Stilte! Hier wordt getypt

2 juni 2022

Enough thinking.
Will you do the work?

~ James Clear ~


Goed nieuws, beste lezers: ik ben (eindelijk!!) bezig aan mijn boek!
Of beter gezegd: ik ben eindelijk aan het typen.
Want ‘ermee bezig’, dat was ik al bijna twee jaar. In die twee jaar ging er geen dag voorbij waarop ik niét aan mijn boek dacht.

Maar nu, nu typ ik!!! Hoeraaa!!!

Of euh, toch niet?

Jawel, het typen is echt, er wordt getypt, tomatenlang (even googelen op ‘pomodori timer’ als je geen idee hebt waarom ik ineens over tomaten begin) maar een hoera-stemming, neen die is er niet, ik moet jullie teleurstellen.

Die twee jaar waarin ik enkel aan het boek dàcht, die waren frustrerend, zonder enige twijfel. Ik heb me regelmatig (hééééél regelmatig) afgevraagd of ik OOIT dat boek zou schrijven.

Ik heb ook regelmatig tegen mezelf gezegd: “Maar Ann, dat boek, dat moét niet perse hé. Er is geen enkele verplichting. Als je niet wil, dan hoeft het niet. Je mag nu zeggen ‘ik stop met dat hele boek’ en da’s helemaal OK”.

Maar er bleef iets knagen, iets in mij WIL DAT BOEK.
En dat is dus frustrerend en soms bijna gek makend: dat je iets wil doen, dat je het telkens maar uitstelt, en dat dat juist daardoor heel de tijd in je hoofd zit mét een troep overactieve gremlins erbij.

Voorbeeld gremlinconversatie voorbije twee jaar:

Gremlin 1: Ja, dat boek, wat denk jij daarvan?
Gremlin 2: Och jongen, dat komt er niet, dat weten wij toch allemaal!
Gremlin 3: Ja, ik heb altijd gezegd: dat boek, dat is zoals haar thesis! Weet je nog?
Gremlin 2: Ja, toen heeft ze een heel jaar niks geschreven, en toen vlak voor de deadline op 2 weken tijd heeft ze heel die thesis ineen gestoken. Dat is nu toch nét hetzelfde?
Gremlin 1: Neen neen, het is niet hetzelfde! Toen had ze een deadline! Toen moést het! Nu moét het niet! Dus we kunnen het erover eens zijn, mannen, dat boek komt er nooit vanzeleven.

Maar dus voilà, twee weken geleden was het toch zover, ik begon aan ‘het boek’.

(Oh ja, ik heb dus geen idee wat gemaakt heeft dat ik twee weken geleden dus ‘opeens’ begon te typen. Als ik dat wist, had ik hét geheim om uitstelgedrag aan te pakken ontdekt en zou ik vanzeleven niet meer hoeven te werken, of te typen :-P )

Je zou dus denken (tenminste: ik dacht dat, toen het boek nog enkel in mijn hoofd bestond): eens ik aan het schrijven ben, dàn ga ik me beter voelen.
Dan ga ik me voldaan voelen.
Dan ga ik bij elke letter die op papier komt, voelen, ja het wordt duidelijker.
Dan gaat het stromen!!!!

Tot zover de theorie.

De praktijk is , ja, ik typ. Eén tomaat per keer.
En ja er verschijnen woorden, zinnen, paragrafen.

Maar mensen, het is echt niet goed.
Het is banaal.
Het is ongeïnspireerd.

En neen, dit is geen perfectionisme, ik kan echt het verschil voelen tussen goed en niet goed.

Zoals deze nieuwsbrief, je gaat me nooit horen beweren dat dit hoogstaande literatuur is. Maar tijdens het typen voel ik:
‘Ja, ik ben geïnspireerd. Ja dat met die gremlinconversatie tussendoor dat is grappig. Ja ik heb iets te zeggen. Ja er zijn mensen die dit tof gaan vinden om te lezen. En ja er gaan mensen zijn die hier iets aan gaan hebben.’

