Over mijn supersmalle comfortzone tussen té competent en incompetent

2 juni 2023

If you want to find your purpose in life,
find your wound.
~ Rick Warren ~ 


De voorlaatste dag van mijn bestaan als werknemer, eind september 2007.

Ergens in Nederland, in de lobby van een hotel, na een laatste meeting met een projectgroep.
Een (bijna ex-) collega vraagt:
"Ann, waarom ga jij nu eigenlijk als zelfstandige beginnen?”

En ik die mezelf hoor zeggen (zonder dat ik het zelf goed begrijp):
“Ik wil leren mijn eigen geld te verdienen.”

Ik voel op dat moment dat er super veel lading in die uitspraak zit, ook al denk ik tegelijk: “Huh? Ik verdien toch al 9 jaar mijn eigen geld?”

Ondernemen, mijn soort ondernemen, is een aantal dingen: 

Het is een manier om je boterham te verdienen, op een manier die goed bij je past (cfr. de beschutte werkplaats.

Het is een manier om een zinvolle bijdrage te leveren aan de wereld, impact te hebben, een verschil te maken (dat verschil dat jij alleen kan maken).

En, last but not least: het is voor mij ook de manier die onze ziel gekozen heeft om bepaalde levensthema’s aan te gaan. 

En dat laatste, daar bleek mijn uitspraak “Ik wil leren mijn eigen geld te verdienen” mee te maken te hebben.

Het ging namelijk niet om die letterlijke betekenis maar om vragen als:

- Welke unieke bijdrage heb ik te leveren aan de wereld?
- En is die bijdrage wel iets waard?
- Welke talenten heb ik?
- Welke waarde hebben die talenten?
- Durf ik echt te gaan staan voor mijn talenten?
- Durf ik echt impact te maken?
- Wat is het verschil tussen mijn bijdrage en die van anderen?

Het eerste jaar van mijn bedrijf durfde ik niet tegen mensen zeggen wat ik deed.
Letterlijk hé.
Iemand vroeg dan: “Wat doe jij nu eigenlijk?” en ik vluchtte weg naar de WC of verwees door naar mijn man voor meer uitleg.
Zo bang was ik dat mensen me raar zouden aankijken, vol twijfel, en zouden zeggen: “Denk je écht dat je dat kan??”

We zijn nu meer dan 15 jaar verder en dit thema speelt nog steeds in mijn bedrijf. Ik vlucht niet meer weg naar de WC als iemand me vraagt wat ik doe, maar het thema is er nog, steeds een laag dieper, steeds dieper bij de kern, steeds uitdagender dus.

Het wordt me nog steeds elke dag duidelijker dat ons bedrijf ons uitnodigt, pusht, ja, eigenlijk dwingt, om bepaalde thema’s onder ogen te zien.

Als ik mijn thema in 1 woord zou benoemen, dan gebruik ik het woord: WAARDE.

Of beter gezegd, het gaat om een kwetsbaar deel van me dat zich vaak waardeloos voelt, dat worstelt met de vragen: “Mag ik bestaan? Mag ik plek innemen op deze aarde?”

En dat thema toont zich in heel veel verschillende heel kleine of grotere concrete situaties.
Zoals dat ik geen énkel risico wil lopen om de buren te storen en dus nooit muziek opzet, alleen met koptelefoon. Zoals dat het me heel erg raakt als er letterlijk geen stoel is voor mij. Zoals dat ik denk “OK, dan vertrek ik maar” als ik iemand ontmoet die ongeveer hetzelfde doet als ik.

Vroeger dacht ik: “ok, ik pak dat thema aan, let’s get it over with, hoe rapper hoe liever, dan zijn we er vanaf”.

Maar nu na meer dan 15 jaar zie ik dat ons levensthema ons niet verlaat.
En dat is ook niet erg.
Het thema verdiept zich steeds meer en meer.

