[Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet

[Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet

19 juli 2018

We zijn bezig aan de 2dehelft van het jaar! Hoog tijd om naar je cijfers te kijken, als je dat nog niet gedaan had.

Wat was je omzetdoel voor de eerste helft van dit jaar? Heb je dat gehaald?
Zo ja, welke acties hebben ervoor gezorgd dat je je omzetdoel gehaald hebt?
Wat ga je blijven doen in de tweede helft van het jaar? Wat ga je anders doen?

Heb je je omzetdoel níét gehaald? Hoe komt dat?
(Ik hoor nu een aantal lezers denken: “Ann, DUH, ik hád helemaal geen omzetdoel!” -> lees dan vooral verder!)

Ik ga vandaag een gedurfde stelling doen: je omzet reflecteert je gevoel van eigenwaarde.
Wat zegt jouw omzet van dit jaar over je gevoel van eigenwaarde?
En als je kijkt naar de voorbije jaren?

Ik haal er even de omzet bij die ik gedraaid heb in 2008. Dat was het eerste volledige jaar van mijn bedrijf (ik ben gestart in oktober 2007).
Mijn omzet was dat jaar 1347,09 euro.

Neen, ik ben geen nul vergeten.
Neen, ik heb het niet over de winst die ik maakte, ik heb het wel degelijk over omzet.
Voor een heel jáár.

In 2014 was mijn omzet 45.000 euro.
Dat is ook het jaar waarin ik gestart ben bij mijn eerste ondernemerscoach. Ik heb toen veel geleerd over strategie, marketing en verkopen. 

Maar wat me het meest bijblijft uit dat jaar is dat ik op een event was bij mijn coach en ik me voor de allereerste keer TROTS voelde op mijn bedrijf.
Dat ik niet meer in elkaar kromp als iemand zei ‘wat doe jij eigenlijk’?
Het was het jaar dat ik me een ONDERNEMER ben gaan voelen met een BEDRIJF. (geen bedrijfJE meer!!)

Ja, je omzet is een reflectie van je gevoel van eigenwaarde.
Alleen als je gevoel voor eigenwaarde groeit, kan je omzet groeien.
 
Maar hoe hebben je gevoel voor eigenwaarde en je omzet met elkaar te maken?
 
Je gevoel voor eigenwaarde heeft enorme invloed op hoe jij je naar potentiële klanten toont.
 
Kan en durf jij met de volle overtuiging zeggen ‘ja, daar kan ik je heel goed bij helpen’?
Of ben je heel (te?) voorzichtig, aarzelend bijna?
Bang om te op te dringen? Of bang dat je niet gaat kunnen waarmaken wat je belooft?
 
Als je gevoel van eigenwaarde laag is, dan hou je jezelf klein.
De eerste 6 jaar van mijn bedrijf had ik géén omzetdoel. (dus lezers die daarstraks DUH zeiden: I feel you!)
 
Want ja, als je geen doel hebt, dan kan je het ook niet missen hè. Geen doelen stellen is een vorm van faalangst.
Maar het is ook totaal niet geloven dat je iemand bent die een doel kan halen.
Als je jezelf niet kan zien als iemand die 45.000 (of 100.000, of 500.000) euro omzet kan halen, dan zál je die ook niet halen.
 
Is het dan maar gewoon een kwestie van erin te geloven en dan komt het wel in orde?
 
Neen, en wel om twee redenen.

1. Je moet ook leren hoe ondernemen werkt. Als je niet weet hoe marketing werkt, hoe verkopen werkt, hoe je een succesvol bedrijf opzet, dat mag je nog zoveel geloven in jezelf, je zal niet de omzet halen die je wil halen.
 
2. Alleen geloven met je hoofd is niet genoeg. Om erin te geloven dat je kan fietsen, moet je daadwerkelijk fietsen. Om echt te geloven dat je kan vallen én weer opstaan, moet je vallen en weer opstaan.
Echt zelfvertrouwen zit niet in je hoofd, maar in je volledige lijf.
 
Máár, als je al op voorhand niet gelooft dat iets überhaupt mogelijk is, dan is die onderneming meestal al bij voorbaat tot mislukken gedoemd. Omdat je direct opgeeft bij de eerste tegenslag.
Meer zelfs: omdat je tegenslag interpreteert als ‘zie je wel, dit is toch niets voor mij, ik ben niet iemand die ….’
 
Ik ontmoet veel coaches, trainers, therapeuten en consultants die zichzelf enorm klein houden.
Die een enorm laag omzetdoel stellen en zeggen ‘daarmee kom ik wel toe’. Is dat zo?
En als je er ‘mee toe komt’, is dat dan waarmee je jezelf tevreden moet stellen? Of mag je jezelf ook méér gunnen?
 
Een gevoel van eigenwaarde hebben gaat ook over durven ontvangen. 
Durf jij echt te genieten van wat je hebt, van wat je krijgt?
Durf jij goed voor jezelf te zorgen (ja, voor jezelf, niet alleen voor je klanten, je kinderen en je partner)?
Jezelf te verwennen? Niet alleen wat supernoodzakelijk is, maar ook wat goed voelt?
 
Dáár zit voor vele ondernemers een grote struikelblok. 
En misschien zijn vrouwen daar nog véél gevoeliger aan, zo geïndoctrineerd als we worden dat we moeten zorgen voor anderen, dat we onszelf op de 2de(3de, 4de, 5de) plaats moeten zetten.
 
Pas als je echt kan ontvangen, kan je bedrijf verder groeien. 
Dan voelen je klanten zich vrij om neen te zeggen, maar ook om ja te zeggen. Dan voel jij je vrij om te geven wat je kan binnen je grenzen. En dan voel je je vrij om te ontvangen zonder schuldgevoel.
 
Dan leef en onderneem je niet meer met de handrem om, maar wordt er zoveel méér mogelijk dan je ooit dacht.
 
Als ik kijk naar mijn groei sinds de start van mijn bedrijf, dan is de toename van mijn gevoel voor eigenwaarde het meest spectaculaire.
En neen, het is niet “dat ik er al ben”. (Jammer genoeg zal er nooit iets komen als “er zijn”).
Het is nog steeds stappen zetten , geconfronteerd worden met nieuwe situaties en daardoor wéér verder groeien.
Steeds als je een stap verder wil met je bedrijf, moet je groeien, uit je kot komen, angsten en levensthema’s onder ogen zien.
 
Als jij er klaar voor bent om te groeien in eigenwaarde én dus met je bedrijf, dan ben je heel welkom op de eendaagse workshop “The Big Five” op vrijdag 14 september 2018.
In één dag ontdek je de 5 pijlers van een succesvolle onderneming: het ontdekken van je missie, een krachtig aanbod dat de oplossing biedt voor een dringend probleem, marketing, verkopen én zelfleiderschap.
Een dag vol eyeopeners, heel concrete ondernemersstrategieën en op het einde van de dag een duidelijk actieplan.
 
Eén ding is zeker: ik lok je serieus uit je kot. 
En dat alles voor de ‘daar kunde niet voor sukkelen’ prijs van 97,00 euro excl. BTW.

Meer info over de workshop lees je hier 

Heb je hierbij nog vragen? Stuur me even een mailtje op ann@althea-coaching.be
 
Ik zie je heel graag live in september!
Ann

Andere items

[S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

ann@althea-coaching.be
T +32 (0)474 65 79 43
Privacy
Disclaimer

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x