Ben jij een (te) gulle gever?

19 december 2024

Each time you meet an old emotional pattern with presence,
your awakening to truth can deepen.
~ Tara Brach ~ 


Ontvangen.
Van hulp, geld, complimenten, emotionele ondersteuning.
Is dat iets wat jij kan?
Wat je écht kan?

Ontvangen zonder je schuldig te voelen?
Zonder het gevoel te hebben dat je zo snel mogelijk iets moet terugdoen?
Ontvangen zonder je te schamen?
Ontvangen zonder een bijgedachte als ‘wat willen ze van mij?’
Ontvangen zonder op te merken dat je (in het geval van positieve feedback) het eigenlijk niet gelooft?

Wij (en ik bedoel dan bijvoorbeeld wij coaches, therapeuten, trainers, adviseurs, healers maar ’t is zeker niet gelimiteerd tot deze groep) zijn vaak zo goed in geven.
We geven onze tijd, onze energie, onze kennis, onze competentie.

Misschien is dat wel een deel van je identiteit geworden, dat jij iemand bent die gul is, die veel en graag helpt, die veel geeft.

Ik zie vaak dat het evenwicht echt niet klopt.
Dat we té goed zijn in geven (te veel, te lang, over onze grenzen, ook als het parels voor de zwijnen is) en nog niet goed genoeg in ontvangen.
Ja, ik spreek zeker ook over mezelf, het is een issue waar nog wat werk aan is.

Als geven en ontvangen in balans zijn, dan is er evenwicht. Niemand die in de schuld staat. De energie stroomt.

Maar vaak zijn we dat niet gewend, dat evenwicht. Hebben we overlevingsmechanismen geleerd waarbij zelf (te) veel geven een bescherming geworden is.

Wat zijn mogelijke signalen in je bedrijf dat dit evenwicht geven-ontvangen niet klopt?

Denk aan:

- Je durft niet de tarieven vragen die echt kloppen
- Je vindt het moeilijk om grenzen aan te geven (je sessies lopen uit, je laat klanten sessies verplaatsen en annuleren hoewel dat niet volgens je algemene voorwaarden is – of je hebt zelfs geen algemene voorwaarden) en geheel toevallig heb je ook heel vaak klanten die over je grenzen gaan
- Je voelt je gefrustreerd, wrokkig, uitgeput
- Je kan niet zien wat jouw impact is en twijfelt constant aan de waarde van wat je doet
- Je ziet niet waar jouw verantwoordelijkheid stopt en die van de ander begint en bent dus heel vaak zelf te hard aan het werken (terwijl je klant het harde werk zou moeten doen)
- Je durft geen hulp vragen (omdat je je schaamt voor waar je in jouw ogen nog maar staat, omdat je bang bent dat mensen zullen ontdekken wat a mess je vanbinnen bent, omdat je ervan overtuigd bent dat je dit toch alleen zou moeten kunnen)

Het ambetante is:
het is niet goed voor je bedrijf als dit evenwicht verstoord is, niet voor jou én niet voor je klanten.

Niet voor jou, want je geraakt gefrustreerd, wrokkig, uitgeput.

Niet voor je bedrijf want je kan niet groeien als je niet ziet welke impact je maakt, als je prijzen niet kloppen enzovoorts.

Maar ook niet voor je klant.

Als wij zelf als procesbegeleider (of je nu coach, trainer, therapeut of healer of wat dan ook bent) te hard gaan werken, verstoort dat het transformatieproces, het leerproces bij de klant.
We proberen dan iets over te nemen van de klant dat niet over te nemen valt.
We proberen iets te controleren dat niet te controleren valt.

En geloof me, ik ken dat.
Ik kwam deze week nog een paar serieuze oppergremlins (terug) tegen.

Eén ervan zei me: als een klant bij jou een traject doet, moet JIJ ervoor zorgen dat de klant zijn investering in jou terugverdient.
En een andere zei: als een klant nog niet weet wat hij/zij precies wil doen met zijn/haar bedrijf, moet JIJ die vraag kunnen beantwoorden.
En er was nog eentje: als JIJ nog worstelt met je bedrijf, hoe kan jij dat dan leren aan anderen? (deze laatste dacht ik echt getemd te hebben, maar neen hoor daar was ie weer)

Een van de typische dingen aan het veranderingswerk dat wij allemaal doen, is dat wij het probleem niet voor onze klanten of cliënten kunnen oplossen. Zelfs niet als we zouden willen.

Mijn gremlins proberen me veel meer te laten geven dan klopt.
Veel meer zelfs dan ik kàn geven.
Mijn gremlins proberen controle te krijgen over iets wat we niet onder controle hebben.