NIETS van dit alles bij ‘het boek’.
Op dit moment is het boek een zootje van ongeïnspireerde zinnen, en van een groot deel van die zinnen weet ik: dit heb ik al eens geschreven.
Dit is herkauwd. Dit is herhaling. Dit komt vanuit mijn hoofd en ik ben dit allemaal aan het bedenken.
Dit in tegenstelling met deze nieuwsbrief bijvoorbeeld, waarbij de zinnen vanzelf komen en het enige probleem is dat mijn vingers niet kunnen volgen met typen

Maar Ann, neen, wees toch zo streng niet voor jezelf, ik ben er zeker van dat het beter is dan je denkt!
En wat dat ‘ik heb dit al eens geschreven betreft’, dat is toch niet erg, je leert ons toch ook dat herhaling nodig is, en niet iedereen heeft jouw nieuwsbrieven al gelezen!

Neen, het is écht zo, wat ik schrijf in het boek is op dit moment echt nog niet goed. Dat zijn geen gremlins die dat zeggen, dat is gewoon zo.

En weet je wat daaraan het allerbelangrijkste is???
DAT DEZE FASE ERBIJ HOORT. Dààr gaat het om. Deze ongeïnspireerde, tot banale zinnen en kunstmatig bedachte paragrafen leidende fase? Die is essentieel.

Want ook bij het schrijven van mijn boek, ga ik door de 4 leerfasen.

Fase 1: je bent onbewust onbekwaam.

Met andere woorden: je kan iets nog niet, maar je bent je er nog niet van bewust.
Dat betekent niét gewoon dat je weet dat je iets nog nooit gedaan hebt en het dus zal moeten leren.
Het betekent heel vaak dat je heel goed weet dat je iets zal moeten leren, maar je onderschat het leerproces volledig.

Oh tof, een boek schrijven! Ik zie het al helemaal voor me, zo’n boekvoorstelling, en hoe trots ga ik zijn, en mensen gaan naar me opkijken, en op welke plek in de Standaard Boekhandel zou mijn boek komen te liggen? Bij de business sectie? Of toch eerder bij de persoonlijke groei?

Oh tof ondernemen! De vriiheid! De autonomie! Het geld! Ik zie het al helemaal voor me, zo’n eigen praktijk, en hoe trots ga ik zijn als ik helemaal zelf mijn geld ga verdienen, en op welke plek in google zou mijn website komen te staan? Dat moet toch lukken om vanboven op de eerste pagina te komen hé!

Enter tadadadaaaa: fase 2: je wordt bewust onbekwaam.

Dit is de fase waarin je eindelijk begint te typen.
De fase waarin je eindelijk een nieuwsbrief verstuurt.
De fase waarin je je website online zet.
De fase waarin je met je pasgeprinte visitekaartjes gaat netwerken.

En GVD.

Zo simpel blijkt het dus allemaal niet te zijn.
Die zinnen blijken kei banaal, waar is mijn inspiratie naartoe? Dat gevoel dat ik zo kan hebben als ik een nieuwsbrief typ, zo dat die letters eruit stroooooomen?

Geen reacties op je nieuwsbrief.
Geen bezoekers op je website.
Veel kaartjes uitgedeeld maar nog geen klanten.

En dan worden onze gremlins wéér wakker!

Gremlin 1: ZIEDEWEL!!!!!!! Ik wist dat ze dat niet zou kunnen!
Gremlin 2: Ja, een boek is toch een ietske te hoog gegrepen voor haar hé!
Gremlin 3: Wat een afgang ook hé, al twee jaar tegen jan en alleman verkondigen dat je een boek aan het schrijven bent en dan moeten toegeven dat het niet lukt.

Als we dan luisteren naar onze gremlins, dan geven we het op.

Maar: deze fase hoort erbij.
Acties zonder resultaat.
Zinnen zonder inspiratie.
Leren zonder dat we het al kunnen.

Da’s bewust onbekwaam zijn en kunnen we het er over eens zijn? IT SUCKS!!!!! Elke keer opnieuw.

Maar deze fase hoort erbij. Bij elk leerproces en dus ook bij leren ondernemen.

