

Eerst was er (insert probleem), en toen werd het nog veel erger en als ik niks zou ondernomen hebben dan (insert rampscenario) maar gelukkig ben ik niet bij de pakken blijven zitten en heb ik met veel bloed/zweet/tranen (insert moeilijke issues) overwonnen en nu is mijn leven perfect (en omdat dat niet helemaal geloofwaardig is toon ik soms heel bewust met opzet een klein beetje niet-perfectie) en als ik dat kon, kan jij dat ook.

Dat is het klassieke heldenverhaal.

En ja, een deel van mij WIL geloven dat het leven een heldenverhaal is.
En: ik zou ook willen dat ik zelf zo’n heldenverhaal kon vertellen, over mijn (ondernemers)leven.

Maar voor mezelf zijn er wat haken en ogen aan zo’n heldenverhaal. Mijn leven en mijn ondernemersleven zijn geen klassieke hero’s journey.

Enkele verschillen:

- Een heldenverhaal gaat van up naar down met een beetje hobbels onderweg.

Mijn leven is ups en downs en up en down down down en up up en down en up up up en ja we zijn er oh neen toch weer down (x 100).
En neen, ik kan naar buiten uit niet doen alsof die downs er niet zijn, daar kan ik mezelf niet toe forceren.

Al is het maar omdat een groot deel van mijn hindernissen niet zullen verdwijnen (zoals er bij iemand met 1 been ook niet opeens een nieuw been groeit).

- In het klassieke heldenverhaal zit vaak een oordeel: “als dit jou niet lukt, dan is het je eigen schuld.”

Als je niet genoeg klanten uit je webinar haalt, dan doe je iets verkeerd.
Als je je omzetdoel niet haalt, dan doe je iets verkeerd.
Als je mailinglijst niet groeit, dan doe je iets verkeerd.

Geldt ook voor andere contexten hé: Als je niet afvalt, heb je geen zelfdiscipline.
(Om van het ‘vechten tegen een ziekte’ nog maar te zwijgen.)

Het is gewoon niet wààr, dat we alles onder controle hebben. Als de coronajaren ons dat nog geleerd hebben, dan hebben we afgelopen weken een extra lesmoment gekregen, jammer genoeg.

En ik functioneer niet goed op ‘dan doe je iets verkeerd’. In plaats van me te motiveren, ontmoedigt me dat. (ik probeer me dan in een mal te proppen die niet bij me past, merk dat het dan nog steeds niet werkt, word kwaad en gefrustreerd en vol zelftwijfel en geef het dan uiteindelijk maar op want ‘zie je wel dat dit niks voor mij is’)

- Het klassieke ondernemersheldenverhaal legt de nadruk op de externe resultaten. 
  Meer klanten, meer omzet, meer bereik.

Maar wat als je in een periode zit waarin alle transformatie zich intern afspeelt en daardoor de externe resultaten achterblijven?
Wat doet dat dan met je als je je spiegelt aan al die externe resultaten van anderen?

- Het klassieke heldenverhaal bevat teveel oorlogsretoriek.

Het gaat om (over)winnen, om vechten, om dapper zijn, om de strijd met iets aangaan.

Ik weet niet of die retoriek ons eigenlijk veel verder brengt (op individueel en op collectief niveau). Ik ben redelijk zeker van niet.

- Het doel (het ideale ondernemersleven) is bij bijna alle heldenverhalen hetzelfde.

Dat ideale leven gaat bijna altijd om: veel vrije tijd, (verre) vakanties, uitgebreid sociaal leven, mooi huis enzovoorts.

En da’s dus niet mijn doel.

Ja ik zou graag véééééél geld hebben. Maar eigenlijk gaat het me niet om het geld dan. Het gaat me om veiligheid, dat is mijn thema.

Reizen dat doe ik niet graag. Vrijheid is niet mijn hoogste doel. Ik heb geen uitgebreid sociaal leven want contacten kosten me veel energie. En ik woon graag in mijn huis maar dat moet niet perse chique en afgewerkt zijn. Liever niet zelfs (dan hoef ik zelf ook niet perfect te zijn).

