Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd)

2 mei 2019

Tegenwoordig leef ik op shakes en groenten. Al 6 weken. Allé, 6 weken en 2 dagen, om precies te zijn.

Tevoren leefde ik op pasta, rijst, frietjes, stokbrood (mmm, zo'n heerlijk stuk vers stokbrood met jonge kaas en een klein beetje boter), chips (peper en zout superchips, mmmmmm) en allerlei zoets (mmm, zo'n lekkere donut met chocoladeglazuur en sprinkels).

Ik kan je zeggen: dat heeft niet echt een goed effect op je lijf.
Zéker niet als je een lijf hebt dat heel gevoelig is aan suikers en koolhydraten en je echt in een soort van (of zeg maar een échte) verslaving zit met een afwisseling van dips in de suikerspiegel (waarbij ik zo ongeveer veranderde in een wild dier dat NU eten MOEST hebben) en veel te hoge pieken.

Ik wist al een tijdje dat ik iets moest veranderen, want ja, het lijf wordt ook een dagje ouder en uiteindelijk begin je echt wel te voelen dat je niet goed bezig bent.

En dus leef ik sinds 6 weken (én twee dagen) op shakes en groenten (en elke dag ook een stukje vlees of vis).

Joengens.
Wat ben ik mezelf al tegengekomen.

Maar, telkens al ik aan ’t zagen was dat ik goesting had in een lekker pak friet, of een lekkere pasta met champignonroomsaus, en ‘dat ik echt geen enkel geluk meer heb in mijn leven als ik niet mag eten en ik hou dat echt niet vol’zei mijn partner: “Wow, dit gaat nogal eens inspiratie geven voor nieuwsbrieven!”
(jaja, hij weet wel hoe me te motiveren!)

Want ja, wat lijkt afvallen op ondernemen!

1. Je hebt niet direct resultaat.

Integendeel.
Je drinkt een dag shakes, je stapt op de weegschaal en er is NIETS veranderd. Terwijl je wél de hele dag honger (of in elk geval goesting :-)) hebt gehad.

Je schrijft een nieuwsbrief of zet een post op social media en NIEMAND reageert. Terwijl je daar wél jezelf serieus hebt moeten voor overwinnen.

En dat is normaal!

De grootste fout die ik ondernemers zie maken is te snel opgeven.
Ja, het is belangrijk de juiste acties te doen, maar zélfs als je de juiste acties doet, heb je niet vanaf dag 1 resultaat.

Dat kan ontmoedigend zijn. Maar het hoort er gewoon bij.
Rome is niet in één dag gebouwd, je verliest geen 10 kilo op één dag, je hebt niet na 1 dag 10 kilo courgetten in den hof én je bedrijf staat er niet op één dag.

Het is gewoon normaal.
Continue consistente actie is wat nodig is.

En hierin kan je je dus onderscheiden van je concurrenten.
Want er zijn veel concurrenten die het niet zullen volhouden.
Er zijn veel concurrenten die voor er courgetten geoogst kunnen worden zullen opgeven.

Als jij dus weet van jezelf ‘ik doe sowieso voort’ dan heb je al een ontzettend voordeel.

2. Je moet bereid zijn ongemak te verdragen.

Een goestingske, serieuze honger of een echte craving naar iets wat je niet mag eten. (al moet ik zeggen, efkens een dieettechnischgewijze opmerking, dat ik door de aard van mijn dieet – geen koolhydraten – ook geen cravings heb. Maar dus wel GOESTING).

Je weet sowieso: er komen moeilijke momenten. Iemand die trakteert met geweldige chocoladetruffels, je komt langs de bakker en daar liggen van die versgebakken appelflappen of een heerlijk ijsje van de Decadenza op de eerste warme dag.

Je moet bereid zijn ongemak te verdragen om je doelen te bereiken.

En dus is de vraag: welk ongemak verkies je?
Het ongemak van te veel te wegen, je daar niet gemakkelijk bij te voelen én te weten welk effect dit heeft op je gezondheid?
Of het ongemak te voelen ‘yep, echt zin in die truffel’ en ze toch niet op te eten.

