[Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne

[Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne

23 november 2017

“Om mijn bedrijf verder te doen groeien, moet ik heel hard werken.”

Dat denk ik vaak de laatste tijd.

Is het waar?
Of is het een excuus om niet uit mijn comfortzone te komen
?

Ondernemen is eigenlijk heel simpel.
Elke dag doe je een aantal eenvoudige acties die leiden tot bepaalde resultaten.

Als je in je bedrijf niet de resultaten haalt die je wilt, zijn er 2 mogelijke redenen.

Reden 1: Je weet niet HOE je iets moet doen.

HOE je kan ontdekken wie je ideale klant is bijvoorbeeld.
Of HOE je een aanbod maakt waarop je klant zegt “já, dát is wat ik nodig heb.”
HOE je zichtbaar wordt.
HOE je bezwaren tijdens verkoopgesprekken tackelt.

Als gevolg daarvan gebruik je strategieën die niet werken.

Je richt je op Jan en alleman waardoor je niet als expert gezien wordt.
Je biedt losse sessies aan zonder duidelijk doel.
Je gebruikt social media wel, maar je krijgt er geen klanten door.
Je hebt veel gesprekken met mensen maar weinig mensen worden ook daadwerkelijk klant.

Er is gewoon veel te leren over ondernemen en als je iets niet weet, dan is dat een serieuze belemmering.

Oplossing: je zoekt iemand die je dit kan leren.
Simpel, opgelost, bloeiend bedrijf.

Toch?

Ah neen, want dan komt reden 2 naar de oppervlakte.

Reden 2: Je verschuilt je achter EXCUSES.

Ik kan dat niet want…
Bij mij is dat anders want…
Ik moet het alleen kunnen want…
Ja, maar jij…
Ik weet het, maar…

Weet je wat ons voornaamste probleem is?
Ons brein heeft te graag gelijk. En ziet en doet alles om toch maar gelijk te krijgen. (Confirmation bias noemen ze dat in de psychologie)

Ik geef het toe, ik heb ook oh zo graag gelijk (vraag maar aan mijn partner).

Maar als ik eerlijk ben dan weet ik het: ik geloof mijn gedachten en gebruik ze als excuus.

Wat zijn jouw TOP-excuses om niet de acties te doen die nodig zijn om de resultaten te halen die je wil behalen?

- Ik moet eerst nog die extra opleiding volgen. (of is dat vluchtgedrag?)
- Ik moet eerst nog een financiële reserve opbouwen. (hoe groot moet zo’n reserve dan zijn en wat ben je daarvoor nu concreet aan het doen?)
- Ik kan niet starten als ondernemer want ik ben alleenstaande moeder. (vele succesvolle ondernemers en onderneemsters zijn juist succesvol geworden omdat er een financiële noodzaak was)
- Voor mij werkt dat niet want mijn klanten zijn anders. (heb je het al geprobeerd?)
- Ja, voor jou is dat zo, maar ik zit in een heel andere branche. (en dus…?)
- Ja maar ik heb dat al eens gedaan en dat lukt niet. (en na 1 keer kan je dat al besluiten?)

Herken je je excuses?
Ze helpen je niet vooruit.
Maar het is vaak zo moeilijk om ze te laten gaan.

“It’s hard to get rid of the demons inside you.
Because they were holding you when nobody else did.”

Maar je overtuigingen en gedachten beïnvloeden hoe je de wereld ziet.
En daardoor worden ze WAAR.

Stel, ik wil 40 deelnemers voor mijn event.

Maar eigenlijk geloof ik niet dat dat mogelijk is. Denk ik dat ik nog niet goed genoeg ben om een event te organiseren.

Dus stuur ik 1 mail. En misschien nog een mail (met veel moeite). En als er dan weinig interesse is (logisch, als je maar 2 mails stuurt!), dan denk ik “zie je wel, ik had gelijk”.
Ik ga zelfs niet kijken welke strategie ik heb gebruikt en of die überhaupt wel werkt.
Ik neem alles véél te persoonlijk: het ligt aan mij, ik ben niet goed genoeg, wie zou er nu ook bij mij naar een event komen, stom dat ik het zelfs maar geprobéérd heb.

Self fulfilling prophecies.

Wil jij met je bedrijf de resultaten halen die echt mogelijk zijn voor jou?
Het omzetdoel halen wat je wil, nieuwe klanten, je workshops vullen of een nieuw aanbod uitwerken en aanbieden aan je klanten?

Zeg dan neen tegen alle excuses die nu in je opkomen en mail me voor een gratis doorbraaksessie. Tot binnenkort!

Andere items

De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psycholoog en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

ann@althea-coaching.be
T +32 (0)474 65 79 43
Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x