De ene dag is de andere niet

14 juli 2022

Het wordt nooit makkelijker,
je gaat gewoon sneller.
~ Greg Lemond ~


De ene dag is de andere niet.
De ene dag (allé drie dagen) word je tweede. De volgende dag rij je op een klimmetje een heel peloton uit de wielen. De dag daarna val je, rijd je bijna tegen een volgauto en ben je de rest van de dag je zelfvertrouwen kwijt. De dag dààrna vind je het een goed idee om de hele dag een paar minuten voor het peloton uit te gaan rijden.

Ik heb het natuurlijk over Wout van Aert die op dit moment in de Tour de France rondrijdt. 

Ik schrijf altijd over waar ik zelf op dat moment mee bezig ben.
En ja dat is dus op dit moment: DE TOUR.

En dan valt me weer eens op hoeveel gelijkenissen er zijn tussen wielrennen en ondernemen.

Waarvoor doe je het?

De gedachte aan een succesvol bedrijf is leuk.
Zoals de gedachte aan de gele trui in de Tour ook gewéldig aangenaam kan zijn.

Maar alleen het resultaat tof vinden, dat is niet genoeg voor een gele trui.
Je moet gewoon ook houden van het harde trainingswerk, als niemand kijkt, regen of geen regen, goed geslapen of minder goed geslapen.

Zoals we in een bedrijf niet alleen kunnen houden van het werken met onze klanten, maar ook bereid moeten zijn om te (leren) houden van marketing en sales. 

Verliezen doet zeer 

Of dat nu een tijdrit is of een potentiële klant. 

Maar het is een stuk makkelijker om je ontgoocheling te verwerken als je weet dat er weer nieuwe kansen (ritten/gesprekken met potentiële klanten) op je programma staan. 

De nieuwsbrief die je schrijft, is de eerste van misschien wel 500 nieuwsbrieven.
Het verkoopsgesprek dat je doet, is het eerste van misschien wel 1000 zo’n gesprekken.
En elke keer heb je de kans om te leren en beter te worden.

Niet iedereen ontwikkelt zich op hetzelfde tempo

De ene wint de Tour als hij 21 is (Tadej Pogacar), de ander als hij 34 is (Cadel Evans).

Gun jezelf je tempo. Het heeft geen enkele zin om te vergelijken met anderen.
Wat wel zin heeft: vergelijken met jezelf en beseffen hoe ver je al gekomen bent.
En ook: kijken naar anderen om te zien hoé ze iets doen en daarvan te leren.

Niet iedereen heeft dezelfde talenten

De ene is super in de sprint (Jasper Philipsen), de ander rijdt als een berggeit omhoog (Jonas Vingegaard).
En ja ok, er zijn er ook die zowat alles kunnen (daar is van Aert weer) maar dat zijn de uitzonderingen, spiegel je daar niet aan.

Ontdek waar jij goed in bent en doe dat méér. Praat je liever dan je schrijft? Awel, maak video’s! Vind je het makkelijker om live tegen mensen te babbelen dan online? Awel, ga er dan zoveel mogelijk op uit en praat met mensen.

Het gaat om vaardigheden en competenties maar evenzeer over het mentale stuk

Ben je bereid te doen wat nodig is, en zo nodig af te zien?
Of zoals van Aert (ja hij weer) zei na zijn eerste ritoverwinning (die solo-ontsnapping tegen een jagend peloton): “Boven op de top dacht ik: nu 10 kilometer vol afzien”.

Het gaat dus niet alleen om wat je kan maar ook om het durven, kunnen, willen leveren van de inspanning.

Dat doet me ook denken aan een interview van alweer een heel aantal jaren terug met Dylan Groenewegen (ook een sprinter). De reporter van dienst vergezelde Dylan op sprinttraining, en die training bestond eruit om steeds weer al sprintend figuurlijk door de muur te gaan, zodat hij wist dat dat hij in een wedstrijd ook door die muur zou kunnen gaan. Tijdens elke sprint ging Dylan zo diep dat hij elke keer weer letterlijk moest overgeven. 

