15 oktober 2021
The beautiful thing about learning
is that nobody can take it away from you.
~ B.B. King ~
“Wat als ik tijd, moeite, energie én geld investeer in mijn bedrijf en het levert niks op?”
Misschien is dat (samen met de angst voor afwijzing) wel de grootste angst van elke coach, therapeut, trainer of consultant die op het punt staat te leren ondernemen.
We zijn zo bang voor de verloren moeite.
Bang dat we op het einde van de rit veel gegeven hebben (tijd, energie en geld) en dat we onze doelen niet bereikt hebben.
Maar die angst leidt ertoe dat we alles maar half-en-half doen.
Dat we niet alle acties doen die we kunnen bedenken om die workshop vol te krijgen, want wat als het allemaal voor niks is?
Dat we niet tegen ie-de-reen gaan vertellen wat we doen, want wat als dat allemaal niks oplevert??
Dat we in plaats van wekelijks of tweewekelijks te bloggen dat maar heel af en toe doen, want ja, al die uren die we schrijven, wat als dat allemaal tot niks leidt???
Zo wordt deze angst natuurlijk een selffulfilling prophecy.
Neen, je krijgt géén garantie op een bepaald aantal klanten of een bepaald omzet als je een bepaald aantal acties doet, ook niet als je een traject bij me volgt.
Maar er zijn een aantal garanties die ik je wél kan geven!
Garantie 1: Als je niks investeert, levert het zeker niks op
Zo zit het leven nu eenmaal in elkaar.
Om iets te bereiken, zul je iets van moeite moeten doen.
Om belangrijke dingen te bereiken, zul je véél moeite moeten doen.
Het komt er dus op aan, zoals Mark Manson ook altijd zegt, om te kiezen waar jij moeite voor wil doen.
Waar heb je je inspanning en je tijd voor over? Welke doelen zijn voor jou echt belangrijk?
Want ja, het ondernemersschap kost moeite.
Als je niet zichtbaar bent, weet niemand je te vinden, dus daar moet je moeite voor doen. Ondernemersvaardigheden zoals bv. verkopen zijn niet aangeboren, dus daar moet je ook moeite voor doen, om dat te leren.
Maar: een job als werknemer kost ook moeite. De moeite van je aan een vast uurrooster te houden bijvoorbeeld, een beperkt aantal vakantiedagen te hebben, je te moeten onderwerpen aan gezag enzovoort.
De vraag is dus altijd: waar wil jij moeite voor doen? (want moeite, ja, die moet je toch doen)
Garantie 2: Ondernemen is een leerproces en als je daar niet volledig induikt, ga je minder snel vooruit
Een leerproces levert niet direct nu onmiddellijk het gewenste resultaat op.
Ik maakte daarnet voor een klant nog de vergelijking met polsstokspringen. Als je doel is om naar de Olympische Spelen te gaan, of het EK, of een ander groot tornooi, dan zal je de limiet moeten springen.
Maar als je pas aan het leren polsstokspringen bent, dan is die limiet nog volledig onhaalbaar.
Dan motiveert het totààl niet als je de lat elke keer op limiethoogte legt. Want die kan je sowieso nog niet halen.
Het motiveert niet én het helpt niet in je leerproces. Wat nodig is, is dat je de lat super laag legt en eerst zelfs leert springen zonder lat.
Eerst leren hoe je die polsstok vasthoudt, hoe je aanloopt, hoe je de stok plaatst, hoe je jezelf leert (durven) afduwen.
Het is dus helemaal niet bevorderend voor het leerproces als je heel de tijd bezig bent met ‘gaat dit wel iets opleveren? Ga ik hier wel genoeg meer verdienen, wanneer komen eindelijk die klanten?’
Want die vragen maken dat je je altijd inhoudt. Nooit er echt voor gaat.
Zoals bij het polsstokspringen nét inhouden voor de afsprong. En da’s een garantie op niet over de lat geraken.
Garantie 3: Als je de juiste dingen doet, ga je sowieso vooruit
Om volop in dat leerproces te duiken, is dit wel een heel belangrijke: zorg dat je wel weet dat je de juiste dingen doet.
Jamaar Ann, ik ben nog maar aan het leren, hoe kan ik dat dan weten, wat er werkt en wat er niet werkt?
Ah door hulp te vragen tiens!
Als je alle tijd van de wereld hebt, als het op geen enkele manier haast heeft, dan kan je je veroorloven van alles zelf uit te zoeken.
Als je zomaar wat voor de lol gaat polsstokspringen, dan maakt het echt niet uit, zolang je je maar amuseert.
Maar als je een bedrijf of praktijk hebt, waarmee je én een verschil wil maken in de wereld én een goed belegde boterham wil verdienen, dan heb je niet alle tijd van de wereld.
Dan is het zowel voor je toekomstige klanten als voor jezelf nodig dat je efficiënt leert en niet zelf de hele tijd het warm water uitvindt.
