Ben jij ook een Galilei?

13 september 2019

Sinds maart eet ik geen koolhydraten of suikers meer, het ketodieet zoals ze dat noemen.
Je hebt er misschien al over gehoord want het wordt meer en meer bekend, en dus komt het de laatste tijd ook meer en meer in de media.
Goede info vaak, maar ook info die totaal niet klopt.
Zo las ik een artikel van een arts die zei “we kunnen niet leven zonder koolhydraten.”
Tja.
Eén, de biochemie leert ons dat ons lijf wél zonder koolhydraten kan leven.
En twee, ik leef nog. :-P
Gelukkig ben ik eigenwijs genoeg om mijn pad te blijven volgen én is er ook goede info beschikbaar die het ketodieet ondersteunt.
Maar toch raakt het me.

Vandaag gaat mijn nieuwsbrief niet over je doelgroep vinden, over marketingacties of over slimme verkoopsvragen.
Vandaag gaat het over een véél voorkomende hindernis bij het zichtbaar worden.

“Ann, wat ik weet, dat is niet wetenschappelijk bewezen.”
“Wat ik mijn klanten leer, daar staat de medische wereld niet achter.”
“Mijn visie op het probleem van mijn klanten, daar denkt de hulpverlenerswereld vol-le-dig anders over.”

Veel van mijn klanten (misschien jij ook wel) zijn vernieuwend bezig. En dat brengt vanalles met zich mee.

Je triggert mensen.
Omdat jouw inzichten zo vernieuwend zijn.
Omdat de kennis die je overdraagt (nog) niet algemeen aanvaard is.
Omdat in jouw vakgebied de algemene consensus heel anders is dan wat jij vertelt.

En dat kan hele grote en diepe angsten oproepen.
Wat gaan artsen denken als ze lezen wat ik zeg?
Wat gaan (ex-)collega’s denken als ze zien waar ik voor sta?
Ga ik niet verketterd worden?

De meest gehoorde verzuchting die ik dan hoor is:
Was wat ik weet ook maar wetenschappelijk bewezen!

Ik heb hier ook heel erg mee geworsteld. En ja, dat geworstel ligt (voor 99%) in het verleden.

Ik ben van oorsprong een echte wetenschapper. Lang lang geleden studeerde ik voor bio-ingenieur en hoewel ik amper nog iets weet van mijn studie ben ik toch heel blij met die achtergrond.
Ik hou van de duidelijkheid van wetenschappelijke kennis, van precisie en nauwkeurigheid, niet zomaar iets beweren.

Maar.

Na mijn studies ben ik een andere weg opgegaan.
En daar heb ik geleerd dat er, naast die wetenschappelijke kennis, nog andere soorten kennis en waarheden bestaan.

Er is bijvoorbeeld het soort kennis dat in ons lijf zit. Waardoor we kunnen voelen welke beslissing voor ons klopt. Waardoor we de betekenis van dromen kunnen ontdekken. Het soort kennis en wijsheid dat niet komt vanuit ons denken maar vanuit een dieper weten.
Het soort kennis ook dat voor mij tegelijk absoluut waar kan zijn, en voor een ander persoon absoluut on-waar.

Er is ook kennis die komt door ervaring.
Ik ben bijvoorbeeld NLP-trainer. Dat is een verzameling van modellen en technieken over communicatie, zelfsturing, patronen.
Een heel groot deel ervan is níét wetenschappelijk bewezen. Omdat er geen onderzoek naar is gebeurd Of, nog erger :-) omdat er onderzoeken zijn die het tégendeel beweren.
En toch is mijn uitgangspunt altijd geweest: wat werkt? Wat ervaar ik en zie ik dat werkt? En dat ben ik blijven doen, wetenschappelijk bewezen of niet.

Wat voor mij hierbij helpt en misschien voor jou ook: 

  • Word je ervan bewust dat deze angst kan raken aan iets veel diepers in jou. Dat het eigenlijk niet gaat om wat anderen van je zouden kunnen denken, maar dat het raakt aan iets wat vroeger al gebeurd is: dat je vroeger ook gevoeld hebt dat jouw waarheid, jouw manier van zijn en de wereld ervaren er niet mocht zijn bijvoorbeeld.