In deze fase zijn 2 dingen nodig:

1. Zeker zijn dat we het juiste doen (dus hulp vragen als we daar niet zeker van zijn)
2. Doen doen en nog eens doen (en dan nog eens doen) (en dan na het vallen nog een keer extra opstaan en nog eens doen) (volgende dag: repeat)

Zoals leren fietsen en 100 keer vallen.
Zoals met de auto leren rijden en 100 keer stilvallen.
Zoals 100 ongeïnspireerde zinnen schrijven en dan voelen ‘ja, hiér zit iets’.
Zoals 100 visitekaartjes uitdelen en dan beginnen ontdekken ‘ja, nu begin ik echt duidelijk te kunnen zeggen wat ik doe’.

We kunnen deze fase niet ontwijken.
En het ambetante is: velen van ons (ik ook) hebben als kind deze fase wél kunnen ontwijken. Of ontwijken is het goeie woord niet: we leerden vaak zo snel dat we niet merkten dat we bewust onbekwaam waren.
Ik heb bijvoorbeeld nooit echt moeite moeten doen om te leren lezen.
Ik kan me niet herinneren dat ik iets niet snapte in de lagere school. (ik weet wel nog dat ik me afvroeg: iets niét snappen, wat is dat? Hoe doe je dat?? :-P )

Als je niet gewend bent geraakt dat deze fase er bij hoort, dat deze fase noodzakelijk is voor het leerproces, dan schrik je als je er wel in zit, dan beginnen je gremlins te panikeren en voor jet het weet, geef je het op. 

En dat zou jammer zijn, want als we volhouden, volgt fase 3: je wordt bewust bekwaam.

Je begint het te kunnen. OK, je moet nog nadenken (éérst ontkoppelen en dàn pas schakelen) maar je voelt dat je het begint te kunnen.

Dat voelt al een heel stuk aangenamer.

En dan is het nog niet gedaan. Dan komt er nog een leukere fase (tenminste als we nog blijven oefenen): we worden onbewust bekwaam.

Iets gaat als vanzelf.
De buitenwereld ziet niet (meer) hoeveel moeite iets ons kost. Wat zeg ik: we zien en voelen zélf niet meer hoeveel moeite het leerproces ons gekost heeft. Vaak vergeten we gewoonweg al die moeite die we gedaan hebben.

En dat is dus voor ons allemaal weggelegd. Ook als het gaat om ondernemen.
Neen, we moeten helemaal niet alles kunnen. We moeten niet alles leren. Je mag kiezen. Ondernemen is geen verplichting.

Maar als je iets wil leren, en je bent bereid te doen en te oefenen en je gremlins regelmatig op te sluiten in een confituurbokaal zodat je ze niet meer kan horen, dan kan dat. Dan kan ook jij dat.

Moraal van het verhaal?

Al die ongeïnspireerde zinnen die zijn NU nodig. En op een bepaald moment, op een bepaalde dag, gaat er iets veranderen. Ga ik merken dat ook bij het schrijven van mijn boek mijn vingers niet meer gaan kunnen volgen.
Maar nu nog niet. Nu moet ik nog typen en typen en typen.

En dat geldt dus ook voor jou.
Ik haal er de beginquote nog even bij:
Enough thinking. ’t Is tijd om te doen.

Door te doen ga je jouw stem ontdekken.
Door te doen wordt het steeds duidelijker wat je missie is.
Door met mensen te werken wordt steeds duidelijker waarin jij uniek bent.
Door nieuwsbrieven te schrijven (of podcasts te maken, of video’s of stories en eender wat) wordt het steeds duidelijker wat je boodschap is.

Door te doen kom je op het punt dat het stroomt. Er is geen omweg.