Het ongemak de eerste keer een webinar te geven.
Het ongemak om tijdens een gesprek expliciet om te koop te vragen.
Het ongemak om op woensdag 1 mei terwijl alle huisgenoten (waaronder de kat) nog slapen je nieuwsbrief te typen.

Of het ongemak van wakker te liggen van je facturen.
Het ongemak van de angst dat je bedrijf nooit beter zal gaan lopen.
Het ongemak terug in loondienst te gaan.

En alles is ok!!!
Het is OK om terug in loondienst te gaan als dat beter voelt voor jou.
Het is OK om een actie uit te stellen als ze nog té oncomfortabel voelt.
Het is OK om op woensdag 1 mei uit te slapen.

Als je maar eerlijk bent tegenover jezelf: is dit de pijn of het ongemak dat je verkiest?

3. Je Gremlins zien hun kans schoon.

Ann, ge weet toch dat ge dat noooooit gaat volhouden?
En dan een weekje daarna, toen mijn Gremlins merkten dat ik het precies toch volhield: Ann, je weet toch dat iedereen die afvalt daarna alles (én meer!) weer bijkomt?
En dan nog een paar weken later: Ann, is dat nu het leven? Afzien om een paar kilo minder, dat is toch niet genieten?

Ik vind het nog altijd ongelooflijk hoe onze Gremlins onze zwakke plekken weten te vinden.

Maar allé, denk je nu echt dat die klanten op je zitten te wachten?
Wie ben jij dat je denkt dat je die waarde kan bieden?
Doe eens niet zo opdringerig met al die nieuwsbrieven en die facebookposts, mensen zullen je wel weten te vinden als ze je nodig hebben, zo schrik je hen alleen maar af.

Weet dat je Gremlins zullen komen, zodat je voorbereid bent op hun aanval.
Weet dat ze dit doen om jou te beschermen. Maar dat dit níét betekent dat ze gelijk hebben, integendeel.

Onderzoek welke pijnlijke plekken ze in jou blootleggen en stuur hen vriendelijk maar beslist terug naar hun kot.
‘Ja, dat kan, dat veel mensen terug bijkomen nadien, maar nu ben ik daar nog niet, en op dat moment zoek ik wel strategieën die voor mij werken. Kom, nu terug in uw kot, ik ben bezig!’

‘Ja, dat kan, dat sommige mensen mij opdringerig zullen vinden, en dat is hun goed recht. En ik weet dat er ook mensen zijn die juist nood hebben aan mijn berichten. Kom, terug in uw kot, ik ga verder schrijven.’

Ik heb het al vaak gezegd de afgelopen weken: als ik mijn zelfleiderschap en veerkracht niet had ontwikkeld door te ondernemen, zou ik nu niet kunnen afvallen.

Maar dat geldt dus ook voor jou: zelfleiderschap en veerkracht kunnen we leren. Het is zoals het trainen van je spieren en je uithoudingsvermorgen. We kunnen dat trainen, ook als we van hééééél ver komen, zoals ik.

Wat raakt dit artikel in jou? Ik lees het graag, dus stuur me gerust een reactie!

Ann

Tags:

