[Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach?

[Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach?

9 november 2017

Ik zei het gisteren nog tegen mijn partner Tomas: de eerste 6 jaar dat ik als zelfstandige werkte, heb ik echt aangemodderd.
Wel veel inhoudelijke opleidingen gevolgd: extra coachopleiding, certificatie trainer, workshop hier en workshop daar.

Maar echt leren ondernemen? Neen daar was ik totaal niét mee bezig. Ik dacht dat klanten wel vanzelf zouden komen, als ik maar een (goede) (excellente) perfecte coach zou zijn.

Los van het feit dat ik nog stééds geen perfecte coach ben (en dat ook nooit zal worden) viel na een jaar of zes mijn euro.

Als je als coach, trainer, consultant, therapeut, procesbegeleider enz. echt je brood wilt verdienen met je bedrijf, dan moet je ook leren ONDERNEMEN.

Leren hoe je je onderscheidt van concurrenten. Leren hoe je zichtbaar wordt voor potentiële klanten. Leren hoe marketing werkt. Wat verkopen is en hoe je dat doet.

En zoals je een coachingopleiding, trainersopleiding of andere vakinhoudelijke opleidingen gevolgd hebt, is het ook niet meer dan logisch dat je ook voor die ondernemersvaardigheden hulp inschakelt.
Toch?

Moet elke ondernemer NU DADELIJK een ondernemerscoach?
Of is het voor jou nu (nog) niet het goede moment?

Hier zijn 5 criteria waardoor jij kan nagaan of het voor jou nu het juiste moment is om te investeren in een ondernemerscoach.

1. Ik heb nog niet genoeg omzet. Ook: ik heb nog niet genoeg klanten. Ik vraag nog te lage prijzen. Kortom: ik verdien nog niet genoeg om een coach te kunnen betalen.

Drogreden of goed argument?

Ik ga heel eerlijk zijn (dat is nu eenmaal mijn job): als je al genoeg omzet en genoeg klanten had, dan had je geen ondernemerscoach nodig.

Het doet ALTIJD pijn op het moment dat je gaat investeren. En, dit zal je al vaker hebben zien voorbijkomen maar dat maakt het niet minder waar: de kosten gaan voor de baten uit. Eerst investeren (auw!) en daarná komt de opbrengst van je investering.

2. Ok ok, ik snap dat je juist gaat investeren in een ondernemerscoach omdat je worstelt met omzet, klanten krijgen, zichtbaar worden.
Maar ik heb nog niet eens een vooruitzicht op nieuwe klanten het komende jaar. Ik moet eerst een plan hebben zodat ik mijn investering in een ondernemerscoach kan verzilveren.

Drogreden of goed argument?

DIT is nu net wat je leert bij een ondernemerscoach: niet alleen doelen stellen, maar de strategie én de vaardigheden leren om die doelen te bereiken. Niet in het wilde weg uit je comfortzone komen, maar juist leren wélke acties nodig zijn om elke maand genoeg nieuwe klanten te hebben.

3. Jaja Ann, ik snap het nu wel. Geen geld is geen reden, en geen plan ook niet.
Maar ik weet nog niet eens wát ik precies wil doen.
 
 Tot welke doelgroep ga ik me richten? Geen idee!
Leren verkopen? Ik heb geen flauw idee welke dienst ik in godsnaam zou kunnen aanbieden!
Zichtbaar worden? Voor wie en met wat??

Drogreden of goed argument?

Als je de ene dag fotograaf wil worden, de volgende dag yogalessen wilt geven en de dag daarna vakanties wilt organiseren voor alleenstaande ouders, en de dag daarna nog niet weet of je wel echt wilt gaan ondernemen dan is het voor jou nu waarschijnlijk te vroeg. 

Weet je vaag ‘het zal iets zijn voor ouders’ of ‘iets met coaching en training’ (dat was mijn plan toen ik startte!) of ‘iets voor teams in bedrijven’ dan helpt een ondernemerscoach jou om exact te ontdekken wat jij wilt gaan aanbieden.

Voor de duidelijkheid: dat ontdekken is een rommelig proces met veel vallen en nog meer opstaan waarbij je de ene dag een concept bedenkt, de volgende dag het uitprobeert en de week daarna weer een bijgestuurd concept de wereld ingooit dat je gaat uittesten!

4. Ann, ik wil niets doen waar ik geen zin in heb. Al dat marketinggedoe, webinars, netwerken, verkoopgesprekken, nieuwsbrieven, sorry, het is mijn ding niet. 

Drogreden of goed argument?

De coach van mijn coach (ik voel me echt deel van een soort geheim verbond van ondernemerscoaches ) zegt altijd: You can’t argue with facts.
Heb je iets uitgetest en werkt het voor jou niet? PRIMA.
Heb je iets nog nooit gedaan en werkt het voor anderen? EXPERIMENTEER.
Heb je iets EEN keer gedaan, werkt het voor anderen maar voor jou niet? OEFEN.

I rest my case.

Als je niet uit je comfortzone wilt komen en niet bereid bent te doen en te leren wat nodig is, dan is het inderdaad niét het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach.

Betekent dat dat je moet staan springen en juichen bij het vooruitzicht uit je comfortzone te moeten komen?
HELL NO.
Ik ga volgende week 2 dagen naar mijn coach en ben nu al zenuwachtig bij de gedachte dat ik allemaal dingen ga moeten doen die ik nog nooit gedaan heb en dus nog niet kan!
Maar zoals mijn coach Véronique dan zegt (komt misschien ook weer van haar coach): Beetje buikpijn is helemaal OK, zolang het geen maagzweer wordt.

En, heel belangrijk: een goede ondernemerscoach weet dat er NIET EEN MANIER is.
Dat er alleen maar JOUW manier is.

Mijn klanten (en ikzelf!) zijn ALLERGISCH aan de oppervlakkige fake marketing die je heel vaak ziet.
Dat leer ik hen dus ook niet!
Ik leer hen om hun eigen manier van marketing te vinden, waarbij eerlijkheid, kwetsbaarheid en echtheid de hoofdrol spelen.

5. Ann, ik begrijp alles wat je hier schrijft. En ik geef je zelfs gelijk. Maar ik ben er nog niet klaar voor. Wanneer start de VOLGENDE editie van je programma?

Drogreden of goed argument?

Je zal er nooit klaar voor zijn. Door het te doen, word je er klaar voor.

Máár soms zijn er éérst andere dingen te doen. Moet je eerst echt nog een inhoudelijke opleiding volgen (niet als uitstelexcuus, maar omdat er nog een deel competentie mist). Heb je eerst nog iets te leren voor je kan starten.
Wees hierin eerlijk naar jezelf, jij bent de enige die kan uitmaken of dit een drogreden is of een valabel argument.

Is het voor jou nu het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? En voel je dat ik voor jou de goede coach ben op dit moment?
Neem dan contact op voor een gratis doorbraaksessie, tot binnenkort!

Andere items

[Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

ann@althea-coaching.be
T +32 (0)474 65 79 43
Privacy
Disclaimer

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x