Vijf dingen die ik had willen weten toen ik startte als ondernemer

18 mei 2023

I’d like to go back in time to warn myself
but let’s face it…
I was too stubborn
and wouldn’t have listened, anyway.


Weet je nog, wat ik de beginnersillusie gaan noemen ben?

Dat ik, toen ik startte met mijn bedrijf geen idee had hoe ik klanten zou vinden (of hoe zij mij zouden vinden) en dat ik er tegelijk van overtuigd was dat ik na een jaar wel een goed inkomen zou hebben? Als vanzelf?

Ik had bedacht: als ik nu eens terugkijk naar mijn vroegere zelf daar zo bij de start van mijn bedrijf en een artikel schrijf over de Vijf Dingen Die Ik Had Willen Weten Toen Ik Startte ofzo.

Ik vond het een geweldig idee maar ik stootte al snel op twee hindernissen:

1. Ik besefte dat ik toch te koppig eigenwijs zou geweest zijn om dat advies aan te nemen

2. Ik besefte ook dat ik al mijn fouten, al mijn leermomenten, alle struggles nodig heb gehad om te staan waar ik nu sta

Daarmee bedoel ik: alles wat ik geleerd heb aan inzichten, vaardigheden, kennis kwam net op het goede moment. Alle stappen die ik gezet heb, heb ik gezet toen ik er klaar voor was.

En ja, achteraf bekeken kan ik natuurlijk zeggen dat ik eerder de hulp van een ondernemerscoach had moeten inschakelen, of dat ik eerder had moeten gaan netwerken, of dat ik veel sneller mijn boek had moeten schrijven.

Maar dan denk ik aan de uitdrukking “het leven wordt voorwaarts geleefd en achterwaarts begrepen” en dan besef ik “jaja maar ik KON het niet eerder, als ik kijk naar al het innerlijk werk dat me nog te doen stond”.

Kortom, goed idee van die Vijf Dingen Die Ik Had Willen Weten Toen Ik Startte maar ik kreeg het aan mezelf niet verkocht. :-D

Gelukkig was daar ook serendipity en leerde ik vanmorgen een (voor mij) nieuw concept dat me onmiddellijk naar een andere manier bracht om terug te kijken naar mijn vroegere zelf.

En dat concept is: een ontologische shock.

Een ontologische shock is een ervaring die je dwingt je kijk op de werkelijkheid te herzien.
Heel eenvoudig voorbeeld: je bent een kind en gelooft in Sinterklaas. Op een bepaald moment zeggen je ouders: “Je bent nu oud genoeg om de waarheid te weten, de Sint bestaat niet.”

Dat is dus een ontologische shock want je kijk op de wereld verandert: niet alleen zie je nu dat de Sint eigenlijk een verklede man is, je beseft nu ook dat ouders kunnen liegen tegen hun kinderen en dat heel de maatschappij meedeed aan die leugen

Voor mij was de ontdekking van het begrip ontologische shock ook een mini ontologische shock want opeens kon ik allerlei ervaringen uit mijn leven zien als een ontologische shock, hoe cool!

Dus, lang verhaal kort (al mijn lezers: neen Ann, dat kan jij niet, iets kort houden): hier zijn vijf ontologische shocks uit mijn ondernemerscarrière! (niet in volgorde van belangrijkheid ofzo)

Ontologische shock nummer 1: ik mag zelf beslissen en ik doe dat graag.

Deze shock kwam al vroeg in mijn bedrijf.
Eén van de eerste acties die ik deed, was mijn logo laten ontwerpen.

Ik kreeg 5 voorstellen van ontwerp om uit te kiezen en verder te laten verfijnen.

Mijn automatische reactie was om die ontwerpen naar een heel aantal mensen te sturen en te vragen om hun opinie.

En toen die reacties binnendruppelden en de meeste mensen kozen voor een logo dat ik niet het mooiste vond, besefte ik: IK BEN MIJN EIGEN BAAS. Ik hoef met niemands opinie rekening te houden. Ik beslis.

De grootste shock zat er in dat ik voelde dat ik het LEUK vond om zelf te beslissen, terwijl ik als werknemer nooit wou en durfde beslissen.

Ontologische shock nummer 2: hetgeen ik weet en ken en als evident beschouw, is niet evident voor iedereen.

Deze ontologische shock was niet één grote aardbeving maar allemaal mini trillinkjes die tot een aardverschuiving leidden.

