De schoonheid van het imposter syndroom

28 april 2022

Nothing can harm you as much
as your own thoughts
unguarded.

~ Buddha ~


Jody Foster.
Tom Hanks.
Maya Angelou.
Albert Einstein.
Cheryl Sandberg.

Wat hebben al deze mensen gemeen?

Ze lijden aan het imposter syndroom.
Ook wel genoemd: het ‘help ik kan elk moment door de mand vallen’ syndroom.

Of het ‘ik doe dit al 10 jaar en ze kunnen elk moment ontdekken dat ik me hier doorheen fake’ syndroom.
Of het ‘ik heb een Oscar gewonnen voor The Accused en ik ben bang dat ze elk moment aan mijn deur kunnen staan om te zeggen dat het een vergissing was’ syndroom. (in het geval van Jody Foster)
Of het ‘ik geef een workshop en wanneer gaat er iemand zien dat ik dit eigenlijk helemaal niet kan’ syndroom.

Ja, al die beroemdheden hebben daar nog regelmatig last van. Zelfs Albert Einstein, die zei ‘I feel compelled to think of myself as an involuntary swindler.’ (Ik voel me gedwongen mezelf te zien als een onvrijwillige oplichter.)

Je bent dus in goed gezelschap.

Maar hoe komt dat nu toch, dat zovelen onder ons last hebben van het imposter syndroom? Hoe komt het dat zovelen onder ons die zo competent zijn in wat ze doen het gevoel hebben dat ze elk moment door de mand kunnen vallen?

Er zijn een aantal oorzaken van deze denkfout. (Want dat is het: het is een denkfout, een manier waarop ons brein ons voor de gek houdt.)

Oorzaak 1. We vergelijken onze eigen binnenkant met andermans buitenkant.

We zien bij een ander de zelfzekerheid, wat er goed gaat, de behaalde resultaten.

En bij onszelf? Daar zien we de worstelingen, de onzekerheden, we herinneren ons alle fouten die we ooit gemaakt hebben, we onthouden elke keer dat we, letterlijk of figuurlijk, gevallen zijn.

Da’s natuurlijk funest voor het zelfvertrouwen.
Het is gewoon een oneerlijke vergelijking.


Oorzaak 2. Het Dunning Kruger effect

Hoe beter je in iets bent, hoe competenter je jezelf inschat.
Toch???

Nope, constateerden Dunning en Kruger.
Als we een beetje van een bepaald vakgebied kennen, als we iets een beetje beginnen te leren, dàn overschatten we onszelf. We staan op Mount Stupid.

Als we beter worden, meer leren, ons verdiepen in een vakgebied, dan worden we onzekerder.We zien de complexiteit van de dingen. Problemen die op Mount Stupid eenvoudig leken krijgen nu meer diepgang, wit-zwart wordt ontelbare tinten grijs, ‘het is zo dat’ verandert in ‘tja, dat is niet zo simpel’. Het ambetante is dat we dan juist méér weten, maar daar veel minder zeker van zijn. Zo voelt dat in de Valley of Despair.

Het is belangrijk om hier inzicht in te hebben en te weten waar jij je op de curve bevindt. Het heeft namelijk geen zin om je te vergelijken met iemand die zich bovenop Mount Stupid bevindt en dan te zeggen ‘ik ken er niks van, ik zou er beter mee stoppen en al mijn werk aan die persoon daar boven op de top overlaten’.


Oorzaak 3. Fixed mindset.

Je hebt geleerd (het is er waarschijnlijk in gedramd, door je ouders, de school en de rest van de maatschappij) dat je goed bent in iets of niet. Alles of niks. Wit of zwart. Je bent slim of je bent het niet. Je bent sportief of je bent het niet. Je hebt een wiskundeknobbel of je hebt die niet. Je bent een geboren ondernemer of je bent het niet.

En dus proberen we heel de tijd het beeld dat we hebben van onszelf en vooral ook het beeld dan anderen van ons hebben te beschermen. Want voor ons brein gebeurt er een ramp als iemand ontdekt dat jij helemaal niet zo slim of zo competent bent.

Ons brein probeert ons gevangen te houden in de ‘help ik kan elk moment door de mand vallen’ mindset. En ergens is dat nog begrijpelijk ook.

