Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach!

26 september 2019

Op het moment dat ik dit schrijf, ben ik net toegekomen in Ermelo. De komende drie dagen geeft mijn eigen coach een event en daar ben ik natuurlijk bij.

Eén van mijn klanten mailde mij deze week: “Zeg Ann, dat event van je coach, ben jij daar ook weer bij? Is dat nog de moeite, jij weet toch al alles?”

Ja dat klopt, ik weet al veel (alles zou ik niet direct zeggen :-D ). Het is dus niét dat ik op zo’n dagen nog heel veel nieuws hoor.

Maar.

Het gaat niet om kennis. Kennis is bijna nooit het probleem. 
Kennis is overal beschikbaar. Op internet, in boeken, of door vragen te stellen.

Dààr zitten dus niet de knelpunten voor ons bedrijf.

Waar zitten die dan wel?
En wat zijn dan ineens de redenen waarom ik ook nog steeds een coach heb en helemaal naar Ermelo gereden ben?)

Ik heb zelf ook een ondernemerscoach omdat:

- ik anders in mijn veilige hokje blijf zitten en dat zou eeuwig zonde zijn. Want ik voel dan wel ‘ik moet een volgende stap zetten’, maar ja, ik heb ook nog Gremlins en zonder mijn coach zouden die al snel de overhand nemen

- mijn coach nog veel méér gelooft in mij dan ikzelf. En misschien herken je dat wel. Dat je zelf denkt ‘wat kan ik in godsnaam dat iemand anders niet kan.’ Dan heb ik iemand nodig die dingen in me ziet die ik nog niet zie.
En, ook belangrijk, iemand wiens competentie ik hoog inschat op dit vlak.

- gewoon het feit een coach te betalen maakt dat ik aan de gang blijf met mijn ambitieuze doelen (en ze dus ook haal).
Eén van de allerleukste dingen aan het ondernemersschap is dat je geen baas hebt.
Eén van de superlastigste dingen aan het ondernemersschap is dat je geen baas hebt. Niemand die aan je bureau komt staan ‘hé Ann, die nieuwsbrief van deze week, is die al de deur uit?’

En neen, een coach komt niet letterlijk aan je bureau staan maar de stok achter de deur helpt enorm. (en neen, een slechte coach betalen omdat hij of zij gewoon een stok achter de deur is zou ik niet aanraden ;-) )

- ze wéét wat ik doormaak. Mijn omgeving steunt me wel maar ze weten niet echt wat ondernemen van me vraagt. Of ze zitten in een heel ander business.

- ze een voorbeeld is van wat mogelijk is. Zo vormt ze tegengewicht voor alle Gremlins in mijn hoofd.

Ik raad je echt met VOLLE overtuiging aan: wil je van je bedrijf echt een succes maken? Zoek een competente ondernemerscoach!
Iemand die samen met jou je strategie opzet, je uitdaagt zonder te forceren, de stok achter de deur is.

En natuurlijk: je moet het toch zélf doen.
Het blijft jouw verdienste.
Maar zonder die steun verlies je zoveel tijd én geef je je gremlins veel te veel macht.

En toch wachten we vaak lang (te lang) tot we hulp inschakelen.
Omdat we vinden dat we het alleen zouden moeten kunnen (zegt wie?).
Omdat we ons schamen dat we het niet alleen kunnen (en als we hulp vragen dan ziet dus iedereen dat we het niet alleen kunnen).
Omdat we het op onze eigen manier willen doen (en ja, dat kan, én er zijn ook ondernemerswetmatigheden die je gewoon moet leren).

Omdat we bang zijn van de confrontatie met onszelf.
Misschien is die laatste reden wel de meest voorkomende (en de meest hardnekkige).
Want ja, ondernemen wijst je op je pijnpunten. Die kan je aanpakken door het ondernemen, maar ja, dat is niet altijd makkelijk. Het wordt vaak eerst juist erger.

Ben je bereid je oncomfortabel te voelen? Dat is nodig voor het leerproces.

En neen, die stappen moeten niét MEGAgroot zijn .
Je mag zelf voelen: bij welke stap voel je tegelijk ‘wow spannend’ én ‘ik heb wel ook een beetje goesting’. Dàt zijn de stappen om te nemen.

Ik wens je veel stapplezier vandaag!
Ann

P.S. Wanneer jij er klaar voor bent om de volgende stap te zetten in je bedrijf zijn dit 2 manieren waarop ik je kan helpen:

1. Van 30 september tot 3 oktober geef ik een gratis online training: Maak een Waardevolle Weggever in 4 dagen.

Een weggever is een gratis kadootje voor potentiële klanten, waarin jij laat merken dat je goed weet met welke problemen zij worstelen én welke stappen nodig zijn naar de oplossing.
Zo’n weggever kan een e-book zijn, maar ook een reeks e-emails of video’s.
Het is een heel goed middel voor potentiele klanten om jou en je expertise te leren kennen.

Ja maar Ann...

- Waarover moet mijn weggever dan gaan?
- Hoeveel bladzijden moet zo'n e-book dan minimum zijn?
- Moet het perse een e-book zijn, want ik hou niet van schrijven?
- Gaan mensen dan nog klant worden, als ik al zoveel gratis weggeef?
- Wat met alle gremlins in mijn hoofd die me vertellen dat ik niet kan schrijven en niet competent genoeg ben?

Geen nood! Vanaf 30 september leer ik je hoe je in 4 dagen een waardevolle weggever maakt én beantwoord ik al deze vragen.

Meer info over deze gratis training (en de aanmeldlink) vind je hier

2. Op donderdag 7 november geef ik weer mijn eendaagse ondernemersworkshop “The Big Five”. Het is de laatste editie dit jaar!

In één dag ontdek je de 5 pijlers van een succesvolle onderneming: het helder krijgen van je missie, een krachtig aanbod dat de oplossing biedt voor een dringend probleem, marketing, verkopen én zelfleiderschap.

Een dag vol eyeopeners, heel concrete ondernemersstrategieën en op het einde van de dag een duidelijk actieplan.

Let op! Kom alleen als je je bedrijf/praktijk serieus neemt!
Het risico dat je neemt is dat je je grote dromen serieus gaat nemen, en ja, dat je ontdekt dat ze haalbaar zijn!

Alle info over de workshop (en de aanmeldlink) vind je hier

Nog vragen? Stuur me even een mailtje op ann@althea-coaching.be, ik antwoord met veel plezier!

Meer blogs & vlogs

Je MAG niet perfect zijn Waar maak jij het jezelf te gemakkelijk in je bedrijf? Je omzet weerspiegelt hoeveel stress je aankan Waarom ik geen korting geef Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen 12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

Industrieweg 3 3001 Heverlee
ann@althea-coaching.be


Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x