[Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach?

9 november 2017

Ik zei het gisteren nog tegen mijn partner Tomas: de eerste 6 jaar dat ik als zelfstandige werkte, heb ik echt aangemodderd.
Wel veel inhoudelijke opleidingen gevolgd: extra coachopleiding, certificatie trainer, workshop hier en workshop daar.

Maar echt leren ondernemen? Neen daar was ik totaal niét mee bezig. Ik dacht dat klanten wel vanzelf zouden komen, als ik maar een (goede) (excellente) perfecte coach zou zijn.

Los van het feit dat ik nog stééds geen perfecte coach ben (en dat ook nooit zal worden) viel na een jaar of zes mijn euro.

Als je als coach, trainer, consultant, therapeut, procesbegeleider enz. echt je brood wilt verdienen met je bedrijf, dan moet je ook leren ONDERNEMEN.

Leren hoe je je onderscheidt van concurrenten. Leren hoe je zichtbaar wordt voor potentiële klanten. Leren hoe marketing werkt. Wat verkopen is en hoe je dat doet.

En zoals je een coachingopleiding, trainersopleiding of andere vakinhoudelijke opleidingen gevolgd hebt, is het ook niet meer dan logisch dat je ook voor die ondernemersvaardigheden hulp inschakelt.
Toch?

Moet elke ondernemer NU DADELIJK een ondernemerscoach?
Of is het voor jou nu (nog) niet het goede moment?

Hier zijn 5 criteria waardoor jij kan nagaan of het voor jou nu het juiste moment is om te investeren in een ondernemerscoach.

1. Ik heb nog niet genoeg omzet. Ook: ik heb nog niet genoeg klanten. Ik vraag nog te lage prijzen. Kortom: ik verdien nog niet genoeg om een coach te kunnen betalen.

Drogreden of goed argument?

Ik ga heel eerlijk zijn (dat is nu eenmaal mijn job): als je al genoeg omzet en genoeg klanten had, dan had je geen ondernemerscoach nodig.

Het doet ALTIJD pijn op het moment dat je gaat investeren. En, dit zal je al vaker hebben zien voorbijkomen maar dat maakt het niet minder waar: de kosten gaan voor de baten uit. Eerst investeren (auw!) en daarná komt de opbrengst van je investering.

2. Ok ok, ik snap dat je juist gaat investeren in een ondernemerscoach omdat je worstelt met omzet, klanten krijgen, zichtbaar worden.
Maar ik heb nog niet eens een vooruitzicht op nieuwe klanten het komende jaar. Ik moet eerst een plan hebben zodat ik mijn investering in een ondernemerscoach kan verzilveren.

Drogreden of goed argument?

DIT is nu net wat je leert bij een ondernemerscoach: niet alleen doelen stellen, maar de strategie én de vaardigheden leren om die doelen te bereiken. Niet in het wilde weg uit je comfortzone komen, maar juist leren wélke acties nodig zijn om elke maand genoeg nieuwe klanten te hebben.

3. Jaja Ann, ik snap het nu wel. Geen geld is geen reden, en geen plan ook niet.
Maar ik weet nog niet eens wát ik precies wil doen.

Tot welke doelgroep ga ik me richten? Geen idee!
Leren verkopen? Ik heb geen flauw idee welke dienst ik in godsnaam zou kunnen aanbieden!
Zichtbaar worden? Voor wie en met wat??

Drogreden of goed argument?

Als je de ene dag fotograaf wil worden, de volgende dag yogalessen wilt geven en de dag daarna vakanties wilt organiseren voor alleenstaande ouders, en de dag daarna nog niet weet of je wel echt wilt gaan ondernemen dan is het voor jou nu waarschijnlijk te vroeg. 

Weet je vaag ‘het zal iets zijn voor ouders’ of ‘iets met coaching en training’ (dat was mijn plan toen ik startte!) of ‘iets voor teams in bedrijven’ dan helpt een ondernemerscoach jou om exact te ontdekken wat jij wilt gaan aanbieden.

