Van onderduiken naar vertrouwen, of: de fasen in mijn bedrijf

17 mei 2022

Never stop learning,
because life never stops teaching.

~ Onbekend ~


1 oktober 2007.
Maandag 1 oktober 2007 om precies te zijn.
Op die dag ben ik gestart als zelfstandig ondernemer.

Waarom ik nog zo goed weet dat het een maandag was?
Omdat ik op vrijdag 28 september mijn bedrijfsauto ging inleveren bij mijn bijna-ex-werkgever en ik daarna, toen we een hapje gingen eten om het te vieren, dacht:
“Ja, vieren, allemaal goed en wel, maar euh, wat moet ik nu eigenlijk doén? OK, morgen en overmorgen is het weekend, dan kan ik nog zonder schuldgevoel niksen, maar dan?
Wat moet ik vanaf maandag eigenlijk doén?”

Ondertussen zijn we 14,5 jaar verder: time flies when you’re tackling gremlins having fun.
En als ik nu zo terugkijk op die jaren, kan ik een aantal fasen in mijn onderneming onderscheiden.

Fase 1: de onderduikfase.

Deze fase die begon op maandag 1 oktober 2007, na het weekend ;-) , duurde ongeveer een jaar en kenmerkte zich door, jawel, onderduiken.
Ik kwam niet buiten, vertelde tegen niemand wat ik deed en at al mijn spaargeld op.

De hele tijd tetterde er een gremlin in mijn oren: “JIJ???? EEN COACH???? Dat gaat toch niemand serieus nemen?????” En neen ik had nog niet geleerd dat je gremlins niet moet geloven.

Kortom het was een aan de buitenkant zeer passieve en aan de binnenkant redelijk zelfdestructieve fase.

En toch zo nodig.
Ik had het namelijk nodig dat ik tijdens die fase al mijn spaargeld op at. De financiële druk die daardoor ontstond had ik nodig om in actie te komen en over te kunnen gaan naar fase 2.

Fase 2: de fase van de beginnersillusie.

Fase 2 begon toen ik mijn website online had gezet.
Want neen, ik wist echt niks van het ondernemersvak. Ik wist ook niet precies wat ik ging doen, iets met coaching en training, duidelijker was het nog niet.

Maar een website, dat had ik nodig.
Dan zouden de klanten wel komen, dacht ik.
Maar toen die site eindelijk online stond, stonden de klanten niet opeens in rijen van 10 aan mijn deur.

Ik zorgde ervoor dat ik op een paar websites voor coaches vermeld stond en begon met een nieuwsbrief (om de paar maanden eentje).

En toen kwamen er een paar klanten.
Niet genoeg om echt van te leven. Mijn partner betaalde alle privékosten en ik kwam uiteindelijk net uit de kosten wat mijn bedrijf betrof.

Na een paar jaar begon ik te beseffen: dit is niet leefbaar op lange termijn. Als ik voor mijn pensioen wil zorgen, als we nog ooit een huis willen kopen, als onze dochter gaat verder studeren, dan is dit niet genoeg.

Ik begon te beseffen: shit dit gaat dus niet vanzelf. Ik kom niet vanzelf op een punt waarop ik goed verdien. Ik moet leren hoe ondernemen werkt en ik heb hier hulp bij nodig.
Ik ontwaakte uit de beginnersillusie en zette mijn schaamte opzij.

Enter fase 3: de fase van de ondernemersvaardigheden en mijn eerste ondernemerscoach.

Van haar leerde ik de fundamenten van een dienstverlenend bedrijf: durven kiezen voor de klant die echt bij jou past, waar je een diepe affiniteit voor voelt en een echte meerwaarde voor kan leveren.

Trajecten ontwerpen, prijzen bepalen. En natuurlijk: hoe werkt marketing? Hoe doe je verkoopsgesprekken om te zien of er een match is?

Die stappen maakten al een groot verschil.
Ik maakte een sprong in aantal klanten en in omzet.
En toen stootte ik weer tegen een plafond aan.

Fase 4: de fase van de acties en de moeilijke besluiten.

Want hoewel het fundament van mijn bedrijf stevig stond, worstelde ik nog steeds.
En de reden daarvoor was dat ik nog steeds niet bereid was om te doen wat nodig was om mijn bedrijf te doen groeien.

En neen daarmee bedoel ik niét over mijn grenzen gaan.
Ik bedoel: bereid zijn te doen wat mijn droom, mijn missie, mijn roeping van me vraagt.
Bereid zijn zichtbaar te zijn.
Bereid zijn te gaan staan voor mijn boodschap.
Bereid zijn acties te doen, uit mijn kot te komen, letterlijk en figuurlijk ook als alle gremlins roepen ‘neen dit is niks voor jou’.
Met andere woorden: bereid zijn me voortdurend oncomfortabel te voelen, net zolang tot dat oncomfortabele comfortabel wordt.

Enter ondernemerscoach 2.
Van haar heb ik zelfleiderschap geleerd, strategie en daadkracht.

