De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten

17 januari 2019

“Facebook marketing, werkt dat nu eigenlijk of is dat verloren energie?”
 
Ik ga eerlijk zijn, ik heb lange tijd mijn Facebookpagina onderhouden vanuit een soort van plichtbesef.
Ik geloofde niet dat ik ooit klanten via Facebook zou krijgen, maar ik dacht ‘ge kunt toch niet anders tegenwoordig, als ik helemaal niks op mijn Facebookpagina heb staan, dat geeft ook geen goeie indruk’.
 
Ondertussen wéét ik uit ervaring dat je via Facebook echt klanten kan krijgen. 
Alleen, er zijn fouten die veel ondernemers maken, en ja, dan werkt het dus niet.
Daarom, vandaag: de 5 meest gemaakte Facebook marketing fouten.
 
Fout nummer 1: Foto’s en quotes zonder extra uitleg erbij (hoogstens met een lading hashtags).
 
Marketing is een relatie opbouwen met je lezers. We moeten jou en je bedrijf leren kennen.
 
Een foto alleen is niet genoeg.
Een quote alleen (en I loooooove quotes) is niet genoeg.
 
Wij willen weten waarom je die quote plaatst, waarom hij jou raakt, wat de link is met je bedrijf en je dienstverlening.
 
De bedoeling van marketing (en dus ook van marketing via Facebook) is nog altijd klanten krijgen.
Als er gewoon een quote of foto (hoe mooi of inspirerend ook) passeert op onze tijdslijn, is dit een gemiste kans.
 
Fout nummer 2: Je prijst enkel je aanbod aan.
 
Kom naar mijn workshop.
Download mijn e-book.
Boek een coachingsessie.
 
Ik zei het al: marketing is een relatie opbouwen. Online gaat dat trager dan in real life.
 
En zeker dan kan je al snel te snel willen gaan. Een aanbod doen terwijl je potentiële klant jou nog amper kent.
Ik maak de vergelijking regelmatig: het is als een huwelijksaanzoek doen op een blind date.
En op social media is dat zelfs: een huwelijksaanzoek doen nadat je enkel nog maar een paar whatsapp berichtjes hebt uitgewisseld.
Meestal is dat géén goed idee.
 
Geef dus waarde in je Facebookposts. Geef kennis weg. Vertel welke stappen nodig zijn voor de oplossing van dat dringende belangrijke probleem waar jouw potentiële klant mee worstelt. Geef tips (geen Flair-niveau maar echt waardevolle hulp).
 
Af en toe kan je dan eens een schaamteloze commerciële mededeling doen, maar beter te weinig dan te veel.
 
(Wat wel mag en nodig is, is dat je in je bericht of video een call to action verwerkt. Je nodigt klanten uit voor een gratis kennismakingssessie bijvoorbeeld. Of om zich in te schrijven op je nieuwsbrief. Of om je weggever te downloaden. )
 
Fout nummer 3: Je laat je potentiële klant op zijn/haar honger zitten.
 
Sluit naadloos aan bij nummer twee.
Ik zie vaak posts of video’s die het nét niet zijn. Waarbij je voelt dat de schrijver of spreker zich inhoudt. Wel een ietsie weggeeft, maar net niet alles.
 
En weet je, ik snap dat, ik ben ook zo geweest. Ik dacht ‘als ik alles al vertel wat ik weet, waarom zou iemand dan nog klant worden?’
 
Maar het is net omgekeerd. Het is juist als jij je niet inhoudt, zoveel kennis weggeeft dat je bang bent omzet te missen, dat iemand jouw expertise echt gaat ervaren en dát is essentieel opdat iemand klant zou kunnen worden.
 
Fout nummer 4: je bent een grijze muis.
 
Of toch op Facebook. :-P
 
Je houdt je in, uit schrik iemand voor de borst te stoten. Uit schrik voor afkeuring van ‘de mensen’ of specifiek van je vader, je collega’s of je man.
 
Neen, ik beweer niet dat je moet gaan voor controverse om de controverse. Niet elk onderwerp van elke post leent zich tot even uitgesproken meningen. Het gaat er niet om perse de rebel te worden.
 
Maar vraag je elke keer af: heb ik gezegd wat ik écht wou zeggen of schrijven? Of heb ik me ingehouden? En als je je ingehouden hebt, doe dan een tweede poging.
 
Juist als je het lef toont om te zeggen wat er moet gezegd worden, worden mensen geraakt en kunnen die potentiële klanten die echt bij je passen jou herkennen.
 
Fout nummer vijf (maar ik vermoed de meest gemaakte?): Je bent te passief.
 
Mijn coach zegt altijd: “Ik ZIT niet op Facebook, ik WERK op Facebook.”
 
Je posts zijn maar het begin.
 
Hou in de gaten wie er je posts liket en wie reageert en neem actie.
Spreek iemand aan via messenger en bedank hem/haar oprecht voor zij/haar like of reactie.
 
Ga het gesprek aan (gewoon alsof je die persoon in het echt tegenkomt), informeer of je iets voor hem/haar kan betekenen, of je hem/haar kan helpen.
 
Als je dit doet vanuit een intentie van vriendelijke nieuwsgierigheid en oprecht willen helpen komt dit totaal niet opdringerig over, integendeel. Ik krijg heel regelmatig feedback van klanten die op deze manier klant geworden zijn en dit als heel aangenaam hebben ervaren.
 
Nu ben ik wel heel benieuwd: wat is jouw grootste valkuil?
En wat ga je vanaf nu anders doen op Facebook?

Meer blogs & vlogs

Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

Industrieweg 3 3001 Heverlee
ann@althea-coaching.be


Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x