[Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou?

[Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou?

10 mei 2018

Vier weken geleden begon ik anders te eten. Ik had al langer last van enorme suikerdips (zo van die dips waarbij je duizelig wordt en de wereld op 5 km afstand langs je heen lijkt te gaan). 

Toen las ik een boek waarin helder beschreven werd waardoor zo’n suikerdips veroorzaakt worden én hoe je er vanaf geraakt. En hoe desastreus ons huidige voedingspatroon (weinig vetten, veel koolhydraten) is voor ons hele lijf.

En dus eet ik anders nu. (Véél) minder suiker, geen lightproducten meer, minder koolhydraten enz.

In het begin ging het supermakkelijk. 
“Brownietje?” “Neen danku!”
“Cola’tje?” “Neen hoor, dat drink ik niet!”
 
Maar na week of twee begon het moeilijker te worden. 
Ik begon me vragen te stellen.
“Heeft dit eigenlijk wel effect?”
“Weegt de inspanning wel op tegen het resultaat?”
En, de belangrijkste: “ZOU IK AL GEEN TWINTIG KILO MOETEN AFGEVALLEN ZIJN EIGENLIJK FEITELIJK???”
 
En toen kwam er een uitspraak langs van de coach van mijn coach, die (als ’t internet gelijk heeft) van Tom Waits bleek te zijn:
“The way you do anything, is the way you do everything.”
 
En ik dacht, shit ja.
Hier zit een patroon in.
(De coach in mij is dan supergefascineerd, de suikerliefhebber in mij was dat ietske minder)
 
Ik dacht opeens aan de stappen die ik zette. En ik bedoel: de létterlijke stappen.
Een paar jaar lang zette ik bijna elke dag 10.000 stappen. Dat was 1,5 u stappen per dag.
 
En ook dáár kwam ik hetzelfde tegen, namelijkdat ik dacht:
“Levert dit wel iets op?”
“Zou ik niet beter gewoon 10,5 u per week facebooken in plaats van te stappen? Want ik doe al die moeite en ik merk geen verschil. ZOU IK EIGENLIJK AL NIET SUPERFIT MOETEN ZIJN DOOR AL DAT WANDELEN?”
 
Zelfde patroon.
The way you do anything, is the way you do everything.
Ik wéét dat 10.000 stappen per dag en minder suiker goed zijn voor mijn lijf.
Maar als het effect niet na (maximum!) een paar weken duidelijk zichtbaar of voelbaar is, dan begint mijn vertrouwen te wankelen.
 
(Dit is een nieuwsbrief voor ondernemers, ik weet het, ik kom to the point!)
 
Opeens begon ik te beseffen: eigenlijk heb ik nét hetzelfde bij ondernemen.
Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan heb ik de neiging om het op te geven.
Dan ga ik zeuren (sorry Tomas).
“Haalt dit wel iets uit?”
“Heeft dit wel zin?”
“Zou ik hier niet beter mee stoppen?”
 
Gelukkig wordt mijn innerlijke coach dan weer actief en weet ik dat deze dingen me helpen om toch te blijven doorzetten:
 
1. Een stok achter de deur (zoals mijn eigen coach en mijn assistente Liesbeth):
Zóóóó belangrijk! Als ondernemer moet je het alleen doen. Maar je hoeft niét alles zelf te doen.
Het getuigt juist van zelfleiderschap om de ondersteuning in te schakelen die je nodig hebt. (en als die coach dan ook nog méér in jou gelooft dan jij in jezelf, dan zit je helemaal goed!)
 
2. Focus op de dagelijkse acties: 
Ok, ik zou me graag superfit voelen en ik had verwacht dat ik na een paar maanden met 10.000 stappen per dag ook echt een verschil zou voelen, maar in afwachting zet ik gewoon mijn 10.000 stappen.
Zo zou ik ook graag 1000 likes en 10 nieuwe klanten krijgen bij elke nieuwe video, maar in afwachting daarvan concentreer ik me gewoon op het maken van die video’s.
 
Of zoals mijn coach Veronique zou zeggen (komt ook weer van háár coach ): Committment has nothing to do with feelings.
Je schrijft die nieuwsbrief, ook al zou je liever in de zon gaan zitten. (en hoe sneller je er aan begint, hoe snéller je in de zon kan gaan zitten)
Je gaat naar die netwerkbijeenkomst, ook al levert dat niet nu onmiddellijk tout de suite 5 nieuwe klanten op.
 
3. Geniet van wat je doet: 
Geniet van de omgeving bij het wandelen (wow er zijn weer klaprozen!).
Geniet van het schrijven van je nieuwsbrief (ongestoord je mening zeggen zonder dat je onderbroken wordt, zalig!).
Geniet van het netwerken (lekkere koffie en een fijn gesprek gehad!).
En geniet van het leerproces zelf, want dat is zo fascinerend.
 
Hoe zit dat bij jou? Wat is jouw opgeef-patroon? In je bedrijf? (en in alle andere dingen?)
Wat is jouw ‘way you do anything’? En op welke manier zit die jou in de weg nu, om jezelf en daardoor je bedrijf te laten groeien?
 
Gun jij jezelf de ondersteuning (op strategievlak én de stok achter de deur) om je bedrijf te doen groeien? Om een verschil te maken in de wereld, te doen wat je het allerleukste vindt én daar nog goed mee te verdienen ook?
Stuur een mailtje naar ann@althea-coaching.be, en we kijken samen in een gratis sessie welke stappen nu nodig zijn om je bedrijf te doen groeien en op welke manier ik jou daarbij kan helpen.

Heel graag tot binnenkort!

Andere items

[Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

ann@althea-coaching.be
T +32 (0)474 65 79 43
Privacy
Disclaimer

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x