19 juli 2018
We zijn bezig aan de 2dehelft van het jaar! Hoog tijd om naar je cijfers te kijken, als je dat nog niet gedaan had.
Wat was je omzetdoel voor de eerste helft van dit jaar? Heb je dat gehaald?
Zo ja, welke acties hebben ervoor gezorgd dat je je omzetdoel gehaald hebt?
Wat ga je blijven doen in de tweede helft van het jaar? Wat ga je anders doen?
Heb je je omzetdoel níét gehaald? Hoe komt dat?
(Ik hoor nu een aantal lezers denken: “Ann, DUH, ik hád helemaal geen omzetdoel!” -> lees dan vooral verder!)
Ik ga vandaag een gedurfde stelling doen: je omzet reflecteert je gevoel van eigenwaarde.
Wat zegt jouw omzet van dit jaar over je gevoel van eigenwaarde?
En als je kijkt naar de voorbije jaren?
Ik haal er even de omzet bij die ik gedraaid heb in 2008. Dat was het eerste volledige jaar van mijn bedrijf (ik ben gestart in oktober 2007).
Mijn omzet was dat jaar 1347,09 euro.
Neen, ik ben geen nul vergeten.
Neen, ik heb het niet over de winst die ik maakte, ik heb het wel degelijk over omzet.
Voor een heel jáár.
In 2014 was mijn omzet 45.000 euro.
Dat is ook het jaar waarin ik gestart ben bij mijn eerste ondernemerscoach. Ik heb toen veel geleerd over strategie, marketing en verkopen.
Maar wat me het meest bijblijft uit dat jaar is dat ik op een event was bij mijn coach en ik me voor de allereerste keer TROTS voelde op mijn bedrijf.
Dat ik niet meer in elkaar kromp als iemand zei ‘wat doe jij eigenlijk’?
Het was het jaar dat ik me een ONDERNEMER ben gaan voelen met een BEDRIJF. (geen bedrijfJE meer!!)
Ja, je omzet is een reflectie van je gevoel van eigenwaarde.
Alleen als je gevoel voor eigenwaarde groeit, kan je omzet groeien.
Maar hoe hebben je gevoel voor eigenwaarde en je omzet met elkaar te maken?
Je gevoel voor eigenwaarde heeft enorme invloed op hoe jij je naar potentiële klanten toont.
Kan en durf jij met de volle overtuiging zeggen ‘ja, daar kan ik je heel goed bij helpen’?
Of ben je heel (te?) voorzichtig, aarzelend bijna?
Bang om te op te dringen? Of bang dat je niet gaat kunnen waarmaken wat je belooft?
Als je gevoel van eigenwaarde laag is, dan hou je jezelf klein.
De eerste 6 jaar van mijn bedrijf had ik géén omzetdoel. (dus lezers die daarstraks DUH zeiden: I feel you!)
Want ja, als je geen doel hebt, dan kan je het ook niet missen hè. Geen doelen stellen is een vorm van faalangst.
Maar het is ook totaal niet geloven dat je iemand bent die een doel kan halen.
Als je jezelf niet kan zien als iemand die 45.000 (of 100.000, of 500.000) euro omzet kan halen, dan zál je die ook niet halen.
Is het dan maar gewoon een kwestie van erin te geloven en dan komt het wel in orde?
Neen, en wel om twee redenen.
1. Je moet ook leren hoe ondernemen werkt. Als je niet weet hoe marketing werkt, hoe verkopen werkt, hoe je een succesvol bedrijf opzet, dat mag je nog zoveel geloven in jezelf, je zal niet de omzet halen die je wil halen.
2. Alleen geloven met je hoofd is niet genoeg. Om erin te geloven dat je kan fietsen, moet je daadwerkelijk fietsen. Om echt te geloven dat je kan vallen én weer opstaan, moet je vallen en weer opstaan.
Echt zelfvertrouwen zit niet in je hoofd, maar in je volledige lijf.
Máár, als je al op voorhand niet gelooft dat iets überhaupt mogelijk is, dan is die onderneming meestal al bij voorbaat tot mislukken gedoemd. Omdat je direct opgeeft bij de eerste tegenslag.
Meer zelfs: omdat je tegenslag interpreteert als ‘zie je wel, dit is toch niets voor mij, ik ben niet iemand die ….’
Ik ontmoet veel coaches, trainers, therapeuten en consultants die zichzelf enorm klein houden.
Die een enorm laag omzetdoel stellen en zeggen ‘daarmee kom ik wel toe’. Is dat zo?
En als je er ‘mee toe komt’, is dat dan waarmee je jezelf tevreden moet stellen? Of mag je jezelf ook méér gunnen?
Een gevoel van eigenwaarde hebben gaat ook over durven ontvangen.
Durf jij echt te genieten van wat je hebt, van wat je krijgt?
Durf jij goed voor jezelf te zorgen (ja, voor jezelf, niet alleen voor je klanten, je kinderen en je partner)?
Jezelf te verwennen? Niet alleen wat supernoodzakelijk is, maar ook wat goed voelt?
Dáár zit voor vele ondernemers een grote struikelblok.
En misschien zijn vrouwen daar nog véél gevoeliger aan, zo geïndoctrineerd als we worden dat we moeten zorgen voor anderen, dat we onszelf op de 2de (3de, 4de, 5de) plaats moeten zetten.
Pas als je echt kan ontvangen, kan je bedrijf verder groeien.
Dan voelen je klanten zich vrij om neen te zeggen, maar ook om ja te zeggen. Dan voel jij je vrij om te geven wat je kan binnen je grenzen. En dan voel je je vrij om te ontvangen zonder schuldgevoel.
Als ik kijk naar mijn groei sinds de start van mijn bedrijf, dan is de toename van mijn gevoel voor eigenwaarde het meest spectaculaire.
En neen, het is niet “dat ik er al ben”. (Jammer genoeg zal er nooit iets komen als “er zijn”).
Het is nog steeds stappen zetten , geconfronteerd worden met nieuwe situaties en daardoor wéér verder groeien.
Steeds als je een stap verder wil met je bedrijf, moet je groeien, uit je kot komen, angsten en levensthema’s onder ogen zien.
Dan leef en onderneem je niet meer met de handrem om, maar wordt er zoveel méér mogelijk dan je ooit dacht.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
x