De 5 grootste misverstanden over verkopen

13 februari 2020

Verkopen.
Niks dat zoveel weerstand, degout en rillingen oproept. Allé dat was bij mij in elk geval het geval!

Verkopen stond voor mij gelijk aan moeten doen alsof, faken, manipuleren en doordrammen. Als je me 10 jaar geleden gezegd had dat ik mensen ooit ging léren om te verkopen, had je van mij de grootste oogrol gekregen die ik in huis had.

Maar dingen (en mensen vooral ;-)) kunnen veranderen. Ik kijk nu HEEL anders naar verkopen.
En omdat ik wil dat jij ook anders gaat kijken naar verkopen vandaag de 5 grootste misverstanden!

Misverstand 1: Verkopen is opdringerig.

Ja, er zijn verkopers die opdringerig zijn. 

Laat ons dat echter niet afleiden van wat verkopen in de basis is (en ook altijd moet blijven): verkopen is je klant helpen de juiste beslissing te maken.
Koop ik deze dienst?
Koop ik deze dienst bij jou?
Koop ik deze dienst nu?

Je klant heeft de juiste info nodig om deze beslissing te maken, en tijdens het verkoopproces (én alle marketing die er aan vooraf gaat) zorg jij voor die info.

Dus: welke info heeft jouw klant nodig om deze beslissing te maken?
Welke info heeft je klant nodig over jou?
Welke info heeft je klant nodig over je dienst?
Welke info heeft je klant nodig over je aanpak?

Klanten die komen met ja-maren zijn géén moeilijke mensen. Ze vragen om de info die zij nodig hebben om de kloppende beslissing te nemen. Ja-maren zijn ook echt een blijk van vertrouwen. (Als je klant geen vertrouwen heeft in jou, komt er eerder iets ontwijkends als ‘ja, ik laat je nog wel iets weten’)

Misverstand 2: Verkopen is niet nodig.

We denken soms (of hopen) dat verkopen niet nodig is.
Maar als verkopen je klant helpen is om de juiste beslissing te maken, dat is verkopen echt nodig, voor jou maar ook voor het goed van je klant.

De transformatieprocessen die wij als coach, therapeut, trainer verkopen, dat is niet zoals donuts.
Als je een donut gekocht hebt (zo een met roze glazuur en witte spikkeltjes en dan nog een lekkere witte citroenvulling erin), dan ben je blij!!! Zoetigheid!!! Lekker!!! Smullen!!! Hetgeen waar je misschien níét blij om bent is dat hij te rap op is.

Als iemand bij jou een traject koopt, dan zijn de gevoelens die daarmee gepaard gaan veel complexer.
Gelukkig, iemand gaat me helpen.
Shit, wat ga ik allemaal tegenkomen.
Gaat het me wel lukken?
Wat voor invloed gaat dit hebben op de rest van mijn leven?

Natuurlijk begint iemand aan een traject met de hoop dat er dingen ten goede gaan veranderen. Maar veranderingsprocessen gaan niet in een rechte lijn naar boven, en dat weten je klanten ook.
En dus worden de gremlins van onze klanten wakker.

Daarom moeten we dus verkopen: verkopen is namelijk niet alleen de juiste info geven, maar onze klant ook helpen een beslissing te nemen vanuit waar hij naar toe wil, niet overweldigd door gillende gremlins die alles bij de status quo willen houden.

Misverstand 3: Bij het verkopen moet je doen alsof.

Bij het verkopen moet je doen alsof je alles weet.
Bij het verkopen moet je doen alsof het leven perfect wordt na aankoop.
Bij het verkopen moet je doen alsof iederéén een topresultaat haalt.
Bij het verkopen moet je doen alsof je overloopt van zelfvertrouwen.

Neen en nope.

Juist radicale eerlijkheid schept vertrouwen.
Radicale eerlijkheid over de resultaten die je klanten bereiken (en hoe wisselend die kunnen zijn).
Radicale eerlijkheid over de verantwoordelijkheid die je klant zelf moet nemen en hoe dat de resultaten beïnvloedt.
Radicale eerlijkheid over alle bezwaren die een klant oppert.

Misverstand 4: Je kan iemand overtuigen om ja te zeggen.

Mijn overtuiging (en je kan me niet overtuigen van het tegendeel :-P ) is dat je niemand kan overtuigen.
Ja, we kunnen onszelf overtuigen, natuurlijk kunnen we zelf van gedacht veranderen. Maar niet als iemand ons daartoe probeert te forceren. Dus probeer je klant niet te overtuigen.