Zo diep moeten we gelukkig bij het ondernemen niet gaan, maar bij het doorzetten, het volhouden, terwijl je nog niet kan oogsten en eraan twijfelt of die oogst er ooit zal komen, speelt datzelfde commitment, diezelfde hardnekkigheid een rol.

Zou je jezelf de prijs voor de strijdlust durven geven of ben jij diegene die elke dag lost op het moment dat de weg een beetje begint op te lopen? 

Om te kunnen winnen, moet je het risico durven nemen te verliezen

Als je in de aanval gaat, neem je de kans te winnen, maar kan je juist ook dik verliezen.

Durf je dat risico te nemen? Durf je nieuwe dingen uitproberen en de mist ingaan, en daardoor juist leren en beter worden?

Soms gaat het niet, weet je niet waarom het niet gaat en dat is gewoon K.U.T.

Zoals Mathieu van der Poel die als een schim van zichzelf rondrijdt en zelf ook geen idee heeft waar het aan ligt.
En dan zeg je dus niet “zie je wel, ik STOP met wielrennen/mijn bedrijf”, maar blijf je uitproberen en onderzoeken wat er aan de hand is en wat er wél werkt.

En, zoals ik in het begin van dit artikel al schreef: de ene dag is de andere niet

De ene dag zegt een nieuwe klant ja, de volgende dag is er iemand die niet betaalt, de dag daarna krijg je goeie reacties op je nieuwsbrief en de dag daarna stapt iemand waarvan je zéker wist dat die zou starten toch niet in je traject. 

En ja gelukkig zijn er ook verschillen tussen wielrennen en ondernemen, en ook die verschillen kan ik enorm appreciëren. :-P 

Wij doen het grootste deel van ons werk comfi achter ons bureautje. Minder kans op valpartijen en geen gesleur met drinkbussen van en naar de volgauto (ten hoogste een tas koffie van en naar het koffieapparaat).

Er is bij het ondernemen niet maar 1 winnaar. Het is niet omdat andere loopbaancoaches een goed bedrijf hebben dat er voor jou geen plek meer is.

En, gelukkig voor mij, hoef je voor het ondernemen niet gezegend te zijn met een geweldig fysiek potentieel. :-)

Ben jij ook een Tourliefhebber? Of wacht je tot het WK atletiek eraan komt?
Wat leert sport jou over ondernemen?

Ann

 

P.S. Vanaf volgende week ben ik met vakantie, maar geen nood, zoals elk jaar ontvang je ook deze zomer weer een selectie uit mijn beste artikels van het afgelopen jaar.

P.P.S. Zin om in het najaar stappen te zetten met je bedrijf?
Dan ben je heel welkom!

- Op dinsdag 13 september staat mijn gratis online training “De juiste prijs voor je dienst in 7 stappen" gepland.

Welke prijs vraag ik als coach, trainer, therapeut of consultant voor mijn diensten?
Prijszetting roept veel emoties op.

Met deze en nog veel meer vragen gaan we aan de slag tijdens deze online training:

- Hoe bepaal ik de prijs voor mijn dienst?
- Mijn concurrenten vragen allemaal zo’n lage prijzen, ik kan daar toch niet boven gaan?
- Hoe weet ik dat mijn prijs te laag is (of juist te hoog)?
- Kan je me de formule geven om mijn prijzen te bepalen?
- Hoe vaak per jaar mag ik mijn prijzen verhogen (en wat is het beste tijdstip hiervoor)?
- Ik weet dat mijn prijs te laag is, maar ik durf geen hogere prijzen vragen, help!

Wil je erbij zijn? Meld je alvast aan via deze link.
(Kan je er niet live bij zijn? Meld je dan toch aan via de link, je krijgt dan na afloop de opname in je mailbox!)


- Op woensdag 7 september geef ik mijn interactieve online ondernemersworkshop “The Big Five”.

In de workshop bekijken we welke stappen nodig zijn om je ondernemershuis op te bouwen van fundament tot aan het dak.
Hoe je steeds steviger in je schoenen gaat staan én hoe je op een radicaal eerlijke en authentieke manier ook geld verdient met jouw missie.

