Een half wiel voor is genoeg

16 maart 2023

A smooth sea
never made
a skilled sailor.

~ Franklin D. Roosevelt ~


Een half wiel voor is genoeg.

Mijn meelezende klanten zitten nu waarschijnlijk instemmend te knikken want die hebben mij dat al vaak horen zeggen.

Het is een uitspraak die ik lang geleden hoorde, in het begin van mijn coach/trainerscarrière en die een even grote klassieker geworden is in mijn coachingsessies en trainingen als ‘alles is een kladversie.’

Stel je voor, scenario 1:

Je leert fietsen. Op onbekend terrein.
Je leraar fietst 2 kilometer verderop.
Hij heeft nog geroepen waar de hobbels zijn, op welke putten in de weg je moet letten en dat er in een bepaalde bocht veel wind staat, maar dan is hij uit het zicht verdwenen.

Je voelt je alleen, onbegrepen, hebt veel goesting om af te stappen en die fiets in de kant te gooien. Waarom wou je ook alweer leren fietsen?

Als je aan een kruispunt komt, weet je niet welke richting je uit moet.
Je belt je leraar (ja, gelukkig bestaat de gsm in dit scenario) en die komt een eind terugfietsen. Van ver weg zie je iemand zwaaien. Een rood jasje, dat zal hem dan wel zijn zeker.

Je steekt het kruispunt over en begint verder te fietsen.
Je leraar doet het er allemaal zo makkelijk uitzien.
Ligt het aan jou dat het zo moeizaam gaat en dat je al 5 keer bijna en 2 keer echt gevallen bent?
Is fietsen wel iets voor jou? Was dit wel een goed idee?
Hadden ze gelijk, al diegenen die je raar bekeken toen je zei dat je ging leren fietsen???

Scenario 2:

Je leert fietsen. Op onbekend terrein.
Je leraar is vlakbij, een half wiel voor, of één wiel voor, maximum twee misschien.

Hij wijst je op de putten in de weg en de hobbels die je moet vermijden.
Hij bemoedigt je als je het wil opgeven, en zegt dat dat heel normaal is, je evenwicht verliezen, zo in het begin. ‘Dat heb ik ook nog wel eens hoor!’

Je komt aan een kruispunt en hij wijst de weg. Je begint vol goede moed aan de klim.
Niet te snel, zegt je leraar, na die bocht is er nog een steil stuk, zorg dat niet al je energie al opgebruikt is tegen dat we daar zijn.

Het fietsen kost nog altijd moeite.
Maar je leraar is er om je moed in te spreken én je herkent jezelf in hem.
Hij is ook niet perfect, hij kan het ook nog niet allemaal, daarnet bij die windvlaag moest hij ook serieus aan zijn stuur trekken om niet te vallen.

En dat geeft moed.
Dat toont jou dat het niet perfect moet zijn.
Dat het een leerproces is, én blijft.
Dat je niet éérst perfect moet kunnen fietsen voor je een tochtje kan gaan maken.
Dat je juist door heel veel tochtjes te maken steeds beter gaat fietsen.

Zo is het dus ook in jouw vak.

Jij moet maar een half wiel voor liggen op je klanten.

En neen dat betekent dus niét dat ik pleit voor slecht werk. Ik pleit niet voor oppervlakkig werk, ik pleit niet voor halfzegat werk.

Integendeel. Ik sta voor diepgang, nauwkeurigheid, deskundigheid.

Juist dààrom moeten we durven ons werk doen vanaf het moment dat we een half wiel voorlopen.

Omdat we énkel door ons werk te doen, kunnen leren.

Ik herinner me nog zo goed één van mijn eerste coachopleidingen.
Gegeven door twee straffe madammen, de ene coachte toen een jaar of 8, de andere zelfs al 12 jaar.
Ik was mega onder de indruk.
En ik betrapte me erop dat ik dacht: ik wil zo goed zijn als hen.

Nu, niks mis met die gedachte natuurlijk. Niks met goed willen zijn, met écht goed willen zijn, met steeds beter willen worden.

