Waarom ik ALLERGISCH ben aan tips

25 november 2021

I want to inspire people.
I want someone to look at me and say
‘because of you I didn’t give up’.
~ onbekend ~

Mijn klanten weten het maar al te goed want ik laat me regelmatig eens gaan over dit onderwerp: ik ben ALLERGISCH aan tips. 

Een nieuwsbrief met 5 tips om beter te slapen.
Een e-book met 7 tips om af te vallen.
Een video met de 8 geheimen om in 3 maanden 100.000 euro omzet te draaien.

Het zal allemaal wel. Ik geloof er niks van.

Tips werken niet meer. Of beter gezegd: tips hebben nooit gewerkt.

Wacht, ik moet dit even nuanceren.
Natuurlijk zijn er situaties waarin een tip superwelkom is.

Zo kreeg ik jaren geleden de tip om de was op het hoogste toerental nog even droog te zwieren na het wasprogramma zodat de was sneller droogt, dat doe ik sindsdien altijd.
Of die tip waarbij je de kerstomaatjes tussen twee borden legt om ze sneller allemaal te kunnen doorsnijden (heb ik nog nooit echt geprobeerd trouwens).
Of de tip om de blauw licht filter op mijn gsm op te zetten zodat die minder invloed heeft op mijn slaap.

Met dit soort tips is niks mis.

Ik moet me dus nader verklaren:
Als je een dringend belangrijk probleem hebt, dan ben je NIKS met tips.

Als je eens een keer hoofdpijn hebt, dan ben je misschien wel iets met de tip om een koud washandje tegen je hoofd te houden.
Als je al jaren migraine hebt, ben je niks met die tip, want je hebt die tip en alle 100.000 andere al lang geprobeerd (en ze werken niet, anders had je het probleem niet meer).

Als je al jaren probeert af te vallen, ben je niks met de tips ‘5 glazen water per dag te drinken’. Waarschijnlijk heb je al ontelbaar veel dagen ontelbaar veel glazen water gedronken, en ben je afgevallen? Nope.

Als je al jaren probeert een job te vinden die echt bij je past, ben je niks met de tip ‘heb je al eens bij de vacatures van de VDAB gekeken’ want die site staat al zo lang je je kan herinneren bij je favorieten.
Maar je hebt nog steeds geen job die bij je past.

Ga eens na bij jezelf, met welk dringend belangrijk probleem worstel jij op dit moment? (op eender welk gebied)

Hoe voelt het voor jou als er wéér eens iemand met diezelfde Flairniveau tip komt aanzetten?
Voel je je dan begrepen?
Heb je het gevoel dat de ander jou echt gehoord heeft?
Krijg je vertrouwen in de expertise van die ander, op het vlak van jouw probleem?

Ik denk het niet.

En dat is dus hetzelfde als het gaat om marketing.
Ik zie nog veels te veel tips.
Ik lees nog veels te veel e-books op Flairniveau.
Ik hoor nog veels te veel het equivalent van meer water drinken als je wil afvallen.

En het werkt niet.
De tips werken niet, maar jouw marketing werkt dan dus ook niet.

Want wat denkt je lezer/luisteraar als jij afkomt met tips die hij/zij al tig keer gehoord heeft? 

- Oei ik vraag me af of die hier wel echt iets van kent.
- Oei ik ga me rap terug uitschrijven van die mails, want als die artikels allemaal van dit niveau zijn…

Met andere woorden al het werk dat jij in dat artikel, die checklist of dat e-book gestopt hebt, heeft niet alleen géén effect, het heeft zelfs een averechts effect.

Want ja, je lezer krijgt dan geen vertrouwen in jou.
Maar er is meer dan dat: misschien gaat je lezer de tips wél uitproberen of nog eens uitproberen.

En ze werken niet. 

Niét omdat water drinken op zich niet goed is.
Niét omdat een koud washandje geen deugd kan doen.
Niét omdat er op de site van de VDAB geen interessante vacatures voorbij komen.

Maar omdat tips alléén niet werken.

En dan gaat je klant dus niet alleen aan jou twijfelen maar ook aan zichzelf: ‘misschien ben ik de enige waarbij dit niet werkt. Het ligt waarschijnlijk aan mij. Ik kan het gewoon niet’.

En ja, ook dan gaat iemand juist geen hulp meer zoeken.

Tips zijn kruimeltjes.
Een dringend belangrijk probleem los je niet op door kruimeltjes, maar door een gedegen aanpak, stap voor stap.
Kennis, inzichten, het oefenen van vaardigheden, met vallen en opstaan, telkens opnieuw.

En: dat is ook wat jij biedt als coach, therapeut, trainer of consultant.
Natuurlijk bied jij veel méér dan tips, dat weet ik heel goed!

Maak van je marketing dus ook veel méér dan tips!

- Bied herkenning. Laat zien dat je potentiële klant niet alleen is met zijn of haar probleem.

Want ja, voor jou is dat heel duidelijk (jij spreekt immers elke dag mensen met hetzelfde probleem) maar voor jouw klanten niet.

Hoe vaak is het niet dat als we ontdekken dat iemand met hetzelfde probleem zit als wij, dat we opgelucht zeggen ‘oh wow dat wist ik niet, dat jij dat ook had! Da’s echt ambetant hé! Oh zo fijn om dat van jou te horen, dat dat voor jou ook niet allemaal zo makkelijk is’

Da’s één van de doelen van marketing: je potentiële klant tonen dat hij/zij niet alleen is.
Want schaamte is één van de grootste hindernissen bij het zoeken naar hulp.

