12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd!

3 oktober 2019

Vandaag exact 12 jaar geleden werd ik ondernemer.
Ik herinner me het nog supergoed.
1 oktober (de officiële start van mijn bedrijf) was op een maandag, maar omdat ik niet werkte op vrijdag was 28 september mijn eerste dag zonder job-in-loondienst.

Mijn partner, dochter (toen bijna 2, superschattig!) en ik gingen iets eten aan de Zoete Waters in Oud-Heverlee.
Na het eten liepen we terug naar de auto en ik dacht: "OK, euh, wat moet ik nu eigenlijk doen maandag?" Ik had geen enkel idee.
Ik wist dat ik mensen wou coachen en training wou geven (op zich ook al redelijk vaag, zie ik nu in ;-)).
Maar hoe ik aan die mensen zou geraken? Geen idee.

Ik dacht: eerst maar eens een website, dan komt de rest wel vanzelf.
Die website, dat bleek al niet zo simpel als ik dacht.
Ik had een beetje veel last van uitstelgedrag.
Na een jaar (neen ik overdrijf niet) stond de website online.

Maar ook daarna ging het niet vanzelf.
Wat ik toen namelijk nog niet wist, is dat je niet alleen expert moet worden in je vak, maar ook moet leren ondernemen.

Daarom vandaag op deze feestelijke dag (mét nog veel regen ook, I love it!) mijn 5 grootste ondernemerslessen.

1. Je kan zo veel méér dan je denkt.

Als je me op 1 oktober 2007 gezegd had dat ik nu mensen zou leren verkopen, zou ik je voor gek verklaard hebben.
Als je me gezegd zou hebben dat ik een eigen kantoor zou hebben, zou ik je voor gek verklaard hebben.
Als je me gezegd zou hebben dat ik video’s zou maken, zou ik je voor gek verklaard hebben.
Als je me gezegd zou hebben dat mijn trainingen een soort stand-up comedy zouden zijn, dan zou ik je absoluut voor gek verklaard hebben.
Enzovoort enzoverder enzovoort.

Ik doe nu zo veel dingen die ik niet voor mogelijk hield.
Ook jij kan zo veel méér dan je denkt! Maar dat komt niet vanzelf. Daarvoor zal je moeten leren en oefenen, telkens opnieuw.

2. Je hebt iemand nodig die méér jou gelooft dan je zelf doet.

Zeker als je start met zo weinig zelfvertrouwen als ik. :-)
Verzamel dus mensen rondom je die in jou en je bedrijf geloven, nog meer dan jij dat doet.
En ook: praat niet over je bedrijf met mensen die je onzeker maken, die aan je twijfelen (en daardoor jouw eigen twijfel wakker maken), die niet in jouw bedrijf geloven. Je mag jezelf daar écht tegen beschermen!

3. Je moet leren ontvangen.

Als het gaat om geld en omzet, hoor ik heel van van coaches, trainers en therapeuten: “ik moet hier niet rijk mee worden.” “Ik heb niet zoveel nodig.”

Wat ik ervaren hebt: je hebt een gelddoel nodig.
Maar méér dan dat: je moet je relatie met geld helder krijgen.
Ik heb ook heel lang gedacht “ik heb genoeg”.
Tot ik tot het besef kwam: ik wil eigenlijk meer. En ik mág meer willen.
Dat maakte een wereld van verschil.

Als je aan de ene kant zegt ‘ja, ik wil een bedrijf uitbouwen’ en tegelijk (misschien grotendeels onbewust) ‘neen, ik kan geen geld ontvangen want …’ (dat is egoïstisch, materialistisch enz.) dan sta je met één voet op het gaspedaal én met één voet op de rem. En zoals in een auto werkt dat ook in je bedrijf niet.

4. Je kan het niet alleen.

Geloof me, als het alleen kon, zou ik het alleen doen. Want ik denk bijna altijd dat ik het beter weet. ;-)
Ik ben super ongeduldig. En ik erger me aan fouten die anderen maken (terwijl ik die zelf natuurlijk ook maak hè, ik weet het!!).