Dat is het geweldige van een eigen bedrijf hebben en daardoor ons levensthema aangaan.
Met een eigen bedrijf moét je wel.
Want als je je levensthema niet in de ogen kijkt, dan werkt het niet.

Ja, het is ook ab-so-luut nodig dat we leren hoe ondernemen werkt.
Maar zélfs als je de ondernemersvaardigheden volledig onder de knie zou hebben (wat natuurlijk nooit het geval zal zijn, er valt altijd nog meer te leren), maar zelfs àls we die ooit volledig onder de knie zouden kunnen krijgen, dan is dat niet genoeg.

We moeten ook ons levensthema aangaan.

Dat blijven we de hele tijd tegenkomen, telkens opnieuw. En telkens opnieuw een laag dieper.
Als we dat thema niet in de ogen kijken, dan stokt het in ons bedrijf, eender hoe goed we zijn in strategie, en marketing, en sales.

Om een heel concreet voorbeeld te geven: ik kan énkel een artikel schrijven over datgene wat op dat moment speelt, over datgene wat zit te duwen.

Zo was ik deze week bezig aan een artikel over “De zes redenen waarom je niét voor mij als ondernemerscoach moet kiezen.” Ik had al helemaal de structuur, maar het vlotte niet.

Gelukkig heb ik na al die jaren het verschil geleerd tussen uitstelgedrag dat me zegt “ja Ann, je bent misschien bang maar je wéét dat dit wel gewoon is wat je nu te doen staat” en uitstelgedrag dat me zegt “nope, dit is op dit moment niét het juiste om te doen, hoewel dat rationeel wel zo lijkt”.

En dus ben ik gestopt met dat artikel en ben ik even nagegaan: welk thema leeft er nu bij mij? Wat wil er door mij naar buiten stromen?

En ja, er was weer een laagje dieper dat zich aandiende rond het thema waarde.

Ik had namelijk afgelopen zondag gemerkt dat er iets speelt bij mij rond trots zijn.
Dat een deel van mij vindt dat ik niet trots mag zijn op mezelf.

En gelukkig had ik vandaag een buddy meeting met mijn buddy Jim (we zitten in dezelfde opleiding) en was dat een goeie aanleiding om dat patroon verder te onderzoeken.

Wat waren mijn ontdekkingen?

- Ik mag van mezelf niet té competent zijn (of dat alleszins niet aan anderen laten merken) want dat is arrogant.

- Maar: ik mag zeker ook niet incompetent zijn want dat is ook affrontelijk.

- Er is voor dat deel in mezelf dat vindt dat ik niet trots mag zijn dus een heeele smalle zone tussen te competent (en dus arrogant) en incompetent. Zoiets als een hele smalle brug over een afgrond.
En dat deel van me is dus een godganse dag aan het controleren OF IK NOG WEL IN DE CORRECTE ZONE ZIT en dus niet van die brug ga vallen.

Eén van de gevolgen daarvan is dat ik me snel schaam als ik bang ben dat ik incompetent overkom (”oh neen ik heb daar iets dom gezegd, wat gaan ze nu van me denken?”) én dat ik snel denk dat ik teveel plek heb ingenomen en té competent ben overgekomen (“oh neen je bent daar zo arrogant geweest om uitgebreid te antwoorden op die vraag, dat is ook niet fijn voor de andere mensen hé!”).

En daardoor blokkeer ik heel vaak een stroom in mezelf.

Want, ontdekte ik, ik ben helemaal niet iemand die CONTINU aan het woord wil zijn en haar input wil geven.
Ik doe dat enkel als ik vanbinnen wat ik noem “de stroom” voel. Het voelt echt als een stroom die doorheen mij naar buiten wil. Die stroom is er enkel als ik de combinatie voel van “ja, dit ken of kan ik” én “dit ligt binnen mijn missie”.

