[Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf

[Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf

05 juli 2018

De beginnersillusie.
Ik denk dat bijna alle startende ondernemers er last van hebben.
 
Ik zat er in elk geval he-le-maal in gevangen, meer dan 10 jaar geleden.
Aan de ene kant was ik superbang dat ik nooit klanten zou vinden, en tegelijk had ik zoiets van ‘het eerste jaar zal misschien wel moeilijk zijn, maar daarna zal het vanzelf wel gaan lopen’.
 
DUUUUUH.
 
Nu, het is met de beginnersillusie zoals met alle andere illusies hè, als je er in zit, heb je dat zelf totaal niet door.Dus belangrijke vraag is:
hoe herken je dat je nog in de sprookjeswereld van de beginner zit?
 
Illusie 1: “Als ik supergoed ben in mijn vak komen de klanten vanzelf.”
 
Ook te herkennen aan:

  • Frustratie als je ziet dat concurrenten die minder goed zijn toch méér opdrachten krijgen
  • Steeds meer opleidingen volgen binnen je vakgebied (hoewel je al méér dan goed genoeg bent om te starten én je pas echt beter wordt in je vak door het gewoon te gaan doén)

Newsflash!
Goed zijn in je vak alléén is niet genoeg om genoeg klanten en genoeg omzet te krijgen.
 
Je moet ook specifieke ondernemersvaardigheden leren zoals:

  • Hoe werkt marketing
  • Leren verkopen
  • Een aanbod uitwerken dat bestaat uit logische bouwstenen in plaats van losse flodders (nu eens een workshop, dan weer een coachingsessie enz.)
  • Een verdienmodel opzetten waarbij je genoeg geld kan verdienen zonder je kapot te werken (geen uurtje-factuurtje maar programma’s of trajecten die je klant echt uitdagen en tot een transformatie brengen)
     

Illusie 2: “Als mijn website eenmaal online is, dán gaan de klanten komen.”
 
Ook te herkennen aan het voortdurend blijven tweaken van visitekaartjes, folders en brochures.
 
Newsflash!
Om van je expertise een goed lopend bedrijf te maken zal je écht wel uit je kot moeten komen.
Online én offline.

Alleen een website maken is niet genoeg, er moeten ook mensen op je website komen.
Alleen op je website komen is niet genoeg, mensen moeten ook genoeg geprikkeld worden door je aanbod én door wie jij bent en je expertise.

Dus of je nu online en/of offline klanten zoekt (ik raad je sterk aan om dit allebei te doen!) je zal uit je comfortzone moeten komen, het zal spannend, eng, soms zelfs angstaanjagend móéten voelen.

Illusie 3: “Als dienstverlener moet ik gelukkig niet veel investeren of kosten maken. Mijn laptop en mijn gsm, daar stopt het bij.”

Het klopt dat wij als dienstverleners of kenniswerkers niet de grootste kosten hebben qua materiaal. En je hoeft ook niet te investeren in het huren van een pand (ik heb de eerste 6 jaar gewoon in mijn living gewerkt) of in het betalen van je personeel.

Maar er is 1 ding waarin je echt móét investeren, en dat is in het leren van de juiste ondernemersvaardigheden.
Net als dat je niet vanzelf een coach of een trainer of een consultant bent, ben je ook niet direct een goede ondernemer. Ook dat is een leerproces.

En neen, zoals ik al vaker zei: het is geen rocket science.

Maar het is wél kwestie van een goede strategie (qua aanbod bijvoorbeeld, of marketing).
Het is ook kwestie van je interne belemmeringen overwinnen (bij het vragen van een goede prijs bijvoorbeeld, of mensen durven terugbellen, of jezelf tonen helemaal zoals je bent, eerlijk en ook kwetsbaar).
En het is kwestie van het gewoon doen. En van een stok achter de deur hebben in het begin, als je al wél veel acties moet doen maar de resultaten nog niet duidelijk zichtbaar zijn (want het is echt zoals zaaien, ook dan zijn de plantjes niet direct zichtbaar, laat staan dat er al opbrengst is). Iemand die in jou en je succes gelooft, zelfs al doe jij dat nog niet helemaal.

Zolang je in die beginnersillusies gelooft, ga je nooit echt aan de slag.
Zolang je gelooft dat het vanzelf zou moeten gaan, zal je nooit die acties doen die nodig zijn. En vooral: je zal ze nooit volhouden.

Zoals mijn coach zegt: ondernemen is elke dag de juiste acties doen, tot het werkt. En als het werkt, blijf je die acties doen.

Ondernemen is niet één keer uit je kot komen, maar telkens opnieuw. Telkens opnieuw leren en testen. En plezier krijgen in dat proces, niet alleen in het resultaat.

Wat denk je, is het tijd om uit je beginnersillusie te ontwaken?
Of ben je er de laatste maanden al bruusk wakker geschoten, heb je aan je bankrekeningsaldo gemerkt dat het nu écht tijd is voor gerichte actie (als je niet terug naar een baas wil, natuurlijk)?

Dan ben je heel welkom op de eendaagse workshop “The Big Five” op vrijdag 14 september 2018.
In één dag ontdek je de 5 pijlers van een succesvolle onderneming: het ontdekken van je missie, een krachtig aanbod dat de oplossing biedt voor een dringend probleem, marketing, verkopen én zelfleiderschap.
Een dag vol eyeopeners, heel concrete ondernemersstrategieën en op het einde van de dag een duidelijk actieplan.

Eén ding is zeker: na deze dag ben je volledig verlost van al je beginnersillusies én weet je welke acties echt werken. 

 Meer info over de workshop vind je hier.

Heb je hierbij nog vragen? Stuur me even een mailtje op ann@althea-coaching.be
 
Tot in september!
Ann
 
P.S. En omdat het de hele week nog te warm blijft voor buitenactiviteiten (ik ben niet zo’n liefhebber van dit soort weer ) krijg je als bonus bij de workshop de gratis online training Stop de stoorzenders!
 
In 4 videolessen (met bijbehorende werkboeken) leer je:

  • hoe je je bewust wordt van je belemmerende overtuigingen en hun enorme effect op de groei van je bedrijf
  • hoe je die belemmerende overtuigingen bij jezelf herkent
  • hoe je onderzoekt of een gedachte waar is (en de bevrijding die dat geeft!)
  • hoe je belemmerende overtuigingen ontmantelt en helpende manieren om naar de wereld te kijken toevoegt zodat je steeds weer díé acties gaat doen die je meer klanten en meer omzet opleveren

Deze training (t.w.v. 297,00 euro) krijg je nu als cadeaubij de workshop als je je aanmeldt ten laatste nu zondag 8 juli.
Je krijgt dan onmiddellijk de 1ste module in je mailbox en kan je rustig binnen in de koelte nuttig bezighouden. :-P
 
P.P.S. En ja, natuurlijk kan je je ook buiten in de zon zetten met de training, zolang je maar genoeg ziet op het scherm van je laptop of telefoon. 

Andere items

[S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psycholoog en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

ann@althea-coaching.be
T +32 (0)474 65 79 43

Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x