Maar:
we kunnen enkel vragen stellen.
Blinde vlekken benoemen.
Empathisch aanwezig zijn.
Structuur helpen brengen.
Supporteren.
Samen onderzoeken.

Dat is alles.

Maar weet je? Dat is juist HEEL VEEL.
En het ambetante is dat we dat dus niet zien als we nog niet kunnen ontvangen.
Want dan zijn we zo hard, te hard aan het werk dat onze klant hun deel van het werk niet doet, niet kàn doen.

Nu, neem het jezelf niet kwalijk, dit patroon.
Durven, mogen, kunnen ontvangen is zoiets essentieels in een mensenleven. Zeker ook in een jong mensenleven. Als kind hebben we anderen nodig om te overleven. Als we alleen gelaten worden, gaan we dood. Zo simpel is dat.

Als we als kind uitreiken, onze behoeften laten merken (al is dat enkel door te huilen) dan hebben we anderen nodig die daarop reageren.
Juist door heel veel en heel gul te mogen ontvangen, kunnen we daarna gul geven én voelen wanneer dat evenwicht geven-nemen verstoord is (omdat we zelf tijdelijk te veel gaven, of omdat de tegenpartij te veel nam).

Maar zovelen van ons hebben uitgereikt en er kwam geen niemand. Of wie of welke hulp er kwam, was niet afgestemd op wat we nodig hadden. Of de hulp kwam, maar mét een oordeel erbij.

Het is dus geen wonder dat we vaak worstelen met dit thema. En 't is wel een belangrijk thema. Want niet alleen jij, maar ook je klanten lopen er tegenaan. Vaak zonder dat ze het beseffen.
Jouw groei en bewustwording rond dit thema maakt dus ook dat je hen weer wat verder kan helpen.

Wat herken je in dit artikel? Is dit evenwicht geven-ontvangen iets dat speelt bij jou? In welke concrete situaties kwam je het de afgelopen tijd tegen?

(enneuh: ook dit artikel is een experiment rond dit thema. Ik ging namelijk een nieuw artikel schrijven, en zag in een folder deze draft staan. Ik was nieuwsgierig en begon het artikel te lezen en een deel van mij dacht ‘neen, dit is niet waardevol genoeg, niet diepgaand genoeg'. En een ander deel van mij dacht: ‘waarom niet? Moet elk artikel 10 bladzijden lang zijn? Misschien hebben mensen graag juist eens een korter artikel, tussen de afronding van het jaar en de warmste week door. Dus voilà een experiment voor mezelf, ook dit artikel is genoeg)

Ann

P.S. Er staat alweer een eerste webinar gepland voor 2025.

Op vrijdag 17 januari om 9u30 ga ik het hebben over de schoonheid van het imposter syndroom in mijn live webinar “Help, straks val ik door de mand!”

In 90 minuten neem ik je mee door alle ins, outs, do’s en don'ts van het imposter syndroom, met andere woorden: wat is het, hoe ontstaat het, wat werkt om er vanaf te geraken en wat (en waarom) werkt juist niet.

Het webinar is bedoeld voor jou, als je:

- Het gevoel hebt dat je elk moment door de mand kan vallen.

- Jaren ervaring hebt maar toch telkens weer zoveel stress, alsof het de eerste keer is dat je iets doet.

- Superhard werkt om je steeds maar te bewijzen, of juist onderduikt omdat de spanning van het presteren je teveel wordt.

Enkele reacties van deelnemers aan de vorige editie van het webinar:

- Zeer interessant webinar. Bedankt!

- Het was super leerrijk en inspirerend Ann!

- Hier herken ik me heel erg in!!

Zoals altijd maak ik een opname, dus als je er niet live bij kan zijn: meld je toch aan, dan krijg je diezelfde dag nog de opname in je mailbox.

P.S. Als je zin hebt om in 2025 jouw unieke bijdrage aan de wereld te ontdekken en/of dat verschil dat jij alleen kan maken nog veel meer in de wereld te zetten, dan ben je heel welkom om te ontdekken of ik jou daarbij kan helpen.

 Ik heb vakantie van 21 december tot 5 januari, maar je kan alvast een gratis en vrijblijvend verkennend zoomgesprek inplannen in mijn online agenda.