Maar doordat een deel van mij niet te competent (arrogant, te veel plek) maar ook niet incompetent wil overkomen, blokkeer ik die stroom heel vaak.
“Ik zal dit maar niet zeggen.”
“Ik zal mijn inbreng maar niet geven.”
“Ik ben al teveel aan het woord geweest”.
En dan zwijg ik terwijl ik eigenlijk iets wil zeggen, wil toevoegen, wil antwoorden, wil verduidelijken.

En daardoor, en dat was misschien wel mijn belangrijkste ontdekking van de dag, gebeuren er twee dingen:

- ik laat aan anderen/de wereld niét volledig zien waar ik hen bij kan helpen en

- doordat ik de stroom in mezelf blokkeer (ik heb echt het beeld van een kleine rivier die wordt geblokkeerd door waterschotten) ontstaat er een overstroming binnenin mij (ik voel me gefrustreerd, ik voel stress, het wringt). En dat beschadigt me.

Weer een heel concreet voorbeeld hoe dit thema me belemmert in mijn bedrijf, en hoe aan de slag gaan met dit thema de weg vrijmaakt voor nog meer groei.

En ja natuurlijk komen we in andere contexten ook ons levensthema tegen.
Alleen, ondernemen werkt wel héél goed op dat vlak.
Juist omdat we met het ondernemen ook onze boterham willen/moeten verdienen, kunnen we de thema’s niet uit de weg gaan. We moeten wel!
En dat kan super confronterend en frustrerend zijn, maar het geeft ook zoveel kansen.

Want, als ik naar mezelf kijk (en dat hoeft niet voor iedereen zo te zijn), ik doe niet liever dan in mezelf duiken en al deze patronen en thema’s exploreren.
Maar, en daar ben ik ook eerlijk over, er zijn thema’s waar zoveel oude pijn aan vasthangt (zoals dit thema in verband met waarde) dat ik ze niet onder ogen zou zien en gaan voelen (wat wel nodig is voor echte verandering) als het niet echt moést. Als ik niet een soort van gedwongen werd.

Hurray voor het ondernemerschap dus! :-)

En zoals de quote bovenaan dit artikel het zegt: je levensthema toont je juist ook de weg naar jouw purpose, jouw unieke bijdrage in dit leven.
Mijn wonde over waarde en waardeloos zijn én het hele leerproces dat ik daardoor doorgemaakt heb en nog doormaak, maakt juist dat ik andere ondernemers zo goed kan helpen bij dit thema. Bij het zien van hun waarde, de unieke bijdrage die zij leveren en hoe ze die aan de wereld kunnen tonen op een manier die echt bij hen past.

Heb jij al een idee wat jouw levensthema is dat je leeft in je bedrijf? Wat heb jij op dit moment (weer een laag dieper) in de ogen te kijken om je bedrijf de nodige zuurstof te geven?
Ik ben benieuwd!!

 

Ann

P.S Natuurlijk werk ik ook met mijn klanten rond dit soort thema’s. Wil je samen met mij kijken of ik jou ook bij jouw (levens)thema kan begeleiden? Neem dan gerust contact op voor een (vrijblijvend) verkennend zoomgesprek!

Dat kan via deze link.

Jij (en je levensthema-gremlins) zijn heel erg welkom!


Tags:

