14 maart 2019
Ik schrijf deze nieuwsbrief op 8 maart, internationale vrouwendag.
De laatste tijd werd ik er regelmatig op gewezen: ik heb bijna alleen vrouwelijke klanten (volgens mij zo’n 99% :-)).
Nochtans richt ik me in mijn marketing niet expliciet op vrouwen.
Maar als ik eerlijk ben zit er wél iets feministisch in mijn visie.
Ik vind het héél belangrijk dat wij vrouwen zeggen wat we te zeggen hebben.
De bijdrage leveren die we te leveren hebben.
Het verschil maken dat wij te maken hebben.
En wat daar voor mij persoonlijk ook belangrijk aan is: dat we ons niet continu zitten afvragen 'doe ik dit wel op een vrouwelijke manier? Ben ik niet te mannelijk??'
Ik voel me helemaal vrouw.
Máár, en dat besef ik zelf ook goed, ik denk dat mensen me vaak vrij mannelijk percipiëren.
Tijdens coachopleidingen heb ik ook regelmatig die feedback gekregen: dat het (ik) toch niet helemaal klopte, dat ik mijn vrouwelijke kant meer moest tonen, dat mijn kleren niet klopten, zelfs eens dat mijn partner en ik de taakverdeling moesten veranderen (ik meer het zorgende, hij meer het actieve ofzo, ik snapte het toen al niet helemaal).
Ik geef eerlijk toe: die feedback heeft me vroeger erg in verwarring gebracht.
Moest ik veranderen? Wat moest ik dan veranderen?
Ik kreeg bijvoorbeeld te horen dat mijn uitstraling niet klopte, en dat mensen daardoor niet naar mijn trainingen zouden komen.
Ik kreeg te horen dat ik meer met vrouwen moest omgaan (toen was ik echt he-le-máál in de war, want ik had juist alleen maar vriendinnen :-)).
En vooral de verwarring: voor MIJ klopt het, hoe ik me voel, mijn eigen evenwicht tussen mannelijk en vrouwelijk. Voor mijn partner en mij klopt het in onze relatie, ons evenwicht tussen mannelijk en vrouwelijk.
Alleen de feedback en de 'normen' over wat vrouwelijk en mannelijk is of zou moeten zijn, die brachten me in de war.
En, en daar gaat het me om in dit artikel, die feedback en die normen leidden me af van waar het eigenlijk om draait: mijn grotere waarom, de reden waarom ik doe wat ik doe, de reden ook waarom ik ondernemerscoach ben.
Daarom, voor alle vrouwelijke ondernemers: laat je niet afleiden door commentaren hierover.
Doe jouw ding, datgene waar jij voor op aarde bent.
Voel wat er voor jou klopt, doe wat er voor jou klopt, op de manier waarop het voor jou klopt.
Wat helpt je hierbij?
1. Jouw grotere waarom.
Waarom doe jij wat je doet? Welk verschil wil jij maken met je bedrijf?
En ja, durf groot te denken. Daarmee bedoel ik niet dat je per se miljoenen mensen moet proberen te bereiken of miljoenen euro’s omzet moet willen draaien of honderden personeelsleden in dienst moet willen nemen.
Maar durf wél groots denken in de impact die je wil hebben op mensen. Als je eerlijk bent tegenover jezelf, welke impact wil je dan echt hebben?
Zo wil ik bijvoorbeeld niet gewoon dat jij een beetje marketing leert. Ik wil niet gewoon dat je af en toe een Facebook post plaatst.
Ik wil dat jij, op jouw manier, op jouw tempo, dát verschil maakt dat jij alleen kan maken. Gaat staan voor jouw visie en missie. Je niet meer inhoudt. Dát is wat ik wil!
2. Stop met wachten tot je het perfecte lijf hebt.
Zo’n grote valkuil voor vrouwen. We durven ons niet volledig te tonen als we er (nog) niet perfect uitzien. We moeten eerst afvallen, minder rimpels hebben, minder grijs haar, kortom: aantrekkelijker zijn.
En, daar mogen we ons ook bewust van zijn: dat is iets van ons, én het is iets dat versterkt wordt door de maatschappij.
Maar newsflash: het leven is NU en je bedrijf is ook NU.
Je kan je niet veroorloven te wachten om er volledig voor te gaan ‘tot je goed genoeg bent’ want dat moment zal nooit komen (je Gremlins vinden dan wel iets anders om je tegen te houden).
Geneen Roth zegt het als volgt: “What would your life look like if you stopped channeling the best of your energy into food, weight and the size of your thighs?”
Wat als je je niet meer zou bezig houden met alles wat je niet goed vindt aan jezelf en gewoon met je grotere waarom aan de slag zou gaan? Je grotere waarom verdient jouw beste energie!
3. Neem een voorbeeld aan rolmodellen die jou inspireren.
De wijze heks, de krachtige medicijnvrouw, de Amerikaanse politica (zie dit filmpje), kortom die vrouwen die jou helpen om ook krachtig je boodschap in de wereld te zetten.
Zonder zich te laten afleiden door commentaren op hun te veel of te weinig vrouwelijk zijn.
Deze quote van Brené Brown blijft daarin voor mij mijn absolute kompas: If you aren’t in the arena also getting your ass kicked, I’m not interested in your feedback.
En, belangrijke toevoeging: dit gaat ook over goedbedoelde feedback!
Zo herinner ik me iemand die me zei dat ik met mijn dienst geen 10.000 euro per maand omzet kon draaien. Of iemand die me zei dat challenges niet werken. Of iemand die me zei dat mensen geen nieuwsbrieven meer lezen.
Allemaal super goed bedoeld! Maar ze stonden niet zelf in de arena en hadden er geen verstand van.
Gelukkig heb ik niet naar hen geluisterd.
Wat raakt dit artikel in jou? Ik lees het heel graag, dus mail me gerust een reactie via
Ann
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
x