5 juli 2018
De beginnersillusie.
Ik denk dat bijna alle startende ondernemers er last van hebben.
Ik zat er in elk geval he-le-maal in gevangen, meer dan 10 jaar geleden.
Aan de ene kant was ik superbang dat ik nooit klanten zou vinden, en tegelijk had ik zoiets van ‘het eerste jaar zal misschien wel moeilijk zijn, maar daarna zal het vanzelf wel gaan lopen’.
DUUUUUH.
Nu, het is met de beginnersillusie zoals met alle andere illusies hè, als je er in zit, heb je dat zelf totaal niet door.Dus belangrijke vraag is:
hoe herken je dat je nog in de sprookjeswereld van de beginner zit?
Illusie 1: “Als ik supergoed ben in mijn vak komen de klanten vanzelf.”
Ook te herkennen aan:
Newsflash!
Goed zijn in je vak alléén is niet genoeg om genoeg klanten en genoeg omzet te krijgen.
Je moet ook specifieke ondernemersvaardigheden leren zoals:
Illusie 2: “Als mijn website eenmaal online is, dán gaan de klanten komen.”
Ook te herkennen aan het voortdurend blijven tweaken van visitekaartjes, folders en brochures.
Newsflash!
Om van je expertise een goed lopend bedrijf te maken zal je écht wel uit je kot moeten komen.
Online én offline.
Alleen een website maken is niet genoeg, er moeten ook mensen op je website komen.
Alleen op je website komen is niet genoeg, mensen moeten ook genoeg geprikkeld worden door je aanbod én door wie jij bent en je expertise.
Dus of je nu online en/of offline klanten zoekt (ik raad je sterk aan om dit allebei te doen!) je zal uit je comfortzone moeten komen, het zal spannend, eng, soms zelfs angstaanjagend móéten voelen.
Illusie 3: “Als dienstverlener moet ik gelukkig niet veel investeren of kosten maken. Mijn laptop en mijn gsm, daar stopt het bij.”
Het klopt dat wij als dienstverleners of kenniswerkers niet de grootste kosten hebben qua materiaal. En je hoeft ook niet te investeren in het huren van een pand (ik heb de eerste 6 jaar gewoon in mijn living gewerkt) of in het betalen van je personeel.
Maar er is 1 ding waarin je echt móét investeren, en dat is in het leren van de juiste ondernemersvaardigheden.
Net als dat je niet vanzelf een coach of een trainer of een consultant bent, ben je ook niet direct een goede ondernemer. Ook dat is een leerproces.
En neen, zoals ik al vaker zei: het is geen rocket science.
Maar het is wél kwestie van een goede strategie (qua aanbod bijvoorbeeld, of marketing).
Het is ook kwestie van je interne belemmeringen overwinnen (bij het vragen van een goede prijs bijvoorbeeld, of mensen durven terugbellen, of jezelf tonen helemaal zoals je bent, eerlijk en ook kwetsbaar).
En het is kwestie van het gewoon doen. En van een stok achter de deur hebben in het begin, als je al wél veel acties moet doen maar de resultaten nog niet duidelijk zichtbaar zijn (want het is echt zoals zaaien, ook dan zijn de plantjes niet direct zichtbaar, laat staan dat er al opbrengst is). Iemand die in jou en je succes gelooft, zelfs al doe jij dat nog niet helemaal.
Zolang je in die beginnersillusies gelooft, ga je nooit echt aan de slag.
Zolang je gelooft dat het vanzelf zou moeten gaan, zal je nooit die acties doen die nodig zijn. En vooral: je zal ze nooit volhouden.
Zoals mijn coach zegt: ondernemen is elke dag de juiste acties doen, tot het werkt. En als het werkt, blijf je die acties doen.
Ondernemen is niet één keer uit je kot komen, maar telkens opnieuw. Telkens opnieuw leren en testen. En plezier krijgen in dat proces, niet alleen in het resultaat.
Wat denk je, is het tijd om uit je beginnersillusie te ontwaken?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
x