14 februari 2019
“Ann, ne nieuwsbrief, dat werkt toch niet meer!”
“Ik krijg massa’s nieuwsbrieven in mijn mailbox en ik schrijf mij continu uit!”
“Waarom blijf jij maar beweren dat we nieuwsbrieven moeten schrijven, dat is toch al lang achterhaald!”
Deze en nog veel meer soortgelijke reacties kreeg ik naar aanleiding van mijn vorige Kom uit je kot video. (Voor wie wil weten wat Star Trek en nieuwsbrieven met elkaar te maken hebben, je kan de video hier nog bekijken!)
Ik verzeker je: nieuwsbrieven werken.
Maar.
Er is één grote voorwaarde.
Je moet waardevolle inhoud leveren voor je doelgroep.
Je streven moet zijn (en já, dat kan echt!) dat mensen JOUW nieuwsbrief als éérste openklikken tussen 20 andere nieuwe mails.
Wat betekent dat?
Geen Flair-tips.
Geen open deuren.
Geen nieuwsbrieven vol reclame.
Neen!
Echt waardevolle inhoud.
Met andere woorden: je leert via je nieuwsbrief je potentiële klanten ALLES wat ze moeten weten om het dringende belangrijke probleem waar ze mee worstelen op te lossen.
(Allé ja, niet allemaal in één nieuwsbrief natuurlijk want dan worden het 5 boeken ineens én het wordt veel te veel voor je potentiële klant om in één keer te verteren, maar dit is wél het uitgangspunt.)
Geef zoveel weg dat je bang bent om omzet te missen.
Dat je denkt “Ja maar Ann, wie gaat er dan nog klant worden als ik al mijn kennis al weggeef? Wat heb ik dan nog te vertellen tijdens mijn sessies en trajecten?”
Het gaat niet om de kennis (dat heb je me al vaak horen zeggen maar het blijft waar).
Het gaat om consistente implementatie en dáár hebben je klanten jou bij nodig.
En, even belangrijk: wat voor jou evident is, is dat níét voor je ideale klant.
Dus let op de vragen die klanten je stellen. Als iemand jou een vraag stelt, is dat dus níét evident. En als er één die vraag stelt, zijn er veel méér die het antwoord niet weten.
Stel, je werkt voor teams in de zorg waar veel conflicten zijn. Schrijf wat er écht nodig is om beter te gaan samenwerken, wat er niet werkt, welk misverstanden er bestaan over samenwerking, welk soort conflicten juist typisch zijn in de zorg met al die gedreven mensen die zo gericht zijn op hun patiënten.
Stel je werkt met ouders die vastzitten in een vechtscheiding. Vertel hen hoe vechtscheidingen ontstaan en welk aandeel je daar zelf in hebt. Welke vaardigheden je nodig hebt om niet meer in die vechtstand mee te gaan. En neen, je hoeft geen valse beloften te doen, je mag best aangeven hoe moeilijk dat vaak is (en waarom dat zo moeilijk is).
Dus: inspireer, confronteer, onderwijs, doe je publiek glimlachen en vooral HOU JE NOOIT IN.
Wil dat zeggen dat je zoals ik MET VEEL HOOFDLETTERS MOET GAAN SCHRIJVEN OMDAT JE IN HET ECHT OOK ZO NADRUKKELIJK AR-TI-CU-LEERT?
Nope!
Ontdek je eigen stem.
Jouw manier van vertellen. Jouw manier van schrijven (of praten, want ‘niet kunnen schrijven’ is geen excuus hè, video’s of geluidsopnames zijn minstens even krachtig!)
Vind je eigen stem, zodat we op den duur jouw manier van schrijven herkennen zelfs zonder dat je naam eronder staat.
Wees zo uitgesproken dat jouw nieuwsbrief alleen van jou afkomstig kán zijn .
Nog een veel voorkomende misvatting: dat iedereen je nieuwsbrief interessant moet vinden.
Dat als mensen uitschrijven, dat dat een slecht teken is.
Alweer nope!
Je schrijft voor één enkele persoon, jouw ideale klant.
Ah dus toch een groep mensen hè Ann, ah ja, want als ik maar één ideale klant heb, dan kan ik geen geld verdienen hè.
Neen, ik meen het letterlijk.
Schrijf voor één enkele ideale klant.
Neem iemand in gedachten.
Iemand die nu al klant is en die echt jouw ideale klant is. Of iemand die nog geen klant is maar die aan álle kenmerken van jouw ideale klant voldoet.
En schrijf voor hem of haar.
Je zal merken dat je veel meer gefocustbent dan. Dat je je niet meer laat afleiden door wat “X ervan zal denken” of “wat Y hieraan zal hebben”.
Want het gaat niet om X of Y.
Het gaat om jouw ene ideale klant van vlees en bloed. En door voor díé persoon te schrijven, raak je automatisch ook al je andere ideale klanten.
Ik zelf ben totaal niet geïnteresseerd in schroefjes en vijsjes en boren en pluggen en al dat soort spul.
Dus hoe interessant je ook over klussen kan schrijven en welke pluggen geschikt zijn voor welke muur en welk ophangsysteem het beste is voor je TV, ik zal je nieuwsbrief nooit interessant vinden. En dat is helemaal OK!
Je schrijft enkel voor jouw doelgroep die worstelt met dat belangrijke dringende probleem waar jij bij helpt.
En als je dát doet (waardevolle inhoud, je eigen stem vinden én je enkel en alleen richten tot je aller-ideaalste klant) dan is een nieuwsbrief zoveel méér dan een nieuwsbrief.
Dan creëer je vertrouwen. Dan leren mensen jou echt kennen.
Dan is het je nieuwsbrief geen nieuwsbrief meer, maar een manier om jouw tribe te verzamelen.
Een manier om met mensen die echt betrokken zijn in verbinding te blijven zodat, op het moment dat zij voelen, “nu heb ik hulp nodig”, de stap helemaal niet zo groot meer is.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
x