Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd)

02 mei 2019

Tegenwoordig leef ik op shakes en groenten. Al 6 weken. Allé, 6 weken en 2 dagen, om precies te zijn.

Tevoren leefde ik op pasta, rijst, frietjes, stokbrood (mmm, zo'n heerlijk stuk vers stokbrood met jonge kaas en een klein beetje boter), chips (peper en zout superchips, mmmmmm) en allerlei zoets (mmm, zo'n lekkere donut met chocoladeglazuur en sprinkels).

Ik kan je zeggen: dat heeft niet echt een goed effect op je lijf.
Zéker niet als je een lijf hebt dat heel gevoelig is aan suikers en koolhydraten en je echt in een soort van (of zeg maar een échte) verslaving zit met een afwisseling van dips in de suikerspiegel (waarbij ik zo ongeveer veranderde in een wild dier dat NU eten MOEST hebben) en veel te hoge pieken.

Ik wist al een tijdje dat ik iets moest veranderen, want ja, het lijf wordt ook een dagje ouder en uiteindelijk begin je echt wel te voelen dat je niet goed bezig bent.

En dus leef ik sinds 6 weken (én twee dagen) op shakes en groenten (en elke dag ook een stukje vlees of vis).

Joengens.
Wat ben ik mezelf al tegengekomen.

Maar, telkens al ik aan ’t zagen was dat ik goesting had in een lekker pak friet, of een lekkere pasta met champignonroomsaus, en ‘dat ik echt geen enkel geluk meer heb in mijn leven als ik niet mag eten en ik hou dat echt niet vol’zei mijn partner: “Wow, dit gaat nogal eens inspiratie geven voor nieuwsbrieven!”
(jaja, hij weet wel hoe me te motiveren!)

Want ja, wat lijkt afvallen op ondernemen!

1. Je hebt niet direct resultaat.

Integendeel.
Je drinkt een dag shakes, je stapt op de weegschaal en er is NIETS veranderd. Terwijl je wél de hele dag honger (of in elk geval goesting :-)) hebt gehad.

Je schrijft een nieuwsbrief of zet een post op social media en NIEMAND reageert. Terwijl je daar wél jezelf serieus hebt moeten voor overwinnen.

En dat is normaal!

De grootste fout die ik ondernemers zie maken is te snel opgeven.
Ja, het is belangrijk de juiste acties te doen, maar zélfs als je de juiste acties doet, heb je niet vanaf dag 1 resultaat.

Dat kan ontmoedigend zijn. Maar het hoort er gewoon bij.
Rome is niet in één dag gebouwd, je verliest geen 10 kilo op één dag, je hebt niet na 1 dag 10 kilo courgetten in den hof én je bedrijf staat er niet op één dag.

Het is gewoon normaal.
Continue consistente actie is wat nodig is.

En hierin kan je je dus onderscheiden van je concurrenten.
Want er zijn veel concurrenten die het niet zullen volhouden.
Er zijn veel concurrenten die voor er courgetten geoogst kunnen worden zullen opgeven.

Als jij dus weet van jezelf ‘ik doe sowieso voort’ dan heb je al een ontzettend voordeel.

2. Je moet bereid zijn ongemak te verdragen.

Een goestingske, serieuze honger of een echte craving naar iets wat je niet mag eten. (al moet ik zeggen, efkens een dieettechnischgewijze opmerking, dat ik door de aard van mijn dieet – geen koolhydraten – ook geen cravings heb. Maar dus wel GOESTING).

Je weet sowieso: er komen moeilijke momenten. Iemand die trakteert met geweldige chocoladetruffels, je komt langs de bakker en daar liggen van die versgebakken appelflappen of een heerlijk ijsje van de Decadenza op de eerste warme dag.

Je moet bereid zijn ongemak te verdragen om je doelen te bereiken.

En dus is de vraag: welk ongemak verkies je?
Het ongemak van te veel te wegen, je daar niet gemakkelijk bij te voelen én te weten welk effect dit heeft op je gezondheid?
Of het ongemak te voelen ‘yep, echt zin in die truffel’ en ze toch niet op te eten.

