9 november 2017
Ik zei het gisteren nog tegen mijn partner Tomas: de eerste 6 jaar dat ik als zelfstandige werkte, heb ik echt aangemodderd.
Wel veel inhoudelijke opleidingen gevolgd: extra coachopleiding, certificatie trainer, workshop hier en workshop daar.
Maar echt leren ondernemen? Neen daar was ik totaal niét mee bezig. Ik dacht dat klanten wel vanzelf zouden komen, als ik maar een (goede) (excellente) perfecte coach zou zijn.
Los van het feit dat ik nog stééds geen perfecte coach ben (en dat ook nooit zal worden) viel na een jaar of zes mijn euro.
Als je als coach, trainer, consultant, therapeut, procesbegeleider enz. echt je brood wilt verdienen met je bedrijf, dan moet je ook leren ONDERNEMEN.
Leren hoe je je onderscheidt van concurrenten. Leren hoe je zichtbaar wordt voor potentiële klanten. Leren hoe marketing werkt. Wat verkopen is en hoe je dat doet.
En zoals je een coachingopleiding, trainersopleiding of andere vakinhoudelijke opleidingen gevolgd hebt, is het ook niet meer dan logisch dat je ook voor die ondernemersvaardigheden hulp inschakelt.
Toch?
Moet elke ondernemer NU DADELIJK een ondernemerscoach?
Of is het voor jou nu (nog) niet het goede moment?
Hier zijn 5 criteria waardoor jij kan nagaan of het voor jou nu het juiste moment is om te investeren in een ondernemerscoach.
1. Ik heb nog niet genoeg omzet. Ook: ik heb nog niet genoeg klanten. Ik vraag nog te lage prijzen. Kortom: ik verdien nog niet genoeg om een coach te kunnen betalen.
Drogreden of goed argument?
Ik ga heel eerlijk zijn (dat is nu eenmaal mijn job): als je al genoeg omzet en genoeg klanten had, dan had je geen ondernemerscoach nodig.
Het doet ALTIJD pijn op het moment dat je gaat investeren. En, dit zal je al vaker hebben zien voorbijkomen maar dat maakt het niet minder waar: de kosten gaan voor de baten uit. Eerst investeren (auw!) en daarná komt de opbrengst van je investering.
2. Ok ok, ik snap dat je juist gaat investeren in een ondernemerscoach omdat je worstelt met omzet, klanten krijgen, zichtbaar worden.
Maar ik heb nog niet eens een vooruitzicht op nieuwe klanten het komende jaar. Ik moet eerst een plan hebben zodat ik mijn investering in een ondernemerscoach kan verzilveren.
Drogreden of goed argument?
DIT is nu net wat je leert bij een ondernemerscoach: niet alleen doelen stellen, maar de strategie én de vaardigheden leren om die doelen te bereiken. Niet in het wilde weg uit je comfortzone komen, maar juist leren wélke acties nodig zijn om elke maand genoeg nieuwe klanten te hebben.
3. Jaja Ann, ik snap het nu wel. Geen geld is geen reden, en geen plan ook niet.
Maar ik weet nog niet eens wát ik precies wil doen.
Tot welke doelgroep ga ik me richten? Geen idee!
Leren verkopen? Ik heb geen flauw idee welke dienst ik in godsnaam zou kunnen aanbieden!
Zichtbaar worden? Voor wie en met wat??
Drogreden of goed argument?
Als je de ene dag fotograaf wil worden, de volgende dag yogalessen wilt geven en de dag daarna vakanties wilt organiseren voor alleenstaande ouders, en de dag daarna nog niet weet of je wel echt wilt gaan ondernemen dan is het voor jou nu waarschijnlijk te vroeg.
Weet je vaag ‘het zal iets zijn voor ouders’ of ‘iets met coaching en training’ (dat was mijn plan toen ik startte!) of ‘iets voor teams in bedrijven’ dan helpt een ondernemerscoach jou om exact te ontdekken wat jij wilt gaan aanbieden.
Voor de duidelijkheid: dat ontdekken is een rommelig proces met veel vallen en nog meer opstaan waarbij je de ene dag een concept bedenkt, de volgende dag het uitprobeert en de week daarna weer een bijgestuurd concept de wereld ingooit dat je gaat uittesten!
4. Ann, ik wil niets doen waar ik geen zin in heb. Al dat marketinggedoe, webinars, netwerken, verkoopgesprekken, nieuwsbrieven, sorry, het is mijn ding niet.
Drogreden of goed argument?
De coach van mijn coach (ik voel me echt deel van een soort geheim verbond van ondernemerscoaches ) zegt altijd: You can’t argue with facts.
Heb je iets uitgetest en werkt het voor jou niet? PRIMA.
Heb je iets nog nooit gedaan en werkt het voor anderen? EXPERIMENTEER.
Heb je iets EEN keer gedaan, werkt het voor anderen maar voor jou niet? OEFEN.
I rest my case.
Als je niet uit je comfortzone wilt komen en niet bereid bent te doen en te leren wat nodig is, dan is het inderdaad niét het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach.
Betekent dat dat je moet staan springen en juichen bij het vooruitzicht uit je comfortzone te moeten komen?
HELL NO.
Ik ga volgende week 2 dagen naar mijn coach en ben nu al zenuwachtig bij de gedachte dat ik allemaal dingen ga moeten doen die ik nog nooit gedaan heb en dus nog niet kan!
Maar zoals mijn coach Véronique dan zegt (komt misschien ook weer van haar coach): Beetje buikpijn is helemaal OK, zolang het geen maagzweer wordt.
En, heel belangrijk: een goede ondernemerscoach weet dat er NIET EEN MANIER is.
Dat er alleen maar JOUW manier is.
Mijn klanten (en ikzelf!) zijn ALLERGISCH aan de oppervlakkige fake marketing die je heel vaak ziet.
Dat leer ik hen dus ook niet!
Ik leer hen om hun eigen manier van marketing te vinden, waarbij eerlijkheid, kwetsbaarheid en echtheid de hoofdrol spelen.
5. Ann, ik begrijp alles wat je hier schrijft. En ik geef je zelfs gelijk. Maar ik ben er nog niet klaar voor. Wanneer start de VOLGENDE editie van je programma?
Drogreden of goed argument?
Je zal er nooit klaar voor zijn. Door het te doen, word je er klaar voor.
Máár soms zijn er éérst andere dingen te doen. Moet je eerst echt nog een inhoudelijke opleiding volgen (niet als uitstelexcuus, maar omdat er nog een deel competentie mist). Heb je eerst nog iets te leren voor je kan starten.
Wees hierin eerlijk naar jezelf, jij bent de enige die kan uitmaken of dit een drogreden is of een valabel argument.
Is het voor jou nu het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? En voel je dat ik voor jou de goede coach ben op dit moment?
Neem dan contact op voor een verkennend gesprek, heel graag tot binnenkort!
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
x