[Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit

[Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit

24 juni 2018

Ondernemen is geen kernfysica. Ondernemen is niet superingewikkeld.

Ondernemen, dat is een heleboel eenvoudige acties na elkaar. Als kleine mikado-stokjes die je elke dag weer vastpakt.
En als je dat maar gewoon blijft doen, dan zijn voor je het weet alle mikado-stokjes weg.

Máár.
We máken het onszelf toch vaak zo ontzettend moeilijk.

Zoals een klant zei aan het begin van het groepsprogramma:
“Als mijn bedrijf een succes wordt, dan zal dat volledig aan mij liggen.
En als mijn bedrijf géén succes wordt, dan zal dat ook volledig aan mij liggen.”
 
En zo is het ook.
JIJ bent diegene die de groei van je bedrijf het meest in de weg zit.
Niét de economie.
Niét je concurrenten.
 
Neen, jijzelf.
 
En dit zijn de 3 belangrijkste manieren waarop je jezelf in de weg zit en de groei van je bedrijf onbewust tegenhoudt.
 
1. Je neemt je behoeften niet serieus.

Maandag kreeg ik voor de eerste keer in mijn leven een professionele huidverzorging. Rijkelijk laat, als je weet dat ik al sinds kind een probleemhuid heb.
Maar ja, al die excuses hé.
“Werkt dat wel?” “Dat kost veel geld!” maar vooral
“Mag ik aan zo’n luxe wel geld uitgeven? Is dat geen verspilling?”
 
Luxe?
Voor de behandeling werd er een foto van mijn huid gemaakt. Ik moet zeggen: het is erg confronterend als je dan al die beschadigingen ziet, de plaatsen waar er vocht tekort is, waar je huid is gaan reageren met extra pigment.
 
Is dat dan luxe, om je huid te verzorgen? Of is dat gewoon jezelf en je behoeften au serieux nemen?
 
Als ik vraag aan ondernemers wat hun omzetdoel is voor dit jaar, dan is dat bijna altijd een heel confronterende vraag. 
Want: “Ik heb eigenlijk niet zoveel nodig.” “Als ik zoveel heb, zal ik al heel content zijn.”
 
En ik zeg je: geld vragen en geld verdienen heeft alles te maken met geld DURVEN ONTVANGEN. Je behoeften ernstig nemen.
Durf jij goed voor jezelf zorgen? Voel jij wat je nodig hebt en durf jij daarnaar te handelen?
Of geef jij alles en iedereen voorrang en kom jij op de laatste plaats?
 
Niet goed voor je bedrijf! Je kan geen succesvol bedrijf hebben als je niet kan ontvangen en genieten. En dus moeten we onze blokkades op dit vlak aanpakken.
 
En daarmee kom ik rechtstreeks bij punt 2.
 
2. Je staat niet voor je eigen waarde.
 
Als ondernemer móét je staan voor de waarde die je biedt.
Als jij zélf niet ziet welk verschil je maakt in het leven van je klanten, dan zullen potentiële klanten dit zéker niet zien.
Als jij er niet van overtuigd bent dat de waarde die je biedt een bepaalde investering waard is, dan zullen potentiële klanten je dienst zéker te duur vinden.
Het begint bij jou!
 
En neen, je moet niet eerst nog TIG trainingen volgen.
Je moet niet eerst nog X proefklanten helpen.
 
Ja, natuurlijk word je beter met elke klant die je helpt.
En ja, het is heel fijn om je expertise steeds verder te ontwikkelen.
 
Maar daarop hoef je niet te wachten om te staan voor de waarde die je NU AL biedt.
En als je ook maar een klein beetje lijkt op al mijn andere klanten, dan is de waarde die jij biedt VEEEEEEEL groter dan je denkt. (En neen, jij bent geen uitzondering op die regel, zie punt 3!)
 
3. Je stelt je overtuigingen niet in vraag.
 
Ja, onze gedachten kunnen zo geloofwaardig zijn. Zo hardnekkig én zo beschadigend.
 
