Wat kots opruimen in de nacht je leert over commitment

16 december 2021

If you have a calling,
you have no choice but to humanifest it.
If you have a choice,
you haven’t found your calling yet.
~ Jeff Brown ~


Mijn hoofd zit vol snot en mijn keel is helemaal opgezwollen.
En ik schrijf een nieuwsbrief.

Dàt, beste lezers, is commitment.

En dat is ook ineens het thema van deze nieuwsbrief.

Maar wat is commitment precies? En wat is het niét?

Is het ten koste van alles uit je bed komen en doodziek klanten helpen?
Is het volledig over je grenzen gaan en werken tot je er bij neervalt?

Commitment is een lange termijndoel voorrang geven op korte termijn bevrediging.

Een nieuwsbrief typen omdat je weet dat je daarmee een band opbouwt met je lezers. Terwijl je ook een aflevering van ‘Ik vertrek uit Vlaanderen’ op vtmgo zou kunnen bekijken.
Voor het eerst een webinar doen met de nodige spanning terwijl je ook veilig onzichtbaar zou kunnen blijven.

Die road of delayed gratification leidt ons naar alles wat echt belangrijk is.

Gezondheid, goede relaties, en ja ook een goed lopend bedrijf.
Commitment vraagt dus zeker zelfdiscipline. Maar zelfdiscipline die van binnenuit komt.

Want, en da’s super belangrijk: commitment heb je voor iets wat jij zelf echt belangrijk vindt.
Ik zou zelfs meer zeggen: voor iets of iemand waar je liefde voor voelt, in welke vorm dan ook.

De vraag is dus: voor wat of voor wie voel jij echt liefde?
Zouden we zelfs kunnen zeggen dat als we geen commitment hebben voor iets of iemand, dat er dan geen echte liefde is?

Als je wel zegt dat je een goed lopend bedrijf hebt maar je brengt de acties niet in de praktijk, heb je dan echt liefde voor je missie?
Voor je vak?
Voor je toekomstige klanten?

Toen ik vanmorgen wakker werd met dat wollige hoofd en die hese stem, toen besefte ik: ja als ik nu werknemer was geweest, dan had ik me ziek gemeld.

Maar dat wou ik niet.
Omdat ik mijn klanten te belangrijk vind. Omdat ik mijn bedrijf te belangrijk vind.
Ik zeg eerlijk: als werknemer, hoe plichtsbewust ik ook was, had ik bijlange niet zoveel liefde voor mijn werk.

En het werken lukt. Ja, ik heb me al eens beter gevoeld maar het is niet dat ik me door de dag sleep.
Commitment is niét dat je bijna niet meer uit je ogen kan kijken en toch aan het werk bent. Dan heb je weer niet genoeg commitment en liefde voor jezelf.
En ja, er is een grijze zone.

Ik las ergens: commitment dat heb je voor iets ‘that excites you’.

Ja, én: commitment is juist ook de vervelende dingen doen.

Zoals de komst van een nieuwe baby exciting is.
Maar het opruimen van de kots midden in de nacht net iets minder.
En toch doe je het. Ook al wil je op dat moment alleen maar terug ongestoord kunnen slapen.

Commitment gaat om dringend versus belangrijk.

De waan van de dag brengt ons op geen enkele manier naar de lange termijn doelen die voor ons belangrijk zijn.

En ja als mens hebben we die balans te ontdekken. Of ik zou zelfs zeggen: hebben we met die paradox te leren leven.

Aan de ene kant is er alleen maar het nu, kunnen we nooit iets anders ervaren dan het nu.
Tegelijk kunnen we, doordat we tijdsperspectief hebben, ook ervoor kiezen om met onze acties in het nu een betere toekomst te verwezenlijken.

Commitment gaat om de vraag: welke pijn verkies je?

De pijn van nu die nieuwsbrief te typen of de pijn om over een paar maanden je lening niet te kunnen afbetalen?
Ja, dat helpt, als de afweging zo cru is.

Commitment is én een lange termijn doel én elke dag kleine mini babystapjes.

Tegelijk een groot doel én elke dag doen wat je die dag te doen hebt zonder heel de tijd te twijfelen of dat grote doel wel bereikbaar is.

Geen heel boek ineens maar 1 nieuwsbrief.
Of misschien zelfs maar een kort tekstje.
Zoals je een kind opvoedt een dag per keer.
Zoals een relatie sterker wordt gesprek na gesprek.

Commitment is elke dag een beetje beter worden.

Niet de sprint maar de marathon. Niet voortdurend grote intensiteit maar vooral consistent zijn. 

Commitment is iets wat je voelt maar wat zich toont in je acties.

Als het alleen lip service is, is het geen echt commitment.
Bij een roeping heb je eigenlijk geen keuze, zoals Jeff Brown schreef in de quote bovenaan dit artikel. Zolang het nog als een keuze voelt, is er nog geen roeping. En misschien is er wel geen commitment mogelijk zonder een roeping.

Waarom zouden we anders zo gek zijn minstens 18 jaar voor een kind te zorgen? Een marathon te lopen? Een bedrijf uit te bouwen?

Dit schreef ik allemaal twee weken geleden.

De dag daarna sloeg corona harder toe en was het niét meer ok om te werken.
Toen verschoof het evenwicht naar het commitment aan mezelf, aan mijn herstel.

En ook dat is niet altijd zo makkelijk als het lijkt, want natuurlijk zei een gremlin in mijn hoofd “Kan je het wel maken om die afspraken af te zeggen? Die mensen hebben daarvoor betaald!!! Ben je écht wel ziek genoeg?” 