  • Besef dat wetenschap één manier is om de wereld en kennis in kaart te brengen. Een manier die ons véél gebracht heeft (geneeskunde, internet, elektrische auto’s) maar die toch zijn beperkingen heeft.
    Niet elk soort kennis is te vatten door wetenschappelijke methodes.

  • Galilei werd tot levenslang huisarrest veroordeeld omdat hij zei dat de aarde rond de zon draaide.
    Misschien zit jij in een bepaald vakgebied waarin jij ziet dat de aarde rond is, terwijl al de rest zegt dat ze plat is. Laat je daardoor niet van de wijs brengen én besef dat dat niet alleen voor Galilei maar ook voor jou een moeilijke positie is. Je bent niet zwak omdat dit je raakt, integendeel, je moet optornen tegen sterkte behoudsgezinde krachten die vaak hele instituten achter zich hebben.

  • Het is niet omdat een wetenschapper iets beweert dat hij/zij gelijk heeft. Mij helpt het dan te denken aan concrete voorbeelden uit mijn eigen ervaring. Zo las ik eens een onderzoek van een vooraanstaande slaapexpert die concludeerde ‘dromen hebben geen betekenis’. Nu wil ik best aannemen dat er mensen zijn wiens dromen geen betekenis hebben, bij mezelf hebben ook niet al mijn dromen betekenis, maar ik heb absoluut regelmatig dromen die wél betekenis hebben.
    De simpelste conclusie die ik daaruit kan trekken is: de conclusie van dit onderzoek klopt niet helemaal (of misschien wel ‘helemaal niet’? :-)).

  • Zoek steun bij gelijkgezinden. Neen, ik pleit er niet voor om in een beschermende bubbel van gelijkgestemden te gaan zitten waar je nooit meer uitkomt. Maar je mag jezelf ook beschermen: je hoeft geen discussies aan te gaan waardoor je zelfvertrouwen volledig keldert.

  • Weet dat het belangrijk is dat jij dit werk doet. Je hebt een missie.
    Niet iedereen zal jou geloven of volgen, gelukkig maar! (dan zou je weer tevéél werk hebben) Het gaat erom je te richten op de mensen die al gemerkt hebben ‘shit, iedereen zegt wel dat de wereld plat is, maar euh, zo kom ik er toch niet hoor, ik weet niet of dat wel werkt. Ik denk dat er een andere oplossing/wereldbeeld nodig is, al weet ik nog niet hoe of wat.’

Ik ben nu nog benieuwder dan anders: herken je dit? Weet dan dat je absoluuuuuut niet alleen bent! Ik lees graag je reactie op ann@althea-coaching.be!

Ann

P.S. (pas op, bruuske overgang naar marketingboodschappen! :-P)
Wanneer
jij er klaar voor bent om de volgende stap te zetten in je bedrijf zijn dit 2 manieren waarop ik je kan helpen:

1. Van 30 september tot 3 oktober geef ik een gratis online training: Maak een Waardevolle Weggever in 4 dagen.

Een weggever is een gratis kadootje voor potentiële klanten, waarin jij laat merken dat je goed weet met welke problemen zij worstelen én welke stappen nodig zijn naar de oplossing.
Zo’n weggever kan een e-book zijn, maar ook een reeks e-emails of video’s.
Het is een heel goed middel voor potentiele klanten om jou en je expertise te leren kennen.

Ja maar Ann...

- Waarover moet mijn weggever dan gaan?
- Hoeveel bladzijden moet zo'n e-book dan minimum zijn?
- Moet het perse een e-book zijn, want ik hou niet van schrijven?
- Gaan mensen dan nog klant worden, als ik al zoveel gratis weggeef?
- Wat met alle gremlins in mijn hoofd die me vertellen dat ik niet kan schrijven en niet competent genoeg ben?

Geen nood! Vanaf 30 september leer ik je hoe je in 4 dagen een waardevolle weggever maakt én beantwoord ik al deze vragen.

Meer info over deze gratis training (en de aanmeldlink) vind je hier

2. Liever 1 op 1 met mij aan de slag?
Contacteer me via ann@althea-coaching.be en ik nodig je uit voor een gratis gesprek. We onderzoeken we samen waar jij op dit moment tegenaan loopt in je bedrijf/praktijk en waar je naartoe wil en hoe ik jou daarbij kan helpen.

Meer blogs & vlogs

Waarom ik geen korting geef Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen 12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

Industrieweg 3 3001 Heverlee
ann@althea-coaching.be


Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x