[Artikel] Het leed dat concurrentie heet

[Artikel] Het leed dat concurrentie heet

11 januari 2018

Een gewetensvraag: wat is het ALLEReerste dat je denkt en/of voelt als je het woord “concurrentie” hoort?

Ik ga heel eerlijk zijn, ik voel direct iets van ontmoediging. 
Daarna komt de gedachte: “Als iemand anders dit al doet, wat heb ik dan nog toe te voegen?’
En dat leidt dan al snel tot “Zou ik er niet beter mee stoppen?”

Herkenbaar??? :-P

Gelukkig is de tijd voorbij dat ik me hierdoor liet verlammen.

In dit artikel geef ik je de 3 redenen waarom je niet bang hoeft te zijn voor concurrentie (en lees je ook waarom het heel normaal is dat je het soms toch bent).

Reden 1: Jij bent uniek gewoon door wie je bent.

Het is echt een oeroud cliché en toch (misschien juist daardoor) is het zo waar.

De boodschap die je brengt, is misschien al 1000-den keren gebracht.
Jouw kennis en expertise hebben veel andere mensen op deze wereld ook.

Maar doordat jij jij bent, met je eigen ervaringen en je eigen manier om die ervaringen te voelen, te verwoorden en uit te drukken is jouw bijdrage en jouw manier om naar de wereld te kijken uniek.

Als je een dienst levert, dan worden mensen klant bij je omwille van je expertise en competentie, maar ook om wie jij bent.
Wie jij bent, is even belangrijk als je expertise.

Ook al zie je zelf (nog) niet waarin jij uniek bent.
Ik zie dat regelmatig nog steeds niet bij mezelf. (zie ook reden 3!).

Heel vaak hebben we hier impliciete of expliciete feedback voor nodig. Feedback van mensen die een heldere spiegel vormen, die jou heel specifiek kunnen vertellen waarin jij anders bent.

Reden 2: Er zijn veel mensen die slank willen zijn, maar weinig mensen die willen afvallen.

 “Ann, wat heeft dit nu weer te maken met concurrentie in mijn bedrijf?”

 Dit: er zijn veel mensen die slank willen zijn, maar niet zoveel mensen die de moeite willen doen om over te schakelen op een gezonder eetpatroon, hun overtuigingen over eten willen onderzoeken en meer willen gaan bewegen. 

De eerste dagen van januari zijn er volop goede voornemens, en tegen het einde van de maand blijven er echt nog een paar die-hards over.
Afvallen, neen dank je, liever niet. Maar slank zijn, dat willen we allemaal (allé ik toch J).

Het is net hetzelfde met ondernemen. 

Veel mensen willen een succesvol bedrijf: een mooie omzet, veel klanten, marketing waardoor je er echt uitspringt, spreken op belangrijke gelegenheden enz. 

Maar er zijn niet zo veel mensen die alles willen doen om daar te komen: die willen leren, investeren in zichzelf (qua tijd, energie én geld), die alle worstelingen willen aangaan, die keer op keer de mist willen én durven ingaan zodat ze uiteindelijk die succesvolle ondernemer worden.

Daarom hoef je dus niet bang te zijn van concurrentie: veel mensen zijn niet bereid te doen wat ervoor nodig is, en diegenen die wél bereid zijn te doen wat ervoor nodig is, ontwikkelen hierdoor sowieso hun eigen stijl en eigen aanpak (en zijn dus daardoor geen concurrenten voor jou).

Reden 3: Concurrentie is een spiegel.

Hoe reageer jij als je op facebook iemand ziet passeren die bijna hetzelfde lijkt te doen als jij? (En precies ook nog veel beter?)
Als je op een netwerkbijeenkomst een ondernemer ontmoet die zich richt op dezelfde doelgroep en hetzelfde probleem als jij?

Wat voel je dan?
En wat denk je dan? Van welke overtuigingen (over jezelf, over de ander, over ondernemen) word je je bewust?
En welk effect hebben die overtuigingen op jou? Wat doe je dan? (of wat doe je dan niet?)

Ik zeg altijd tegen mijn klanten: “Als iets je raakt, is het omdat je daar vanbinnen een haakje voor hebt.”

Dat is ook zo met concurrentie.

Welk haakje heb je diep vanbinnen?
Het haakje ‘ik ben niet goed genoeg’?
Het haakje ‘er is geen plek voor iedereen’?
Het haakje ‘ik lever niet genoeg waarde’?

Allemaal van die haakjes die ons enorm kunnen belemmeren bij het ondernemen, zélfs (of misschien juist áls) we er ons niet van bewust zijn.

Goed dus dat er concurrentie is die ons hierop kan wijzen. 
Zodat we daardoor onze haakjes kunnen onderzoeken en helen.

Want dan worden concurrenten net gewone mensen. ;-)
Van wie je iets kan leren.
Door wie je beter kan zien wat je zélf doet (wat doe ik anders? Wat doe ik dat hij/zij niet doet? Wat doe ik niét dat hij/zij wel doet?).
Door wie je zelf een betere ondernemer kan worden.

Andere items

[S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psycholoog en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

ann@althea-coaching.be
T +32 (0)474 65 79 43

Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x