18 juni 2020
If at first you don’t succeed,
try doing what your coach told you to do the first time.
De grote vooroordelen over coaching, ik ga er van uit dat jij die ook al bent tegengekomen.
Heb jij ook last van die vooroordelen? Laat je je erdoor ontmoedigen?
Laat me beginnen met te zeggen: in ieder vakgebied heb je hele competente mensen.
Maar in elk vakgebied heb je ook koeffelaars en alles er tussenin.
Dat is zo bij artsen.
Dat is zo bij bakkers.
Dat is zo bij schilders.
Dat is zo bij dakwerkers, tuiniers, leerkrachten en politici.
En dus ook bij coaches.
En ja, het coachvak is niet tastbaar. We hebben geen product dat je letterlijk in de etalage kan leggen, dat je kunt vastpakken.
Het is voor ons net wat moeilijker om te laten zien wat we doen en daarom zijn er een aantal principes essentieel.
Je hoeft jezelf niet te bewijzen
Als mensen niet willen zien dat ik goed werk lever, is dat helemaal OK.
Ik wil hen niet overtuigen.
Ik doe gewoon mijn ding en ik weet dat de mensen die me nodig hebben daardoor aangetrokken worden.
Maar verstop je niet achter valse bescheidenheid
Durf zeggen ‘ja, daar kan ik je bij helpen’ in plaats van je te verstoppen achter aarzelend taalgebruik.
Als jij er zelf al niet in gelooft dat je mensen echt vooruithelpt, dan maak je het ons wel héél moeilijk om daar wel in te geloven.
Durf te laten zien welke resultaten je klanten door jouw hulp bereikt hebben
Zet getuigenissen van klanten op je website.
Laat mensen vertellen hoe ze het traject bij je hebben ervaren en voorál wat de concrete resultaten daarvan zijn.
Wat is er echt veranderd in hun leven, in hun werk, hun relaties: wat denken, doen, voelen ze nu anders?
Ga niet in op het proces, je manier van werken, want ja, dan klinkt het allemaal vaag en zweverig.
Neem vooroordelen en kritiek niet persoonlijk op
De vooroordelen over coaches in het algemeen gaan niet over jou in het bijzonder.
Ik ben bij een netwerkorganisatie waarbij we elke week een bijeenkomst hebben.
Tussen de netwerkbijeenkomsten door heb je regelmatig een langer gesprek om elkaar en elkaars dienst echt leert kennen.
In bijna ELK gesprek dat ik had met mijn medenetwerkgenoten kwam deze uitspraak langs:
“Ann, toen ik jou leerde kennen dacht ik ‘oh neen, wéér zo’n coach die gebakken lucht verkoopt’. Maar nu weet ik dat jij helemaal niet zo bent! Jij bent echt heel praktisch en concreet!”
En altijd zei de persoon er ook bij “Ja, neem me dat niet kwalijk hè Ann.”
Maar ik nam het hen totáál niet kwalijk.
Over coaches zijn er nu eenmaal veel vooroordelen.
En misschien ook terecht, misschien zijn er, door de coach-hype van de laatste jaren, wel meer coaches die niet goed opgeleid zijn en die echt zomaar wat doen.
We hebben het zelfleiderschap te ontwikkelen om dit niet persoonlijk op te nemen.
Als jij weet dat je goed werk levert en je ziet dat je klanten goeie resultaten halen, dan is dat alles wat je moet weten.
Keep calm and do your marketing
Ja, je hebt geduld nodig.
Niet het soort geduld van ”ik ga in de tuin liggen en ik wacht tot mensen op magische wijze vertrouwen in me hebben”.
Nee het gaat om geduld hebben terwijl je via marketing werkt aan een vertrouwensband met je potentiële klanten.
Weet dat mensen niet direct wanneer ze je leren kennen zullen gaan staan springen en direct alle vertrouwen in je gaan hebben. Want dat heb jij ook niet in anderen. Zo eenvoudig is het.
We hebben niet in handen hoe mensen over ons denken.
We hebben geen controle over hun gedachten.
Je kan alleen stap voor stap, elke dag opnieuw, acties doen om duidelijk te maken wie je precies helpt bij welke problemen en tot welke resultaten dat leidt.
Als je dat doet en blijft doen, zullen mensen ook tegen jou zeggen: “Oh, ik dacht echt van ‘daar heb je er weer één”, maar ik zie nu dat je mensen echt helpt.”
Wat maakt dit artikel wakker in jou? Welk vooroordeel raakt jou het meest?
Ik lees graag je reactie!
Ann
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
x