Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen

11 oktober 2019

Ik beken het: ik was redelijk verslaafd aan het volgen van opleidingen.
Nog een coachingopleiding. Nog een trainersopleiding.
Misschien nog familie-opstellingen erbij? En oh ja, van traumawerk weet ik eigenlijk ook nog niks.

En ja, onze kennis en vaardigheden vergroten is een goed plan.
Alleen, ik zei niet voor niets ‘verslaafd’ aan opleidingen.

Het was namelijk nooit genoeg.
Ik herinner me dat ik op een maandag met klanten aan het werk was. En dat ik dacht: volgende week is alles anders.
Want die week ging ik een extra coachopleiding volgen.
Ik dacht: volgende week na die opleiding ga ik écht goed zijn in mijn vak.
Volgende week gaan al mijn klanten denken ‘wow, dit is echt de beste coach die er is’.
En dan gaan er vanzelf meer dan genoeg klanten komen.

De maandag erop zat ik weer in mijn praktijk, aan het werk met een klant.
Maar natuurlijk, je raadt het al (of je herkent het al? ;-) ) ik voelde me nog steeds niet de allerbeste coach die er was.
Ik was nog steeds even onzeker.

Toen op dat moment kwam het besef: hm, hier klopt iets niet.
Ik zat in een vicieuze cirkel.

De vicieuze cirkel van de slimme ondernemer.

Stap 1: Ik ben nog niet goed genoeg.

Stap 2: Aha, het is omdat ik niet goed genoeg ben in mijn vak dat ik niet genoeg klanten heb!

Stap 3: Ok, dan ga ik een extra coachopleiding volgen.

Stap 4: Dàn volgen die klanten wel vanzelf.

Stap 5: Oeps, de klanten komen toch niet.

Stap 1: Ah ja, maar dat is omdat ik nóg niet goed genoeg ben!

Dus weer naar stap 2 en 3 enz enz. … 

Herkenbaar? Hoe komt dat toch dat je zo blijft vastzitten in die vicieuze cirkel?

Dat komt juist doordat je intelligent bent en daardoor zo goed bent in zelfreflectie.
Je ziet daardoor heel goed welke kennis je nog niét hebt.
Je ziet heel goed hoe complex een bepaalde situatie is.
Je ziet heel goed waar je de mist in gaat. (Oei daar heb ik een woord gemist, oei, daar ben ik niet ingegaan op de onderliggende bedoeling, oei, daar was ik een seconde afgeleid)

En alles waar je wél goed in bent, wat wél goed ging, wat je wél goed hebt gedaan, dat minimaliseer je.
(Ach, dat kan toch iedereen. Ach, dat is niks bijzonders. Ach, dat was geluk hebben.)

Daardoor komt het beeld dat jij hebt van jezelf, als coach, als trainer, als therapeut, dus totaal niet overeen met de realiteit.
En trek je totaal verkeerde conclusies.
Want om klanten te krijgen is het niet genoeg dat je goed bent in je vak. Er zijn super veel coaches die een kei zijn in hun vak en die toch niet genoeg klanten hebben.
Simpelweg omdat ze nog niet hebben leren ondernemen, omdat ze dus niet weten hoe je zichtbaar wordt, hoe je op een integere manier laat zien bij welk probleem je helpt.

Ok Ann, maar hoe kom ik daar nu uit, uit die vicieuze cirkel?

Door te leren ondernemen.
Door je leren hoe je zichtbaar kan zijn (op een manier die helemaal bij je past). Door te leren hoe je aan je potentiële klanten duidelijk maakt bij wel probleem jij kan helpen.

Want daardoor krijg je dus meer klanten. En dan ga je ervaren dat je al veel beter bent dan je dacht.
Ga je kunnen ervaren hoeveel impact je hebt op het leven van je klanten, hoe groot het verschil is dat je maakt.
En dan ga je écht voelen ‘ik ben goed in mijn vak’.

En dan zit je wéér in zo’n cirkel. Maar dan een positieve. :-D

Ann

P.S. Wil jij ook uit de vicieuze cirkel van de slimme ondernemer stappen? Dit zijn 2 manieren waarop ik je kan helpen:

1. Op donderdag 7 november geef ik weer mijn eendaagse ondernemersworkshop “The Big Five". Het is de laatste van dit jaar!

In één dag ontdek je de 5 pijlers van een succesvolle onderneming: het helder krijgen van je missie, een krachtig aanbod dat de oplossing biedt voor een dringend probleem, marketing, verkopen én zelfleiderschap.

Een dag vol eyeopeners, heel concrete ondernemersstrategieën en op het einde van de dag een duidelijk actieplan. 

Let op! Kom alleen als je je bedrijf/praktijk serieus neemt!
Het risico dat je neemt is dat je je grote dromen serieus gaat nemen, en ja, dat je ontdekt dat ze haalbaar zijn!

Alle info over de workshop (en de aanmeldlink) vind je hier

Nog vragen? Stuur me even een mailtje op ann@althea-coaching.be, ik antwoord met veel plezier!

2. Liever 1 op 1 met mij aan de slag?

Contacteer me via ann@althea-coaching.be en ik nodig je uit voor een gratis gesprek. We onderzoeken we samen waar jij op dit moment tegenaan loopt in je bedrijf/praktijk en waar je naartoe wil en hoe ik jou daarbij kan helpen.

Meer blogs & vlogs

12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

Industrieweg 3 3001 Heverlee
ann@althea-coaching.be


Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x