Maar ik herinner me toch een trilling die in de buurt van een aardschokje kwam.
Het was die keer dat ik mijn workshop gaf en dat één van de deelnemers al 20 jaar in een salesfunctie bleek te werken.

Toen we het hadden over sales vertelde ik dat de essentie van verkopen is “je klant helpen de juiste beslissing te maken” en niet “je eigen oplossing doordrukken”.

Dat was voor haar een mega-inzicht en haar mega-inzicht veroorzaakte bij mij de verschuiving: ok, ik dacht dat dit evident was, toch zéker voor iemand die uit de sales komt, maar dat is het helemaal niet!

Ontologische shock nummer 3: ik ben grappig.

Echt deze is zo essentieel voor mij. Ik vind mezelf namelijk nu erg grappig. Neen serieus, ik lach met mijn eigen nieuwsbrieven en insta stories enzo.

Maar: ik vond mezelf helemaal niet grappig vroeger.

Ik herinner me nog heel goed het moment van de ontologische shock. Ik gaf een workshop en één van de deelnemers zag er heel serieus uit. Heel geïnteresseerd, maar wel kritisch en serieus.

Op het einde van de dag kwam ze naar me toe en zei: “Ann, jij bent echt hi-la-risch. Ik moest heel de tijd zo lachen om jou!”

Dat was weer zo’n moment waarop ik dacht: OK als deze serieuze persoon dit zegt, dan moét daar wel iets van aan zijn!
En vanaf dat moment ben ik mijn grappige kant helemaal gaan toelaten.

Ontologische shock nummer 4: het eerste webinar waarbij ik voelde ‘de boodschap komt niet van mij, maar stroomt door mij’.

Ik gaf al een hele tijd webinars, en dat ging best goed.

Maar toen was er op een bepaald moment een webinar, waarbij ik opeens voelde tijdens het babbelen: ik bedenk deze woorden niet met mijn hoofd.

Ik hoorde mezelf praten en ik dacht “wow, zo goed en zo diepgaand en zo echt en zo bezield” en het kwam gewoon van een heel andere plek in mezelf.
Zoals ik al schreef: het stroomde door me in plaats van dat ik het bedacht.

Ontologische shock nummer 5: er zijn mensen die willen betalen voor mijn traject.

Deze shock kwam er toen ik overstapte van losse sessies naar trajecten.

Ik zat toen met de gedachte: “Jamaar gaat iemand hier wel zoveel voor willen betalen?’
Misschien herken je dat wel, dat je tegelijk voelt “ja deze prijs klopt” én “dat gaat toch niemand betalen”.

Ik lanceerde mijn eerste groepsprogramma voor perfectionisten, uitstellers en afstellers.
In dat eerste programma stapten 10 mensen in maar wat me vooral is bijgebleven, is dat ik na een stuk of 5 bevestigingen opeens besefte: “Oh jeezes, mensen betalen hier écht voor!”

Toen pas werd ik me ervan bewust hoe diep mijn twijfel had gezeten! 

Nog een afsluitende conclusie (al mijn lezers: Ann, een conclusie is altijd afsluitend, deze overbodige woorden zijn dus de reden waarom jij het niet kort kan houden): 

ontologische shocks zijn super essentieel én je kan ze niet forceren.
Een inzicht kan je niet bij iemand (of jezelf) forceren, je kan dingen aanreiken, you can lead the horse to water but you can not make it drink.

En: dat geldt ook voor jezelf. Je kan geen knop in je hoofd omdraaien juist omdat we ons niet bewust zijn dat we in een bepaalde kijk op de wereld vastzitten en dat er alternatieven zijn.

Daarom hou ik dus zo van experimenten!
Een experiment daagt ons uit om nieuwe dingen te ervaren, zonder vooroordeel, zonder verwachtingen, zonder dat iets perse moet lukken.
Dat opent de weg naar nieuwe waarnemingen, die al dan niet dan een ontologische shock kunnen doen volgen.

Ik ben nu wel benieuwd: wat is een ontologische shock (groot of klein) die jij hebt ervaren in je onderneming?
En ook: wat zijn ontologische shocks waarin jij mensen meeneemt in jouw sessies en trajecten? Wat leren jouw klanten bij jou dat hun kijk op de wereld verandert?

Laat me gerust weten, ik lees het graag!