Want, denkt ons brein, dan zijn we tenminste voorbereid.
Als er dan kritiek komt, dan staan we al schrap.
Als er een klant ontevreden is, dan raakt dat ons minder omdat we onze eigen strengste criticus al waren.

Awel, ik heb heel lang ook zo gedacht.
Ook in relaties bijvoorbeeld.
Ik werd me er op een bepaald moment van bewust dat ik eigenlijk dacht: “elke dag kom ik een dag dichter bij het einde van mijn relatie.”
En die gedachte was er om me er op voor te bereiden dat mijn partner op een dag zou zeggen ‘awel ik ben der mee weg’.
Ik dacht: ‘dan zie ik het aankomen en dan schrik ik niet zo.’

Maar het tegendeel is waar.
Als we ons continu schrap zetten, verliezen we daardoor enorm veel energie. In plaats van mee te bewegen als Van Riet in de wind (:-P ) zetten we ons schrap en knakken we.

Daarom pleit ik voor andere definities.

Een andere definitie van expert zijn bijvoorbeeld.
Dat expert zijn totaal niet betekent ‘ik weet alles, ik kan alles’ (= Mount Stupid) maar ‘ik weet het nog niet, ik ga het onderzoeken, hm, interessante vraag, wow, zo complex, I love it’.

Een andere definitie van zelfvertrouwen ook.
Dat zelfvertrouwen niet betekent ‘ik heb er vertrouwen in dat ik alles kan’.
Maar dat zelfvertrouwen betekent: ik kan vallen, ik durf vallen. Want ik ervaar dat ik terug recht kan krabbelen, telkens opnieuw.

En natuurlijk ook een andere manier om naar leren te kijken, zoals Carol Dweck ons leerde in haar groeimindset.
Dat het niet gaat om kunnen of niet kunnen, maar om het ontwikkelen van een potentieel. Zonder inspanning zal je nooit iets leren. Je potentieel is iets dat er in aanleg is, niks zwart wit, maar iets dat groeit, door te leren, door moeite te doen.

Maureen McCann zei: ‘My guess is there’s no real ‘fix’ for imposter syndrome but to bravely challenge it on a regular basis until you begin to feel it less and less and it slowly fades away.’

Daar sluit ik me volledig bij aan, en dat is ook wat ik zelf ervaar.
Juist door in je bedrijf, in je pionierschap, het leren en het niet weten te omarmen en daar ook je klanten in mee te nemen, kan je ontspannen. In wat je weet, in wat je (nog) niet weet, in wat je leert en in wat je doet.

Dan kan je de schoonheid van het imposter syndroom omarmen: de drive die het ons geeft om te leren, beter te worden, kwaliteit te leveren, zonder ten onder te gaan aan de stress en het perfectionisme.

Laat ons daarin een voorbeeld zijn voor elkaar.

Ann


P.S. Zin om in het najaar stappen te zetten met je bedrijf?
Dan ben je heel welkom!

- Op dinsdag 13 september staat mijn gratis online trainingDe juiste prijs voor je dienst in 7 stappen" gepland.

Welke prijs vraag ik als coach, trainer, therapeut of consultant voor mijn diensten?
Prijszetting roept veel emoties op.

Met deze en nog veel meer vragen gaan we aan de slag tijdens deze online training:

- Hoe bepaal ik de prijs voor mijn dienst?
- Mijn concurrenten vragen allemaal zo’n lage prijzen, ik kan daar toch niet boven gaan?
- Hoe weet ik dat mijn prijs te laag is (of juist te hoog)?
- Kan je me de formule geven om mijn prijzen te bepalen?
- Hoe vaak per jaar mag ik mijn prijzen verhogen (en wat is het beste tijdstip hiervoor)?
- Ik weet dat mijn prijs te laag is, maar ik durf geen hogere prijzen vragen, help!

Wil je erbij zijn? Meld je alvast aan via deze link.
(Kan je er niet live bij zijn? Meld je dan toch aan via de link, je krijgt dan na afloop de opname in je mailbox!)


- Op woensdag 7 september geef ik mijn interactieve online ondernemersworkshop “The Big Five”.

