[Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen

[Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen

16 februari 2017

Vorige zondag zat ik in onze living op de grond. 
Vlakbij, verstopt in een hoekje, zat een kat. Een bange kat.
Een kat die enkel en alleen uit dat hoekje zou komen op het moment dat zij zou beslissen dat het het juiste moment was. Als ze zich genoeg op haar gemak zou voelen.

En dus zat ik daar bij haar in de buurt op de grond. 
Eerst wat verderaf. Dan een beetje dichterbij. Niet té dicht natuurlijk.
En ik hengelde wat met een speeltje.
Niet dat ik dacht dat ze al wou spelen. Maar om te laten zien ‘kijk, ik ben een mens die met katten wil spelen. Dus ooit als je zin hebt, kom dan maar. Dan zit ik hier. En ik blijf hier een tijdje zitten. En dan ga ik weer weg, en straks kom ik weer terug, en dan ga ik weer met je praten. En dat ga ik net zolang doen tot jij voelt dat het veilig genoeg is om uit dat hoekje te komen. Een avond. Of een dag. Of een week. Zo lang als nodig is.’

En opeens bedacht ik, dit lijkt wel erg op ondernemen eigenlijk.
Je hengelt naar de klant. (sorry dat ik het zo oneerbiedig zeg :-))

Maar je laat je klant ook echt weten dat je er bent.
Dat je er écht voor hem of haar bent. En dat je kan wachten. Tot je klant er klaar voor is. Tot je klant voelt dat hij of zij jou genoeg kan vertrouwen.

Op internet vond ik verhalen van katten die een maand lang niet uit hun schuilplaats kwamen. 
Daar dacht ik wel aan toen ik daar zat, op de grond, in de living.
Maar ik besloot vertrouwen te hebben. In mezelf. Want ik weet dat ik goed ben in contact leggen met katten. In hen te laten voelen: ‘het is OK. Je mag wachten zolang je wil. Ik blijf hier wel.’
En ik besefte ook dat ik vertrouwen moest hebben in de kat zelf. In haar aanvoelen. In haar katten-instinct. In haar vermogen om goed voor zichzelf te zorgen. Om genoeg te eten, te drinken, en dus op tijd tevoorschijn te komen.

En dat deed me dan ook weer denken aan het ondernemen. Ook daar hebben we vertrouwen nodig. In onze eigen talenten en vermogens waarmee we onze klanten helpen. Dat is het eerste stuk: vertrouwen in onze expertise. 

Maar we hebben ook ondernemersvaardigheden nodig, en vertrouwen in die vaardigheden. Vertrouwen dat met de juiste acties die klanten die echt bij ons passen wel voor ons zullen kiezen bijvoorbeeld.
Dat er genoeg zal zijn. Genoeg klanten, genoeg omzet. Ik bedoel daarom geen miljoenen, maar genoeg.
Dat soort vertrouwen is ook belangrijk. Anders ga je panikeren en domme dingen doen.

Ga je de kat uit dat hoekje proberen te krijgen omdat je denkt ‘als ze nu nog een uur langer niet meer drinkt, dan geraken haar nieren beschadigd en gaat het helemaal verkeerd’. En doordat je haar dan met geweld uit dat hoekje probeert te krijgen, gaat het helemaal mis want wordt ze nog veel banger natuurlijk.

De klanten die ik help zijn stuk voor stuk experten in hun vak. Op sommige momenten twijfelen ze daar misschien zelf nog wat aan, maar eigenlijk, diep van binnen, weten ze het wel. Dat ze goed zijn in wat ze doen. Dat ze een verschil maken voor hun klanten. Het werken met hun klanten is niet waar het aan ligt, daar hebben ze echt wel vertrouwen in.

Alleen, dat stuk ervoor, voor iemand klant wordt, daar ligt vaak nog twijfel. Hoe word ik zichtbaar? Hoe verkoop ik mezelf? Hoe vraag ik de investering die mijn dienst echt waard is (en wat is dan die prijs, hoe bepaal je de waarde van je dienst)?

Wil jij hier ook hulp bij? Stuur me dan een mailtje (via ann@althea-coaching.be) en ik nodig je uit voor een gratis gesprek. We kijken welke stappen nodig zijn om jouw bedrijf te doen groeien en hoe ik jou daarbij kan helpen. Je bent heel welkom!

Andere items

[Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

ann@althea-coaching.be
T +32 (0)474 65 79 43
Privacy
Disclaimer

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x