6 februari 2020
Jaaaaren geleden al vond een vriendin voor mij de term ‘lui fruit’ uit.
Wat is in godsnaam lui fruit, vraag je je af?
Dat is fruit waarbij je geen ingewikkelde schilmanoeuvers moet doen en waarbij je niet heel de tijd pitten moet uitspuwen.
Top lui fruit: bananen (net rijp genoeg zodat makkelijk te pellen en niet te rijp zodat geen plakboel), druiven, frambozen, bramen.
Nog te doen qua luiigheid: appels, peren, aardbeien, mandarijnen.
Níét te doen qua luiigheid: appelsienen, kersen, pompelmoezen.
Dit om maar te zeggen: ik ben niet zozeer van de luxe, maar ik ben ENORM van het gemak.
Echt naar de luie kant toe.
Geen ingewikkelde gerechten maar rap klaar (en liefst afhaal of ergens gaan eten zodat ik echt niks moet doen).
Mijn kleren gaan allemaal in het wasmachien, no way dat ik een wollen pull met de hand ga wassen (en pech gehad als iets er niet goed uitkomt).
En je kan er zeker van zijn dat als mijn partner aan de senseo staat dat ik dan roep ‘oh, zou je voor mij ook een koffietje kunnen maken?’
Een geluk voor mij (of een ongeluk, lees verder) dat ons moderne leven alsmaar méér inspeelt op gemak en instant gratification.
Bezorgen van pakjes, zelfrijdende auto’s, carwash, de domotica die automatisch de rolluiken naar beneden doet, afstandsbedieningen alom.
Alleen, die nood aan instant gratification en gemak, die helpt ons dus absoluut niet in ons bedrijf.
Want een bedrijf uitbouwen dat vraagt tijd, doorzettingsvermogen en het verdragen van ongemak.
Bijvoorbeeld als het gaat om marketing.
Vorige week gaf ik een webinar.
Na afloop kreeg ik een berichtje: “Dankjewel voor het webinar, knap de effort die je daarin steekt! Voor ons is het een uitdaging om daar consistent tijd voor vrij te maken, maar het moet dus wel renderen als ik je bezig zie.”
Inderdaad, de effort die ik in mijn webinars (en bij uitbreiding ook al mijn andere marketingacties, zoals deze nieuwsbrief bijvoorbeeld) steek, rendeert.
Maar: níét na één keer.
Het is echt níét zo dat ik na zo’n webinar 10 aanmeldingen krijg.
Het is echt níét zo dat ik op elke nieuwsbrief reacties (laat staan inschrijvingen) krijg.
Vorige week na het webinar meldde zich zelfs níémand aan.
Heb ik daarvoor al die moeite gedaan, zou ik dan kunnen denken.
De rest van het jaar doe ik géén webinars meer.
Maar dat denk ik dus niet.
Want ik weet hoe mijn klanten klant worden.
Iemand downloadt mijn gratis anti-uitstel training, volgt een webinar, volgt nog eens een webinar, leest daarna nog een paar weken mijn nieuwsbrief en meldt zich dán aan voor een workshop.
Of iemand volgt een challenge, nog een challenge, dan nog eens een challenge, nog een 4de challenge (ondertussen zijn we 2 jaar verder hè) en denkt dán ‘ik moet eens met Ann gaan babbelen om te zien of ze me kan helpen’.
Of iemand leest een jaar lang al mijn nieuwsbrieven, klikt op elke link, doet dan mee aan een webinar en schrijft zich een paar weken later in voor mijn online programma.
Dat betekent dat het dus gaat om continue effort. Bij marketing bestaat instant gratification niet.
Marketing gaat om het opbouwen van een relatie met je doelgroep.
Niet om het krijgen van zoveel mogelijk likes.
Niet om het zo snel mogelijk iemand een aanbod doen, want dat wérkt gewoonweg niet.
Het gaat erom dat je een relatie opbouwt met je mensen door waarde te geven, vanuit de oprechte intentie te helpen.
Dat je oprecht voelt: zelfs als er niemand na dit webinar klant wordt, dan is dat helemaal ok, want ik weet dat ik mijn mensen heb verteld wat ze moesten weten.
Dat je oprecht voelt: zelfs als er een heel jaar niemand reageert op mijn nieuwsbrief, is dat helemaal ok, want ik weet dat ik mijn mensen leer wat ze nodig hebben.
Dat je oprecht voelt dat je iemand heel goed kan helpen én weet dat je werk te doen hebt om het vertrouwen op te bouwen, zodat je daarna op het goeie moment een passend aanbod kan doen.
En dat vraagt dus geduld terwijl je je acties doet.
Zelfs als je de perfecte acties zou doen, zijn er veel acties nodig. Altijd meer dan je denkt.
En daar zie ik zoveel ondernemers de mist in gaan. Ze geven te snel op.
Die periode dat je volop aan het werk bent, maar er komen nog geen klanten, dat is niet makkelijk, daar moeten we niet flauw over doen. Maar je moet erdoor, er is geen omweg.
En al die succesvolle ondernemers die je ziet, die zijn bereid geweest daardoor te gaan. Vol te houden, acties te doen, zelfs al was er nog geen enkel resultaat.
Wat helpt jou om door te zetten op het moment dat je nog geen resultaat ziet? En ben jij ook een liefhebber van lui fruit? ;-)
Mail me gerust op ann@althea-coaching.be, ik lees je reactie heel graag!
Ann
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
x