Maar mensen rondom je die goed zijn in hun vak zodat je met een gerust hart dingen kan uitbesteden of advies kan vragen, die heb je gewoon broodnodig.
Want ook al ben je zo eigenwijs als ik, de realiteit is toch dat we niet alles weten, niet alles kunnen weten, en niet alles alleen kunnen doen.

En neen, dat betekent daarom níét dat je mensen in loondienst moet nemen, helemaal niet.
Maar schakel hulp in waar je die nodig hebt.
Blijf niet te lang alleen sukkelen, daar verlies je veel tijd (en dus ook geld) mee.

Daarbij hoort dus punt 4 bis: Durf investeren in je bedrijf.

Als coach, therapeut, consultant of trainer hebben we het eigenlijk toch gemakkelijk hè. Laptop, gsm (en 2 goed zittende zeteltjes voor de coach en de therapeut) en we zijn vertrokken.

Alleen is dat een illusie.
Ook wij moeten investeren.
In inhoudelijke kennis, maar meer nog in ondernemerskennis. (en neen, dat zeg ik niet omdat ik ondernemerscoach ben, maar omdat ik zie dat dat investeren in inhoudelijke expertise méér dan genoeg gebeurt en het investeren in het opdoen van ondernemerskennis en -vaardigheden véél te weinig!)

Wij moeten investeren in mensen die ons helpen (zie punt 4).
Maar ook in systemen bijvoorbeeld (een goed mailsysteem, een facturatiesysteem, een afsprakensysteem, later bijvoorbeeld ook een webinarsysteem enz.).

Ook bij ons soort business geldt ‘de kosten gaan voor de baten uit’.

5. Ondernemen is een marathon, geen sprint.

Ondernemen is één groot leerproces.
Neen, je bent geen goeie coach na 1 gesprek.
Neen, je kan geen goede webinars geven na 1 keer.
Neen, verkopen lukt niet goed de eerste (tweede, derde, vierde enz.) keer.

Bekijk het ondernemen als een marathon.
Als je een nieuwsbrief verstuurt, dan is dat de eerste van misschien wel 500 nieuwsbrieven. En elke nieuwsbrief wordt een beetje beter.
Als je een verkoopgesprek doet, is dat het eerste van misschien wel 1000 gesprekken. En elke keer vraag je je af ‘wat kan ik de volgende keer anders doen?’

Zo haal je de druk eraf én blijft het elke keer weer interessant: wat kan ik nu weer doen om beter te worden?

Ik ben benieuwd: wat is voor jou de belangrijkste les (één van mijn 5 punten, of misschien heb jij nog een heel andere ondernemersles geleerd)?


Ann

P.S. Wanneer jij er klaar voor bent om de volgende stap te zetten in je bedrijf zijn dit 2 manieren waarop ik je kan helpen:

1. Op donderdag 7 november geef ik weer mijn eendaagse ondernemersworkshop “The Big Five”. Het is de laatste van dit jaar!

In één dag ontdek je de 5 pijlers van een succesvolle onderneming: het helder krijgen van je missie, een krachtig aanbod dat de oplossing biedt voor een dringend probleem, marketing, verkopen én zelfleiderschap.
Een dag vol eyeopeners, heel concrete ondernemersstrategieën en op het einde van de dag een duidelijk actieplan.

Let op! Kom alleen als je je bedrijf/praktijk serieus neemt!
Het risico dat je neemt is dat je je grote dromen serieus gaat nemen, en ja, dat je ontdekt dat ze haalbaar zijn!

Alle info over de workshop (en de aanmeldlink) vind je hier.  

Nog vragen? Stuur me even een mailtje op ann@althea-coaching.be, ik antwoord met veel plezier!

2. Liever 1 op 1 met mij aan de slag?
Contacteer me via ann@althea-coaching.be en ik nodig je uit voor een gratis gesprek. We onderzoeken we samen waar jij op dit moment tegenaan loopt in je bedrijf/praktijk en waar je naartoe wil en hoe ik jou daarbij kan helpen.

Meer blogs & vlogs

Je MAG niet perfect zijn Waar maak jij het jezelf te gemakkelijk in je bedrijf? Je omzet weerspiegelt hoeveel stress je aankan Waarom ik geen korting geef Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

Industrieweg 3 3001 Heverlee
ann@althea-coaching.be


Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x