Alleen, de gedachte die daarop volgde, was: ik mag en kan pas mensen coachen als ik zo goed ben als zij.

Euh, en hoe was je van plan dat te bereiken, Ann? Hoe was je van plan 8 of 12 jaar coachervaring uit het niets opeens te bereiken?

Ik was gelukkig nog genoeg rationeel om te beseffen: ok, de énige manier om zo goed te worden als die twee madammen, is door mensen te coachen. Door te doèn. Hoe meer, hoe beter.

En ondertussen coach ik zelf al meer dan 15 jaar, al veel langer dan die twee madammen dus, toen ik bij hen de opleiding volgde. Echt crazy om dat te beseffen.

Dus: ENKEL door aan het werk te gaan, word je goed. Word je beter. (en nog een kilometer, om er het liedje maar effe aan toe te voegen)

Jamaar Ann, wij werken wel met ménsen hé!
Dan kan je toch niet gewoon zeggen ‘ja, ik kan het nog niet, maar soit, ik ga het gewoon toch doen?’

Een paar bedenkingen daarover:

We staan niet in het operatiekwartier met een scalpel in onze handen.
Dat vind ik altijd heel relativerend.

Ja, ik kan een verkeerde vraag stellen. Ja, ik kan iets zeggen dat iets triggert bij een klant, wat niet mijn bedoeling was.

Maar als ik dat doe vanuit empathie, als ik wil leren, als ik alert ben voor de reacties van de ander, dan kan ik elke keer herstellen wat niet ok was, wat niet werkte.

Onze klanten groeien met ons mee.

Als je eerlijk bent in je marketing en in je verkennende gesprekken over waar je iemand mee kan helpen en waarmee nog niet, dan kunnen je klanten zelf voelen of je bij hen past of niet. En dan zal je merken dat in de loop van de jaren dat als jij beter wordt in je vak, ook je klanten met je meegroeien en met steeds complexere vraagstukken naar je toe komen.

Juist door zelf volop in het leerproces te duiken (je leerproces als coach/trainer/therapeut/consultant én je leerproces als ondernemer) ben je een voorbeeld voor je klanten.

Ook zij moeten immers volop in een leerproces duiken.
Door hen te tonen dat ook jij fouten durft te maken, durft te experimenteren, niet van jezelf eist dat je perfect bent, geef je hen zoveel ruimte om ook fouten te maken, te experimenteren, niet meer perfect te hoeven zijn.
Jouw leerproces is dus essentieel voor het proces van je klanten.

Juist door te durven zeggen: dit weet ik niet, dit ga ik opzoeken, goeie vraag, hier moet ik zelf eens over nadenken, word je geloofwaardig.

Experts zijn niét de mensen die alles zeker weten, zijn niét de mensen van zwart-wit maar juist de mensen van de oneindige grijstinten (zie ook deze blog).

- Je kan je eigen competentie niet inschatten.

Als jij lijkt op mijn klanten, is er 99,999999999999% kans dat je beter (veeeel beter) bent dan je zelf denkt. Google het Dunning Kruger effect maar eens.

Maar we kunnen toch ook leren van boeken en opleidingen? We moeten toch niet al die fouten zélf maken?

Thank God voor boeken, opleidingen en ons menselijk vermogen om te leren door observatie en kopiëren.
Maar als je echt een hoog niveau van competentie en deskundigheid wil bereiken, dan moét je zelf fouten maken.
Dan begin je op het niveau waar de boeken en de opleidingen je gebracht hebben, en dan ga je het doén.

Dan ga je ervaren, dan ga je op die ervaringen reflecteren, waardoor je kennis en inzichten zich verdiepen, waardoor je ontdekt welke kennis en inzichten er nog ontbreken, waardoor je met die extra kennis en inzichten wéér aan de slag gaat en weer gaan ervaren en zo word je echt goed in wat je doet. Zo ga je van theoretische kennis naar gedragen kennis en vaardigheden.

