Welkom in mijn beschutte werkplaats!

11 mei 2023

Authenticity is the daily practice
of letting go of who we think we're supposed to be
and embracing who we are.
~ Brené Brown ~


Ik werk in een beschutte werkplaats.
Neen neen ik ben niet van job veranderd ofzo, mijn bedrijf is mijn eigen persoonlijke beschutte werkplaats.

Hoe ziet jouw beschutte werkplaats er dan uit, Ann?

Ik denk meteen aan een aantal praktische/organisatorische keuzes die ik heel bewust maak:

- Ik werk op de uren die bij mij passen. Dat wil voor mij bijvoorbeeld zeggen ‘bijna nooit afspraken in de avond’. Want ’s avonds ben ik niet op mijn best.

- Ik doe bepaalde activiteiten op de dagen die bij mij passen: zo plan ik trainingsdagen zoveel mogelijk op vrijdag, zodat ik dan het weekend heb om uit te rusten.

- Op maandagen heb ik geen afspraken (tenzij met mezelf) zodat ik de week rustig kan starten. Als ik op maandag afspraken hebt, dan heb ik de hele week het gevoel dat ik achter de feiten aanloop, dat vermijd ik dus zoveel mogelijk.

- Ik deel mijn dag in zodat die het beste bij me past. Zo gebeurt het dus regelmatig dat ik in de namiddag een dutje doe en daarna weer wat verder werk. Geen 9 to 5 dus.

- Ik werk met de mensen die echt bij me passen. Als ik geen goed gevoel heb tijdens een verkennend gesprek, dan ga ik goed na wat dat gevoel me wil zeggen. Heb ik het gevoel dat ik niet de beste ben om iemand te helpen, dan verwijs ik door. Voel ik daarentegen mijn vingers jeuken, da’s een goed teken!

- Als iemand een vervelende commentaar geeft op social media, dan voel ik waar ik zin in heb. Reageren, negeren of blokkeren. Ik moet daar geen logische verklaring voor hebben, ik doe waar ik zin in heb.

- Ook als het gaat om samenwerkingen ben ik kieskeurig. Het moet niet alleen iemand zijn die goed is in zijn of haar vak, ik moet me ook veilig voelen bij die persoon, veilig om mijn mening te zeggen en veilig genoeg om te laten zien dat ik het ook niet allemaal weet en mijn ‘domme’ vragen te stellen.

- Ik geef ook aan op welke manier ik wil en zal communiceren.
Met mijn klanten is het zo dat ik hen veel feedback geef door middel van spraakberichten. Ik wil hun opdrachten echter alleen ontvangen in geschreven tekst, want zelf kan ik geschreven tekst veel sneller verwerken dan gesproken boodschappen.

Mijn telefoonnummer staat niet op mijn site, want ik wil niet gebeld worden. Zoomen op een afgesproken tijdstip vind ik dan wel weer prettig, dus die optie staat er uitdrukkelijk wél bij.

En als ik een nieuwe samenwerking aanga, zeg ik ook uitdrukkelijk: DON’T CALL ME. I will e-mail you.

Natuurlijk is ook dit weer een leerproces en is de wereld niet zwart-wit.

Afgelopen maandag had ik toch een afspraak. Volgende week een Q&A sessie ’s avonds. En ja, er zijn nog mensen die me toch bellen omdat ik aan hen nog niet duidelijk heb durven zeggen dat ik dat gewoon niet doe.

Mijn beschutte werkplaats heeft niet alleen te maken met de praktische organisatie van mijn bedrijf.

Het gaat ook om fundamentelere keuzes:

- Wat marketing betreft, zijn radicale eerlijkheid én plezier mijn belangrijkste criteria. Ook al zouden andere strategieën misschien sneller werken.

- Ik volg goede raad alleen op als die voor mij klopt. Ook al is de raad die ik krijg misschien verstandiger of voordeliger.

- Als ik niet de beste ben om iemand te helpen, zeg ik dat ook, ook al kan ik de omzet goed gebruiken.

Mijn beschutte werkplaats creëren betekent voor mij niét voortdurend kiezen voor het grootst mogelijke comfort. 

Het is wél steeds opnieuw de weg kiezen van mijn missie.

Het allerbelangrijkste van mijn beschutte werkplaats is dat ik elke dag opnieuw, elk uur opnieuw doe wat voor mij het meest zinvol is in mijn leven.

Dat telkens opnieuw kiezen voor mijn missie is tegelijk telkens opnieuw de makkelijkste én de moeilijkste keuze.

Het is de makkelijkste keuze omdat ik diep vanbinnen voel dat het klopt.

Omdat ik me nooit moet afvragen of er niet iets anders is dat beter bij me zou passen.
Omdat ik me nooit moet afvragen ‘doe ik een bullshit-job of draag ik echt bij aan de duurzame groei van mensen en dus van onze planeet?’

Tegelijk is het de moeilijkste keuze.

Of misschien niet dé moeilijkste, maar toch geen gemakkelijke keuze.
Ik moet telkens opnieuw zelf beslissen, zelf de verantwoordelijkheid dragen, mijn demonen en gremlins in de ogen kijken, leerprocessen aangaan die vaak pijnlijk zijn en die een deel van mij liever uit de weg zou gaan.

Het comfort, het kiezen voor wat beste voor me werkt op praktisch vlak (qua werkuren en communicatievoorkeuren bijvoorbeeld) heb ik nodig omdat mijn beschutte werkplaats op hogere niveaus (welke keuzes maak ik, met welke gremlins heb ik te dealen als ik groei) veel van me vraagt.

En daarom werkt het voor mij ook.

