NU gaan de klanten echt komen!

7 mei 2020

"I'm convinced that about half of what separates
successful entrepreneurs from the nonsuccessful ones
 is pure perseverance."
~ Steve Jobs ~

2 april 2011.
De dag waarop mijn bedrijf zou beginnen groeien en de groei zou nooit meer stoppen.


Dat dacht ik tenminste.

Want 2 april 2011 was de dag waarop er een artikel in het Magazine van Het Nieuwsblad verscheen.
Een artikel waarvoor ze mij geïnterviewd hadden.

Op 2 april was ik dus vol verwachting.
Ik ging uit van een stuk of 20 aanmeldingen voor coachinggesprekken die dag, nog een heel aantal de week die volgde, en vanaf dan een gestage stroom nieuwe klanten.

Maar de realiteit was anders.
Drie mails die zaterdag, waarvan één persoon klant werd.
De week nadien geen mails meer.
Laat stáán een gestage stroom klanten zonder dat ik nog iets moest doen.

Het was hard wakker worden uit een ondernemersillusie.

Ik zie het nog teveel, geloven in ondernemersillusies.

Ondernemers die 1 marketing actie doen en denken dat dat genoeg is.
Eén nieuwsbrief, en ervan uit gaan dat daardoor klanten gaan komen.
Eén keer een workshop aankondigen op Facebook, en denken dat dat genoeg is om aanmeldingen te krijgen.
Eén mail sturen om warme contacten uit te nodigen, en dan teleurgesteld zijn als er geen reacties komen.

Dit soort illusies kan alleen maar leiden tot onterechte teleurstelling.

Marketing is het opbouwen van een vertrouwensband met je doelgroep. Dat gebeurt echt niet door één enkele actie.

Ga maar na, hoe werkt dat bij jou, hoe krijg jij vertrouwen in iemand?
Word jij klant als je iemand één enkele keer hebt zien voorbijkomen op Facebook?
Word jij klant als je iemand 5 minuten gesproken hebt?

Vertrouwen opbouwen kost tijd, zeker bij diensten zoals wij die leveren. Een plantje, of een ijsje, of een nieuwe pen, dat koop je al snel. En als je dan tevreden bent, blijf je bestellen, en daarna zelfs aanbevelen.
Da’s een kleiner risico.

De diensten die wij leveren vragen een vertrouwensband, vragen dat klanten zich blootgeven.
En natuurlijk doen we dat niet zomaar, ons blootgeven aan Jan en alleman.
Jij zelf niet, en je potentiële klanten dus ook niet. Je kan niet van je potentiële klanten verwachten dat ze dit zomaar doen, als jij daar ook tijd voor nodig hebt.

In plaats van te blijven geloven in illusies, geef ik je daarom deze 5 confronterende maar bevrijdende waarheden mee:

1. Er is altijd veel méér actie nodig dan je denkt/hoopt.

Het betekent niet dat je verkeerd bezig bent.
Het betekent niet dat je niet goed genoeg bent.
Het is wat het is.

2. Er zijn altijd mensen die worstelen met het probleem waar jij bij helpt, die nooit de stap zullen zetten om iets aan hun probleem te doen.

Ja, het kan frustrerend zijn om dat te zien maar zij zijn niet jouw verantwoordelijkheid. Jij hebt alleen iets te doen voor wie geholpen wil worden.

3. Marketing, de band met je doelgroep opbouwen, is een belangrijk deel van je ondernemerschap.

Als je enkel wil werken met je klanten en niet bereid bent om te leren hoe marketing werkt en er de nodige tijd in te investeren, dan zal je bedrijf niet groeien.

4. Eén briljante marketingactie heeft minder effect dan 10 goede marketingacties na elkaar.

Doe dus niet je best om ‘de perfecte’ post of nieuwsbrief te schrijven. Perfectie bestaat sowieso niet én je leert juist door te doen en te produceren, niet door steeds dezelfde tekst te blijven herkauwen.

5. Het gaat niet om jou in je bedrijf maar om je klant.

Natuurlijk moet jij goed voor jezelf zorgen hè, daar gaat dit niet om.
Ik bedoel: het gaat niet om jouw tools, jouw briljante methodes, jouw technieken. Het gaat om waar jouw doelgroep mee worstelt en wat ze echt nodig hebben.
Heb het dus niet over wat je precies doet maar over het probleem waar je bij helpt.

Ik ben benieuwd, welke van de 5 confronterende maar bevrijdende waarheden had jij het meest nodig vandaag?

Ann

P.S. Op zaterdag 16 mei geef ik weer mijn eendaagse ondernemersworkshop “The Big Five”Natuurlijk volledig online dus corona-proof.

Ik leer je hoe je je ondernemershuis opbouwt van fundament tot aan het dak.
Marketing, verkopen, zichtbaar worden, prijzen bepalen, het komt allemaal aan bod.

Een dag vol eyeopeners, heel concrete ondernemersstrategieën en op het einde van de dag een duidelijk actieplan.

Let op! Doe alleen mee als je je bedrijf/praktijk serieus neemt!
Het risico dat je neemt is dat je je grote dromen serieus gaat nemen, en ja, dat je ontdekt dat ze haalbaar zijn!

Alle info over de workshop (en de aanmeldlink) vind je hier

En goed om weten: vanaf nu is het 2 voor de prijs van 1: je mag met andere woorden iemand gratis meebrengen. Je collega-coach, je vriendin-ondernemer, je business-buddy, als ze maar het ondernemersvak willen leren!

Nog vragen? Stuur me even een mailtje op ann@althea-coaching.be, ik antwoord met veel plezier!

Meer blogs & vlogs

Zoals Clouseau al zei: het zit vanbinnen Allé, weer zo’n coach die alleen maar gebakken lucht verkoopt Welke van deze marketingfouten maakte jij al deze week? Ik wist dat ik het niet mocht lezen maar ik kon er niet aan weerstaan To plan or not to plan, that's the question Is je ego het echte probleem in je bedrijf? Het maakt niet uit hoe je jezelf noemt Het obstakel is de weg Dit vraagt je potentiële klant zich af Wat zich nu toont in je ondernemerschap, was er altijd al Leven en ondernemen in tijden van corona Waarom het beter is voor je bedrijf als je kostwinnaar bent Marketing uitbesteden, ja of neen? Jij bent de gans, zorg voor jezelf! Radicaal eerlijke marketing, was da? De 5 grootste misverstanden over verkopen I know what I want and I want it NOW Wat je omzet zegt over jou Senseo of Nespresso? Action cures fear 2 redenen waarom ondernemen een kwestie van geluk is en 25 voor het tegendeel Je MAG niet perfect zijn Waar maak jij het jezelf te gemakkelijk in je bedrijf? Je omzet weerspiegelt hoeveel stress je aankan Waarom ik geen korting geef Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen 12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

ann@althea-coaching.be


Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x