En dus nam ik besluiten.
Het besluit om bereid te zijn te doen wat nodig was om mijn missie te leven was er één van. Maar ook het besluit dat ik meer mocht ontvangen.
En het besluit, of was het meer een aanvaarding, dat ik in dit leven de financiële verantwoordelijkheid voor mijn gezin te dragen had. En dat dat OK was.

Ook dit maakte weer een enorm verschil in mijn bedrijf.
Weer een sprong, groei bij mezelf en groei in klanten en omzet.

Maar ja, je hoort me al komen, ondertussen zit ik weer in een nieuwe fase.
Want every level has its own devil en ze zijn niet allemaal zo schattig als het duiveltje op de foto.

Fase 5: van angst naar vertrouwen.

De fase waarin ik nu zit, gaat over radicaal vertrouwen. Niet gewoon in wat ik kan, in wat ik doe.
Want daarin heb ik ondertussen vertrouwen. Ik weet ondertussen dat ik goed ben in mijn vak. Echt goed.

Deze fase gaat over vertrouwen in het grote geheel, in het universum.
Vertrouwen dat als ik doe wat ik te doen heb, dat er altijd genoeg zal zijn.
Vertrouwen dat er, als ik begin te typen, een zinnige boodschap komt.
Vertrouwen dat er voor mij gezorgd wordt.

Ik weet dat ook deze fase weer gaat maken dat ik een stap verder ga zetten. Ik ga een stap zetten, en daardoor gaat mijn bedrijf volgen.


Er zijn een aantal conclusies die ik voor mezelf kan trekken als ik kijk naar die voorbije 14,5 jaar.

- Als ik geweten had waar het ondernemerschap me zou brengen, zou ik er nooit aan begonnen zijn.

En tegelijk is het zo ab-so-luut de moeite waard. (en ja ik weet dat ik dit regelmatig zeg, maar het is en blijft zo waar)

Het is en blijft een geworstel. Steeds op andere vlakken.
Allemaal verschillende groeiniveaus met allemaal verschillende duivels/gremlins/uitdagingen.

Het is goed dat te zien, te weten dat het erbij hoort.

- Het ondernemerschap is voor mij geen doel op zich, maar een middel.

Op mijn voorlaatste dag als werknemer vroeg een collega me: “Ann, waarom wil jij perse als zelfstandig ondernemer gaan werken?”
En ik hoorde mezelf zeggen: “omdat ik wil weten dat ik zelf geld kan verdienen”.

Ik wist toen niet wat ik daarmee bedoelde, ik had toch al altijd mijn eigen boterham verdiend?

Nu weet ik wat mijn ziel toen al wist: mijn grootste verlangen is te weten waarvoor ik hier op aarde ben, en te leren hoe ik juist daarmee mijn boterham kan verdienen. De combi van missie en geld dus. Dat verlangen, die vraag, is wat me stuwt in mijn ondernemerschap.

Voor mij is die combi van missie en geld essentieel: ik ga juist volop voor mijn missie, omdàt ik er geld mee moet verdienen. Anders zou ik alleen maar netflixen en online shoppen.

- Ik help hulp nodig.

Mijn weg heb ik zelf te gaan. En ja, grote stukken van die weg zijn eenzaam.
Maar er is ook hulp en ik heb die hulp echt nodig.

Iemand maakte eens deze vergelijking: als pionier trek je door de woestijn, alleen. Maar ’s nachts zie je kilometers ver het licht van de andere kampvuren. En kijk je uit naar de oases, waar je krachten kan opdoen, krachten moet opdoen, waar je je kan laven aan de kennis, steun en inzichten van andere pioniers.

Als ik voel dat ik vast zit op een bepaald niveau, dan zoek ik hulp. En met niveau bedoel ik zeker niet noodzakelijk: niveaus van omzet, van aantal klanten. Maar altijd: niveaus van persoonlijke en spirituele groei, van bewustwording, van heling, van innerlijke demonen in de ogen zien, van nog meer mijn missie leven, doen waarvoor ik hier op aarde gekomen ben.

- Er mag geen plan B zijn.

Vertaling: zolang er teveel spaargeld op mijn rekening staat, blijf ik uitstellen.
Zolang ik nog dacht “ach weet je, als dit niet lukt, dan zoek ik wel weer gewoon een job”, kwam ik niet in actie.

Want er IS ook geen plan B. Niet voor mijn ziel. Die weet wat ik hier kom doen en mij daar altijd weer naartoe zal leiden (ja soms lijden).

- Het cliché “door tegenslagen word je sterker” is een cliché voor een reden.

Of zoals in de Star Trek film Beyond iemand zei: Without struggle you would never know who you truly are.
Juist doordat ik het ondernemersvak vanaf nul met veel vallen en opstaan heb geleerd, ben ik nu zo’n goeie ondernemerscoach.


Ik ben benieuwd: in welke fase zit jij nu? Herken je de fasen die ik beschrijf? Of gaat het bij jou heel anders?