Ik leer je de ondernemersprincipes die je kan toepassen op jou en je bedrijf.
En natuurlijk is er ook tijd voor uitwisseling en voor al je vragen.

Alle info over de workshop (en de aanmeldlink) vind je hier.


Nog vragen? Stuur me even een mailtje op ann@althea-coaching.be, ik antwoord met veel plezier (na mijn vakantie :-) )!


Meer blogs & vlogs

Ik heb geen goesting Wachten op je kind in de Pain Quotidien [Het alfabet van Ann] De S van STOM Ondernemen met een beperking [Het alfabet van Ann] De R van RADICAAL PERSOONLIJK Stilte! Hier wordt getypt Van onderduiken naar vertrouwen, of: de fasen in mijn bedrijf De schoonheid van het imposter syndroom Ik ben geen held Ik wil organisch groeien (of: ben jij enkel een ondernemer in gedachten?) [Het alfabet van Ann] De Q van QUEESTE De bevrijding van wie ik echt ben (oftewel: de autisme-update) Omzet delen of niet, that's the question Ik wil foto’s van vakantiehuisjes met vuile ramen en stof op de vloer 10 tekenen dat je te bescheiden bent Wat kots opruimen in de nacht je leert over commitment Dit vraagt je potentiële klant zich af Waarom ik ALLERGISCH ben aan tips Wat als ik al die moeite doe en het leidt tot niks? [Het alfabet van Ann] De P van PARADOX De migraineaanval te veel [Het alfabet van Ann] De O van ONDERNEMEN Mijn trainingen zijn saai [Het alfabet van Ann] De N van NEEN Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden Radicaal eerlijke marketing, was da? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders De 5 grootste misverstanden over verkopen [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Senseo of Nespresso? De top 10 onaangename waarheden voor ondernemers [Het alfabet van Ann] De M van MISSIE Vrijheid of dictatuur? [Het alfabet van Ann] De K én L van KORTE EN LANGE TERMIJN Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom Ik ben niet goed in vakantie [Het alfabet van Ann] De J van JOUW WAARHEID [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! [Het alfabet van Ann] De I van INTIEM Ik druk op send en dan duik ik onder Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Het alfabet van Ann] De H van HULP Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Het alfabet van Ann] De G van GELD [Het alfabet van Ann] De F van FOCUS Help: ik doe alles wat ik kan en ik heb nog altijd geen klanten! [Het alfabet van Ann] De E van EMPATHIE Waar hou jij je nog in in je bedrijf? [Het alfabet van Ann] De D van DOEN Te koop: bloeiende praktijk Wat is belangrijk genoeg voor jou om je barrières te overwinnen? [Het alfabet van Ann] De B van BONDIG Heb jij al JA gezegd? [Het alfabet van Ann] De A van AUW! Falen is geen optie én het is een must Zoals Clouseau al zei: het zit vanbinnen Allé, weer zo’n coach die alleen maar gebakken lucht verkoopt Welke van deze marketingfouten maakte jij al deze week? Ik wist dat ik het niet mocht lezen maar ik kon er niet aan weerstaan To plan or not to plan, that's the question NU gaan de klanten echt komen! Is je ego het echte probleem in je bedrijf? Het maakt niet uit hoe je jezelf noemt Het obstakel is de weg Wat zich nu toont in je ondernemerschap, was er altijd al Leven en ondernemen in tijden van corona Waarom het beter is voor je bedrijf als je kostwinnaar bent Marketing uitbesteden, ja of neen? Jij bent de gans, zorg voor jezelf! I know what I want and I want it NOW Wat je omzet zegt over jou Action cures fear 2 redenen waarom ondernemen een kwestie van geluk is en 25 voor het tegendeel Je MAG niet perfect zijn Waar maak jij het jezelf te gemakkelijk in je bedrijf? Je omzet weerspiegelt hoeveel stress je aankan Waarom ik geen korting geef Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen 12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Het alfabet van Ann] De C van CONSISTENT [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...
mail_outline ann@althea-coaching.be

Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x