17 januari 2019
“Facebook marketing, werkt dat nu eigenlijk of is dat verloren energie?”
Ik ga eerlijk zijn, ik heb lange tijd mijn Facebookpagina onderhouden vanuit een soort van plichtbesef.
Ik geloofde niet dat ik ooit klanten via Facebook zou krijgen, maar ik dacht ‘ge kunt toch niet anders tegenwoordig, als ik helemaal niks op mijn Facebookpagina heb staan, dat geeft ook geen goeie indruk’.
Ondertussen wéét ik uit ervaring dat je via Facebook echt klanten kan krijgen.
Alleen, er zijn fouten die veel ondernemers maken, en ja, dan werkt het dus niet.
Daarom, vandaag: de 5 meest gemaakte Facebook marketing fouten.
Fout nummer 1: Foto’s en quotes zonder extra uitleg erbij (hoogstens met een lading hashtags).
Marketing is een relatie opbouwen met je lezers. We moeten jou en je bedrijf leren kennen.
Een foto alleen is niet genoeg.
Een quote alleen (en I loooooove quotes) is niet genoeg.
Wij willen weten waarom je die quote plaatst, waarom hij jou raakt, wat de link is met je bedrijf en je dienstverlening.
De bedoeling van marketing (en dus ook van marketing via Facebook) is nog altijd klanten krijgen.
Als er gewoon een quote of foto (hoe mooi of inspirerend ook) passeert op onze tijdslijn, is dit een gemiste kans.
Fout nummer 2: Je prijst enkel je aanbod aan.
Kom naar mijn workshop.
Download mijn e-book.
Boek een coachingsessie.
Ik zei het al: marketing is een relatie opbouwen. Online gaat dat trager dan in real life.
En zeker dan kan je al snel te snel willen gaan. Een aanbod doen terwijl je potentiële klant jou nog amper kent.
Ik maak de vergelijking regelmatig: het is als een huwelijksaanzoek doen op een blind date.
En op social media is dat zelfs: een huwelijksaanzoek doen nadat je enkel nog maar een paar whatsapp berichtjes hebt uitgewisseld.
Meestal is dat géén goed idee.
Geef dus waarde in je Facebookposts. Geef kennis weg. Vertel welke stappen nodig zijn voor de oplossing van dat dringende belangrijke probleem waar jouw potentiële klant mee worstelt. Geef tips (geen Flair-niveau maar echt waardevolle hulp).
Af en toe kan je dan eens een schaamteloze commerciële mededeling doen, maar beter te weinig dan te veel.
(Wat wel mag en nodig is, is dat je in je bericht of video een call to action verwerkt. Je nodigt klanten uit voor een gratis kennismakingssessie bijvoorbeeld. Of om zich in te schrijven op je nieuwsbrief. Of om je weggever te downloaden. )
Fout nummer 3: Je laat je potentiële klant op zijn/haar honger zitten.
Sluit naadloos aan bij nummer twee.
Ik zie vaak posts of video’s die het nét niet zijn. Waarbij je voelt dat de schrijver of spreker zich inhoudt. Wel een ietsie weggeeft, maar net niet alles.
En weet je, ik snap dat, ik ben ook zo geweest. Ik dacht ‘als ik alles al vertel wat ik weet, waarom zou iemand dan nog klant worden?’
Maar het is net omgekeerd. Het is juist als jij je niet inhoudt, zoveel kennis weggeeft dat je bang bent omzet te missen, dat iemand jouw expertise echt gaat ervaren en dát is essentieel opdat iemand klant zou kunnen worden.
Fout nummer 4: je bent een grijze muis.
Of toch op Facebook. :-P
Je houdt je in, uit schrik iemand voor de borst te stoten. Uit schrik voor afkeuring van ‘de mensen’ of specifiek van je vader, je collega’s of je man.
Neen, ik beweer niet dat je moet gaan voor controverse om de controverse. Niet elk onderwerp van elke post leent zich tot even uitgesproken meningen. Het gaat er niet om perse de rebel te worden.
Maar vraag je elke keer af: heb ik gezegd wat ik écht wou zeggen of schrijven? Of heb ik me ingehouden? En als je je ingehouden hebt, doe dan een tweede poging.
Juist als je het lef toont om te zeggen wat er moet gezegd worden, worden mensen geraakt en kunnen die potentiële klanten die echt bij je passen jou herkennen.
Fout nummer vijf (maar ik vermoed de meest gemaakte?): Je bent te passief.
Mijn coach zegt altijd: “Ik ZIT niet op Facebook, ik WERK op Facebook.”
Je posts zijn maar het begin.
Hou in de gaten wie er je posts liket en wie reageert en neem actie.
Spreek iemand aan via messenger en bedank hem/haar oprecht voor zij/haar like of reactie.
Ga het gesprek aan (gewoon alsof je die persoon in het echt tegenkomt), informeer of je iets voor hem/haar kan betekenen, of je hem/haar kan helpen.
Als je dit doet vanuit een intentie van vriendelijke nieuwsgierigheid en oprecht willen helpen komt dit totaal niet opdringerig over, integendeel. Ik krijg heel regelmatig feedback van klanten die op deze manier klant geworden zijn en dit als heel aangenaam hebben ervaren.
Nu ben ik wel heel benieuwd: wat is jouw grootste valkuil?
En wat ga je vanaf nu anders doen op Facebook?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
x