Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is

17 oktober 2019

Deze week zag ik een leuke Omdenken post voorbij komen.
“Geef jezelf een zo slecht mogelijke tip.”
Voilà, meer hebben we niet nodig om onze innerlijke Gremlins uit hun kot te lokken.

Een veel voorkomende Gremlin gaat over de markt die verzadigd zou zijn.

  • Ann, er zijn al zovéél coaches!
  • Er zijn keiveel therapeuten die het zout op hun patatten niet verdienen!
  • Hoeveel leiderschapstrainers zijn er al niet, wat kan ik hier nog komen doen?

Samengevat: er zijn al te veel concurrenten en er is zeker geen plek voor mij.
Dat hoor ik coaches, trainers en therapeuten die worstelen met het krijgen van klanten vaak beweren.

Maar: ik geloof dat een markt nooit verzadigd is.
Ik geloof dat, zelfs als er al heel veel concurrenten zijn, er altijd nog plek is voor eentje meer: namelijk JIJ.

En ja, ik zet JIJ niet voor niks in hoofdletters.

Ik bedoel namelijk níét dat er altijd nog wel plek is voor EEN loopbaancoach, EEN kindertherapeut, EEN leiderschapstrainer.
Er is géén plek voor een loopbaancoach die net hetzelfde doet als alle anderen.
Er is géén plek meer voor een kindertherapeut wiens website ik niet kan onderscheiden van alle andere kindercoachwebsites.
Er is géén plek voor een leiderschapstrainer die werkt vanuit alle clichés.

Maar wel voor iemand die uitgesproken JIJ is.
Iemand met een eigen visie.
Met een eigen kijk op het vak.
Iemand die helemaal zichzelf is en dat ook laat zien.

Want daar gaat het om.
Er kunnen best al coaches aan het werk zijn die bijna hetzelfde doen als jij, maar misschien heb ik daar juist geen klik mee.
Omdat ze te extravert zijn of juist te introvert.
Omdat ze te rustig zijn of te luid.
Omdat ze te snel praten of te traag.
Omdat ze te veel vanuit het hoofd werken of te veel vanuit het hart.
Om dingen die ik zelfs niet eens duidelijk krijg.

Kortom: probeer je niet aan te passen.
Doe het juist helemaal zoals je zelf bent.

Dan is er geen concurrentie mogelijk én komen klanten naar jou juist om wie je bent.

Hoe kan je checken dat je uitgesproken jezelf bent en waar je je nog inhoudt?

Een paar gewetensvragen. :-)

  • Waar hou je je nog in in je social media berichten?
  • Wat mogen je potentiële klanten niet over jou weten?
  • Waarover durf je nog niet schrijven?
  • Welke kritiek probeer je te vermijden?
  • Wat zou je het allerergste vinden dat over jou gezegd kan worden?

En ik daag je uit: zet vandaag een extra stapje in de richting van uitgesproken jezelf zijn.

Ik geef je graag enkele suggesties:

  • Schrijf een Facebookpost over iets waar jij je in je vakgebied aan irriteert.
  • Schrijf een nieuwsbrief over een thema uit je vakgebied waarbij jij het níét eens bent met de meerderheid van de experts.
  • Laat een stukje van jezelf zien (letterlijk of figuurlijk ;-)) dat je in je marketing nog niet hebt laten zien.

Ja, dat is spannend. Misschien voelt het zelfs angstaanjagend.
Misschien heb je wel veel eigenschappen van jezelf verstopt, omdat je er als kind voor afgewezen werd.
Dus wees mild naar jezelf en neem hele kleine stapjes, waarvan je voelt ‘ok, dit is nu het stapje dat ik kan nemen.’

Maar zorg ervoor dat je volgers (en dus ook je potentiële klanten) jou vandaag weer net iets beter kunnen leren kennen.
En daardoor weer net iets beter het verschil zien tussen jou en je concurrenten. Die dan geen concurrenten meer zijn, als jij uitgesproken en met opzet jezelf bent.

Veel experimenteer-plezier!
Ann

P.S. Wanneer jij er klaar voor bent om de volgende stap te zetten in je bedrijf, helemaal uitgesproken zoals jezelf, zijn dit 2 manieren waarop ik je kan helpen:

1. Op donderdag 7 november geef ik weer mijn eendaagse ondernemersworkshop “The Big Five”. Het is de laatste van dit jaar en er zijn nog 4 plekjes!

In één dag ontdek je de 5 pijlers van een succesvolle onderneming: het helder krijgen van je missie, een krachtig aanbod dat de oplossing biedt voor een dringend probleem, marketing, verkopen én zelfleiderschap.
Een dag vol eyeopeners, heel concrete ondernemersstrategieën en op het einde van de dag een duidelijk actieplan.

Let op! Kom alleen als je je bedrijf/praktijk serieus neemt!
Het risico dat je neemt is dat je je grote dromen serieus gaat nemen, en ja, dat je ontdekt dat ze haalbaar zijn!

Alle info over de workshop (en de aanmeldlink) vind je hier.  

Nog vragen? Stuur me even een mailtje op ann@althea-coaching.be, ik antwoord met veel plezier!

2. Liever 1 op 1 met mij aan de slag?
Contacteer me via ann@althea-coaching.be en ik nodig je uit voor een gratis gesprek. We onderzoeken we samen waar jij op dit moment tegenaan loopt in je bedrijf/praktijk en waar je naartoe wil en hoe ik jou daarbij kan helpen.

Meer blogs & vlogs

Je omzet weerspiegelt hoeveel stress je aankan Waarom ik geen korting geef Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen 12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

Industrieweg 3 3001 Heverlee
ann@althea-coaching.be


Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x