- Laat zien waarom het dringende belangrijke probleem nog niet is opgelost. 

Benoem misverstanden (in mijn vakgebied is een groot misverstand bijvoorbeeld ‘als je goed bent in je vak, komen de klanten vanzelf’), heb het over veelgemaakte fouten (‘een website laten ontwerpen lang voordat je helder hebt tot welke klant je je gaat richten’) en onaangename waarheden (‘ondernemen is zoals een akker bewerken: zelfs al doe je de juiste dingen, dan zal het nog een tijd duren eer je de eerste courgetten kan oogsten’).

- Leg je potentiële klant uit wat er écht nodig is om diens probleem op te lossen.

Toon de stappen die nodig zijn (‘éérst bepalen wie je ideale klant is’) en wat een realistisch timeframe is om met het probleem aan de slag te gaan (‘neen, op 6 maanden heb je nog geen continue stroom van klanten, maar we zetten wél de basis om die continuïteit mogelijk te maken’).

En ja, daardoor zullen sommige lezers ontmoedigd worden. (‘pff ik wil echt geen jaar anders gaan eten om die kilo’s kwijt te raken’) maar anderen zullen juist jouw eerlijkheid waarderen én juist daardoor bij jou klant worden. 

Wat neem jij mee uit deze nieuwsbrief?
(oh en wat is de slechtste tip die je ooit gelezen hebt over het probleem waar jij je klanten of cliënten bij helpt?)
 Ik ben benieuwd!

Ann 

P.S. Op vrijdag 3 december ben je weer welkom op mijn ondernemersworkshop, online dus volledig coronaproof en niet aanschuiven aan de WC.

En ja, er is nog plek in het virtuele klaslokaal!
Wil je dus nu écht leren ondernemen, en natuurlijk ook leren hoe marketing werkt zonder tips, dan ben je heel welkom!

In de workshop leer ik je hoe je je ondernemershuis opbouwt van fundament tot aan het dak.
Marketing, verkopen, zichtbaar worden, prijzen bepalen, het komt allemaal aan bod.

Eyeopeners, heel concrete ondernemersstrategieën en antwoord op al je ondernemersvragen voor de no brainer prijs van 50 euro excl. BTW. 

Of lees even wat Ariane zei:


Let op! Doe alleen mee als je je bedrijf/praktijk serieus neemt!
Het risico dat je neemt is dat je je grote dromen serieus gaat nemen, en ja, dat je ontdekt dat ze haalbaar zijn! 

Alle info over de workshop (en de aanmeldlink) vind je hier.  

En goed om weten: je mag iemand gratis meebrengen. Je collega-coach, je vriendin-ondernemer, je business-buddy, als ze maar het ondernemersvak willen leren! 

Nog vragen? Stuur me even een mailtje op ann@althea-coaching.be, ik antwoord met veel plezier!

Meer blogs & vlogs

Wat als ik al die moeite doe en het leidt tot niks? [Het alfabet van Ann] De P van PARADOX De migraineaanval te veel [Het alfabet van Ann] De O van ONDERNEMEN Mijn trainingen zijn saai [Het alfabet van Ann] De N van NEEN Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden Radicaal eerlijke marketing, was da? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders De 5 grootste misverstanden over verkopen [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Senseo of Nespresso? De top 10 onaangename waarheden voor ondernemers [Het alfabet van Ann] De M van MISSIE Vrijheid of dictatuur? [Het alfabet van Ann] De K én L van KORTE EN LANGE TERMIJN Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom Ik ben niet goed in vakantie [Het alfabet van Ann] De J van JOUW WAARHEID [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! [Het alfabet van Ann] De I van INTIEM Ik druk op send en dan duik ik onder Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Het alfabet van Ann] De H van HULP Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Het alfabet van Ann] De G van GELD [Het alfabet van Ann] De F van FOCUS Help: ik doe alles wat ik kan en ik heb nog altijd geen klanten! [Het alfabet van Ann] De E van EMPATHIE Waar hou jij je nog in in je bedrijf? [Het alfabet van Ann] De D van DOEN Te koop: bloeiende praktijk [Het alfabet van Ann] De C van CONSISTENT Wat is belangrijk genoeg voor jou om je barrières te overwinnen? [Het alfabet van Ann] De B van BONDIG Heb jij al JA gezegd? [Het alfabet van Ann] De A van AUW! Falen is geen optie én het is een must Zoals Clouseau al zei: het zit vanbinnen Allé, weer zo’n coach die alleen maar gebakken lucht verkoopt Welke van deze marketingfouten maakte jij al deze week? Ik wist dat ik het niet mocht lezen maar ik kon er niet aan weerstaan To plan or not to plan, that's the question NU gaan de klanten echt komen! Is je ego het echte probleem in je bedrijf? Het maakt niet uit hoe je jezelf noemt Het obstakel is de weg Dit vraagt je potentiële klant zich af Wat zich nu toont in je ondernemerschap, was er altijd al Leven en ondernemen in tijden van corona Waarom het beter is voor je bedrijf als je kostwinnaar bent Marketing uitbesteden, ja of neen? Jij bent de gans, zorg voor jezelf! I know what I want and I want it NOW Wat je omzet zegt over jou Action cures fear 2 redenen waarom ondernemen een kwestie van geluk is en 25 voor het tegendeel Je MAG niet perfect zijn Waar maak jij het jezelf te gemakkelijk in je bedrijf? Je omzet weerspiegelt hoeveel stress je aankan Waarom ik geen korting geef Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen 12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

ann@althea-coaching.be


Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x