Blog

Meer items

De 6 rode vlaggen: waarom ik niet de juiste coach ben voor jou Een nieuw seizoen van The (un)Masked Coach Mijn kerstvakantie: gourmet, youtubefilmkes en een levensveranderend inzicht [Het alfabet van Ann] De W van WEG MET VALSE BESCHEIDENHEID Welcome to your zone of genius! Trauma voor dummies in 10 vragen What does life want from me? Help, ik zit in de overgang! Vijf dingen die ik had willen weten toen ik startte als ondernemer Welkom in mijn beschutte werkplaats! [Het alfabet van Ann] De V van VERLEIDEN en VERTROUWEN Succes en de Renault Megane, een drama in drie bedrijven Een half wiel voor is genoeg [Het alfabet van Ann] De U van UNIEK I am not your guru [Het alfabet van Ann] De T van TIPS, TRICKS en TOBLERONE Mijn 5 beste anti-tips bij acute faalangst Ik heb geen goesting Wachten op je kind in de Pain Quotidien [Het alfabet van Ann] De S van STOM Ondernemen met een beperking De ene dag is de andere niet [Het alfabet van Ann] De R van RADICAAL PERSOONLIJK Stilte! Hier wordt getypt Van onderduiken naar vertrouwen, of: de fasen in mijn bedrijf De schoonheid van het imposter syndroom Ik ben geen held Ik wil organisch groeien (of: ben jij enkel een ondernemer in gedachten?) [Het alfabet van Ann] De Q van QUEESTE De bevrijding van wie ik echt ben (oftewel: de autisme-update) Omzet delen of niet, that's the question Ik wil foto’s van vakantiehuisjes met vuile ramen en stof op de vloer 10 tekenen dat je te bescheiden bent Wat kots opruimen in de nacht je leert over commitment Dit vraagt je potentiële klant zich af Waarom ik ALLERGISCH ben aan tips Wat als ik al die moeite doe en het leidt tot niks? [Het alfabet van Ann] De P van PARADOX De migraineaanval te veel [Het alfabet van Ann] De O van ONDERNEMEN Mijn trainingen zijn saai [Het alfabet van Ann] De N van NEEN Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden Radicaal eerlijke marketing, was da? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders De 5 grootste misverstanden over verkopen [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Senseo of Nespresso? De top 10 onaangename waarheden voor ondernemers [Het alfabet van Ann] De M van MISSIE Vrijheid of dictatuur? [Het alfabet van Ann] De K én L van KORTE EN LANGE TERMIJN Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom Ik ben niet goed in vakantie [Het alfabet van Ann] De J van JOUW WAARHEID [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! [Het alfabet van Ann] De I van INTIEM Ik druk op send en dan duik ik onder Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Het alfabet van Ann] De H van HULP Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Het alfabet van Ann] De G van GELD [Het alfabet van Ann] De F van FOCUS Help: ik doe alles wat ik kan en ik heb nog altijd geen klanten! [Het alfabet van Ann] De E van EMPATHIE Waar hou jij je nog in in je bedrijf? [Het alfabet van Ann] De D van DOEN Te koop: bloeiende praktijk [Het alfabet van Ann] De C van CONSISTENT Wat is belangrijk genoeg voor jou om je barrières te overwinnen? [Het alfabet van Ann] De B van BONDIG Heb jij al JA gezegd? [Het alfabet van Ann] De A van AUW! Falen is geen optie én het is een must Zoals Clouseau al zei: het zit vanbinnen Allé, weer zo’n coach die alleen maar gebakken lucht verkoopt Welke van deze marketingfouten maakte jij al deze week? Ik wist dat ik het niet mocht lezen maar ik kon er niet aan weerstaan To plan or not to plan, that's the question NU gaan de klanten echt komen! Is je ego het echte probleem in je bedrijf? Het maakt niet uit hoe je jezelf noemt Het obstakel is de weg Wat zich nu toont in je ondernemerschap, was er altijd al Leven en ondernemen in tijden van corona Waarom het beter is voor je bedrijf als je kostwinnaar bent Marketing uitbesteden, ja of neen? Jij bent de gans, zorg voor jezelf! I know what I want and I want it NOW Wat je omzet zegt over jou Action cures fear 2 redenen waarom ondernemen een kwestie van geluk is en 25 voor het tegendeel Je MAG niet perfect zijn Waar maak jij het jezelf te gemakkelijk in je bedrijf? Je omzet weerspiegelt hoeveel stress je aankan Waarom ik geen korting geef Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is [S.O.S. Ann] Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen 12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Het alfabet van Ann] De W van WEG MET VALSE BESCHEIDENHEID [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...
mail_outline ann@althea-coaching.be

Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x