“Wie denk jij wel dat je bent om …?”
“Jij bent echt niet goed genoeg om …”
“Het gaat me nooit lukken om …”
“Als ik een fout maak dan gaan ze merken dat ik …”
 
Stel je voor dat je deze stemmen de GODGANSE dag, je hele leven lang, door luidsprekers zou horen.
Je zou toch gewoon gék worden?
 
En dat worden we ook, als we naar die interne stemmetjes blijven luisteren.
Als ondernemer móét je gewoon continu je overtuigingen, alles wat je gelooft over jezelf, over de wereld, over je bedrijf in vraag durven stellen.
 
Ik gebruik daarvoor heel graag de methode van Byron Katie.
Byron Katie zegt: “You can only see what you believe – nothing else is possible”.
En dus is het nodig dat je je overtuigingen onderzoekt. Anders blijf je zitten in die vicieuze cirkel:
 
Ik ben niet goed genoeg.
Zie je wel, ik maak daar een fout.
Dus ben ik niet goed genoeg.
Aha, daar in die situatie, dat was ook niet goed genoeg.
Enzoverder enzovoort.
 
Dus ja, jij bent diegene die de groei van je bedrijf het meest in de weg zit.
Maar dat is ook goed nieuws natuurlijk.
Want dat betekent ook dat er op doorbraken op persoonlijk vlak een enorme bedrijfsgroei volgt.
 
En ja, ik weet dat dit een hele worsteling kan zijn.
Dat dit vele angsten kan blootleggen.
Dat dit oude pijn raakt.
Dat het soms/vaak véél gemakkelijker is om in je oude overlevingsstrategieën te blijven vastzitten dan echt te gaan leven en ondernemen.
 
En toch, en toch, gun ik het je zo ongelooflijk dat je je eigen bullshit zo BEU wordt dat je verlangen groter wordt dan je angst en je zegt “Fuck it. Ik heb iets te doen in de wereld en dat ga ik doen ook!”
 
Dat je steeds weer in actie komt, één mikado-stokje met ne keer.
Dat je de mist in gaat, en dat je daardoor steeds een stapje verder komt.
Dat je met je ideeën aan de slag gaat, in plaats van gefrustreerd toe te kijken hoe anderen wél doen wat jij ook al zo lang wil doen.
 
Kan je hier wel wat hulp bij gebruiken?
Hulp bij het op poten zetten van je strategie, het ontmantelen van al die belemmeringen én een stok achter de deur?
 
Dan ben je heel welkom op de eendaagse workshop “The Big Five” op vrijdag 14 september 2018.
In één dag ontdek je de 5 pijlers van een succesvolle onderneming: het ontdekken van je missie, een krachtig aanbod dat de oplossing biedt voor een dringend probleem, marketing, verkopen én zelfleiderschap.
Een dag vol eyeopeners, heel concrete ondernemersstrategieën en op het einde van de dag een duidelijk actieplan.
 
Herken jij je hierin?

  • Je houdt van het werken met klanten, maar je hebt er nog niet genoeg
  • Je vraagt veel te lage prijzen en je durft ze niet te verhogen
  • Je bent allergisch aan sales en marketing, maar je weet dat ze nodig zijn
  • Je bent goed in je vak, maar als ondernemer kan je nog veel leren

Ga dan mee op ontdekkingstocht voor een close encounter met The Big Five van het ondernemen en leer wat er nodig is om met je expertise goed je brood te verdienen!
 
Alle info over de workshop (en de aanmeldlink) vind je hier.
 
Heb je hierbij nog vragen? Stuur me even een mailtje op ann@althea-coaching.be
 
Je bent heel erg welkom!
Ann
 
P.S. Nog even over je investering voor de workshop: voor een hele dag ondernemerskennis, ruimte voor al jouw vragen, lunch en tussendoortjes én onmisbare safari-attributen betaal je bij aanmelden tot 31 juli de absolute no-brainer prijs van 97,00 euro excl. BTW.
Het enige risico dat je loopt is dat je goesting om te ondernemen se-ri-eus wordt aangewakkerd, want mijn enthousiasme is zeer aanstekelijk!
Aanvaardbaar risico? Dan zie ik je graag op 14 september!

Andere items

[Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

ann@althea-coaching.be
T +32 (0)474 65 79 43
Privacy
Disclaimer

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x