(ik schreef ‘als je zin hebt om’ maar eigenlijk bedoel ik ook ’als je de urgente nood voelt, tegen wil en dank' )

Tags:

Blog

Meer blogs, vlogs & podcasts

12 manieren waarop ik me klein houd (en jij jezelf misschien ook?) De 6 rode vlaggen: waarom ik niet de juiste coach ben voor jou Een nieuw seizoen van The (un)Masked Coach Mijn kerstvakantie: gourmet, youtubefilmkes en een levensveranderend inzicht [Het alfabet van Ann] De W van WEG MET VALSE BESCHEIDENHEID Welcome to your zone of genius! Trauma voor dummies in 10 vragen What does life want from me? Help, ik zit in de overgang! Over mijn supersmalle comfortzone tussen té competent en incompetent Vijf dingen die ik had willen weten toen ik startte als ondernemer Welkom in mijn beschutte werkplaats! [Het alfabet van Ann] De V van VERLEIDEN en VERTROUWEN Succes en de Renault Megane, een drama in drie bedrijven Een half wiel voor is genoeg [Het alfabet van Ann] De U van UNIEK I am not your guru [Het alfabet van Ann] De T van TIPS, TRICKS en TOBLERONE Mijn 5 beste anti-tips bij acute faalangst Ik heb geen goesting Wachten op je kind in de Pain Quotidien [Het alfabet van Ann] De S van STOM Ondernemen met een beperking De ene dag is de andere niet [Het alfabet van Ann] De R van RADICAAL PERSOONLIJK Stilte! Hier wordt getypt Van onderduiken naar vertrouwen, of: de fasen in mijn bedrijf De schoonheid van het imposter syndroom Ik ben geen held Ik wil organisch groeien (of: ben jij enkel een ondernemer in gedachten?) [Het alfabet van Ann] De Q van QUEESTE De bevrijding van wie ik echt ben (oftewel: de autisme-update) Omzet delen of niet, that's the question Ik wil foto’s van vakantiehuisjes met vuile ramen en stof op de vloer 10 tekenen dat je te bescheiden bent Wat kots opruimen in de nacht je leert over commitment Dit vraagt je potentiële klant zich af Waarom ik ALLERGISCH ben aan tips Wat als ik al die moeite doe en het leidt tot niks? [Het alfabet van Ann] De P van PARADOX De migraineaanval te veel [Het alfabet van Ann] De O van ONDERNEMEN Mijn trainingen zijn saai [Het alfabet van Ann] De N van NEEN Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden Radicaal eerlijke marketing, was da? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders De 5 grootste misverstanden over verkopen [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Senseo of Nespresso? De top 10 onaangename waarheden voor ondernemers [Het alfabet van Ann] De M van MISSIE Vrijheid of dictatuur? [Het alfabet van Ann] De K én L van KORTE EN LANGE TERMIJN Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom Ik ben niet goed in vakantie [Het alfabet van Ann] De J van JOUW WAARHEID [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! [Het alfabet van Ann] De I van INTIEM Ik druk op send en dan duik ik onder Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Het alfabet van Ann] De H van HULP Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Het alfabet van Ann] De G van GELD [Het alfabet van Ann] De F van FOCUS Help: ik doe alles wat ik kan en ik heb nog altijd geen klanten! [Het alfabet van Ann] De E van EMPATHIE Waar hou jij je nog in in je bedrijf? [Het alfabet van Ann] De D van DOEN Te koop: bloeiende praktijk [Het alfabet van Ann] De C van CONSISTENT Wat is belangrijk genoeg voor jou om je barrières te overwinnen? [Het alfabet van Ann] De B van BONDIG Heb jij al JA gezegd? [Het alfabet van Ann] De A van AUW! Falen is geen optie én het is een must Zoals Clouseau al zei: het zit vanbinnen Allé, weer zo’n coach die alleen maar gebakken lucht verkoopt Welke van deze marketingfouten maakte jij al deze week? Ik wist dat ik het niet mocht lezen maar ik kon er niet aan weerstaan To plan or not to plan, that's the question NU gaan de klanten echt komen! Is je ego het echte probleem in je bedrijf? Het maakt niet uit hoe je jezelf noemt Het obstakel is de weg Wat zich nu toont in je ondernemerschap, was er altijd al Leven en ondernemen in tijden van corona Waarom het beter is voor je bedrijf als je kostwinnaar bent Marketing uitbesteden, ja of neen? Jij bent de gans, zorg voor jezelf! I know what I want and I want it NOW Wat je omzet zegt over jou Action cures fear 2 redenen waarom ondernemen een kwestie van geluk is en 25 voor het tegendeel Je MAG niet perfect zijn Waar maak jij het jezelf te gemakkelijk in je bedrijf? Je omzet weerspiegelt hoeveel stress je aankan Waarom ik geen korting geef Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is [S.O.S. Ann] Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen 12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Het alfabet van Ann] De W van WEG MET VALSE BESCHEIDENHEID [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...
mail_outline ann@althea-coaching.be

Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x