Voor de duidelijkheid: dat ontdekken is een rommelig proces met veel vallen en nog meer opstaan waarbij je de ene dag een concept bedenkt, de volgende dag het uitprobeert en de week daarna weer een bijgestuurd concept de wereld ingooit dat je gaat uittesten!

4. Ann, ik wil niets doen waar ik geen zin in heb. Al dat marketinggedoe, webinars, netwerken, verkoopgesprekken, nieuwsbrieven, sorry, het is mijn ding niet. 

Drogreden of goed argument?

De coach van mijn coach (ik voel me echt deel van een soort geheim verbond van ondernemerscoaches ) zegt altijd: You can’t argue with facts.
Heb je iets uitgetest en werkt het voor jou niet? PRIMA.
Heb je iets nog nooit gedaan en werkt het voor anderen? EXPERIMENTEER.
Heb je iets EEN keer gedaan, werkt het voor anderen maar voor jou niet? OEFEN.

I rest my case.

Als je niet uit je comfortzone wilt komen en niet bereid bent te doen en te leren wat nodig is, dan is het inderdaad niét het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach.

Betekent dat dat je moet staan springen en juichen bij het vooruitzicht uit je comfortzone te moeten komen?
HELL NO.
Ik ga volgende week 2 dagen naar mijn coach en ben nu al zenuwachtig bij de gedachte dat ik allemaal dingen ga moeten doen die ik nog nooit gedaan heb en dus nog niet kan!
Maar zoals mijn coach Véronique dan zegt (komt misschien ook weer van haar coach): Beetje buikpijn is helemaal OK, zolang het geen maagzweer wordt.

En, heel belangrijk: een goede ondernemerscoach weet dat er NIET EEN MANIER is.
Dat er alleen maar JOUW manier is.

Mijn klanten (en ikzelf!) zijn ALLERGISCH aan de oppervlakkige fake marketing die je heel vaak ziet.
Dat leer ik hen dus ook niet!
Ik leer hen om hun eigen manier van marketing te vinden, waarbij eerlijkheid, kwetsbaarheid en echtheid de hoofdrol spelen.

5. Ann, ik begrijp alles wat je hier schrijft. En ik geef je zelfs gelijk. Maar ik ben er nog niet klaar voor. Wanneer start de VOLGENDE editie van je programma?

Drogreden of goed argument?

Je zal er nooit klaar voor zijn. Door het te doen, word je er klaar voor.

Máár soms zijn er éérst andere dingen te doen. Moet je eerst echt nog een inhoudelijke opleiding volgen (niet als uitstelexcuus, maar omdat er nog een deel competentie mist). Heb je eerst nog iets te leren voor je kan starten.
Wees hierin eerlijk naar jezelf, jij bent de enige die kan uitmaken of dit een drogreden is of een valabel argument.

Is het voor jou nu het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? En voel je dat ik voor jou de goede coach ben op dit moment?
Neem dan contact op voor een verkennend gesprek, heel graag tot binnenkort!

Tags:

Blog

Meer items

12 manieren waarop ik me klein houd (en jij jezelf misschien ook?) De 6 rode vlaggen: waarom ik niet de juiste coach ben voor jou Een nieuw seizoen van The (un)Masked Coach Mijn kerstvakantie: gourmet, youtubefilmkes en een levensveranderend inzicht [Het alfabet van Ann] De W van WEG MET VALSE BESCHEIDENHEID Welcome to your zone of genius! Trauma voor dummies in 10 vragen What does life want from me? Help, ik zit in de overgang! Over mijn supersmalle comfortzone tussen té competent en incompetent Vijf dingen die ik had willen weten toen ik startte als ondernemer Welkom in mijn beschutte werkplaats! [Het alfabet van Ann] De V van VERLEIDEN en VERTROUWEN Succes en de Renault Megane, een drama in drie bedrijven Een half wiel voor is genoeg [Het alfabet van Ann] De U van UNIEK I am not your guru [Het alfabet van Ann] De T van TIPS, TRICKS en TOBLERONE Mijn 5 beste anti-tips bij acute faalangst Ik heb geen goesting Wachten op je kind in de Pain Quotidien [Het alfabet van Ann] De S van STOM Ondernemen met een beperking De ene dag is de andere niet [Het alfabet van Ann] De R van RADICAAL PERSOONLIJK Stilte! Hier wordt getypt Van onderduiken naar vertrouwen, of: de fasen in mijn bedrijf De schoonheid van het imposter syndroom Ik ben geen held Ik wil organisch groeien (of: ben jij enkel een ondernemer in gedachten?) [Het alfabet van Ann] De Q van QUEESTE De bevrijding van wie ik echt ben (oftewel: de autisme-update) Omzet delen of niet, that's the question Ik wil foto’s van vakantiehuisjes met vuile ramen en stof op de vloer 10 tekenen dat je te bescheiden bent Wat kots opruimen in de nacht je leert over commitment Dit vraagt je potentiële klant zich af Waarom ik ALLERGISCH ben aan tips Wat als ik al die moeite doe en het leidt tot niks? [Het alfabet van Ann] De P van PARADOX De migraineaanval te veel [Het alfabet van Ann] De O van ONDERNEMEN Mijn trainingen zijn saai [Het alfabet van Ann] De N van NEEN Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden Radicaal eerlijke marketing, was da? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders De 5 grootste misverstanden over verkopen [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Senseo of Nespresso? De top 10 onaangename waarheden voor ondernemers [Het alfabet van Ann] De M van MISSIE Vrijheid of dictatuur? [Het alfabet van Ann] De K én L van KORTE EN LANGE TERMIJN Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom Ik ben niet goed in vakantie [Het alfabet van Ann] De J van JOUW WAARHEID [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! [Het alfabet van Ann] De I van INTIEM Ik druk op send en dan duik ik onder Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Het alfabet van Ann] De H van HULP Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Het alfabet van Ann] De G van GELD [Het alfabet van Ann] De F van FOCUS Help: ik doe alles wat ik kan en ik heb nog altijd geen klanten! [Het alfabet van Ann] De E van EMPATHIE Waar hou jij je nog in in je bedrijf? [Het alfabet van Ann] De D van DOEN Te koop: bloeiende praktijk [Het alfabet van Ann] De C van CONSISTENT Wat is belangrijk genoeg voor jou om je barrières te overwinnen? [Het alfabet van Ann] De B van BONDIG Heb jij al JA gezegd? [Het alfabet van Ann] De A van AUW! Falen is geen optie én het is een must Zoals Clouseau al zei: het zit vanbinnen Allé, weer zo’n coach die alleen maar gebakken lucht verkoopt Welke van deze marketingfouten maakte jij al deze week? Ik wist dat ik het niet mocht lezen maar ik kon er niet aan weerstaan To plan or not to plan, that's the question NU gaan de klanten echt komen! Is je ego het echte probleem in je bedrijf? Het maakt niet uit hoe je jezelf noemt Het obstakel is de weg Wat zich nu toont in je ondernemerschap, was er altijd al Leven en ondernemen in tijden van corona Waarom het beter is voor je bedrijf als je kostwinnaar bent Marketing uitbesteden, ja of neen? Jij bent de gans, zorg voor jezelf! I know what I want and I want it NOW Wat je omzet zegt over jou Action cures fear 2 redenen waarom ondernemen een kwestie van geluk is en 25 voor het tegendeel Je MAG niet perfect zijn Waar maak jij het jezelf te gemakkelijk in je bedrijf? Je omzet weerspiegelt hoeveel stress je aankan Waarom ik geen korting geef Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is [S.O.S. Ann] Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen 12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Het alfabet van Ann] De W van WEG MET VALSE BESCHEIDENHEID [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...
mail_outline ann@althea-coaching.be

Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x