23 november 2017
“Om mijn bedrijf verder te doen groeien, moet ik heel hard werken.”
Dat denk ik vaak de laatste tijd.
Is het waar?
Of is het een excuus om niet uit mijn comfortzone te komen?
Ondernemen is eigenlijk heel simpel.
Elke dag doe je een aantal eenvoudige acties die leiden tot bepaalde resultaten.
Als je in je bedrijf niet de resultaten haalt die je wilt, zijn er 2 mogelijke redenen.
Reden 1: Je weet niet HOE je iets moet doen.
HOE je kan ontdekken wie je ideale klant is bijvoorbeeld.
Of HOE je een aanbod maakt waarop je klant zegt “já, dát is wat ik nodig heb.”
HOE je zichtbaar wordt.
HOE je bezwaren tijdens verkoopgesprekken tackelt.
Als gevolg daarvan gebruik je strategieën die niet werken.
Je richt je op Jan en alleman waardoor je niet als expert gezien wordt.
Je biedt losse sessies aan zonder duidelijk doel.
Je gebruikt social media wel, maar je krijgt er geen klanten door.
Je hebt veel gesprekken met mensen maar weinig mensen worden ook daadwerkelijk klant.
Er is gewoon veel te leren over ondernemen en als je iets niet weet, dan is dat een serieuze belemmering.
Oplossing: je zoekt iemand die je dit kan leren.
Simpel, opgelost, bloeiend bedrijf.
Toch?
Ah neen, want dan komt reden 2 naar de oppervlakte.
Reden 2: Je verschuilt je achter EXCUSES.
Ik kan dat niet want…
Bij mij is dat anders want…
Ik moet het alleen kunnen want…
Ja, maar jij…
Ik weet het, maar…
Weet je wat ons voornaamste probleem is?
Ons brein heeft te graag gelijk. En ziet en doet alles om toch maar gelijk te krijgen. (Confirmation bias noemen ze dat in de psychologie)
Ik geef het toe, ik heb ook oh zo graag gelijk (vraag maar aan mijn partner).
Maar als ik eerlijk ben dan weet ik het: ik geloof mijn gedachten en gebruik ze als excuus.
Wat zijn jouw TOP-excuses om niet de acties te doen die nodig zijn om de resultaten te halen die je wil behalen?
- Ik moet eerst nog die extra opleiding volgen. (of is dat vluchtgedrag?)
- Ik moet eerst nog een financiële reserve opbouwen. (hoe groot moet zo’n reserve dan zijn en wat ben je daarvoor nu concreet aan het doen?)
- Ik kan niet starten als ondernemer want ik ben alleenstaande moeder. (vele succesvolle ondernemers en onderneemsters zijn juist succesvol geworden omdat er een financiële noodzaak was)
- Voor mij werkt dat niet want mijn klanten zijn anders. (heb je het al geprobeerd?)
- Ja, voor jou is dat zo, maar ik zit in een heel andere branche. (en dus…?)
- Ja maar ik heb dat al eens gedaan en dat lukt niet. (en na 1 keer kan je dat al besluiten?)
Herken je je excuses?
Ze helpen je niet vooruit.
Maar het is vaak zo moeilijk om ze te laten gaan.
“It’s hard to get rid of the demons inside you.
Because they were holding you when nobody else did.”
Maar je overtuigingen en gedachten beïnvloeden hoe je de wereld ziet.
En daardoor worden ze WAAR.
Stel, ik wil 40 deelnemers voor mijn event.
Maar eigenlijk geloof ik niet dat dat mogelijk is. Denk ik dat ik nog niet goed genoeg ben om een event te organiseren.
Dus stuur ik 1 mail. En misschien nog een mail (met veel moeite). En als er dan weinig interesse is (logisch, als je maar 2 mails stuurt!), dan denk ik “zie je wel, ik had gelijk”.
Ik ga zelfs niet kijken welke strategie ik heb gebruikt en of die überhaupt wel werkt.
Ik neem alles véél te persoonlijk: het ligt aan mij, ik ben niet goed genoeg, wie zou er nu ook bij mij naar een event komen, stom dat ik het zelfs maar geprobéérd heb.
Self fulfilling prophecies.
Wil jij met je bedrijf de resultaten halen die echt mogelijk zijn voor jou?
Het omzetdoel halen wat je wil, nieuwe klanten, je workshops vullen of een nieuw aanbod uitwerken en aanbieden aan je klanten?
Zeg dan neen tegen alle excuses die nu in je opkomen en mail me voor een verkennend gesprek. Tot binnenkort!
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
x