De 5 grootste misverstanden over verkopen

5 augustus 2021

Verkopen.
Niks dat zoveel weerstand, degout en rillingen oproept. Allé dat was bij mij in elk geval het geval!

Verkopen stond voor mij gelijk aan moeten doen alsof, faken, manipuleren en doordrammen. Als je me 13 jaar geleden gezegd had dat ik mensen ooit ging léren om te verkopen, had je van mij de grootste oogrol gekregen die ik in huis had.

Maar dingen (en mensen vooral ;-)) kunnen veranderen. Ik kijk nu HEEL anders naar verkopen.
En omdat ik wil dat jij ook anders gaat kijken naar verkopen vandaag de 5 grootste misverstanden!

Misverstand 1: Verkopen is opdringerig.

Ja, er zijn verkopers die opdringerig zijn. 

Laat ons dat echter niet afleiden van wat verkopen in de basis is (en ook altijd moet blijven): verkopen is je klant helpen de juiste beslissing te maken.
Koop ik deze dienst?
Koop ik deze dienst bij jou?
Koop ik deze dienst nu?

Je klant heeft de juiste info nodig om deze beslissing te maken, en tijdens het verkoopproces (én alle marketing die er aan vooraf gaat) zorg jij voor die info.

Dus: welke info heeft jouw klant nodig om deze beslissing te maken?
Welke info heeft je klant nodig over jou?
Welke info heeft je klant nodig over je dienst?
Welke info heeft je klant nodig over je aanpak?

Klanten die komen met ja-maren zijn géén moeilijke mensen. Ze vragen om de info die zij nodig hebben om de kloppende beslissing te nemen. Ja-maren zijn ook echt een blijk van vertrouwen. (Als je klant geen vertrouwen heeft in jou, komt er eerder iets ontwijkends als ‘ja, ik laat je nog wel iets weten’)

Misverstand 2: Verkopen is niet nodig.

We denken soms (of hopen) dat verkopen niet nodig is.
Maar als verkopen je klant helpen is om de juiste beslissing te maken, dat is verkopen echt nodig, voor jou maar ook voor het goed van je klant.

De transformatieprocessen die wij als coach, therapeut, trainer verkopen, dat is niet zoals donuts.
Als je een donut gekocht hebt (zo een met roze glazuur en witte spikkeltjes en dan nog een lekkere witte citroenvulling erin), dan ben je blij!!! Zoetigheid!!! Lekker!!! Smullen!!! Hetgeen waar je misschien níét blij om bent is dat hij te rap op is.

Als iemand bij jou een traject koopt, dan zijn de gevoelens die daarmee gepaard gaan veel complexer.
Gelukkig, iemand gaat me helpen.
Shit, wat ga ik allemaal tegenkomen.
Gaat het me wel lukken?
Wat voor invloed gaat dit hebben op de rest van mijn leven?

Natuurlijk begint iemand aan een traject met de hoop dat er dingen ten goede gaan veranderen. Maar veranderingsprocessen gaan niet in een rechte lijn naar boven, en dat weten je klanten ook.
En dus worden de gremlins van onze klanten wakker.

Daarom moeten we dus verkopen: verkopen is namelijk niet alleen de juiste info geven, maar onze klant ook helpen een beslissing te nemen vanuit waar hij naar toe wil, niet overweldigd door gillende gremlins die alles bij de status quo willen houden.

Misverstand 3: Bij het verkopen moet je doen alsof.

Bij het verkopen moet je doen alsof je alles weet.
Bij het verkopen moet je doen alsof het leven perfect wordt na aankoop.
Bij het verkopen moet je doen alsof iederéén een topresultaat haalt.
Bij het verkopen moet je doen alsof je overloopt van zelfvertrouwen.

Neen en nope.

Juist radicale eerlijkheid schept vertrouwen.
Radicale eerlijkheid over de resultaten die je klanten bereiken (en hoe wisselend die kunnen zijn).
Radicale eerlijkheid over de verantwoordelijkheid die je klant zelf moet nemen en hoe dat de resultaten beïnvloedt.
Radicale eerlijkheid over alle bezwaren die een klant oppert.

Misverstand 4: Je kan iemand overtuigen om ja te zeggen.

Mijn overtuiging (en je kan me niet overtuigen van het tegendeel :-P ) is dat je niemand kan overtuigen.
Ja, we kunnen onszelf overtuigen, natuurlijk kunnen we zelf van gedacht veranderen. Maar niet als iemand ons daartoe probeert te forceren. Dus probeer je klant niet te overtuigen.

Onderzoek samen wat het beste is. Benoem de gremlins. Confronteer je potentiële klant met belemmerende patronen. 
Maar probeer niet te overtuigen, het werkt niet en het kost teveel energie.

Misverstand 5: Verkopen is een trucje.

Ja, ik leer mijn klanten welke vragen ze kunnen stellen in een verkoopgesprek. Het is heel helpend (en nodig) om het gesprek goed in handen te houden en te weten waar je mee bezig bent.