Ann


P.S. Of je nu in fase 0, 1, 7 of 825 zit, je bent heel welkom volgende week dinsdag 24 mei voor mijn gratis online training “In 5 stappen van missie naar impact”.

Als je coach bent, therapeut, trainer of consultant en je bent een pionier in je vakgebied, dan loop je vaak tegen twee dingen aan.

Het eerste thema is wat ik noem “de eenzaamheid van het pioniersschap”. Misschien twijfel je aan jezelf en vraag je je af: kan ik dit wel? Mag ik dit wel? Wat gaan anderen ervan denken als ik écht naar buiten breng wat in mij leeft?

Maar daarnaast is er ook de vraag: hoe verdien ik hier mijn geld mee? Hoe maak ik van mijn missie, van mijn unieke talenten, een bedrijf, waar ik mijn boterham mee verdien?

In deze gratis training ga ik je leren welke stappen nodig zijn om je ondernemershuis van de grond af stevig op te bouwen.
Ik geef je inzicht in de volgorde van de stappen en waarom jouw onderneming nog wankel staat.
En ik geef ook aan waar ik het vaak mis zie lopen.

Doe jij mee?
Ik geef deze online training live op dinsdag 24 mei om 9u30.
Meld je nu aan via deze link! (Kan je er niet live bij zijn? Meld je dan toch aan, ik stuur na afloop de opname naar alle aanmelders)

Pas op! Ik ben zelf allergisch aan webinars vol gebakken lucht dus verwacht je aan een uur volgepropt met kennis en inzichten.

Meer blogs & vlogs

Ik heb geen goesting Wachten op je kind in de Pain Quotidien [Het alfabet van Ann] De S van STOM Ondernemen met een beperking De ene dag is de andere niet [Het alfabet van Ann] De R van RADICAAL PERSOONLIJK Stilte! Hier wordt getypt De schoonheid van het imposter syndroom Ik ben geen held Ik wil organisch groeien (of: ben jij enkel een ondernemer in gedachten?) [Het alfabet van Ann] De Q van QUEESTE De bevrijding van wie ik echt ben (oftewel: de autisme-update) Omzet delen of niet, that's the question Ik wil foto’s van vakantiehuisjes met vuile ramen en stof op de vloer 10 tekenen dat je te bescheiden bent Wat kots opruimen in de nacht je leert over commitment Dit vraagt je potentiële klant zich af Waarom ik ALLERGISCH ben aan tips Wat als ik al die moeite doe en het leidt tot niks? [Het alfabet van Ann] De P van PARADOX De migraineaanval te veel [Het alfabet van Ann] De O van ONDERNEMEN Mijn trainingen zijn saai [Het alfabet van Ann] De N van NEEN Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden Radicaal eerlijke marketing, was da? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders De 5 grootste misverstanden over verkopen [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Senseo of Nespresso? De top 10 onaangename waarheden voor ondernemers [Het alfabet van Ann] De M van MISSIE Vrijheid of dictatuur? [Het alfabet van Ann] De K én L van KORTE EN LANGE TERMIJN Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom Ik ben niet goed in vakantie [Het alfabet van Ann] De J van JOUW WAARHEID [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! [Het alfabet van Ann] De I van INTIEM Ik druk op send en dan duik ik onder Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Het alfabet van Ann] De H van HULP Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Het alfabet van Ann] De G van GELD [Het alfabet van Ann] De F van FOCUS Help: ik doe alles wat ik kan en ik heb nog altijd geen klanten! [Het alfabet van Ann] De E van EMPATHIE Waar hou jij je nog in in je bedrijf? [Het alfabet van Ann] De D van DOEN Te koop: bloeiende praktijk Wat is belangrijk genoeg voor jou om je barrières te overwinnen? [Het alfabet van Ann] De B van BONDIG Heb jij al JA gezegd? [Het alfabet van Ann] De A van AUW! Falen is geen optie én het is een must Zoals Clouseau al zei: het zit vanbinnen Allé, weer zo’n coach die alleen maar gebakken lucht verkoopt Welke van deze marketingfouten maakte jij al deze week? Ik wist dat ik het niet mocht lezen maar ik kon er niet aan weerstaan To plan or not to plan, that's the question NU gaan de klanten echt komen! Is je ego het echte probleem in je bedrijf? Het maakt niet uit hoe je jezelf noemt Het obstakel is de weg Wat zich nu toont in je ondernemerschap, was er altijd al Leven en ondernemen in tijden van corona Waarom het beter is voor je bedrijf als je kostwinnaar bent Marketing uitbesteden, ja of neen? Jij bent de gans, zorg voor jezelf! I know what I want and I want it NOW Wat je omzet zegt over jou Action cures fear 2 redenen waarom ondernemen een kwestie van geluk is en 25 voor het tegendeel Je MAG niet perfect zijn Waar maak jij het jezelf te gemakkelijk in je bedrijf? Je omzet weerspiegelt hoeveel stress je aankan Waarom ik geen korting geef Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen 12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Het alfabet van Ann] De C van CONSISTENT [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...
mail_outline ann@althea-coaching.be

Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x