Een job als werknemer waar hetzelfde van me gevraagd zou worden qua persoonlijke groei, zou ik niet kunnen opbrengen. Omdat ik dan niet de vrije keuze zou hebben. Omdat ik me dan gedwongen zou voelen om te stretchen.

Juist omdat ik in mijn eigen bedrijf kan kiezen welke stap ik (nu) zet, en welke niet (of nog niet), werkt het.
Juist omdat ik het ongemak uit vrije wil aanga, klopt het.
Juist ook omdat ik zelf kan kiezen in welke aspecten ik dan wél voor extra comfort kies, klopt het evenwicht.
Juist omdat ik voel dat ik tot het ongemak uitgenodigd word door mijn eigen ziel, vind ik het te verdragen.

Hoe werkt dat bij jou? Herken je iets in mijn verhaal? Zorg jij ook voor zo’n soort balans tussen comfort en ongemak?
Ik ben benieuwd!

Ann

Tags:

Blog

Meer blogs & vlogs

De 6 rode vlaggen: waarom ik niet de juiste coach ben voor jou Een nieuw seizoen van The (un)Masked Coach Mijn kerstvakantie: gourmet, youtubefilmkes en een levensveranderend inzicht [Het alfabet van Ann] De W van WEG MET VALSE BESCHEIDENHEID Welcome to your zone of genius! Trauma voor dummies in 10 vragen What does life want from me? Help, ik zit in de overgang! Over mijn supersmalle comfortzone tussen té competent en incompetent Vijf dingen die ik had willen weten toen ik startte als ondernemer [Het alfabet van Ann] De V van VERLEIDEN en VERTROUWEN Succes en de Renault Megane, een drama in drie bedrijven Een half wiel voor is genoeg [Het alfabet van Ann] De U van UNIEK I am not your guru [Het alfabet van Ann] De T van TIPS, TRICKS en TOBLERONE Mijn 5 beste anti-tips bij acute faalangst Ik heb geen goesting Wachten op je kind in de Pain Quotidien [Het alfabet van Ann] De S van STOM Ondernemen met een beperking De ene dag is de andere niet [Het alfabet van Ann] De R van RADICAAL PERSOONLIJK Stilte! Hier wordt getypt Van onderduiken naar vertrouwen, of: de fasen in mijn bedrijf De schoonheid van het imposter syndroom Ik ben geen held Ik wil organisch groeien (of: ben jij enkel een ondernemer in gedachten?) [Het alfabet van Ann] De Q van QUEESTE De bevrijding van wie ik echt ben (oftewel: de autisme-update) Omzet delen of niet, that's the question Ik wil foto’s van vakantiehuisjes met vuile ramen en stof op de vloer 10 tekenen dat je te bescheiden bent Wat kots opruimen in de nacht je leert over commitment Dit vraagt je potentiële klant zich af Waarom ik ALLERGISCH ben aan tips Wat als ik al die moeite doe en het leidt tot niks? [Het alfabet van Ann] De P van PARADOX De migraineaanval te veel [Het alfabet van Ann] De O van ONDERNEMEN Mijn trainingen zijn saai [Het alfabet van Ann] De N van NEEN Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden Radicaal eerlijke marketing, was da? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders De 5 grootste misverstanden over verkopen [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Senseo of Nespresso? De top 10 onaangename waarheden voor ondernemers [Het alfabet van Ann] De M van MISSIE Vrijheid of dictatuur? [Het alfabet van Ann] De K én L van KORTE EN LANGE TERMIJN Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom Ik ben niet goed in vakantie [Het alfabet van Ann] De J van JOUW WAARHEID [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! [Het alfabet van Ann] De I van INTIEM Ik druk op send en dan duik ik onder Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Het alfabet van Ann] De H van HULP Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Het alfabet van Ann] De G van GELD [Het alfabet van Ann] De F van FOCUS Help: ik doe alles wat ik kan en ik heb nog altijd geen klanten! [Het alfabet van Ann] De E van EMPATHIE Waar hou jij je nog in in je bedrijf? [Het alfabet van Ann] De D van DOEN Te koop: bloeiende praktijk [Het alfabet van Ann] De C van CONSISTENT Wat is belangrijk genoeg voor jou om je barrières te overwinnen? [Het alfabet van Ann] De B van BONDIG Heb jij al JA gezegd? [Het alfabet van Ann] De A van AUW! Falen is geen optie én het is een must Zoals Clouseau al zei: het zit vanbinnen Allé, weer zo’n coach die alleen maar gebakken lucht verkoopt Welke van deze marketingfouten maakte jij al deze week? Ik wist dat ik het niet mocht lezen maar ik kon er niet aan weerstaan To plan or not to plan, that's the question NU gaan de klanten echt komen! Is je ego het echte probleem in je bedrijf? Het maakt niet uit hoe je jezelf noemt Het obstakel is de weg Wat zich nu toont in je ondernemerschap, was er altijd al Leven en ondernemen in tijden van corona Waarom het beter is voor je bedrijf als je kostwinnaar bent Marketing uitbesteden, ja of neen? Jij bent de gans, zorg voor jezelf! I know what I want and I want it NOW Wat je omzet zegt over jou Action cures fear 2 redenen waarom ondernemen een kwestie van geluk is en 25 voor het tegendeel Je MAG niet perfect zijn Waar maak jij het jezelf te gemakkelijk in je bedrijf? Je omzet weerspiegelt hoeveel stress je aankan Waarom ik geen korting geef Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is [S.O.S. Ann] Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen 12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Het alfabet van Ann] De W van WEG MET VALSE BESCHEIDENHEID [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...
mail_outline ann@althea-coaching.be

Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x