[Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen

[Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen

08 februari 2018

Als ik mijn klanten help om een aanbod uit te werken op maat van hun ideale klant komen we onvermijdelijk bij de vraag:
“OK, en welke prijs moet ik daar nu voor vragen?”

Als ik de desbetreffende klant dan vraag wat zijn/haar eerste idee hierbij is, komt bij een heel aantal van hen het antwoord:
“Mijn concurrenten vragen bedrag X, dus ik denk dat ik dan ook maar best bedrag X ga vragen.”

En dan zeg ik steevast:

HET INTERESSEERT ME WERKELIJK GEEN BAL WELKE PRIJS JE CONCURRENTEN VRAGEN.

Waarom is de prijs die je concurrenten vragen van geen enkele relevantie bij het bepalen van je prijs?

1. Je concurrenten vragen in 90% van de gevallen een te lage prijs. 

Ga jij jezelf en je klanten tekort doen door ook aan te lage tarieven te werken?
Mijn vader zei altijd: “Als er iemand in de vaart springt, spring jij daar dan achter?”
Tenzij je een diploma reddend zwemmen hebt, lijkt me dat geen goed idee.

Je doet jezelf tekort als je prijzen te laag zijn én je klant: je bedrijf kan niet groeien, je hebt niet de impact die je kan hebben en je klanten worden niet uitgedaagd stappen te zetten. 

 2. Je doet niet hetzelfde als je concurrenten. 

Ja, oppervlakkig kan het lijken dat je wel hetzelfde doet. 

Zoals twee rode auto’s op elkaar lijken.
Als je dichterbij gaat kijken, hebben de rode auto’s een ander bouwjaar, zijn ze van een ander merk en hebben ze een andere kilometerstand.

Je bepaalt je prijs niét op basis van je aanbod (hoeveel uur je werkt, welke methode je gebruikt enz.) maar op basis van je waarde.
De waarde die jij levert kan totaal verschillend zijn van die van je concurrent.

 3. Als een prijs niet klopt voor jou, dan stroomt je bedrijf niet.

Als de prijs die je vraag voor jou te laag is, dan heb je misschien wel veel klanten maar klopt de balans geven-nemen niet en word je moe en op den duur zelfs wrokkig ten opzichte van je klanten.

Als de prijs die je vraagt voor jou (nu) te hoog is, dan is er iets van twijfel op het moment dat je met je potentiële klant de prijs bespreekt en vangt de klant jouw interne twijfel op.

Blijft natuurlijk de vraag: hoe bepaal je dan wél je prijs?
Ik geef je graag dit stappenplan mee dat ik ook aan al mijn klanten leer.

1. Bepaal de minimumprijs waaronder je het echt NIET wil en kan doen, de prijs waarvan je voelt: als het nog lager gaat dan dit, dan heb ik nog liever dat klanten het niét doen.

2. Vraag je af: als ik rekening hou met ALLE positieve gevolgen van mijn aanbod op het leven van mijn klant (zowel op gezondheidsvlak als op financieel vlak als op relatievlak als op tijdsvlak, als op …) welke prijs zou ik dan vragen?

3. Kies een prijs tussen 1 en 2.
Een bedrag dat buiten je comfortzone is, maar waarvan je voelt dat het nu haalbaar is. 

Zoals mijn coach Veronique Prins altijd zegt: je mag er wat buikpijn van krijgen, maar geen maagzweer. 

En dan: ga het doen, ga in gesprek met je klanten en doe je aanbod met deze nieuwe prijs. Experimenteer, kijk hoe het gaat en hoe je je hierbij voelt.

En denk eraan: je prijs is niet in steen gegraveerd. Er zijn geen 20 managers die hun toestemming moeten geven als je je prijs opnieuw wilt wijzigen (verhogen of verlagen), je hoeft je niet te verantwoorden, elke prijs is een kladversie.

Hele fijne dag gewenst!
Ann

Andere items

[S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psycholoog en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Artikel] Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Artikel ] Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Artikel] Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Artikel] Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Artikel] Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...

ann@althea-coaching.be
T +32 (0)474 65 79 43

Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x