- De heldenreis leidt naar het walhalla.

En dat walhalla bestaat niet. Veel van wat we zien is fake. Ja, er worden worstelingen getoond, maar die liggen in het verleden.

Het ambetante is dat ik door dat walhalla te zien bij anderen toch telkens weer ga twijfelen.
Ik wéét dat het ultieme geluk niet bestaat en daar streef ik dus ook niet naar.
Ik weet dat mijn leven hier op aarde bestaat uit leren, uit bewustwording, uit persoonlijke groei, en da’s ook mijn belangrijkste drijfveer. En dat betekent dus dat ik na elk bewustwordingsproces beloond wordt met een niéuw bewustwordingsproces, maar dan net ietske moeilijker en dieper.

Dus ja ik wéét dat het walhalla (voor mij in elk geval) niet bestaat maar ik begin toch te twijfelen: misschien bestaat voor andere mensen dat walhalla wél.
Misschien bestaan er echt mensen die niet twijfelen, die 99% van de tijd gelukkig zijn, die een probleem overwinnen en nooit meer worstelen.
En dat brengt me dan weer terug naar ‘wat doe ik verkeerd’ en zoals ik al schreef, dat doet me geen deugd.

- De heldenreis verloopt telkens langs dezelfde weg.

Iets moet op een bepaalde manier. Daar ben ik te eigenwijs voor én het is ook gewoon geen realiteit. Zoals niet elk voedingspatroon past voor iedereen, is er ook niet één juiste weg naar het ondernemerswalhalla (en dat dat walhalla niet bestaat maar daarover hadden we het al).

- De heldenreis doet het er makkelijk uitzien.

Er zit een grote tegenstrijdigheid in de heldenreis. Aan de ene kant de gevechtsretoriek. Maar aan de andere kant ook de belofte van snelle eenvoudige oplossingen.
Eens je ‘de knop’ omdraait, eens je het licht gezien hebt, dan gaat alles vanzelf.

Ik moet zeggen, ik heb nog nooit zo’n knop gehad, voor niks.
Bij mij is het een leerproces. En zoals ik al schreef: dat leerproces wordt alsmaar moeilijker. En da’s OK. Want het is zoals wiskunde studeren, dat wordt ook altijd moeilijker. Bij wiskunde ‘ben’ je er ook nooit. Er blijven altijd nog een heleboel (tot nu toe) onoplosbare problemen over.

Het wordt steeds moeilijker, maar da’s ok, want het is een teken dat je de moeilijkere issues aankan, dat je klaar bent voor een nieuwe uitdaging.

- De heldenreis veronderstelt iets van een hiërarchie tussen de held en de lezer/luisteraar.

Als ik diegene ben die in het ondernemerswalhalla is toegekomen en ik ken de juiste weg, dan moet jij luisteren en doen wat ik zeg. En dan sta ik dus boven jou.

Terwijl als we allebei een weg gaan, een weg waarop ik misschien op sommige punten nét iets meer ervaring heb dan jij, maar zeker niét alwetend ben (omdat ieders weg anders is!), dan zijn we gelijken.

En dat heeft voor mij iets dubbels: aan de ene kant voelt dat super fijn, het voelt kloppend, het voelt voedend.

En aan de andere kant is er dan mijn ego dat bang wordt: “jamaar Ann, als jij het ook niet weet, als jij maar evenveel weet als je klanten en het samen gaat onderzoeken, waarvoor hebben ze jou dan nodig (en zouden ze jou dus betalen)?”

Hier moet dus een soort conclusie komen van dit artikel maar ik kan er geen hero’s journey conclusie van maken natuurlijk.

Er is geen walhalla, maar natuurlijk is er groei. Absoluut is er groei. Groei en bewustwording is waar het om gaat. Als ik mezelf vergelijk met diegene die ik was aan het begin van mijn ondernemersavontuur, dan herken ik mezelf op bepaalde vlakken bijna niet meer.