Maar het is geen trucje en het zal ook nooit een trucje kunnen zijn.
Want weet je: als jij alle goeie vragen stelt, maar je hebt geen connectie met je klant, dan zegt die sowieso neen. 
Echte verbinding is en blijft de basis.

Wat is het belangrijkste inzicht dat jij meeneemt uit dit artikel?
Ik lees je reactie heel graag via ann@althea-coaching.be!

Ann

Tags:

Blog

Meer blogs & vlogs

12 manieren waarop ik me klein houd (en jij jezelf misschien ook?) De 6 rode vlaggen: waarom ik niet de juiste coach ben voor jou Een nieuw seizoen van The (un)Masked Coach Mijn kerstvakantie: gourmet, youtubefilmkes en een levensveranderend inzicht [Het alfabet van Ann] De W van WEG MET VALSE BESCHEIDENHEID Welcome to your zone of genius! Trauma voor dummies in 10 vragen What does life want from me? Help, ik zit in de overgang! Over mijn supersmalle comfortzone tussen té competent en incompetent Vijf dingen die ik had willen weten toen ik startte als ondernemer Welkom in mijn beschutte werkplaats! [Het alfabet van Ann] De V van VERLEIDEN en VERTROUWEN Succes en de Renault Megane, een drama in drie bedrijven Een half wiel voor is genoeg [Het alfabet van Ann] De U van UNIEK I am not your guru [Het alfabet van Ann] De T van TIPS, TRICKS en TOBLERONE Mijn 5 beste anti-tips bij acute faalangst Ik heb geen goesting Wachten op je kind in de Pain Quotidien [Het alfabet van Ann] De S van STOM Ondernemen met een beperking De ene dag is de andere niet [Het alfabet van Ann] De R van RADICAAL PERSOONLIJK Stilte! Hier wordt getypt Van onderduiken naar vertrouwen, of: de fasen in mijn bedrijf De schoonheid van het imposter syndroom Ik ben geen held Ik wil organisch groeien (of: ben jij enkel een ondernemer in gedachten?) [Het alfabet van Ann] De Q van QUEESTE De bevrijding van wie ik echt ben (oftewel: de autisme-update) Omzet delen of niet, that's the question Ik wil foto’s van vakantiehuisjes met vuile ramen en stof op de vloer 10 tekenen dat je te bescheiden bent Wat kots opruimen in de nacht je leert over commitment Dit vraagt je potentiële klant zich af Waarom ik ALLERGISCH ben aan tips Wat als ik al die moeite doe en het leidt tot niks? [Het alfabet van Ann] De P van PARADOX De migraineaanval te veel [Het alfabet van Ann] De O van ONDERNEMEN Mijn trainingen zijn saai [Het alfabet van Ann] De N van NEEN Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden Radicaal eerlijke marketing, was da? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Senseo of Nespresso? De top 10 onaangename waarheden voor ondernemers [Het alfabet van Ann] De M van MISSIE Vrijheid of dictatuur? [Het alfabet van Ann] De K én L van KORTE EN LANGE TERMIJN Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom Ik ben niet goed in vakantie [Het alfabet van Ann] De J van JOUW WAARHEID [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! [Het alfabet van Ann] De I van INTIEM Ik druk op send en dan duik ik onder Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Het alfabet van Ann] De H van HULP Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Het alfabet van Ann] De G van GELD [Het alfabet van Ann] De F van FOCUS Help: ik doe alles wat ik kan en ik heb nog altijd geen klanten! [Het alfabet van Ann] De E van EMPATHIE Waar hou jij je nog in in je bedrijf? [Het alfabet van Ann] De D van DOEN Te koop: bloeiende praktijk [Het alfabet van Ann] De C van CONSISTENT Wat is belangrijk genoeg voor jou om je barrières te overwinnen? [Het alfabet van Ann] De B van BONDIG Heb jij al JA gezegd? [Het alfabet van Ann] De A van AUW! Falen is geen optie én het is een must Zoals Clouseau al zei: het zit vanbinnen Allé, weer zo’n coach die alleen maar gebakken lucht verkoopt Welke van deze marketingfouten maakte jij al deze week? Ik wist dat ik het niet mocht lezen maar ik kon er niet aan weerstaan To plan or not to plan, that's the question NU gaan de klanten echt komen! Is je ego het echte probleem in je bedrijf? Het maakt niet uit hoe je jezelf noemt Het obstakel is de weg Wat zich nu toont in je ondernemerschap, was er altijd al Leven en ondernemen in tijden van corona Waarom het beter is voor je bedrijf als je kostwinnaar bent Marketing uitbesteden, ja of neen? Jij bent de gans, zorg voor jezelf! I know what I want and I want it NOW Wat je omzet zegt over jou Action cures fear 2 redenen waarom ondernemen een kwestie van geluk is en 25 voor het tegendeel Je MAG niet perfect zijn Waar maak jij het jezelf te gemakkelijk in je bedrijf? Je omzet weerspiegelt hoeveel stress je aankan Waarom ik geen korting geef Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is [S.O.S. Ann] Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen 12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Het alfabet van Ann] De W van WEG MET VALSE BESCHEIDENHEID [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...
mail_outline ann@althea-coaching.be

Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x