Blog

Meer blogs & vlogs

Een nieuw seizoen van The (un)Masked Coach Mijn kerstvakantie: gourmet, youtubefilmkes en een levensveranderend inzicht [Het alfabet van Ann] De W van WEG MET VALSE BESCHEIDENHEID Welcome to your zone of genius! Trauma voor dummies in 10 vragen What does life want from me? Help, ik zit in de overgang! Over mijn supersmalle comfortzone tussen té competent en incompetent Vijf dingen die ik had willen weten toen ik startte als ondernemer Welkom in mijn beschutte werkplaats! [Het alfabet van Ann] De V van VERLEIDEN en VERTROUWEN Succes en de Renault Megane, een drama in drie bedrijven Een half wiel voor is genoeg [Het alfabet van Ann] De U van UNIEK I am not your guru [Het alfabet van Ann] De T van TIPS, TRICKS en TOBLERONE Mijn 5 beste anti-tips bij acute faalangst Ik heb geen goesting Wachten op je kind in de Pain Quotidien [Het alfabet van Ann] De S van STOM Ondernemen met een beperking De ene dag is de andere niet [Het alfabet van Ann] De R van RADICAAL PERSOONLIJK Stilte! Hier wordt getypt Van onderduiken naar vertrouwen, of: de fasen in mijn bedrijf De schoonheid van het imposter syndroom Ik ben geen held Ik wil organisch groeien (of: ben jij enkel een ondernemer in gedachten?) [Het alfabet van Ann] De Q van QUEESTE De bevrijding van wie ik echt ben (oftewel: de autisme-update) Omzet delen of niet, that's the question Ik wil foto’s van vakantiehuisjes met vuile ramen en stof op de vloer 10 tekenen dat je te bescheiden bent Wat kots opruimen in de nacht je leert over commitment Dit vraagt je potentiële klant zich af Waarom ik ALLERGISCH ben aan tips Wat als ik al die moeite doe en het leidt tot niks? [Het alfabet van Ann] De P van PARADOX De migraineaanval te veel [Het alfabet van Ann] De O van ONDERNEMEN Mijn trainingen zijn saai [Het alfabet van Ann] De N van NEEN Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden Radicaal eerlijke marketing, was da? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders De 5 grootste misverstanden over verkopen [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Senseo of Nespresso? De top 10 onaangename waarheden voor ondernemers [Het alfabet van Ann] De M van MISSIE Vrijheid of dictatuur? [Het alfabet van Ann] De K én L van KORTE EN LANGE TERMIJN Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom Ik ben niet goed in vakantie [Het alfabet van Ann] De J van JOUW WAARHEID [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! [Het alfabet van Ann] De I van INTIEM Ik druk op send en dan duik ik onder Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Het alfabet van Ann] De H van HULP Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Het alfabet van Ann] De G van GELD [Het alfabet van Ann] De F van FOCUS Help: ik doe alles wat ik kan en ik heb nog altijd geen klanten! [Het alfabet van Ann] De E van EMPATHIE Waar hou jij je nog in in je bedrijf? [Het alfabet van Ann] De D van DOEN Te koop: bloeiende praktijk [Het alfabet van Ann] De C van CONSISTENT Wat is belangrijk genoeg voor jou om je barrières te overwinnen? [Het alfabet van Ann] De B van BONDIG Heb jij al JA gezegd? [Het alfabet van Ann] De A van AUW! Falen is geen optie én het is een must Zoals Clouseau al zei: het zit vanbinnen Allé, weer zo’n coach die alleen maar gebakken lucht verkoopt Welke van deze marketingfouten maakte jij al deze week? Ik wist dat ik het niet mocht lezen maar ik kon er niet aan weerstaan To plan or not to plan, that's the question NU gaan de klanten echt komen! Is je ego het echte probleem in je bedrijf? Het maakt niet uit hoe je jezelf noemt Het obstakel is de weg Wat zich nu toont in je ondernemerschap, was er altijd al Leven en ondernemen in tijden van corona Waarom het beter is voor je bedrijf als je kostwinnaar bent Marketing uitbesteden, ja of neen? Jij bent de gans, zorg voor jezelf! I know what I want and I want it NOW Wat je omzet zegt over jou Action cures fear 2 redenen waarom ondernemen een kwestie van geluk is en 25 voor het tegendeel Je MAG niet perfect zijn Waar maak jij het jezelf te gemakkelijk in je bedrijf? Je omzet weerspiegelt hoeveel stress je aankan Waarom ik geen korting geef Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is [S.O.S. Ann] Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen 12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Het alfabet van Ann] De W van WEG MET VALSE BESCHEIDENHEID [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...
mail_outline ann@althea-coaching.be

Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x