4 april 2019
Vorige week deed ik mijn 4-daagse challenge en na afloop schreef iemand me: “Mij viel het op dat jijzelf de overtuiging lijkt te hebben dat hard werken essentieel is, maar dat hoeft natuurlijk niet.”
Tenminste, ze schreef ook nog een heleboel andere dingen maar dit sprong er voor mij uit.
Dus begon ik na te denken.
Is het zo dat ik de overtuiging heb dat hard werken essentieel is? En is die overtuiging waar?
Het brengt me terug naar de eerste 8 jaar van mijn bedrijf. Jaren waarin mijn omzet heel laag was (de eerste 6 jaar) en daarna steeg toen ik bij mijn eerste businesscoach leerde te stoppen met losse sessies, de prijzen durfde te gaan vragen die mijn dienst echt waard was en leerde verkopen.
En toch ontbrak er nog iets, het bleef nog teveel geworstel en mijn omzet bleef te laag.
Toen ik mijn tweede (en huidige) coach leerde kennen, viel het kwartje. (ja, ze is Nederlandse dus ik kan nu echt niet zeggen ‘toen viel mijne frank’ :-P )
Ze zei namelijk te pas en te onpas: “Ben je bereid te doen wat nodig is om je doelen te bereiken?”
En toen besefte ik het: ik was tot dan toe níét bereid geweest te doen wat nodig was om mijn doelen te bereiken.
Ik dácht dat ik alles deed wat ik kon, maar dat was niet zo. Sindsdien is “ben je bereid te doen wat nodig is om je doelen te bereiken” zowat mijn mantra geworden.
Wil dat nu zeggen dat ondernemen continu hard werken is? Dat je over je grenzen móét gaan om succesvol te worden?
Er zijn een paar dingen die ik daar absoluut over wil zeggen.
1.Hoe groter je doel, hoe harder je zal moeten werken.
Alles vertrekt bij je doelen. Hoe hoger je doelen, hoe meer je bereid moet zijn om ervoor te doen.
Dat wil daarom niet zeggen dat je voor een omzet van 200.000 euro dubbel zo hard moet werken als voor een omzet van 100.000 euro of dat hard/veel werken altijd geld oplevert. Neen, het gaat ook om strategie, het juiste doen.
En toch, voor meer klanten en meer omzet zal je engere acties moeten doen, meer uit je kot moeten komen.
Zoals het meer inspanning, toewijding en focus vraagt om tennisprof te worden dan om in het weekend en alleen bij mooi weer een clubkampioenschap te willen winnen.
En neen, we moeten niet allemaal streven om tennisprof te worden. Het gaat om JOUW doelen, wat wil JIJ realiseren in de wereld, welk verschil wil JIJ maken?
2. Ben je pas begonnen met het bewerken van je akker of heb je al volop oogst?
Trouwe lezers weten het, ik vergelijk een bedrijf uitbouwen vaak met het bewerken van een akker. Zoals je niet direct courgetten kan oogsten, kan je ook niet direct klanten oogsten.
Je moet omploegen, bemesten, zaaien en water geven. En dan pas, na een tijd, komt er een sprietje bovenpiepen. En dan nog later heb je pas courgetten.
Dus ja, als je al langer bezig bent met het bewerken van je akker of het uitbouwen van een bedrijf gaat het klanten krijgen makkelijker.
Maar vergis je niet: ook daarna blijft het bewerken van je akker noodzakelijk, om te voorkomen dat je een seizoen krijgt zonder oogst (en dus met honger lijden).
3. Je angsten overwinnen is ook hard werken.
Ik ben bijvoorbeeld een bang mens. Jongens, je wil niet weten waar ik allemaal zenuwachtig van word.
Achteruit parkeren. Ergens naar toe rijden waar ik nog nooit geweest ben (en dan vooral dat parkeren weer :-)). In een winkel binnenstappen waar ik nog nooit geweest ben. Bellen.
Ik heb dus best wat energie nodig om mijn angsten te overwinnen.
En neen, ga me nu niet mailen met reacties als ‘Ann, je moet echt die-en-die methode eens gaan bekijken’ of ‘Ann, ik kan je hier écht bij helpen’. (Of zoals ze in Nederland zeggen: acquisitie naar aanleiding van dit bericht wordt niet op prijs gesteld :-P)
Maar het is wel een realiteit: om te ondernemen, om echt te groeien, zal JIJ moeten groeien.
En dus met je angsten, oude wonden en overlevingsstrategieën aan de gang moeten.
En dát maakt het soms hard werken.
4. Laat je niet verblinden door schone schijn en valse hoop.
Er zijn veel ondernemerscoaches, neen, ondernemers in het algemeen, die een façade ophouden.
Het lijkt of ze niet hard werken maar achter de schermen is dat wél het geval.
Of, een ander soort façade, het lijkt of hun bedrijf supergoed draait maar dat is niet het geval.
Laat je daar niet door verblinden.
Laat je ook niet verleiden door de illusie van de valse hoop. De illusie dat als je bij een ondernemerscoach start je worstelingen voorgoed voorbij zijn.
Every level has its own devil.
Jij moet groeien om je bedrijf te doen groeien en je bedrijf zal nooit AF zijn. Er komt nooit een punt waarop alles volledig smooth verloopt. Groeipijnen doen nu eenmaal zeer, net als spierpijn.
Laat je dus niet misleiden door coaches die het tegendeel beweren (of laten uitschijnen door de façade die ze ophouden).
Ann, wordt het dan nooit makkelijker? Je ontneemt me echt álle moed om door te zetten of er zelfs maar aan te beginnen!
Ah, toch wel, want hier komt punt 5.
5. It takes great effort to be effortless at anything.
Als je 10 keer een webinar gedaan hebt, dan is dat zo vertrouwd dat je je volledig kan concentreren op de interactie met je publiek.
Als je 50 nieuwsbrieven geschreven hebt, dan knal je er de volgende in minder dan een uurtje uit.
Als je 100 verkoopgesprekken hebt gedaan wordt het bijna een spelletje om de bezwaren van je klanten te ontmantelen.
Kortom, het vakmanschap en de expertise die je ontwikkelt, zowel inhoudelijk als op ondernemersgebied, die maken een groot verschil.
Die maken ook dat je steeds minder voorbereidingstijd nodig hebt.
Dat je écht gaat vertrouwen op jezelf en alle kennis die je opgedaan hebt.
Dat je wéét dat je zoveel waarde geeft.
Dus als conclusie: ga ik continu over mijn grenzen? Neen, maar het is wel iets dat ik moet bewaken.
Maak ik de dingen soms zwaarder dan ze zijn omdat ik bang ben (de Gremlins in mijn hoofd)? Yep!
Maar vooral: is het harde werken voor mij de moeite waard? Absoluut!
En dan heb ik het zéker niet alleen over het geld, maar bijvoorbeeld over mijn gevoel van eigenwaarde en over hoe fier ik kan zijn op mijn klanten, als zij hun angsten overwinnen.
Wat raakt dit artikel in jou? Ik lees het heel graag, dus stuur gerust een reactie naar !
Ann
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
x