En da’s ook weer het voorbeeld dat je voor je klanten wil zijn. Dat ook zij van alle kennis en vaardigheden die ze bij jou leren omzetten in gedragen kennis en vaardigheden.

Juist door zelf niet perfect te zijn en dat ook gewoon te tonen, geef je zoveel veiligheid en geruststelling aan je klanten.

Oef, mijn ondernemerscoach weet het ook niet allemaal en heeft ook nog last van gremlins.
Oef, mijn administratiespecialist heeft soms ook nog schrik van cijfers.
Oef, mijn kiné heeft ook niet het perfecte figuur.
Oef, mijn relatiecoach roept soms ook nog tegen haar man.
Oef, mijn leiderschapscoach heeft ook soms schrik voor een moeilijk gesprek.
Het geeft zoveel geruststelling om te weten dat we allemaal maar mensen zijn. Allemaal messy.

En dus, besefte ik vorige week nog eens, ben ik niet gewoon een ondernemerscoach. Ik ben eigenlijk ook een leercoach.
Ik leer mijn mensen niet gewoon ondernemen.
Ik leer mijn mensen leren. Ik daag hen uit volop het leerproces in te duiken. Wat ondernemen betreft én in hun eigen vakgebied.
En zo word je door te leren ondernemen dus ook een beter coach, of trainer, of therapeut, of consultant.
Als dat geen goed nieuws is! :-)

Wat raakt jou het meeste in dit artikel? Wat had je vandaag echt nodig om te horen? (allé, lezen)

Ann

P.S Mijn nieuwe online training De besluiten van Ann staat online dus voilà: ongegeneerd reclameblok!!

In deze online training neem ik je mee in meer dan 15 jaar zelfstandig ondernemer, en ja dat was een weg met ups en downs!

Downs zoals

  • Existentiële zelftwijfel (er zijn al zoveel goede coaches, wat voeg ik in godsnaam nog toe?
  • Zweet (bijvoorbeeld bij de eerste sessie met een nieuwe klant)
  • Tranen (omgaan met afwijzing is nog altijd niet mijn sterkste kant)
  • Ontmoediging (als ik zag dat ik iemand zo goed zou kunnen helpen en hij/zij koos toch voor iemand anders)
  • Frustratie (bijvoorbeeld als ik zag dat coaches die minder goed waren dan ik toch meer klanten hadden)

Maar ook veel ups:

  • Steeds opnieuw voelen dat ik niks liever wil doen
  • Steeds beter zien hoe goed ik ben (geworden) in wat ik doe
  • Dankbaarheid dat ik elke dag opnieuw mag doen wat voor mij het meeste zinvol voelt
  • Enorme fierheid bij het zien van de groei van mijn klanten

In 10u modules neem ik je mee doorheen mijn worstelingen, leerprocessen, struggles, gremlins, de besluiten die ik genomen heb én wat die besluiten veranderden voor mijn bedrijf.

En natuurlijk ga ik ook jou uitdagen.

Waar loop jij tegenaan wat dit thema betreft?
Welke besluiten liggen er te duwen of te sudderen?
Wat tolereer je al veel te lang (van jezelf of van anderen) en waar moet (wil!) je nu eindelijk mee starten?

Alle info over deze training van maar liefst 10u met als extraatje een individuele coachingsessie van 30 minuten lees je hier

Tags:

Blog

Meer blogs & vlogs

Een nieuw seizoen van The (un)Masked Coach Mijn kerstvakantie: gourmet, youtubefilmkes en een levensveranderend inzicht [Het alfabet van Ann] De W van WEG MET VALSE BESCHEIDENHEID Welcome to your zone of genius! Trauma voor dummies in 10 vragen What does life want from me? Help, ik zit in de overgang! Over mijn supersmalle comfortzone tussen té competent en incompetent Vijf dingen die ik had willen weten toen ik startte als ondernemer Welkom in mijn beschutte werkplaats! [Het alfabet van Ann] De V van VERLEIDEN en VERTROUWEN Succes en de Renault Megane, een drama in drie bedrijven [Het alfabet van Ann] De U van UNIEK I am not your guru [Het alfabet van Ann] De T van TIPS, TRICKS en TOBLERONE Mijn 5 beste anti-tips bij acute faalangst Ik heb geen goesting Wachten op je kind in de Pain Quotidien [Het alfabet van Ann] De S van STOM Ondernemen met een beperking De ene dag is de andere niet [Het alfabet van Ann] De R van RADICAAL PERSOONLIJK Stilte! Hier wordt getypt Van onderduiken naar vertrouwen, of: de fasen in mijn bedrijf De schoonheid van het imposter syndroom Ik ben geen held Ik wil organisch groeien (of: ben jij enkel een ondernemer in gedachten?) [Het alfabet van Ann] De Q van QUEESTE De bevrijding van wie ik echt ben (oftewel: de autisme-update) Omzet delen of niet, that's the question Ik wil foto’s van vakantiehuisjes met vuile ramen en stof op de vloer 10 tekenen dat je te bescheiden bent Wat kots opruimen in de nacht je leert over commitment Dit vraagt je potentiële klant zich af Waarom ik ALLERGISCH ben aan tips Wat als ik al die moeite doe en het leidt tot niks? [Het alfabet van Ann] De P van PARADOX De migraineaanval te veel [Het alfabet van Ann] De O van ONDERNEMEN Mijn trainingen zijn saai [Het alfabet van Ann] De N van NEEN Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden Radicaal eerlijke marketing, was da? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders De 5 grootste misverstanden over verkopen [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Senseo of Nespresso? De top 10 onaangename waarheden voor ondernemers [Het alfabet van Ann] De M van MISSIE Vrijheid of dictatuur? [Het alfabet van Ann] De K én L van KORTE EN LANGE TERMIJN Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom Ik ben niet goed in vakantie [Het alfabet van Ann] De J van JOUW WAARHEID [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! [Het alfabet van Ann] De I van INTIEM Ik druk op send en dan duik ik onder Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Het alfabet van Ann] De H van HULP Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Het alfabet van Ann] De G van GELD [Het alfabet van Ann] De F van FOCUS Help: ik doe alles wat ik kan en ik heb nog altijd geen klanten! [Het alfabet van Ann] De E van EMPATHIE Waar hou jij je nog in in je bedrijf? [Het alfabet van Ann] De D van DOEN Te koop: bloeiende praktijk [Het alfabet van Ann] De C van CONSISTENT Wat is belangrijk genoeg voor jou om je barrières te overwinnen? [Het alfabet van Ann] De B van BONDIG Heb jij al JA gezegd? [Het alfabet van Ann] De A van AUW! Falen is geen optie én het is een must Zoals Clouseau al zei: het zit vanbinnen Allé, weer zo’n coach die alleen maar gebakken lucht verkoopt Welke van deze marketingfouten maakte jij al deze week? Ik wist dat ik het niet mocht lezen maar ik kon er niet aan weerstaan To plan or not to plan, that's the question NU gaan de klanten echt komen! Is je ego het echte probleem in je bedrijf? Het maakt niet uit hoe je jezelf noemt Het obstakel is de weg Wat zich nu toont in je ondernemerschap, was er altijd al Leven en ondernemen in tijden van corona Waarom het beter is voor je bedrijf als je kostwinnaar bent Marketing uitbesteden, ja of neen? Jij bent de gans, zorg voor jezelf! I know what I want and I want it NOW Wat je omzet zegt over jou Action cures fear 2 redenen waarom ondernemen een kwestie van geluk is en 25 voor het tegendeel Je MAG niet perfect zijn Waar maak jij het jezelf te gemakkelijk in je bedrijf? Je omzet weerspiegelt hoeveel stress je aankan Waarom ik geen korting geef Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is [S.O.S. Ann] Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen 12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Het alfabet van Ann] De W van WEG MET VALSE BESCHEIDENHEID [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...
mail_outline ann@althea-coaching.be

Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x