[Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert

[Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert

07 december 2017

“Ann, ik héb al eens een programma gevolgd ook bij zo’n ondernemerscoach, maar eigenlijk heb ik er niks aan gehad.” Dat hoor ik echt vaak. Te vaak om goed te zijn. 

Nu zou ik natuurlijk kunnen denken “ja, maar die coach was waarschijnlijk niet goed, bij mij zou je dat noooooit voorhebben” (niets menselijks is mij vreemd ;-) maar de waarheid ligt in 99% van de gevallen anders. 

Ik moet je waarschuwen, dit artikel kan hard overkomen. Ik geef toe: als ik zelf dit artikel zou gelezen hebben 5 jaar geleden zou ik stevig geïrriteerd geraakt zijn. Omdat ik toen nog zelf zo vastzat in mijn eigen denken.  

Maar ik wil dat je van je bedrijf een SUCCES maakt. Ik wil dat je doet wat voor jou het meest zinvol is en dat je daar goed je brood mee verdient.
Ik wil dat je ten volle gaat staan voor je EIGEN WAARDE. Voor alles WAT JIJ TE BRENGEN HEBT in deze wereld. 

En dus moet ik eerlijk tegen je zijn. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. 

Er zijn namelijk 5 hoofdredenen waarom je bij een coach niét de resultaten haalt die je wou/had gehoopt/die anderen halen. Geen énkele van die 5 redenen heeft met de coach in kwestie te maken. 

Reden 1: Je begon aan de coaching MET DE VERKEERDE VERWACHTINGEN. 

Je hoopte (bewust of onbewust) dat wat deze coach jou zou leren je leven en je bedrijf perfect zou maken. Je hoopte dat je nooit meer zou twijfelen. Nooit meer in de war zou zijn. Nooit meer bang zou zijn. Je nooit meer onzeker zou voelen. 

En zodra je merkte dat dat niét het geval was, haakte je af. Begon je te denken ‘zie je wel, hij/zij is helemaal niet zo goed.’ ‘Het was een vergissing om dit programma te starten.’ ‘Het was een verkeerde investering.’ 

Dat is pure VALSE HOOP. 

Wat is de waarheid? Dat er ALTIJD momenten gaan zijn van twijfel, angst, verwarring. Het wordt NOOIT perfect. Verwarring en je oncomfortabel voelen hoort bij een groeiproces. 

Ik ben nu net gestart bij een nieuwe businesscoach. Ik heb morgen mijn eerste individuele gesprek. Denk je dat ik op dit moment hiphoi rondloop? Integendeel. Ik vraag me af of het wel een goede investering was. Eigenlijk heb ik er geen tijd voor. Ik wil iemand die maakt dat ik me BETER voel, niet méér in de war en zenuwachtig. Maar weet je, dat hoort erbij als je wil groeien. 

GET COMFORTABLE BEING UNCOMFORTABLE. 

Reden 2: Je bleef GELOVEN in je EIGEN belemmerende OVERTUIGINGEN. 

Als we groeien (met ons bedrijf of op persoonlijk vlak, en natuurlijk gaat het een niet zonder het ander) wordt de manier waarop we tot dan toe de realiteit zagen helemaal onderuit gehaald. 

Heel veel van wat je tot dan toe geloofde (over jezelf, over de wereld, over je bedrijf) wordt in vraag gesteld. Sterker nog: je MOET je overtuigingen in vraag stellen anders blijf je zitten waar je nu zit. Is dat fijn? NEEEEEEEEN. Dat doet zeer verdomme. 

Ik netwerk sinds een paar maanden elke week minstens 1 keer. Wat daaraan het meeste pijn doet (nog meer dan het vroege opstaan hihi) is dat zoveel van mijn overtuigingen door elkaar geschud worden. Dat ik aan het werk MOET met mijn overtuigingen of ik kan niet doen wat ik doe. “Jij bent eigenlijk niet zo’n leuk mens.” “Jij bent eigenlijk niet zo’n goede coach.” 

Dat is NIET wat anderen tegen mezelf zeggen. Dat is wat IK tegen mezelf zeg. En waarvan ik nu denk: “Is dit wel WAAR? Of heb ik me dit mijn hele leven lang wijsgemaakt?” 

Je zou denken: “Oh, superleuk dat je nu ontdekt dat je misschien veel leuker bent dan je altijd dacht.” Ja, aan de ene kant wel. Aan de andere kant moet ik nu ook dealen met alle shit die ik kon wegduwen door te denken “ik ben gewoon niet leuk.” En dat is gewoon pijnlijk en niet leuk (kort gezegd). Maar het is nodig om te GROEIEN. 