Het ongemak de eerste keer een webinar te geven.
Het ongemak om tijdens een gesprek expliciet om te koop te vragen.
Het ongemak om op woensdag 1 mei terwijl alle huisgenoten (waaronder de kat) nog slapen je nieuwsbrief te typen.

Of het ongemak van wakker te liggen van je facturen.
Het ongemak van de angst dat je bedrijf nooit beter zal gaan lopen.
Het ongemak terug in loondienst te gaan.

En alles is ok!!!
Het is OK om terug in loondienst te gaan als dat beter voelt voor jou.
Het is OK om een actie uit te stellen als ze nog té oncomfortabel voelt.
Het is OK om op woensdag 1 mei uit te slapen.

Als je maar eerlijk bent tegenover jezelf: is dit de pijn of het ongemak dat je verkiest?

3. Je Gremlins zien hun kans schoon.

Ann, ge weet toch dat ge dat noooooit gaat volhouden?
En dan een weekje daarna, toen mijn Gremlins merkten dat ik het precies toch volhield: Ann, je weet toch dat iedereen die afvalt daarna alles (én meer!) weer bijkomt?
En dan nog een paar weken later: Ann, is dat nu het leven? Afzien om een paar kilo minder, dat is toch niet genieten?

Ik vind het nog altijd ongelooflijk hoe onze Gremlins onze zwakke plekken weten te vinden.

Maar allé, denk je nu echt dat die klanten op je zitten te wachten?
Wie ben jij dat je denkt dat je die waarde kan bieden?
Doe eens niet zo opdringerig met al die nieuwsbrieven en die facebookposts, mensen zullen je wel weten te vinden als ze je nodig hebben, zo schrik je hen alleen maar af.

Weet dat je Gremlins zullen komen, zodat je voorbereid bent op hun aanval.
Weet dat ze dit doen om jou te beschermen. Maar dat dit níét betekent dat ze gelijk hebben, integendeel.

Onderzoek welke pijnlijke plekken ze in jou blootleggen en stuur hen vriendelijk maar beslist terug naar hun kot.
‘Ja, dat kan, dat veel mensen terug bijkomen nadien, maar nu ben ik daar nog niet, en op dat moment zoek ik wel strategieën die voor mij werken. Kom, nu terug in uw kot, ik ben bezig!’

‘Ja, dat kan, dat sommige mensen mij opdringerig zullen vinden, en dat is hun goed recht. En ik weet dat er ook mensen zijn die juist nood hebben aan mijn berichten. Kom, terug in uw kot, ik ga verder schrijven.’

Ik heb het al vaak gezegd de afgelopen weken: als ik mijn zelfleiderschap en veerkracht niet had ontwikkeld door te ondernemen, zou ik nu niet kunnen afvallen.

Maar dat geldt dus ook voor jou: zelfleiderschap en veerkracht kunnen we leren. Het is zoals het trainen van je spieren en je uithoudingsvermorgen. We kunnen dat trainen, ook als we van hééééél ver komen, zoals ik.

Wat raakt dit artikel in jou? Ik lees het graag, dus stuur me gerust een reactie!

Ann

P.S. Op dinsdag 7 mei geef ik een gratis online training “De 5 geheimen van integer verkopen.”

Verkopen: opdringerig, manipulatief, mensen iets doen kopen wat ze niet nodig hebben?

Het kan ook gewoon anders.

Dat verkopen een heel integer proces wordt.
Samen met je klant onderzoeken waar de pijn ligt en welk verlangen er is.
Helder benoemen welke stappen nodig zijn om het resultaat te bereiken dat de klant wil.
Duidelijk aangeven hoe jij kan helpen en wat dat kost.
En je potentiële klant helpen om voluit JA te zeggen tegen de transformatie die je biedt.

Dát is precies wat ik je ga leren tijdens deze gratis online training.

Je volgt de training via je PC of smartphone. Je ziet mij maar komt zelf niet in beeld, en kan me wel vragen stellen via de chatfunctie.

Ik geef het webinar twee keer live op dinsdag 7 mei, om 15u en om 20u.

Meld je alvast aan via deze link 

(Kan je er niet live bij zijn? Meld je dan toch aan via de link, je krijgt dan de opname na afloop in je mailbox!)

Meer blogs & vlogs

Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

ann@althea-coaching.be
T +32 (0)474 65 79 43

Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x