Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf?

07 maart 2019

Er zijn van die periodes dat je volledig in flow bent.
Facebookberichten stromen eruit, de klanten stromen erin (de omzet volgt), alle klanten zijn tevreden, soit, you know what I mean.

Dát zijn níét de periodes waar ik het vandaag over wil hebben.
Vandaag heb ik het over die andere tijden.

De DRY SPELL tijden.
Géén nieuwe potentiële klanten die een gesprek met je willen.
Of wél potentiële klanten die een gesprek met je willen, maar ze zeggen uiteindelijk allemaal néén op je aanbod.
Je workshops geraken niet vol.
Geen reacties op je nieuwsbrieven.

En het ergste is: je weet niet wat je verkeerd doet.
Want je doet alles net zoals tevoren, alleen heeft het precies om een of andere reden geen effect meer.

Ik ben een grote passieve sportliefhebber (hoe passiever, hoe liever :-P) en hoe langer hoe meer zie ik de gelijkenissen tussen topsport en ondernemen.
Neem nu tennis bijvoorbeeld, onze Vlaamse Elise Mertens.
De ene week speelt ze de Fed Cup en lijkt het alsof ze geen bal meer goed kan raken.
De week daarop wint ze het toernooi van Doha door tegen verschillende speelsters uit de top 10 te winnen.

We kunnen duidelijk zijn: het is níét dat Elise op 1 week tijd opeens al haar tennis-skills verloren heeft en weer aangeleerd heeft.

Tennis, zoals ondernemen, heeft ook enorm veel met het mentale stuk te maken.
Heb je vertrouwen in jezelf en straal je dat uit?
Of ga je het ondernemersveld op en denk je al van bij het begin ‘deze match kan ik toch niet winnen?’

En, ja die dry spells, dat al je acties opeens niet meer lijken te werken, die horen erbij.
Dat zie ik bij al mijn klanten, en ja hoor, ik ervaar ze ook nog regelmatig.

Wat helpt er nu als je in zo’n dry spell zit?

1. Erken je gevoelens.

Maak ruimte voor wat je voelt. Ja, je voelt je gefrustreerd. Of ongerust. Of bang. Of wat dan ook.

Vecht niet tegen die gevoelens maar erken dat ze er zijn, of zoals een vriendin me gisteren zei ‘radical acceptance, alleen van daaruit kan er iets in beweging komen.’

Wat mij helpt om wél mijn gevoelens te erkennen maar er niet door overspoeld te worden, zijn de eenvoudige maar o zo krachtige woorden er is iets in mij dat …

Er is iets in mij dat gefrustreerd is.
Er is iets in mij dat ongerust is, wat als er niemand meer klant wordt?
Er is iets in mij dat bang wordt, wat als ik mijn facturen niet kan betalen?

Die woorden nodigen het gevoel uit om weer op zijn juiste plek in je lijf te gaan zitten, niet kleiner dan het is, maar ook niet groter.
Zodat er ook weer ruimte komt voor al het andere dat er is, zodat er ook weer ruimte komt voor jezelf.

2. Krijg terug plezier in het spelletje.

Ga terug meppen op die bal en herinner je waarom je tennissen ondernemen zo leuk vindt.
Ga terug naar wat je plezier brengt.
Geniet van het schrijven van een artikel, van het overbrengen van je boodschap, van het werken met je klanten en laat de resultaten die je nastreeft even helemaal los.

3. Als er iets te leren valt van deze situatie, wat is dat dan?

Nadat je je gevoel erkend hebt, en je begint te merken dat het allemaal wat rustiger begint te worden, kan je jezelf ook de vraag stellen: áls er iets te leren valt van deze situatie, wat is dat dan?

Ik zeg bewust ‘áls er iets te leren valt’ omdat dat me helpt om nieuwsgierig en open te kijken welk antwoord er komt. Zonder mezelf af te breken, zonder valse hoop.

Zo had ik een paar weken dat ik in een dry spell zat wat nieuwe klanten betrof.
Ik sprak wel potentiële klanten, maar niemand zei ja.
En ja, dan kan ik dus ook weer aan mezelf gaan twijfelen.

Eerst was het dus zaak om te erkennen ‘ja, dit voelt echt rottig’. Om te erkennen dat iets in mij (een paar Gremlins die wakker worden en hun kans schoon zien ) dan denken ‘oh jee, wat doe ik fout, en wat als er geen nieuwe klanten meer zijn, en er is zoveel concurrentie, enz enz enz.’

Pas daarna, als het wat rustiger wordt (als ook de Gremlins wat rustiger worden) kan ik mezelf de vraag stellen: oké, áls er iets te leren valt van deze situatie, wat is dat dan?
En toen merkte ik dat ik bepaalde vragen niet stelde tijdens verkoopgesprekken, simpelweg omdat ik bang was voor het antwoord.

Opeens was er weer een stukje ruimte, werd het weer lichter.
En, toeval of niet, de dag daarna was er weer een nieuwe klant.

Wat raakt dit artikel in jou? Zit jij op dit moment in een dry spell? En als je daar iets van te leren hebt, wat is dat dan?
Ik lees het heel graag, dus stuur gerust je reactie naar me door.

Ann

P.S. Wanneer jij er klaar voor bent om de volgende stap te zetten in je bedrijf zijn dit 3 manieren waarop ik je kan helpen:

1. Ontdek de 5 pijlers van succesvol ondernemen in één dag op vrijdag 15 maart en doe mee aan de workshop "The Big Five".
Een dag vol eye-openers, inspiratie en goesting om aan je bedrijf te werken én een concreet actieplan mee naar huis, dit alles voor de hier-kunde-niet-voor-sukkelen prijs van 97,00 euro excl. BTW.

Alle info en aanmelden via deze pagina.

2. Doe vanaf maandag 25 maart mee aan de GRATIS Neem De Regie Over Je Omzet Challenge.

Is het krijgen van nieuwe klanten of het behalen van je omzetdoel bij jou nu nog te veel een gevolg van geluk en toeval?
Of euh, heb je nog helemaal geen omzetdoel (misschien wel omdat je dat als compleet onhaalbaar ziet?)

Doe dan mee aan deze 4-daagse mini-training.
In 4 dagen leer ik je hoe je van toeval en hoop zélf de regie neemt over je omzet, en dus over je hele bedrijf.
Op het einde van deze 4 dagen heb je een concreet omzetdoel én een actieplan om dit doel te bereiken.

Meld je alvast aan de voor de mini-training via deze pagina. 

3. Liever 1 op 1 met mij aan de slag?
Stuur me een mailtje op ann@althea-coaching.be en ik nodig je uit voor een doorbraaksessie. Tijdens dit (gratis) verkennend gesprek onderzoeken we samen waar jij op dit moment tegenaan loopt in je bedrijf/praktijk, waar je naartoe wil en hoe ik jou daarbij kan helpen.

Meer blogs & vlogs

Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

ann@althea-coaching.be
T +32 (0)474 65 79 43

Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x