[Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?)

[Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?)

27 mei 2018

Gewetensvraag: ga jij op halfjaarlijkse controle of wacht je tot je tandpijn hebt?

Ik heb een kleine enquête gedaan via Facebook (totaal niet wetenschappelijk verantwoord, I know :-P).
Dit was het resultaat: van de 51 respondenten gaan er 41 elk jaar op controle naar de tandarts, de 10 overige gaan als er een probleem is: tandpijn, of er is een stukje van je tand afgebroken, of een oude vulling die je samen met een chocotoff inslikt. 

Omdat deze cijfers me eerlijk gezegd verbaasden (zijn mijn facebookvrienden zo gedisciplineerd of durven we niet aanduiden dat we alleen gaan als er een probleem is? ) heb ik onze vriend Google ook even geraadpleegd.
Die wist me te vertellen dat slechts 47% van de Belgen minstens één keer per jaar naar de tandarts gaat. 

Wat mijn website betreft, heb ik metaforisch gezien gewacht tot ik VERGING van de tandpijn.
Mijn website was iets meer dan 10 jaar oud.
Voor websites is dat pre-his-to-risch. Mijn website was amper te lezen op mobiel, werd daardoor niet meer geappreciëerd door Google en ik was zelfs al een tijdje gestopt met hem te updaten. 

Maar toch ‘kwam ik er niet toe’ om een nieuwe website te laten maken.
En dit terwijl mijn website van essentieel belang is voor mijn bedrijf en het vinden van nieuwe klanten!

Tot ik op dit cruciale punt kwam: ik begon me te schamen.
Ik durfde de url van mijn site niet meer door te geven, omdat ik heel goed besefte dat mijn website gewoon geen goeie indruk meer gaf.
Dát was mijn tandpijn.
Toen ben ik stappen beginnen zetten voor een nieuwe site.

Als meer dan de helft van de mensen pas bij tandpijn of een ander probleem naar de tandarts gaat, waarom verwachten we dan dat onze potentiële klant wél opeens ja zegt, 5 minuten nadat ons aanbod online staat? 

Klanten zeggen pas ja tegen je aanbod als er 3 voorwaarden zijn vervuld:

  1. Je klant heeft het dringende belangrijke probleem waar jij bij helpt
  2. Je klant heeft vertrouwen in jouw expertise
  3. Je klant heeft vertrouwen in zichzelf

Mijn website was al jaren niet meer up-to-date, maar ik dacht altijd “ach, het valt wel mee, hij ziet er eigenlijk nog wel goed uit, mensen kijken daar wel door”.
Pas toen een paar mensen die ik hoog had zitten me heel voorzichtig aan het verstand probeerden te brengen dat het zo niet meer ging, ben ik in actie geschoten. En nu, nu ik het verschil zie met mijn nieuwe site (bijna af!!!!) kan ik gewoon niet meer geloven dat ik zo lang gedacht heb dat mijn oude site nog wel OK was.

Dat is dus de rol van jouw marketing: maak aan je klant duidelijk wat de gevolgen zijn van zijn probleem en wat er gaat gebeuren als hij geen actie neemt.
Wat is de figuurlijke tandpijn die jouw klant gaat voelen als hij of zij zijn probleem niet aanpakt?
Vertel daarover! Niet om gemeen te zijn, niet om je klant te forceren, maar om duidelijk te maken dat je kop in het zand steken niet helpt.

En weet tegelijk dat je je klant niét kan forceren: als voor iemand zijn probleem nog niet dringend en belangrijk genoeg voelt, dan zet die iemand geen stappen.
Marketing is dus echt zaaien, bemesten én wachten tot de plantjes gaan groeiende pijn wél groot genoeg geworden is.

En dus heb je consistente en betrouwbare marketingacties nodig.
Niet alléén om je klant bewust te maken van zijn probleem, maar ook om duidelijk te maken: “hé, ik kan je hierbij helpen.”

Hou hierbij rekening met deze 4 principes:

  • Doe je marketingacties met regelmaat en consistentie.
    Hierdoor geef je de boodschap dat je betrouwbaar bent, niet alleen in je marketing maar ook als dienstverlener.
  • Wees SUPER concreet: beschrijf de problemen van je klant én de mogelijke resultaten zo concreet mogelijk. Heb het niet over abstracte problemen en vage resultaten maar over de problemen waar je klant letterlijk wakker van ligt.
  • Toon dat het anders kan én wat daarvoor nodig is.  
  • Nodig je potentiële klant telkens opnieuw uit om in actie te komen: om een gratis sessie met je te boeken, deel te nemen aan een webinar, kortom een laagdrempelig aanbod dat die belangrijke eerste stap naar verandering stimuleert.

Is het voor jou nu tijd om naar de tandarts te gaan hulp in te schakelen (op strategievlak én de stok achter de deur) om je bedrijf te doen groeien? Om een verschil te maken in de wereld, te doen wat je het allerleukste vindt én daar nog goed mee te verdienen ook?
Stuur me een mailtje op ann@althea-coaching.be en we kijken samen in een gratis sessie welke stappen nu nodig zijn om je bedrijf te doen groeien en op welke manier ik jou daarbij kan helpen.

Heel graag tot binnenkort!
Ann

Andere items

[Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

ann@althea-coaching.be
T +32 (0)474 65 79 43
Privacy
Disclaimer

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x