Elke stap uit je comfortzone (genomineerd voor irritantste woord van het jaar trouwens!) doet pijn. Ik kan het niet anders zeggen. 

Maar als je je overtuigingen, alles waar je tot nu toe in geloofd hebt niét in vraag wil stellen, dan zullen jij en je bedrijf niet groeien. 

Reden 3: Je doet de ACTIES niet. 

Als je niets doet, zal er ook niets veranderen. Ik volg ook een programma om meer impact te hebben met mijn video’s. Hoe goed dat programma ook is, als IK geen video’s maak, zal ik NUL impact hebben met mijn video’s. Als je te lage prijzen vraagt en je verhoogt ze niet, blijf je lage prijzen vragen. 

Mijn coach is er niet bij als ik nieuwsbrieven typ, ga netwerken of een livedag geef. Ik moet het allemaal ZELF doen. En als ik te eigenwijs ben om wat zij me leert nog maar te proberen, ja, dan is er echt wel sprake van eigen schuld, dikke bult. 

Wat me brengt bij reden 4: Je probeert het MAAR EEN KEER. 

De eerste keer dat ik een webinar gaf, deed ik een oefening waardoor bijna iedereen afhaakte en ik verkocht niks. De eerste keer dat ik 997 euro vroeg voor een individuele livedag werd ik KNALROOD en begon te stotteren. De eerste keer dat ik ging netwerken vluchtte ik weg. 

Wat zou er gebeurd zijn als ik het bij die ene keer GELATEN had? Wat zou er gebeurd zijn als je leerde lopen en je gaf het op na je eerst val? Waar zou je staan als je na je eerste dag in het 1ste leerjaar gezegd zou hebben ‘that’s it, ik ga niet meer, véél te moeilijk voor mij’? 

Reden 5: Je doet het niet OP JE EIGEN MANIER. 

“Zoals hij/zij dat deed, dat klopte niet voor mij hoor.” Oké, maar wat heb je dan wél gedaan? Natuurlijk moet je de aanpak van je coach niet letterlijk kopiëren. (Als iedereen net dezelfde Epic Fail filmpjes zou gaan maken, wat moet ik dan doen?) Jij bent anders. Je hebt een andere boodschap. Je hebt een andere stijl. Je hebt een andere stem. 

Maar die stem kan je enkel en alleen ontdekken door het te gaan DOEN. En vaak werkt dit het beste door éérst te doen wat succesvolle mensen doen. Ik heb eerst heel veel andere filmpjes gemaakt voor ik op het idee kwam van Epic Fail TV. Juist DOOR al die filmpjes te maken ontdekte ik wat voor mij werkte en niet werkte. 

Aan mijn eerste nieuwsbrieven schreef ik letterlijk MAANDEN. Door te blijven schrijven heb ik ontdekt wat voor mij werkt en nu schrijf ik een nieuwsbrief in een uur. (ik ben er zeker van dat het uiteindelijk nog veel sneller kan) Kortom als jij van je bedrijf of je praktijk een succes wil maken, zal je het toch echt ZELF moeten doen. 

Er is niemand die op maandag tegen me zegt “Ann, het is nu tijd om je artikel te schrijven.” Niemand zou het merken als ik een week (of twee weken, of drie weken) geen nieuwsbrief stuurde.  

Zelfleiderschap. Volledige verantwoordelijkheid nemen voor wat je doet en niet doet. Daar draait het om. Misschien het moeilijkste van heel het ondernemerschap. Maar ook datgene wat het allermeeste voldoening geeft. 

Betekent dit dan dat je over je grenzen moet gaan, perse een miljoenenbusiness moet nastreven, hard moet zijn voor jezelf? 

Neen, voor mij betekent zelfleiderschap dat zeker niet. 

Voor mij betekent zelfleiderschap juist eerlijk zijn tegenover jezelf. Jezelf een doel stellen dat echt klopt voor jou. Los van wat je omgeving ervan denkt. Jezelf niet groter willen voordoen dan je bent, maar ook niet kleiner. Eerlijk zijn over je behoeften. Mild ten opzichte van je worstelingen. Jezelf een duw(tje) geven waar nodig. 

Wil jij je zelfleiderschap volledig omarmen en daardoor je bedrijf doen groeien? Het omzetdoel halen wat je wil, nieuwe klanten, je workshops vullen of een nieuw aanbod uitwerken en aanbieden aan je klanten? Zeg dan neen tegen alle redenen/excuses die nu in je opkomen en mail me voor het inplannen van een gratis doorbraaksessie. Je bent heel welkom!

Andere items

[S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psycholoog en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

ann@althea-coaching.be
T +32 (0)474 65 79 43

Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x