Ann

Tags:

Blog

Meer blogs & vlogs

Een nieuw seizoen van The (un)Masked Coach Mijn kerstvakantie: gourmet, youtubefilmkes en een levensveranderend inzicht [Het alfabet van Ann] De W van WEG MET VALSE BESCHEIDENHEID Welcome to your zone of genius! Trauma voor dummies in 10 vragen What does life want from me? Help, ik zit in de overgang! Over mijn supersmalle comfortzone tussen té competent en incompetent Vijf dingen die ik had willen weten toen ik startte als ondernemer Welkom in mijn beschutte werkplaats! [Het alfabet van Ann] De V van VERLEIDEN en VERTROUWEN Succes en de Renault Megane, een drama in drie bedrijven Een half wiel voor is genoeg [Het alfabet van Ann] De U van UNIEK I am not your guru [Het alfabet van Ann] De T van TIPS, TRICKS en TOBLERONE Mijn 5 beste anti-tips bij acute faalangst Ik heb geen goesting Wachten op je kind in de Pain Quotidien [Het alfabet van Ann] De S van STOM Ondernemen met een beperking De ene dag is de andere niet [Het alfabet van Ann] De R van RADICAAL PERSOONLIJK Van onderduiken naar vertrouwen, of: de fasen in mijn bedrijf De schoonheid van het imposter syndroom Ik ben geen held Ik wil organisch groeien (of: ben jij enkel een ondernemer in gedachten?) [Het alfabet van Ann] De Q van QUEESTE De bevrijding van wie ik echt ben (oftewel: de autisme-update) Omzet delen of niet, that's the question Ik wil foto’s van vakantiehuisjes met vuile ramen en stof op de vloer 10 tekenen dat je te bescheiden bent Wat kots opruimen in de nacht je leert over commitment Dit vraagt je potentiële klant zich af Waarom ik ALLERGISCH ben aan tips Wat als ik al die moeite doe en het leidt tot niks? [Het alfabet van Ann] De P van PARADOX De migraineaanval te veel [Het alfabet van Ann] De O van ONDERNEMEN Mijn trainingen zijn saai [Het alfabet van Ann] De N van NEEN Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden Radicaal eerlijke marketing, was da? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders De 5 grootste misverstanden over verkopen [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Senseo of Nespresso? De top 10 onaangename waarheden voor ondernemers [Het alfabet van Ann] De M van MISSIE Vrijheid of dictatuur? [Het alfabet van Ann] De K én L van KORTE EN LANGE TERMIJN Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom Ik ben niet goed in vakantie [Het alfabet van Ann] De J van JOUW WAARHEID [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! [Het alfabet van Ann] De I van INTIEM Ik druk op send en dan duik ik onder Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Het alfabet van Ann] De H van HULP Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Het alfabet van Ann] De G van GELD [Het alfabet van Ann] De F van FOCUS Help: ik doe alles wat ik kan en ik heb nog altijd geen klanten! [Het alfabet van Ann] De E van EMPATHIE Waar hou jij je nog in in je bedrijf? [Het alfabet van Ann] De D van DOEN Te koop: bloeiende praktijk [Het alfabet van Ann] De C van CONSISTENT Wat is belangrijk genoeg voor jou om je barrières te overwinnen? [Het alfabet van Ann] De B van BONDIG Heb jij al JA gezegd? [Het alfabet van Ann] De A van AUW! Falen is geen optie én het is een must Zoals Clouseau al zei: het zit vanbinnen Allé, weer zo’n coach die alleen maar gebakken lucht verkoopt Welke van deze marketingfouten maakte jij al deze week? Ik wist dat ik het niet mocht lezen maar ik kon er niet aan weerstaan To plan or not to plan, that's the question NU gaan de klanten echt komen! Is je ego het echte probleem in je bedrijf? Het maakt niet uit hoe je jezelf noemt Het obstakel is de weg Wat zich nu toont in je ondernemerschap, was er altijd al Leven en ondernemen in tijden van corona Waarom het beter is voor je bedrijf als je kostwinnaar bent Marketing uitbesteden, ja of neen? Jij bent de gans, zorg voor jezelf! I know what I want and I want it NOW Wat je omzet zegt over jou Action cures fear 2 redenen waarom ondernemen een kwestie van geluk is en 25 voor het tegendeel Je MAG niet perfect zijn Waar maak jij het jezelf te gemakkelijk in je bedrijf? Je omzet weerspiegelt hoeveel stress je aankan Waarom ik geen korting geef Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is [S.O.S. Ann] Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen 12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Het alfabet van Ann] De W van WEG MET VALSE BESCHEIDENHEID [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...
mail_outline ann@althea-coaching.be

Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x