Garantie 4: Je zal sowieso fouten maken, en gelukkig maar
Falen is niet erg, horen we. Falen hoort erbij. Falen bestaat niet.
Dat komt in de goede richting. Maar het is nog niet helemaal juist.
Falen, fouten maken, mislukken, is ONLOSMAKELIJK verbonden met leren.
Of, anders gezegd: als je niét faalt, ben je niét aan het leren.
Dat kan OK zijn hé, als je iets doet dat je al kan.
Maar als je aan het ondernemen bent, en je maakt geen fouten, dan is er geen groei en ben je simpelweg niet aan het leren. Om meer te leren, om verder te komen, MOET je fouten maken.
Dat sluit dus helemaal aan bij garantie 2. Je weet pas dat je volop in het leerproces gedoken bent als je fouten aan het maken bent.
Zolang je geen fouten maakt, ben je nog aan het uitstellen, aan het vermijden, kies je nog de veilige weg.
En neen, fouten maken betekent niet dat je jezelf in het faillissement moet storten, gigantische risico’s moet nemen.
Maar het MOET ongemakkelijk voelen. Anders leer je niks.
En neen, ik sta daar ook niet altijd op te wachten hé. Nooit zelfs. :-P Ik ben een geweldig comfortdier. En da’s ok, maar dan ben je niét aan het leren. Wat ok is als je bent waar je wil zijn, maar niet als je ergens anders wil geraken, op welk gebied dan ook.
En ook: vaak hebben we het gewoon nodig om echt met onze neus tegen de muur te lopen om te leren.
Door mij een keer of 20 te laten intimideren door mensen waarvan ik dacht ‘die staan al veel verder dan ik, dus ik kan hen niet helpen’ en telkens opnieuw te merken ‘oei die inschatting klopte totààl niet’, laat ik me nu niet meer onterecht intimideren, omdat ik direct denk “how, dit is weer zo’n situatie, we moeten goed onderzoeken waar deze ondernemer echt al staat”.
Door zoveel keer gedachten te lezen tijdens een verkoopsgesprek en daardoor conclusies te trekken die totaal niet klopten (oei deze persoon is met verbouwingen bezig dus die zal wel geen geld hebben, oei deze persoon zal het wel te duur vinden) en dus totaal de mist in te gaan heb ik geleerd om dat niet meer te doen.
Fouten maken zorgt ervoor dat we onze eigen bullshit zo kotsbeu worden dat we eindelijk het nieuwe durven gaan doen, hoe bang we ook zijn. Dus YAY voor falen!
Garantie 5: Leren levert altijd iets op (maar misschien niét wat jij in je hoofd had)
Leren levert altijd iets op, ook al is het niét wat jij op voorhand gewenst had.
Er zijn hele opleidingen waar ik niks mee doe en nooit iets mee gedaan heb, maar die me geleerd hebben: deze manier van werken past niet bij mij.
Workshops die ik organiseerde en waar niemand op af kwam waardoor ik besefte dat ik eigenlijk iets anders wou doen.
Klanten die na het volgen van mijn ondernemerstraject beseften ‘het ondernemersschap is eigenlijk niks voor mij’ en die heel blij waren dat ze dat ontdekt hadden.
Klanten die heel helder in hun hoofd hadden wie ze zouden gaan helpen in hun bedrijf, en die op een heel andere doelgroep uitkwamen.
Pin je niet teveel vast op de door jou gewenste uitkomst. Misschien wil jij perse leren polsstokspringen maar ontdek je juist door volop te leren polsstokspringen gaandeweg dat jouw kracht in de sprint ligt.
Garantie 6: Hoe meer jij leert, hoe meer je klanten zullen leren
Of je nu coach, therapeut, trainer of consultant bent, of je nu werkt met teams, gezinnen of individuen, jij neemt je klant mee in een veranderingsproces.
En dat veranderingsproces vraagt dus ook van jouw klant overgave, moeite, ondanks de angsten die daarbij horen.
En ja ook je klant zal die angst hebben van “wat als ik dit allemaal probeer en het levert niks op?”
Dus euh: je bent het aan je klant verplicht om te leren. Dit klinkt misschien hard maar: hoe geloofwaardig of juist ongeloofwaardig ben je als je zelf niet uit je comfortzone komt?
Hoe geloofwaardig of juist ongeloofwaardig ben je als je als je zelf geen fouten durft maken?
Hoe geloofwaardig of juist ongeloofwaardig ben je als je je eigen leerproces (in het ondernemen dan in dit geval) uit de weg gaat?
Niet echt geloofwaardig, zeg ik dan.
En neen je moet niet perfect zijn (juist niet). Want zoals ik al zei, perfectie betekent juist weer dat je niét aan het leren bent. ;-)
Wat ga je nog uit de weg nu bij het ondernemen, uit schrik dat het veel moeite is maar niks zal opleveren?
En welke garantie helpt jou het meeste om nu wel te gaan doen wat je te doen staat?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
x