10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden

29 november 2018

Jouw groei gaat de groei van je bedrijf vooraf.
Met andere (meer confronterende) woorden: als er iets niet werkt in je bedrijf, dan ligt dat aan jou. :-P
 
En wat wat we allemáál moeten leren is neen zeggen.
Leiderschap, zoals ook Tony Blair het zegt, gaat niet om ja zeggen, gaat niet om mensen pleasen (néén, zeker ook niet je klanten) maar om neen kunnen zeggen.
 
Maar euh, waar moet je dan zoal neen tegen zeggen om de groei van je bedrijf mogelijk te maken?
Vandaag mijn top 10!
 
1. Zeg neen tegen klanten die niet bij je passen. 
Omdat je geen klik voelt, omdat ze niet de klant zijn waar jij het meest blij van wordt (en waar je dus het meest toegevoegde waarde voor hebt), omdat hun probleem (nog) niet dringend genoeg is.
 
2. Zeg neen tegen alle vragen die je klanten stellen buiten de coachingsessies en trainingsdagen. 
Je kan uren per week spenderen aan het beantwoorden van alle extra vragen van je klanten. En in het begin, als je nog niet veel klanten hebt, héb je die tijd misschien ook.
Maar als je tijd schaars wordt, kan je bedrijf niet verder groeien. Grens dit dus nu reeds af. Voorzie kansen voor je klanten om alle vragen te stellen die ze hebben (denk aan Q&A sessies, Facebookgroepen enz.) en geef duidelijk aan dat individuele coaching per mail niet in je aanbod zit. (tenzij je dit natuurlijk er wél bijrekent in VIP-trajecten en hier dan ook een andere investering voor vraagt)
 
3. Zeg neen op vragen die niet binnen je focus vallen. 
Als ik een vraag krijg naar loopbaanbegeleiding, dan zeg ik neen. Het is niet wat ik het liefste doe, het is niet waar mijn expertise ligt en het soupeert de tijd op die ik nodig heb om mijn bedrijf te doen groeien in de richting die ik wel uitwil.
 
4. Zeg neen tegen mensen die gratis coachingtijd van je willen, beter gekend als ‘koffietjes drinken’.
Kijk, je mag van mij zoveel koffietjes gaan drinken als je wil met eender wie, maar níét als dit verkapte coachingsessies zijn die voor je andere klanten betalend zijn.
 
5. Zeg neen tegen samenwerkingen die niet bij je missie en je ideale klant passen. 
Ja ik weet het, het is een ego-boost als je gevraagd wordt om aan een project of event mee te werken. Maar kijk eerst goed of je hiermee ook je ideale klant bereikt en of dit project bij jouw (omzet)doelen past.
 
6. Zeg neen tegen het aanbieden van losse sessies.
Niet alleen zijn losse sessies een drama voor je omzet, maar je hélpt je klant hier ook niet optimaal mee. Serieuze problemen vragen meer tijd om op te lossen en vragen om consistente implementatie en dus langere begeleiding. Dat geldt als het gaat om ondernemerscoaching, maar ook als jij klanten helpt af te vallen, een fitter lijf te krijgen, assertiever te zijn of betere opvoedvaardigheden aan te leren.
 
7. Zeg neen tegen al het detailgeneuzel. 
Neen, het is niet belangrijk of er een chique header op je nieuwsbrief staat, als je hem maar verstuurt.
Neen, het is niet belangrijk om te reageren op elk neuzeltje kritiek op je Facebookpagina.
Neen, het is niet belangrijk dat de foto bij de Facebookpost echt superscherp is en helemaal bij de tekst past.
Concentreer je op wat echt belangrijk is om je bedrijf te doen groeien.
 
8. Zeg neen tegen mensen die je naar beneden halen. 
Mensen die niet in je geloven, die niet in je bedrijf geloven, die misschien gewoon niet in zichzelf geloven of die niet weten wat ondernemen is en je daardoor niet kunnen steunen.
 
9. Zeg neen tegen te lage prijzen. 
Vraag de prijs die de waarde van je dienst weerspiegelt, al doe je dat met ministapjes tegelijk. Je doet jezelf er een plezier mee, én je klant, want die gaat door zijn grotere investering een veel groter commitment aan.
 
10. Zeg neen tegen je interne bullshit, al die twijfel-en-kritiek-en-zoujedit nuweldoen-en-watzullenzedaarwelnietvandenken-stemmetjes in je hoofd. 
Ooit zijn ze ontstaan om je te beschermen, maar nu werken ze enkel nog destructief.
Ja, ik weet dat het niet gewoon een knop omzetten is. En het is ook besluiten dat je je eigen interne bullshit beu bent en klaar bent voor een ander verhaal.
 
Wat enorm helpt (ik kan beter zeggen: wat absoluut noodzakelijk is) om beter neen te leren zeggen (en dus já tegen jezelf en je bedrijf!) is een plan.
 
Staat jouw strategie voor 2019 al op papier?
 
Heb je al een omzetdoel? (neen, niet vaag, niet ‘ongeveer’, maar echt zwart op wit)
Heb je dat omzetdoel al verdeeld over je diensten, zodat je concreet weet hoeveel klanten je voor elke dienst gaat werven?
Weet je concreet, per maand, per week, per dag, welke acties er nodig zijn om die klanten ook daadwerkelijk te krijgen?
 
Neen?
Dan ben je heel welkom op mijn nieuwe gratis online training “Je strategie voor 2019 in 5 stappen”.
 
Ik leer je

  • Hoe je je strategie voor 2019 in een uur op papier zet
  • Wat de 5 grootste valkuilen zijn bij het uitwerken van een strategie
  • Hoe je ervoor zorgt dat je strategie geen papieren plan of lege doos blijft
  • Dit alles aan de hand van mijn eigen echte strategie die ik dit jaar maakte én volgde

Je volgt deze online training gewoon van achter je PC of smartphone. Jij ziet en hoort mij, maar komt zelf niet in beeld. Je kan me wel vragen stellen via de chatfunctie.

Ik geef het webinar twee keer live:

  • op maandag 3 december om 14u
  • op dinsdag 4 december om 20u.

Aanmelden (en je tijdstip kiezen) kan via deze link.
Tot dan!

Meer blogs & vlogs

Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

ann@althea-coaching.be
T +32 (0)474 65 79 43

Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x