[Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

[Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

30 juni 2016

Bijna 9 jaar geleden begon ik te werken als zelfstandig coach.
Langzaamaan steeg mijn aantal klanten en ongeveer 2 jaar geleden had ik zelfs een wachtlijst van meer dan 2 maanden.
Maar ik verdiende niet genoeg. Niet genoeg om volop te kunnen genieten van het leven, en zéker niet genoeg ‘voor later’.  
En dan klopt er iets niet.

Iets anders wat me steeds duidelijker werd, is dat er ook iets niet klopte met betrekking tot mijn klanten.
Klanten vertelden me telkens weer hoeveel ze geleerd hadden na een workshop. Hoeveel inzichten ze hadden verworven.
En toch viel het me op dat velen van hen geen concrete stappen zetten.
 
Ik begon me meer en meer af te vragen waar die discrepantie vandaan kwam.
En ik begon ook aan mezelf te twijfelen: “Ligt het aan mij? Doe ik iets verkeerd? Is het dat ik toch niet zo goed ben in mijn vak?”
 
Tot ik op een event was bij businesscoach Laura. Zij zei: "Als klanten te lage prijzen betalen, hou je hun probleem in stand."
 
Om eerlijk te zijn, ik geloofde daar echt niets van. Ik dacht eerder iets in de aard van: “Yeah right! Commerciële blablabla.”
Maar ze zei het minstens een keer of 3 tijdens dat event. En al de rest wat ze zei tijdens die 3 dagen was echt wel zinnig.
En dus begon ik te denken: “Wat als dit echt zo is? Wat als dit toch waar zou zijn?
Wat als ik door mijn aanpak (door wat ik doe, en door wat ik niet doe, en vanuit de beste bedoelingen) eigenlijk mijn klanten niet goed help?”
 
Ik ben iemand die leert door te ervaren. Ik hou van modellen en concepten, maar ik weet pas of iets werkt (en hoé iets werkt) als ik het aan den lijve gevoeld heb.
Dus heb ik geïnvesteerd in een businesscoachprogramma. Het was de tot dan toe duurste investering die ik ooit gedaan had.
En het effect was verbluffend. Ik, uitsteller eerste klas, ging met alle inzichten, kennis en vaardigheden die ik daar leerde onmiddellijk aan de slag. Niét omdat ik stress voelde, of een enorme druk. Maar omdat iets in mij in beweging gekomen was.
 
Toen ik zelf begon met mijn klanten individuele coachingsdagen en langere programma's aan te bieden (en mijn prijzen verhoogde, wat ik enorm spannend - of zeg maar ronduit angstaanjagend vond) zag ik hetzelfde effect bij mijn klanten.
Klanten zetten onmiddellijk concrete stappen, deden experimenten, namen beslissingen. Met vallen en opstaan, maar ze deden het toch maar. Ik was (en ben!) ontzettend trots op hen.
 
Sinds ik al die veranderingen heb doorgevoerd in mijn bedrijf voel ik me een echte ondernemer en daar geniet ik ook volop van.
 
Maar ik ga je niet vertellen dat het allemaal zo gemakkelijk was.
Integendeel.
De afgelopen 2 jaren zijn de moeilijkste geweest in mijn hele zelfstandige bestaan.
Het meest confronterend.
Het meest angstaanjagend.
 
En toch zijn deze 2 jaren ook de beste en de mooiste geweest.
Mijn klanten hebben de grootste stappen gezet.
Ik ben nog nooit zo trots geweest op mezelf.
Ik ben nog nooit zo zichtbaar geweest.
Ik heb nog nooit zoveel verdiend (en ook weer veel geïnvesteerd ;-) ).
 
Ik heb nog nooit zo duidelijk geweten en gevoeld wat mijn levensmissie is en hoe mijn bedrijf me alles leert wat ik te helen en te leren heb in dit leven.
En misschien is dat iets wat je herkent.
Dat het daar echt om draait: dat jij ook een bedrijf hebt (of wil starten), en dat dat bedrijf in de kern de uitdrukking is van jouw levensmissie.
Een deel voor jezelf, zodat je kan leren en helen.
En natuurlijk voor de wereld, zodat jij jouw unieke bijdrage kan leveren.  

Dat is waarom ik dit werk doe. Zodat jij jouw plek kan innemen. Precies zoals je bent. Omdàt je bent wie je bent.
Die plek die jij alleen kan innemen, met jouw talenten, jouw missie en jouw levenservaring.
Zodat jij de wereld kan geven wat je te geven hebt en op die manier invloed hebt. Zodat je echte verandering brengt in de wereld (zoals ik zelf ook zie dat er door mijn programma’s bij mijn klanten echt iets verandert).
Zodat je de steen verlegt die jij alleen kan verleggen.
 
Wil jij ook stappen zetten in je bedrijf? Stappen die helemaal bij jou en je missie passen?
Wil je ontdekken wat je precies toevoegt, wat jou uniek maakt en hoe je hier ook genoeg mee kan verdienen?

Neem dan contact op via ann@althea-coaching.be en ik nodig je uit voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.
Tijdens dit gesprek onderzoeken we samen welke stappen nu nodig zijn om je bedrijf te doen groeien en hoe ik jou daarbij kan helpen.
Je bent van harte welkom!

P.S. Ondernemers vragen me vaak: “Is het dan na zo’n coachingstraject bij jou altijd hiphoi en tralala en super?” 
Neen, dat kan ik je niet beloven.
Iemand zei me onlangs: “Juist als je bedrijf past bij je levensmissie, ís het niet altijd makkelijk. Juist als je bedrijf past bij je levensmissie, kan het zo spannend en angstaanjagend zijn. Maar je kan dan ook tegelijk voelen ‘ja, hier zit ik op mijn plek’. Precies door mijn eigen levenslessen kan ik doorgeven wat ik alleen kan doorgeven.’”
En daar help ik je heel graag bij.

Andere items

[S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psycholoog en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert

ann@althea-coaching.be
T +32 (0)474 65 79 43

Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x