[Artikel] “Je mails zijn te commercieel!”

[Artikel] “Je mails zijn te commercieel!”

27 oktober 2016

Vorige week kreeg ik een berichtje in mijn mailbox: ”Je mails zijn te commercieel, ik geloof de inhoud niet.” En de persoon in kwestie had zich ook afgemeld van mijn nieuwsbrief.

Klanten die werken als zelfstandig ondernemer zeggen me heel vaak dat ze iets hebben tegen het woord ‘commercieel’.
“Marketing, pff, moet ik dat ook doen? Dat ligt me niet, ik ben daar niet commercieel genoeg voor.”
“Verkopen, dat woord alleen al, verkopen is veel te commercieel.”

En zelf vroeg ik me bij het lezen van het berichtje in mijn mailbox ook af: klopt deze feedback? 
Zijn mijn mails (ben ik?) te commercieel? En wat betekent dat dan, ‘te commercieel zijn’?

Als ik in het woordenboek opzoek wat commercieel betekent, vind ik 2 groepen betekenissen.
De eerste groep van betekenissen heeft te maken met ‘alles wat de handel betreft, zakelijk’.
De tweede groep van betekenissen gaat over ‘gericht op het maken van winst’.

Als ik dat zo bekijk, ben ik inderdaad commercieel bezig, absoluut. Ik heb een bedrijf waarin ik diensten verkoop dus inderdaad handel. En ja, het maken van winst is iets waar ik op gericht ben (anders kan ik geen boterhammetjes eten en heb ik geen dak boven mijn hoofd).
En natuurlijk is winst niet het énige waar ik op gericht ben.

Als jij ook iets (of juist niets) hebt met het woord commercieel dan nodig ik je uit om dit te onderzoeken. 
Wat betekent ‘commercieel’ voor jou? Wat is de lading die aan dit woord hangt?
En wat is té commercieel zijn voor jou? Wat is je grootste angst hierbij? Wat is het ergste dat andere mensen hierover van jou zouden kunnen vinden? En wat maakt dat dit je zo raakt?

Ik vind persoonlijk dat wij als intelligente zelfstandige ondernemers nog veel te wéinig commercieel zijn. We laten onszelf nog te weinig zien.
We durven te weinig laten zien wat ons aanbod is, wat de resultaten zijn die door ons aanbod bereikt worden, hoe dit iemands leven verandert.

Voor mij gaat commercieel zijn voor een heel groot deel over jezelf, je bedrijf en je diensten tonen. En ik nodig je uit om dat nog veel méér te doen.
Tonen wie je echt bent.
Tonen dat je een expert bent in jouw vakgebied.
Tonen wat je aanbiedt.
Tonen welke resultaten klanten behalen door jouw aanbod.
Tonen hoe je aanbod iemands leven kan veranderen. 

En dit alles op de manier die bij jou past, open, authentiek, kwetsbaar.
Zodat de mensen die je nodig hebben je kunnen vinden.
Zodat ze jou al kunnen leren kennen, nog voor ze één woord met je gewisseld hebben. Zodat ze kunnen nagaan of jouw aanbod bij hen past, of juist niet.
Zodat jij hen kan helpen om hun interne hindernissen te overwinnen en de stap te zetten naar je aanbod (want ja, dat kan heel angstaanjagend zijn).
Zodat jij het verschil kan maken in de wereld dat je wil maken. Want dat kan niet als je je niet laat zien.

En ja, natuurlijk wil je geld verdienen met de diensten die je levert.
Om goed te leven, om in je pensioen te voorzien, en om, doordat je genoeg geld hebt, ook weer te kunnen doorgeven aan anderen.

Het zou trouwens ook niet werken als je geen (of te weinig) geld voor je diensten zou krijgen. 
Het klopt niet voor jezelf (want als de balans geven-nemen niet klopt geraak je uitgeput en kan je niet geven wat je klant nodig heeft).
En het klopt niet voor je klanten (want als je als klant niet genoeg betaalt voor een dienst is er geen draagvermogen om door een heftig transformatieproces te gaan. Uitstellen en er mee stoppen is dan veel te verleidelijk).

Wil jij hierin een volgende stap zetten en je missie nu echt vertalen in een goed lopend bedrijf?
Mail me dan via ann@althea-coaching.be en ik nodig je uit voor een gratis doorbraaksessie. We kijken samen welke stappen nu nodig zijn om jouw bedrijf of praktijk te doen groeien en hoe ik jou daarbij kan helpen.
Tot binnenkort!

Andere items

De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psycholoog en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

ann@althea-coaching.be
T +32 (0)474 65 79 43
Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x