Ann

Tags:

Blog

Meer blogs & vlogs

Een nieuw seizoen van The (un)Masked Coach Mijn kerstvakantie: gourmet, youtubefilmkes en een levensveranderend inzicht [Het alfabet van Ann] De W van WEG MET VALSE BESCHEIDENHEID Welcome to your zone of genius! Trauma voor dummies in 10 vragen What does life want from me? Help, ik zit in de overgang! Over mijn supersmalle comfortzone tussen té competent en incompetent Welkom in mijn beschutte werkplaats! [Het alfabet van Ann] De V van VERLEIDEN en VERTROUWEN Succes en de Renault Megane, een drama in drie bedrijven Een half wiel voor is genoeg [Het alfabet van Ann] De U van UNIEK I am not your guru [Het alfabet van Ann] De T van TIPS, TRICKS en TOBLERONE Mijn 5 beste anti-tips bij acute faalangst Ik heb geen goesting Wachten op je kind in de Pain Quotidien [Het alfabet van Ann] De S van STOM Ondernemen met een beperking De ene dag is de andere niet [Het alfabet van Ann] De R van RADICAAL PERSOONLIJK Stilte! Hier wordt getypt Van onderduiken naar vertrouwen, of: de fasen in mijn bedrijf De schoonheid van het imposter syndroom Ik ben geen held Ik wil organisch groeien (of: ben jij enkel een ondernemer in gedachten?) [Het alfabet van Ann] De Q van QUEESTE De bevrijding van wie ik echt ben (oftewel: de autisme-update) Omzet delen of niet, that's the question Ik wil foto’s van vakantiehuisjes met vuile ramen en stof op de vloer 10 tekenen dat je te bescheiden bent Wat kots opruimen in de nacht je leert over commitment Dit vraagt je potentiële klant zich af Waarom ik ALLERGISCH ben aan tips Wat als ik al die moeite doe en het leidt tot niks? [Het alfabet van Ann] De P van PARADOX De migraineaanval te veel [Het alfabet van Ann] De O van ONDERNEMEN Mijn trainingen zijn saai [Het alfabet van Ann] De N van NEEN Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden Radicaal eerlijke marketing, was da? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders De 5 grootste misverstanden over verkopen [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Senseo of Nespresso? De top 10 onaangename waarheden voor ondernemers [Het alfabet van Ann] De M van MISSIE Vrijheid of dictatuur? [Het alfabet van Ann] De K én L van KORTE EN LANGE TERMIJN Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom Ik ben niet goed in vakantie [Het alfabet van Ann] De J van JOUW WAARHEID [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! [Het alfabet van Ann] De I van INTIEM Ik druk op send en dan duik ik onder Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Het alfabet van Ann] De H van HULP Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Het alfabet van Ann] De G van GELD [Het alfabet van Ann] De F van FOCUS Help: ik doe alles wat ik kan en ik heb nog altijd geen klanten! [Het alfabet van Ann] De E van EMPATHIE Waar hou jij je nog in in je bedrijf? [Het alfabet van Ann] De D van DOEN Te koop: bloeiende praktijk [Het alfabet van Ann] De C van CONSISTENT Wat is belangrijk genoeg voor jou om je barrières te overwinnen? [Het alfabet van Ann] De B van BONDIG Heb jij al JA gezegd? [Het alfabet van Ann] De A van AUW! Falen is geen optie én het is een must Zoals Clouseau al zei: het zit vanbinnen Allé, weer zo’n coach die alleen maar gebakken lucht verkoopt Welke van deze marketingfouten maakte jij al deze week? Ik wist dat ik het niet mocht lezen maar ik kon er niet aan weerstaan To plan or not to plan, that's the question NU gaan de klanten echt komen! Is je ego het echte probleem in je bedrijf? Het maakt niet uit hoe je jezelf noemt Het obstakel is de weg Wat zich nu toont in je ondernemerschap, was er altijd al Leven en ondernemen in tijden van corona Waarom het beter is voor je bedrijf als je kostwinnaar bent Marketing uitbesteden, ja of neen? Jij bent de gans, zorg voor jezelf! I know what I want and I want it NOW Wat je omzet zegt over jou Action cures fear 2 redenen waarom ondernemen een kwestie van geluk is en 25 voor het tegendeel Je MAG niet perfect zijn Waar maak jij het jezelf te gemakkelijk in je bedrijf? Je omzet weerspiegelt hoeveel stress je aankan Waarom ik geen korting geef Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is [S.O.S. Ann] Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen 12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Het alfabet van Ann] De W van WEG MET VALSE BESCHEIDENHEID [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...
mail_outline ann@althea-coaching.be

Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x