Nu is het aan jou:
Als je kijkt naar het afgelopen jaar: waar in je bedrijf toonde je commitment? En waar niet (waar je het wel zou willen)?

In welke andere gebieden van je leven voel je een echt commitment? En hoe doe je dat? Wat zeg je dan tegen jezelf? Wat kan je daarvan leren voor je bedrijf?

Ann

P.S. Je leerproces als ondernemer serieus nemen, ook dat is commitment.

Op vrijdag 21 januari ben je weer welkom op mijn ondernemersworkshop, online dus volledig coronaproof en niet aanschuiven aan de WC.

En ja, er is nog volop plek in het virtuele klaslokaal!
Wil je dus nu écht leren ondernemen, en natuurlijk ook leren hoe je je zelfleiderschap en commitment doet groeien, dan ben je heel welkom!

In de workshop leer ik je hoe je je ondernemershuis opbouwt van fundament tot aan het dak.
Marketing, verkopen, zichtbaar worden, prijzen bepalen, het komt allemaal aan bod.

Eyeopeners, heel concrete ondernemersstrategieën en antwoord op al je ondernemersvragen voor de no brainer prijs van 50 euro excl. BTW. 

Of lees even wat Ariane zei:

Let op! Doe alleen mee als je echt liefde voelt voor je missie!
Het risico dat je neemt is dat je je grote dromen serieus gaat nemen, en ja, dat je ontdekt dat ze haalbaar zijn! 

Alle info over de workshop (en de aanmeldlink) vind je hier.  

En goed om weten: je mag iemand gratis meebrengen. Je collega-coach, je vriendin-ondernemer, je business-buddy, als ze maar het ondernemersvak willen leren! 

Nog vragen? Stuur me even een mailtje op ann@althea-coaching.be, ik antwoord met veel plezier!

Meer blogs en vlogs

Mijn 5 beste anti-tips bij acute faalangst Ik heb geen goesting Wachten op je kind in de Pain Quotidien [Het alfabet van Ann] De S van STOM Ondernemen met een beperking De ene dag is de andere niet [Het alfabet van Ann] De R van RADICAAL PERSOONLIJK Stilte! Hier wordt getypt Van onderduiken naar vertrouwen, of: de fasen in mijn bedrijf De schoonheid van het imposter syndroom Ik ben geen held Ik wil organisch groeien (of: ben jij enkel een ondernemer in gedachten?) [Het alfabet van Ann] De Q van QUEESTE De bevrijding van wie ik echt ben (oftewel: de autisme-update) Omzet delen of niet, that's the question Ik wil foto’s van vakantiehuisjes met vuile ramen en stof op de vloer 10 tekenen dat je te bescheiden bent Dit vraagt je potentiële klant zich af Waarom ik ALLERGISCH ben aan tips Wat als ik al die moeite doe en het leidt tot niks? [Het alfabet van Ann] De P van PARADOX De migraineaanval te veel [Het alfabet van Ann] De O van ONDERNEMEN Mijn trainingen zijn saai [Het alfabet van Ann] De N van NEEN Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden Radicaal eerlijke marketing, was da? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders De 5 grootste misverstanden over verkopen [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Senseo of Nespresso? De top 10 onaangename waarheden voor ondernemers [Het alfabet van Ann] De M van MISSIE Vrijheid of dictatuur? [Het alfabet van Ann] De K én L van KORTE EN LANGE TERMIJN Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom Ik ben niet goed in vakantie [Het alfabet van Ann] De J van JOUW WAARHEID [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! [Het alfabet van Ann] De I van INTIEM Ik druk op send en dan duik ik onder Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Het alfabet van Ann] De H van HULP Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Het alfabet van Ann] De G van GELD [Het alfabet van Ann] De F van FOCUS Help: ik doe alles wat ik kan en ik heb nog altijd geen klanten! [Het alfabet van Ann] De E van EMPATHIE Waar hou jij je nog in in je bedrijf? [Het alfabet van Ann] De D van DOEN Te koop: bloeiende praktijk Wat is belangrijk genoeg voor jou om je barrières te overwinnen? [Het alfabet van Ann] De B van BONDIG Heb jij al JA gezegd? [Het alfabet van Ann] De A van AUW! Falen is geen optie én het is een must Zoals Clouseau al zei: het zit vanbinnen Allé, weer zo’n coach die alleen maar gebakken lucht verkoopt Welke van deze marketingfouten maakte jij al deze week? Ik wist dat ik het niet mocht lezen maar ik kon er niet aan weerstaan To plan or not to plan, that's the question NU gaan de klanten echt komen! Is je ego het echte probleem in je bedrijf? Het maakt niet uit hoe je jezelf noemt Het obstakel is de weg Wat zich nu toont in je ondernemerschap, was er altijd al Leven en ondernemen in tijden van corona Waarom het beter is voor je bedrijf als je kostwinnaar bent Marketing uitbesteden, ja of neen? Jij bent de gans, zorg voor jezelf! I know what I want and I want it NOW Wat je omzet zegt over jou Action cures fear 2 redenen waarom ondernemen een kwestie van geluk is en 25 voor het tegendeel Je MAG niet perfect zijn Waar maak jij het jezelf te gemakkelijk in je bedrijf? Je omzet weerspiegelt hoeveel stress je aankan Waarom ik geen korting geef Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen 12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Het alfabet van Ann] De C van CONSISTENT [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...
mail_outline ann@althea-coaching.be

Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x