Welk soort shampoo ben jij?

28 februari 2019

Een raadsel: wat is de gelijkenis tussen Instagram, designmeubelwinkels en shampoo?
De illusie die ons voorgespiegeld wordt.

Instagram spiegelt ons voor dat ons leven perfect kan zijn.
Dat andermans leven, haar, lijf, huis perfect is, en dat wij ook zo kunnen zijn.
Dat als we een perfect lijf, een perfect huis, een perfect ontbijt hebben, dat we dan nooit meer gaan struggelen. Eindelijk goed genoeg gaan zijn. Eindelijk waardering gaan krijgen.

Designmeubelwinkels doen voor mij hetzelfde.
En, versta me niet verkeerd, ik hou van designmeubelwinkels.
Maar is het je al opgevallen dat elke winkel er nét hetzelfde uit ziet?
Allemaal van die stoelen met die uitstaande pootjes. Allemaal van die lampen en mandjes in roségoud metaal.

We kopen de illusie dat, als ons huis er zo uitziet, ons leven ook zo zal zijn. Geen rommel meer. Geen conflicten meer. Geen gestress meer.  Alleen een eindeloos tot rust komen in een perfect gestylde omgeving.

En dan nog de shampoo.
L’Oreal, want ik ben het waard.
Als ik mijn haar was met de shampoo van L’Oreal verandert mijn sprietig bosje haar in weelderige lokken, zoals die van het model op de verpakking.
Maar er is veel meer dan dat.
We kopen ook de illusie dat we even knap en aantrekkelijk gaan zijn, populair en zonder problemen.

Ik kwam vorige week tot dit besef: ik hou van perfect gestylde Instagram-foto’s.
Ik hou van stoelen met uitstaande pootjes in zachte pastels.
Ik hou van weelderige lokken.

Maar ik héb geen perfect gestylde foto’s (op Instagram of elders).
Ik heb geen stoelen met uitstaande pootjes.
Ik heb geen weelderige lokken.

Mijn leven is super-imperfect.
Kattenharen op de grond.
Hotdogs in plaats van een gezonde maaltijd.
In het weekend in mijn bed netflixen in plaats van een jaloers makend uitstapje met vrienden.

Mijn ondernemers-bestaan is ook super-imperfect.
Regelmatige twijfel aan mezelf (inclusief hysterische ‘is dit het wel waard??’ momenten).
Schrik als ik een afspraak met mijn coach heb want ik vind haar geweldig maar wat ga ik deze keer weer moeten doen??
Teleurstelling als een potentiële klant neen zegt.

En juist door mijn imperfectie worstel ik soms met marketing.
Niet mijn nieuwsbrieven, niet mijn video’s, niet netwerken, niet mijn Facebookposts.
Die schrijf ik als mijn imperfecte zelf.
Maar advertenties.
Daar loop ik soms tegenaan.

Dan is er iets in mij dat dénkt ‘ik moet me nu ook perfect voordoen’.
Want iedereen koopt L’Oreal shampoo, in een mooie verpakking, met de valse beloftes en de illusies erbij.

Alleen, ik bén geen L’Oreal shampoo.
Ik ben shampoo in een lelijke verpakking. Zo’n witte fles met amper wat letters op. (en neen, ik denk niet dat ik letterlijk lelijk ben, no worries :-P )
Goeie shampoo, hele goeie shampoo. Zorgt ervoor dat de hoofdhuid helemaal herstelt. Dat je haarwortel terug in evenwicht komt.
Maar, dat duurt wel een paar weken. Een paar weken dat je moet doorbijten.
Een paar weken dat je denkt ‘het wordt alleen maar erger, mijn haar zíét er niet uit en de shampoo prikt nog enorm ook’!
Maar als je doorzet merk je na een paar weken echt verbetering. Je haar wordt gezonder (neen, geen weelderige bos krullen maar dat kan ook niet met het steile haar dat je geërfd hebt), maar echt gezond.

Zo’n shampoo die geen valse beloftes doet dus maar wél werkt. Zo’n soort shampoo ben ik.  

En weet je: het is niet dat ik ook niet zo’n flashy verpakking zou KUNNEN hebben. Het is niet dat ik ook niet zo’n gestylde foto’s en video’s en Facebookadvertenties zou kunnen hebben. Het is niet dat ik mijn teksten niet zou KUNNEN schrijven vanuit valse hoop.

Het is dat ik het NIET WIL.
Omdat het zou wringen met waar ik voor sta.
Omdat ik eerlijk wil zijn. Sterke beloftes, ja. Valse beloften en illusies, neen.
Omdat valse beloftes werken op korte termijn maar níét op lange termijn.

Welk soort shampoo ben jij?
Ben jij ook zo’n shampoo die keigoed werkt maar die het niet van zijn verpakking en zijn valse beloftes moet hebben.

Dan is er iets belangrijk om weten.
Ja, je hebt jouw plek op de markt.

Maar je zal wat meer werk hebben om bekend te geraken. Je moet wat meer werk doen zodat mensen door de verpakking heen kijken. Je moet wat meer staaltjes weggeven, mensen overtuigen om het eens een paar weken te proberen.

En er zal nooit een megamassa achter je aan lopen. Want mensen (vele mensen, niet allemaal) geloven graag in illusies. Je zal dus niet voor iedereen zijn. En dat is helemaal oké. (En: je hebt geen megamassa nodig om echt góéd te verdienen met je bedrijf!)

Als jij jezelf blijft, juist helemaal echt, trouw aan jezelf dan word je aantrekkelijk voor die mensen die juist helemaal bij je passen. Die zelfs ambassadeurs gaan worden. Die overal gaan verder vertellen HOE GOED je shampoo is.

Juist dan heb je impact op de wereld, maak je een echt verschil.
Juist dan kan je mensen echt raken, inspireren, in beweging brengen.
Niet vanuit valse hoop of illusies, maar vanuit wat er echt is, vanuit echte gevoelens, pijn en verlangens.

Wat raakt dit artikel in jou? Ik lees het heel graag, dus stuur gerust je reactie naar me door op ann@althea-coaching.be

Ann

P.S. Eerlijke en oprechte marketing, dat kan je leren. Integer verkopen, ja dat bestaat.

Op vrijdag 15 maart geef ik weer mijn eendaagse ondernemersworkshop “The Big Five”.

Ik leer je welke stappen nodig zijn om je bedrijf of praktijk uit te bouwen.
Zoals jij bent. Imperfect maar echt.

Voel je dat je erbij moet zijn? Dan ben je heel welkom!
Je vindt alle info (en de aanmeldlink) hier

(Nog vragen hierbij? Niet zeker of deze workshop past bij wat jij nu nodig hebt? Stuur me een mailtje via ann@althea-coaching.be en ik help je graag verder)

Meer blogs & vlogs

Waarom ik geen korting geef Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen 12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

Industrieweg 3 3001 Heverlee
ann@althea-coaching.be


Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x