Maar die groei voldoet dus niet aan de regels van het klassieke heldenverhaal.

Dat is iets wat me bijvoorbeeld lang tegenhield (en soms nog) bij het schrijven van mijn boek.
Wie wil een boek lezen zonder happy end?
Wie wil een boek lezen waarbij de protagonist op het einde nog even bang is als in het begin?

Wat is dan de belofte van zo’n boek?
Of ruimer gezegd: wat is de belofte van zo’n ondernemerscoach?
En nog ruimer: wat is dan de échte, pure, radicaal eerlijke belofte die jij dan kan maken in jouw vakgebied?

Ik zeg het regelmatig en ik blijf het menen: als ik op voorhand geweten had wat me allemaal te wachten stond bij het ondernemen, dan was ik er nooit aan begonnen.

En dat zou superjammer geweest zijn. Omwille van alles wat ik geleerd heb. Omdat ik NIKS LIEVER doe, dan dit vak. Hoeveel angsten er ook komen bij kijken. Hoeveel gremlins er ook uit de krochten der aarde tevoorschijn (blijven) komen. Hoeveel worsteling en innerlijk werk er ook vooraf gaat aan bijvoorbeeld deze nieuwsbrief.

En het zou ook jammer geweest zijn voor de wereld, voor de mensen met wie ik tot nu toe al een stukje heb mogen meewandelen op hun ondernemersweg. (maar: dat vind ik ook wel een (klein of groot) tikkie arrogant om te zeggen)

Misschien is dat wel de belofte die ik kan doen.
Of neen, het is geen belofte die IK kan doen, het is de belofte van het leven, en van ondernemen in het bijzonder: dat velen van ons er waarschijnlijk niet aan begonnen waren als we zelf hadden mogen kiezen. Maar dat deze weg zo de moeite waard is!

Misschien hebben we er niet bewust, rationeel voor gekozen. Misschien was het onze ziel die ons deze weg opstuurde (ik heb voor mezelf in elk geval dat gevoel).

Als we alles op voorhand geweten zouden hebben, zouden we er waarschijnlijk niet voor gekozen hebben, maar het is zo de moeite waard. Voor jezelf. En voor de mensen waar jij mee mag meewandelen.

Laat dit ook een uitnodiging zijn: laat je niet afschrikken door de heldenverhalen. Laat je niet ontmoedigen, denk niet ‘zie je wel, bij mij lukt het niet, dit is voor mij niet weggelegd’.
Het ondernemerswalhalla, neen dat is voor jou niet weggelegd. Omdat het niet bestaat.

Het is geen hero’s journey waarbij je op een bepaald moment op de bestemming komt. Het is een continuous hero’s journey zonder eindbestemming met blijvende worstelingen.

Een continuous hero’s journey waardoor jij een unieke bijdrage levert aan de wereld, vanuit jouw vak als coach, therapeut, trainer, consultant (of een mix van alle vier tegelijk).
Juist met al je geworstel.
Juist door al je struggles.
Juist door helemaal mens te zijn.

Ik denk dat dat is waarvoor we hier zijn.

Ann

Tags:

Blog

Meer blogs & vlogs

Een nieuw seizoen van The (un)Masked Coach Mijn kerstvakantie: gourmet, youtubefilmkes en een levensveranderend inzicht [Het alfabet van Ann] De W van WEG MET VALSE BESCHEIDENHEID Welcome to your zone of genius! Trauma voor dummies in 10 vragen What does life want from me? Help, ik zit in de overgang! Over mijn supersmalle comfortzone tussen té competent en incompetent Vijf dingen die ik had willen weten toen ik startte als ondernemer Welkom in mijn beschutte werkplaats! [Het alfabet van Ann] De V van VERLEIDEN en VERTROUWEN Succes en de Renault Megane, een drama in drie bedrijven Een half wiel voor is genoeg [Het alfabet van Ann] De U van UNIEK I am not your guru [Het alfabet van Ann] De T van TIPS, TRICKS en TOBLERONE Mijn 5 beste anti-tips bij acute faalangst Ik heb geen goesting Wachten op je kind in de Pain Quotidien [Het alfabet van Ann] De S van STOM Ondernemen met een beperking De ene dag is de andere niet [Het alfabet van Ann] De R van RADICAAL PERSOONLIJK Stilte! Hier wordt getypt Van onderduiken naar vertrouwen, of: de fasen in mijn bedrijf De schoonheid van het imposter syndroom Ik wil organisch groeien (of: ben jij enkel een ondernemer in gedachten?) [Het alfabet van Ann] De Q van QUEESTE De bevrijding van wie ik echt ben (oftewel: de autisme-update) Omzet delen of niet, that's the question Ik wil foto’s van vakantiehuisjes met vuile ramen en stof op de vloer 10 tekenen dat je te bescheiden bent Wat kots opruimen in de nacht je leert over commitment Dit vraagt je potentiële klant zich af Waarom ik ALLERGISCH ben aan tips Wat als ik al die moeite doe en het leidt tot niks? [Het alfabet van Ann] De P van PARADOX De migraineaanval te veel [Het alfabet van Ann] De O van ONDERNEMEN Mijn trainingen zijn saai [Het alfabet van Ann] De N van NEEN Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden Radicaal eerlijke marketing, was da? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders De 5 grootste misverstanden over verkopen [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Senseo of Nespresso? De top 10 onaangename waarheden voor ondernemers [Het alfabet van Ann] De M van MISSIE Vrijheid of dictatuur? [Het alfabet van Ann] De K én L van KORTE EN LANGE TERMIJN Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom Ik ben niet goed in vakantie [Het alfabet van Ann] De J van JOUW WAARHEID [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! [Het alfabet van Ann] De I van INTIEM Ik druk op send en dan duik ik onder Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Het alfabet van Ann] De H van HULP Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Het alfabet van Ann] De G van GELD [Het alfabet van Ann] De F van FOCUS Help: ik doe alles wat ik kan en ik heb nog altijd geen klanten! [Het alfabet van Ann] De E van EMPATHIE Waar hou jij je nog in in je bedrijf? [Het alfabet van Ann] De D van DOEN Te koop: bloeiende praktijk [Het alfabet van Ann] De C van CONSISTENT Wat is belangrijk genoeg voor jou om je barrières te overwinnen? [Het alfabet van Ann] De B van BONDIG Heb jij al JA gezegd? [Het alfabet van Ann] De A van AUW! Falen is geen optie én het is een must Zoals Clouseau al zei: het zit vanbinnen Allé, weer zo’n coach die alleen maar gebakken lucht verkoopt Welke van deze marketingfouten maakte jij al deze week? Ik wist dat ik het niet mocht lezen maar ik kon er niet aan weerstaan To plan or not to plan, that's the question NU gaan de klanten echt komen! Is je ego het echte probleem in je bedrijf? Het maakt niet uit hoe je jezelf noemt Het obstakel is de weg Wat zich nu toont in je ondernemerschap, was er altijd al Leven en ondernemen in tijden van corona Waarom het beter is voor je bedrijf als je kostwinnaar bent Marketing uitbesteden, ja of neen? Jij bent de gans, zorg voor jezelf! I know what I want and I want it NOW Wat je omzet zegt over jou Action cures fear 2 redenen waarom ondernemen een kwestie van geluk is en 25 voor het tegendeel Je MAG niet perfect zijn Waar maak jij het jezelf te gemakkelijk in je bedrijf? Je omzet weerspiegelt hoeveel stress je aankan Waarom ik geen korting geef Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is [S.O.S. Ann] Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen 12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Het alfabet van Ann] De W van WEG MET VALSE BESCHEIDENHEID [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...
mail_outline ann@althea-coaching.be

Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x