27 oktober 2016
Vorige week kreeg ik een berichtje in mijn mailbox: ”Je mails zijn te commercieel, ik geloof de inhoud niet.” En de persoon in kwestie had zich ook afgemeld van mijn nieuwsbrief.
Klanten die werken als zelfstandig ondernemer zeggen me heel vaak dat ze iets hebben tegen het woord ‘commercieel’.
“Marketing, pff, moet ik dat ook doen? Dat ligt me niet, ik ben daar niet commercieel genoeg voor.”
“Verkopen, dat woord alleen al, verkopen is veel te commercieel.”
En zelf vroeg ik me bij het lezen van het berichtje in mijn mailbox ook af: klopt deze feedback?
Zijn mijn mails (ben ik?) te commercieel? En wat betekent dat dan, ‘te commercieel zijn’?
Als ik in het woordenboek opzoek wat commercieel betekent, vind ik 2 groepen betekenissen.
De eerste groep van betekenissen heeft te maken met ‘alles wat de handel betreft, zakelijk’.
De tweede groep van betekenissen gaat over ‘gericht op het maken van winst’.
Als ik dat zo bekijk, ben ik inderdaad commercieel bezig, absoluut. Ik heb een bedrijf waarin ik diensten verkoop dus inderdaad handel. En ja, het maken van winst is iets waar ik op gericht ben (anders kan ik geen boterhammetjes eten en heb ik geen dak boven mijn hoofd).
En natuurlijk is winst niet het énige waar ik op gericht ben.
Als jij ook iets (of juist niets) hebt met het woord commercieel dan nodig ik je uit om dit te onderzoeken.
Wat betekent ‘commercieel’ voor jou? Wat is de lading die aan dit woord hangt?
En wat is té commercieel zijn voor jou? Wat is je grootste angst hierbij? Wat is het ergste dat andere mensen hierover van jou zouden kunnen vinden? En wat maakt dat dit je zo raakt?
Ik vind persoonlijk dat wij als intelligente zelfstandige ondernemers nog veel te wéinig commercieel zijn. We laten onszelf nog te weinig zien.
We durven te weinig laten zien wat ons aanbod is, wat de resultaten zijn die door ons aanbod bereikt worden, hoe dit iemands leven verandert.
Voor mij gaat commercieel zijn voor een heel groot deel over jezelf, je bedrijf en je diensten tonen. En ik nodig je uit om dat nog veel méér te doen.
Tonen wie je echt bent.
Tonen dat je een expert bent in jouw vakgebied.
Tonen wat je aanbiedt.
Tonen welke resultaten klanten behalen door jouw aanbod.
Tonen hoe je aanbod iemands leven kan veranderen.
En dit alles op de manier die bij jou past, open, authentiek, kwetsbaar.
Zodat de mensen die je nodig hebben je kunnen vinden.
Zodat ze jou al kunnen leren kennen, nog voor ze één woord met je gewisseld hebben. Zodat ze kunnen nagaan of jouw aanbod bij hen past, of juist niet.
Zodat jij hen kan helpen om hun interne hindernissen te overwinnen en de stap te zetten naar je aanbod (want ja, dat kan heel angstaanjagend zijn).
Zodat jij het verschil kan maken in de wereld dat je wil maken. Want dat kan niet als je je niet laat zien.
En ja, natuurlijk wil je geld verdienen met de diensten die je levert.
Om goed te leven, om in je pensioen te voorzien, en om, doordat je genoeg geld hebt, ook weer te kunnen doorgeven aan anderen.
Het zou trouwens ook niet werken als je geen (of te weinig) geld voor je diensten zou krijgen.
Het klopt niet voor jezelf (want als de balans geven-nemen niet klopt geraak je uitgeput en kan je niet geven wat je klant nodig heeft).
En het klopt niet voor je klanten (want als je als klant niet genoeg betaalt voor een dienst is er geen draagvermogen om door een heftig transformatieproces te gaan. Uitstellen en er mee stoppen is dan veel te verleidelijk).
Wil jij hierin een volgende stap zetten en je missie nu echt vertalen in een goed lopend bedrijf?
Mail me dan via ann@althea-coaching.be en ik nodig je uit voor een gratis verkennend gesprek. We kijken samen welke stappen nu nodig zijn om jouw bedrijf of praktijk te doen groeien en hoe ik jou daarbij kan helpen.
Tot binnenkort!
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
x