30 januari 2020
Money money money (ahaaa) must be funny (ahaaa) in a rich men’s world (toedoedoedoedoedoe)
We zijn een half jaar ver in 2020, en hier ben ik met een pertinente vraag: hoe staat het met je omzet?
Wéét je uberhaupt wat je omzet is tot nu toe? (en geen oordeel: ik wist jarenlang niet wat mijn omzet was!)
Heb je een omzetdoel voor 2020?
En jajaja, dit kan dus allemaal gremlins wakker maken.
Ann, jij bent altijd zo gericht op geld.
Geld is wel niet het allerbelangrijkste hoor voor mij!
Ik ben niet zo materialistisch!
Voor mij gaat het om groei op andere vlakken, Ann.
En weet je, voor mij gaat het ook om groei op andere vlakken maar OOK om goed geld durven en kunnen verdienen.
En je omzet, die zegt dus vanalles over jou en je bedrijf.
Maar hij zegt ook vanalles níét!
Je omzet zegt niets over hoe waardevol jij bent. NIETS.
Je bent niet meer of minder waard als je bedrijf groter of kleiner is.
Je huidige omzet zegt ook NIETS over jouw potentieel als ondernemer.
Zelfs als je fantastisch bent in je vak, staan de klanten niet automatisch aan de deur te dringen als je niet ook het ondernemersvak geleerd hebt.
En ondernemen, dat is niet iets waar je mee geboren wordt. Ik toch niet. Ik heb het geleerd met vallen en telkens één keer méér opstaan.
Je huidige omzet zegt dus ook NIETS over wat er mogelijk is.
Het is níét omdat je al jaren een omzet hebt van 20.000 euro dat dit het maximum is wat mogelijk is.
Het is wél het maximum dat mogelijk is met je huidige aanpak, de ondernemerskennis en de ondernemersvaardigheden (of het gebrek daaraan) dat je nu hebt.
(Geloof dus ook niet zomaar wat je omgeving of concullega’s hierover te zeggen hebben!)
Je omzet zegt WEL iets over:
Met andere woorden: je omzet zegt iets over in hoeverre je het ondernemersvak al onder de knie hebt.
En ja, zoals je niet in een paar maanden een volleerd coach of therapeut bent, zo is dat nét hetzelfde met het ondernemersvak.
Ook ondernemen is gewoon een leerproces.
Je hebt géén 10 klanten de eerste keer dat je een webinar doet. (het is al een succes als er de eerste keer mensen tot het einde blijven luisteren)
Je hebt géén 9 klanten uit je eerste 10 verkoopgesprekken (tenzij je prijzen echt véééls te laag zijn).
Je hebt geen 5 aanvragen voor gesprekken de dag nadat je website online gegaan is.
Je hoort het me vaak zeggen, omdat het zo ESSENTIEEL is bij het ondernemen: het gaat om continue consistente actie.
En daarom zegt je omzet DEFINITELY iets over wat je er voor over hebt om je doelen te bereiken.
Wees eerlijk naar jezelf: ben je bereid alles te doen wat nodig is om je bedrijf te doen groeien, ook als het ambetant, nieuw of spannend is?
Of is het ondernemen eerder een dagdroom, tof om in weg te vluchten ‘het zou tof zijn als ik een goed lopend bedrijf zou hebben’ maar ben je niet bereid om echt de acties te gaan doen?
(zoals ik heel regelmatig dagdroom dat ik als zangeres op een groot podium sta, maar heel goed van mezelf weet dat ik niet bereid ben om hiervoor te gaan oefenen en les te volgen en de kans op boe-geroep te riskeren en zo :-P)
Dus ik vraag het nog eens: ben je écht bereid te doen wat nodig is om je bedrijf te doen groeien en je doelen te bereiken?
En waarom dring ik daar zo op aan? Omdat ik jaren lang ook dacht dat ik alles deed, alles wat ik kon, alles wat mogelijk was, alles wat nodig was.
Alleen werd ik altijd geïrriteerd als mijn partner zei ‘dat ik niet veel verdiende’. Voor alle duidelijkheid: hij zei dat gewoon als vaststelling, zonder enig verwijt. Maar ik werd er echt ambetant van ‘zeg, denk jij soms dat ik hier zit te niksen of wat???? Denk jij soms dat het voor mij gemákkelijk is????’
Tot ik besefte: euh ja, ik maak het mezelf te gemakkelijk.
Ik heb nog veel te veel smoesjes. “Neen, netwerken dat is niks voor mij, krijg er hoofdpijn van.” “Neen, bellen dat doe ik niet.” “Neen, iemand aanspreken dat durf ik niet.” “Neen, zomaar vertellen wat ik doe, dat kan ik niet.”
Kortom er bleef eerlijk gezegd niet veel over dat ik wél deed: enkele keren per jaar een nieuwsbrief, en een vermelding op 2 sites voor coaches.
Het was een WONDER dat ik nog aan 20.000 euro omzet geraakte, zie ik nu.
Leren ondernemen vraagt meer dan je denkt: meer tijd, meer skills en meer inspanning.
Maar als jij voelt dat je een verschil te maken hebt in de wereld door je bedrijf, ga da alsjeblieft leren hoe ondernemen werkt.
Leg je niet neer bij de huidige status quo.
Leg je niet neer bij wat je omgeving ervan vindt (dat coaches toch niks verdienen en dat je beter terug een job zou gaan zoeken bijvoorbeeld).
En leg je vooral niet neer bij je smoesjes en je excuses.
Ga het ondernemersvak leren, wees bereid om te doen wat nodig is en maak dat verschil dat jij alleen kan maken.
En dan zegt je omzet dus weer heel veel over jou.
Over hoeveel doorzettingsvermogen je hebt.
Over het ongemak dat je kan verdragen.
Over de oude wonden die je bereid bent te helen door het ondernemersschap aan te gaan.
En vooral: over de persoonlijke groei die je doormaakt.
En die groei, die neemt NIEMAND je ooit nog af. Dáár gaat ondernemen in de eerste plaats over.
Waar ben jij (nog) niet bereid te doen wat nodig is? En wat maakt dat je jezelf hierin nog tegenhoudt?
En wat wordt er mogelijk als je die stap nu wél zet?
Stuur me gerust een berichtje op ann@althea-coaching.be, ik lees je reactie heel graag!
Ann
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
x