In de workshop bekijken we welke stappen nodig zijn om je ondernemershuis op te bouwen van fundament tot aan het dak.
Hoe je steeds steviger in je schoenen gaat staan én hoe je op een radicaal eerlijke en authentieke manier ook geld verdient met jouw missie.

Ik leer je de ondernemersprincipes die je kan toepassen op jou en je bedrijf.
En natuurlijk is er ook tijd voor uitwisseling en voor al je vragen.

Alle info over de workshop (en de aanmeldlink) vind je hier.


Nog vragen? Stuur me even een mailtje op ann@althea-coaching.be, ik antwoord met veel plezier (na mijn vakantie :-) )!

Meer blogs & vlogs

Ik heb geen goesting Wachten op je kind in de Pain Quotidien [Het alfabet van Ann] De S van STOM Ondernemen met een beperking De ene dag is de andere niet [Het alfabet van Ann] De R van RADICAAL PERSOONLIJK Stilte! Hier wordt getypt Van onderduiken naar vertrouwen, of: de fasen in mijn bedrijf Ik ben geen held Ik wil organisch groeien (of: ben jij enkel een ondernemer in gedachten?) [Het alfabet van Ann] De Q van QUEESTE De bevrijding van wie ik echt ben (oftewel: de autisme-update) Omzet delen of niet, that's the question Ik wil foto’s van vakantiehuisjes met vuile ramen en stof op de vloer 10 tekenen dat je te bescheiden bent Wat kots opruimen in de nacht je leert over commitment Dit vraagt je potentiële klant zich af Waarom ik ALLERGISCH ben aan tips Wat als ik al die moeite doe en het leidt tot niks? [Het alfabet van Ann] De P van PARADOX De migraineaanval te veel [Het alfabet van Ann] De O van ONDERNEMEN Mijn trainingen zijn saai [Het alfabet van Ann] De N van NEEN Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden Radicaal eerlijke marketing, was da? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders De 5 grootste misverstanden over verkopen [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Senseo of Nespresso? De top 10 onaangename waarheden voor ondernemers [Het alfabet van Ann] De M van MISSIE Vrijheid of dictatuur? [Het alfabet van Ann] De K én L van KORTE EN LANGE TERMIJN Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom Ik ben niet goed in vakantie [Het alfabet van Ann] De J van JOUW WAARHEID [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! [Het alfabet van Ann] De I van INTIEM Ik druk op send en dan duik ik onder Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Het alfabet van Ann] De H van HULP Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Het alfabet van Ann] De G van GELD [Het alfabet van Ann] De F van FOCUS Help: ik doe alles wat ik kan en ik heb nog altijd geen klanten! [Het alfabet van Ann] De E van EMPATHIE Waar hou jij je nog in in je bedrijf? [Het alfabet van Ann] De D van DOEN Te koop: bloeiende praktijk Wat is belangrijk genoeg voor jou om je barrières te overwinnen? [Het alfabet van Ann] De B van BONDIG Heb jij al JA gezegd? [Het alfabet van Ann] De A van AUW! Falen is geen optie én het is een must Zoals Clouseau al zei: het zit vanbinnen Allé, weer zo’n coach die alleen maar gebakken lucht verkoopt Welke van deze marketingfouten maakte jij al deze week? Ik wist dat ik het niet mocht lezen maar ik kon er niet aan weerstaan To plan or not to plan, that's the question NU gaan de klanten echt komen! Is je ego het echte probleem in je bedrijf? Het maakt niet uit hoe je jezelf noemt Het obstakel is de weg Wat zich nu toont in je ondernemerschap, was er altijd al Leven en ondernemen in tijden van corona Waarom het beter is voor je bedrijf als je kostwinnaar bent Marketing uitbesteden, ja of neen? Jij bent de gans, zorg voor jezelf! I know what I want and I want it NOW Wat je omzet zegt over jou Action cures fear 2 redenen waarom ondernemen een kwestie van geluk is en 25 voor het tegendeel Je MAG niet perfect zijn Waar maak jij het jezelf te gemakkelijk in je bedrijf? Je omzet weerspiegelt hoeveel stress je aankan Waarom ik geen korting geef Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen 12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Het alfabet van Ann] De C van CONSISTENT [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...
mail_outline ann@althea-coaching.be

Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x