Onderzoek samen wat het beste is. Benoem de gremlins. Confronteer je potentiële klant met belemmerende patronen. 
Maar probeer niet te overtuigen, het werkt niet en het kost teveel energie.

Misverstand 5: Verkopen is een trucje.

Ja, ik leer mijn klanten welke vragen ze kunnen stellen in een verkoopgesprek. Het is heel helpend (en nodig) om het gesprek goed in handen te houden en te weten waar je mee bezig bent.

Maar het is geen trucje en het zal ook nooit een trucje kunnen zijn.
Want weet je: als jij alle goeie vragen stelt, maar je hebt geen connectie met je klant, dan zegt die sowieso neen. 
Echte verbinding is en blijft de basis.

Wat is het belangrijkste inzicht dat jij meeneemt uit dit artikel?
Ik lees je reactie heel graag via ann@althea-coaching.be!

Ann

P.S. Wanneer jij er klaar voor bent om de volgende stap te zetten in je bedrijf zijn dit 2 manieren waarop ik je kan helpen:

1. Op woensdag 19 februari geef ik een gratis online training “De 10 spirituele wetten van succes – voor bloednuchtere coaches, trainers, therapeuten en consultants”.

Dit is het webinar dat ik eigenlijk niet wou geven.
Want ik wil niet zweverig zijn (en ik wil ook totáál niet dat mensen gaan denken dat ik zweverig ben).

En ik bén ook niet zweverig. Ik ben van de acties en het doen en de resultaten.

Alleen wérken die acties dus niet als we het universum tegenwerken.
Als we het ene zeggen (ik wil meer klanten) en het andere voelen (wat als ik zoveel klanten krijg dat ik het niet meer aankan?).
Als we het ene denken (ja, ik ga écht voor mijn bedrijf) en het andere doen (toch niet voluit durven investeren).
Bij interne verwarring (zelfs onbewust) denkt het universum 'als zij het zelf nog niet weet, zal ik ook nog efkens afwachten'.
En dan blokkeert de boel.

In dit gratis webinar leer ik je de 10 spirituele wetten voor ondernemerssucces.
Ik leer je hoe je met het universum kan samenwerken.
Ik leer je hoe het komt dat je acties tot nu toe niks uithaalden.
In feite leer ik je de taal van het universum: hoe stel je je vraag zodat het universum kan antwoorden.
En neen, dat stellen van die vraag doe je dus níét door aan iets te denken of door visualisaties of door het maken van moodboards. Dat doe je door specifieke acties.

Ik geef deze online training twee keer live op 19 februari, om 10u en om 20u.
Aanmelden kan via deze link, dan kies je zelf het tijdstip dat je het beste past.

(Kan je er niet live bij zijn maar wil je toch graag het webinar bekijken? Meld je dan ook aan, ik stuur na afloop de opname naar iedereen die zich registreerde)

2. Op vrijdag 13 maart (geluksdag!) geef ik weer mijn eendaagse ondernemersworkshop “The Big Five”.

Ik leer je hoe je je ondernemershuis opbouwt van fundament tot aan het dak.
Marketing, verkopen, zichtbaar worden, prijzen bepalen, het komt allemaal aan bod.

Een dag vol eyeopeners, heel concrete ondernemersstrategieën en op het einde van de dag een duidelijk actieplan.

Let op! Kom alleen als je je bedrijf/praktijk serieus neemt!
Het risico dat je neemt is dat je je grote dromen serieus gaat nemen, en ja, dat je ontdekt dat ze haalbaar zijn!

Alle info over de workshop (en de aanmeldlink) vind je hier

En goed om weten: vanaf nu is het 2 voor de prijs van 1: je mag met andere woorden iemand gratis meebrengen. Je collega-coach, je vriendin-ondernemer, je business-buddy, als ze maar het ondernemersvak willen leren!

Nog vragen? Stuur me even een mailtje op ann@althea-coaching.be, ik antwoord met veel plezier!

Meer blogs & vlogs

Jij bent de gans, zorg voor jezelf! Radicaal eerlijke marketing, was da? I know what I want and I want it NOW Wat je omzet zegt over jou Senseo of Nespresso? Action cures fear 2 redenen waarom ondernemen een kwestie van geluk is en 25 voor het tegendeel Je MAG niet perfect zijn Waar maak jij het jezelf te gemakkelijk in je bedrijf? Je omzet weerspiegelt hoeveel stress je aankan Waarom ik geen korting geef Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen 12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

Industrieweg 3 3001 Heverlee
ann@althea-coaching.be


Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x