Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat

24 oktober 2019

Moeiteloos.
Het is een woord dat je vaak tegenkomt als het gaat om ondernemen.
Moeiteloos je bedrijf doen groeien.
Moeiteloos klanten vinden.

Als je mij al een tijdje volgt, dan weet je het: moeiteloos is voor mij niet een woord dat bij ondernemen hoort.
Ik bedoel daarmee níét dat ondernemen kommer en kwel is. Integendeel.
Als ik training geef en mijn klanten coach, dan geniet ik daar echt van. Ik kan me dan niet voorstellen dat er iets leuker is dan dat. En dan word ik daar nog voor betaald ook.

Maar.

De groeipijnen die met ondernemen gepaard gaan, die zijn er ook echt.
En zoals het woord al zegt: groeipijnen doen nu eenmaal zeer.
Iets nieuws proberen, vallen en weer opstaan, jezelf uitdagen, dat is niet moeiteloos. Zoals het ook voor topsporters niet moeiteloos gaat maar met hard trainen.

En zo is dat ook (en zeker!) als het gaat om verkopen.
Verkopen is en blijft voor mij nog steeds één van de meest uitdagende aspecten van het ondernemen. (en ik zie dat dat bij mijn klanten ook zo is!)

Als je worstelt met verkopen, er tegenop ziet, er soms zelfs op blokkeert, dan ben je dus absoluut niet alleen!

Maar waarom is verkopen vaak zo’n worsteling?

1. Verkopen vraagt dat je helemaal voor je waarde gaat staan.
Dat je tot in de toppen van je tenen durft voelen ‘Ja, ik kan jou hierbij helpen als jij de acties doet die nodig zijn.’ (Want, terzijde, ook voor je klanten gaat het veranderingsproces allesbehalve moeiteloos ;-))
En dus raakt verkopen aan je eigenwaarde of aan het gebrek daaraan.

Durf je impact hebben? Durf je echt mensen te beïnvloeden?
Durf je volledig te voelen dat je iets goed kan (of is er een gremlin die dan begint te protesteren: ‘Wie ben jij, dat je dit beweert? Anderen zijn veel beter hierin!’)

2.  Verkopen te maken heeft met geld.
Een bedrijf draait om geld.

Als jouw activiteit níét om geld draait, als je geen geld wil of moet verdienen, dan heb je een hobby of doe je aan vrijwilligerswerk. Dat is ook helemaal ok. Maar het is géén bedrijf.
Als je een bedrijf hebt, dan wil je een verschil maken in de wereld én daarmee je boterhammen verdienen.

En er is geen moment dat we hier meer mee geconfronteerd worden dan tijdens het verkopen.
Mag jij van jezelf geld ontvangen? Mag jij genieten van het geld dat je verdient? Mag jij méér willen?
Of wordt er dan een gremlin wakker die je egoïstisch, materialistisch of te commercieel vindt?

3. Verkopen betekent de kans op een afwijzing.
Rationeel gezien kunnen we dat allemaal plaatsen. ‘Er komen nog nieuwe kansen.’ ‘Misschien was dit toch geen ideale klant voor mij.’

Maar diep van binnen raakt dit bij bijna elk van ons diepere pijn.
De herinnering aan vroegere afwijzingen wordt geraakt en daarom reageren we heftig. Kunnen we blokkeren tijdens een gesprek als iemand twijfels heeft, of helemaal van de kaart zijn als een potentiële klant zegt ‘neen, ik ga het niet doen’.

En daarom is het dus ook heel normaal dat je er niet bent met alleen een verkoopscript.
Daarom is het dus heel normaal dan énkel leren welke vragen je stelt niet genoeg is.
Daarom is het dus heel normaal dat verkopen niet moeiteloos gaat.

Wat namelijk nodig is, is dat je je bewust wordt wat het verkopen én vooral de reacties van je potentiële klant bij jou triggeren.
Dat je je oude pijnpunten leert kennen. Dat je leert je niet helemaal door die oude gevoelens te laten overspoelen.

Zodat je tijdens een verkoopgesprek, wat er ook gebeurt en hoe je potentiële klant ook reageert, helder kan blijven.
Zodat je nieuwsgierig en open kan onderzoeken wat er (ook bij je klant!) geraakt wordt.
Zodat je kan benoemen wat moet benoemd worden.

En ja, dat leerproces duurt wat langer (en is een stuk confronterender!) dan enkel de juiste vragen leren.

Wat raakt dit artikel bij jou? Of misschien beter gezegd: wat raakt verkopen in jou? Ik lees het graag!

Ann

P.S. Wanneer jij er klaar voor bent om je bedrijf of praktijk te doen groeien, zijn dit 2 manieren waarop ik je kan helpen:

1. Op donderdag 7 november geef ik weer mijn eendaagse ondernemersworkshop “The Big Five”. Het is de laatste van dit jaar en er zijn nog 3 plekjes!

In één dag ontdek je de 5 pijlers van een succesvolle onderneming: het helder krijgen van je missie, een krachtig aanbod dat de oplossing biedt voor een dringend probleem, marketing, verkopen én zelfleiderschap.
Een dag vol eyeopeners, heel concrete ondernemersstrategieën en op het einde van de dag een duidelijk actieplan.

Let op! Kom alleen als je je bedrijf/praktijk serieus neemt!
Het risico dat je neemt is dat je je grote dromen serieus gaat nemen, en ja, dat je ontdekt dat ze haalbaar zijn!

Alle info over de workshop (en de aanmeldlink) vind je hier.  

Nog vragen? Stuur me even een mailtje op ann@althea-coaching.be, ik antwoord met veel plezier!

2. Liever 1 op 1 met mij aan de slag?
Contacteer me via ann@althea-coaching.be en ik nodig je uit voor een gratis gesprek. We onderzoeken we samen waar jij op dit moment tegenaan loopt in je bedrijf/praktijk en waar je naartoe wil en hoe ik jou daarbij kan helpen.

Meer blogs & vlogs

Je omzet weerspiegelt hoeveel stress je aankan Waarom ik geen korting geef Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen 12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

Industrieweg 3 3001 Heverlee
ann@althea-coaching.be


Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x